AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Her kommer det noen dumme spørsmål: Hvordan handler man med en baby? Vogn og handlekurv i butikken? Høres jo vanskelig ut? Hva er det man bruker i en vogn egentlig? Vognpose og sånn skinn? Dyne? Hva skal man egentlig ha i vogna? Skal babyer ha pute? Dyne? Kan babyer sitte i bil i 2 -3 timer? Hvordan gjør man det om natta om en ammer? Kan babyen ligge i samme seng som mor og far? Bedside crib ? Hva med den som skal på jobb? Sove på forskjellig tom? Anonymkode: 913da...4de
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 Bærer lett kurven, eller så tar jeg en slik som jeg drar etter. Ikke noe problem å styre vogn med en hånd. Kommer an på årstiden og været. Vognpose er alltid greit. De skal IKKE ha pute. Ja, de kan fint sitte i bil 2-3 timer. Baby kan kun ligge i samme seng om dere klarer å opprettholde trygg samsoving. De færreste klarer det, og det anbefales at du legger baby i egen seng. Du kan ikke sovne når du ammer. Foreldre i voksenseng og baby i seng ved siden av. Ikke hiv mannen på eget rom. Anonymkode: 61f3b...508 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #3 Skrevet 14. mars 2021 Bilsete i handlevogna. Jeg har lammeskinn i bunn og så vognpose på der igjen. Har forskjellige tykkelse på vognposene mine, ettersom hva temperaturen ute er. Minst mulig i vogna, kun de tingene som må være der. Babyer skal ikke ha pute, det er lenge(!) til de kan bruke pute. Vi bruker dyne til vår, men mange sverger til sovepose. Det er ikke anbefalt at babyer er mer enn 1,5-2 timer maks i bilstol, da muskulaturen deres ikke er klar for mer enda. Dere bestemmer hvor dere ønsker å ha baby. Vår ligger i seng ved siden av meg, legger baby tilbake etter mat. Far sover på samme rom som oss, men igjen- dette er noe dere må se hva som funker for dere. Far i huset her sover tungt og våkner ikke av at baby kaver. Anonymkode: ca935...740 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #4 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke anbefalt at babyer er mer enn 1,5-2 timer maks i bilstol, da muskulaturen deres ikke er klar for mer enda. Dette stemmer ikke. Anonymkode: 61f3b...508
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #5 Skrevet 14. mars 2021 Det fins egne handlevogner for baby i butikkene, man kan bruke de. Eller putte bilstolen i vanlig handlevogn, bruke liten kurv, eller legge varene under vogna mens man handler. Babyer kan kjøre lange bilturer de også, men viktig med stopp, det er vel anbefalt maks 2timer av gangen, også ta baby ut av bilstol når dere tar pause. Anonymkode: d34e2...ba3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #6 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette stemmer ikke. Anonymkode: 61f3b...508 https://www.besafe.com/nb/hjem-fra-sykehuset/ Anonymkode: ca935...740 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Skrevet 14. mars 2021 Du kan legge baby i de handlevognene med babyseter påfesta, og trille alt ut til bilen feks, feste baby i bilen igjen. Eller bare med vogn, og legge det du skal ha under vogna. På vinteren har man ofte en vognpose i dun, ev saueskinn inni. Om våren tynnere vognpose, eller skinn å ligge på+ dyne over, og klær tilpasset været ellers Ikke pute, men jeg kjøpte en liten en nå til min på 1.5 år, han sover godt med den Små babyer skal ha pause i bil, ikke sitte mer enn 2 timer helst, i bilsetet .. Bedside crib er nok trygt og greit om det funker. Her måtte han sove oppå brystet mitt i 4 mnd, og så etterhvert sov han i sin egen seng. Ammet ikke jeg da, og var heldig, han sov 4- 5 i strekk på natta og lenger og lenger jo eldre han ble Anonymkode: bb1b1...e8c
FruByråkrat Skrevet 14. mars 2021 #8 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bilsete i handlevogna. Jeg har lammeskinn i bunn og så vognpose på der igjen. Har forskjellige tykkelse på vognposene mine, ettersom hva temperaturen ute er. Minst mulig i vogna, kun de tingene som må være der. Babyer skal ikke ha pute, det er lenge(!) til de kan bruke pute. Vi bruker dyne til vår, men mange sverger til sovepose. Det er ikke anbefalt at babyer er mer enn 1,5-2 timer maks i bilstol, da muskulaturen deres ikke er klar for mer enda. Dere bestemmer hvor dere ønsker å ha baby. Vår ligger i seng ved siden av meg, legger baby tilbake etter mat. Far sover på samme rom som oss, men igjen- dette er noe dere må se hva som funker for dere. Far i huset her sover tungt og våkner ikke av at baby kaver. Anonymkode: ca935...740 Kan du vise til dokumentasjon på dette? Alle steder jeg har lest sier at de kan være i bilstol gjennom turen så lenge de er tilfredse. Dersom baby sover er det bare å kjøre på. Selvfølgelig alt med måte, så 8 timer i bilstol hver dag er ikke tipp topp, men det er ikke farlig med en langtur i ny og ne. Det viktigste er at barnet får ligge på gulvet mye iløpet av døgnet. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #9 Skrevet 14. mars 2021 Takk for svar. Hvordan setter man bilsete i en handlevogn? 😅 Anonymkode: 913da...4de
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #10 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Hvordan setter man bilsete i en handlevogn? 😅 Anonymkode: 913da...4de Bare putter bilstolen oppi. Anonymkode: ca935...740 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #11 Skrevet 14. mars 2021 6 minutter siden, FruByråkrat said: Kan du vise til dokumentasjon på dette? Alle steder jeg har lest sier at de kan være i bilstol gjennom turen så lenge de er tilfredse. Dersom baby sover er det bare å kjøre på. Selvfølgelig alt med måte, så 8 timer i bilstol hver dag er ikke tipp topp, men det er ikke farlig med en langtur i ny og ne. Det viktigste er at barnet får ligge på gulvet mye iløpet av døgnet. Var noen som viste til dokumentasjon på dette før innlegget ditt. 8 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.besafe.com/nb/hjem-fra-sykehuset/ Anonymkode: ca935...740 Anonymkode: eef46...978 1
Kassiopeia8 Skrevet 14. mars 2021 #12 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her kommer det noen dumme spørsmål: Hvordan handler man med en baby? Vogn og handlekurv i butikken? Høres jo vanskelig ut? Hva er det man bruker i en vogn egentlig? Vognpose og sånn skinn? Dyne? Hva skal man egentlig ha i vogna? Skal babyer ha pute? Dyne? Kan babyer sitte i bil i 2 -3 timer? Hvordan gjør man det om natta om en ammer? Kan babyen ligge i samme seng som mor og far? Bedside crib ? Hva med den som skal på jobb? Sove på forskjellig tom? Anonymkode: 913da...4de 1. Mange muligheter. Stort sett bare vogn og har varene i varekurven. Eller bæresele og handlevogn. Hender jeg bare tar ungen på armen og plukker med meg et par varer også. Når de kan sitte litt stødig kan de sitte i handlevogna. 2. Du velger mellom dyne/teppe eller vognpose. Jeg foretrekker vognpose, så den blir tett rundt babyen og ikke sparkes av. Vårpose om høst/vår og vinterpose til kalde dager. Jeg liker godt lammeskinn under, da det regulerer tempen godt (også når det er varmt!), men det er smak og behag og ingen must. 3. På natta i senga må babyen enten ha dyne eller nattpose tilpasset temperaturen i rommet, og greit med en pysjamas også. De skal ikke ha pute. 4. Ja, babyer kan sitte 2-3 timer i bil. Lenger også om de er fornøyde. Gråter de stopper man og gir mat og skifter bleie. 5. Der må dere finne ut hva som passer dere. Det er så individuelt hva som gir best søvn. Hos oss sover babyen i vår seng og jeg ammer liggende. Jeg kommer fortsatt til å sove med pappa og baby når jeg skal på jobb igjen, og jeg kommer til å fortsette med ammingen.
Tuppeluri Skrevet 14. mars 2021 #13 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her kommer det noen dumme spørsmål: Hvordan handler man med en baby? Vogn og handlekurv i butikken? Høres jo vanskelig ut? Hva er det man bruker i en vogn egentlig? Vognpose og sånn skinn? Dyne? Hva skal man egentlig ha i vogna? Skal babyer ha pute? Dyne? Kan babyer sitte i bil i 2 -3 timer? Hvordan gjør man det om natta om en ammer? Kan babyen ligge i samme seng som mor og far? Bedside crib ? Hva med den som skal på jobb? Sove på forskjellig tom? Anonymkode: 913da...4de Vi pleide å ta bilstolen ut(Når hen var baby) og putte i handlevogna. Fylte vogna rundt stolen med varer. Når vi var 2 så tok en av oss barnevogna og den andre handlevogna. Kommer an på hvor kaldt/varmt det er. Skinn og tykk dyne med vogntrekk over holder som regel på vinterstid. Husk å kle på ungen godt. Bedre å kle av enn å måtte kle på. Vognpose er også kjekt. Vi har en vårpose og en vinterpose vi er veldig fornøyd med. Babyer skal IKKE ha pute, men kan fint ha dyne, bare pass på at dyna ikke går over ansiktet om natta. Kan være lurt å feste dyna fast i madrassen. Vi har bare brukt ullteppe fordi baby ofte blir for varm under dyna. Baby kan fint sitte i bil i 2-3 timer. Vi kjørte i 12 timer når hen var 6mnd gammel. Når hen sov så kjørte vi bare på, når hen var våken så stoppet vi opp hver time for å strekke ut, gi mat, skifte bleie osv. Altså, jeg er ikke fan av samsoving, av den grunn at det er betydelig større sjanse for krybbedød. Vi har bedside crib inntil senga, og syns det var veldig greit mtp amming på natt, eller om baby mistet sutten så var det bare å strekke seg bort og gi, hvis baby var litt sutrete har jeg mulighet til å holde hen i hånda osv. Men dette er ting man finner ut mens man holder på. Gjør det som passer deg best, men følg LUB sine anbefalninger. Mannen her sover på samme rom selv om han måtte på jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): https://www.besafe.com/nb/hjem-fra-sykehuset/ Anonymkode: ca935...740 Stemmer fortsatt ikke. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her måtte han sove oppå brystet mitt i 4 mnd, Da håper jeg du satt våken. Ellers så risikerte du faktisk å ta livet av din egen unge. Folk må forstå alvoret i dette. Anonymkode: 61f3b...508
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #15 Skrevet 14. mars 2021 Jeg synes det er lettest med bæresjal når vi er på butikken. Da har jeg hendene frie og kan trille handlevogn. Om mannen er med tar han handlevognen, men jeg pleier som regel å ha baby i bæresjal uansett. Anonymkode: dc661...ab6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Stemmer fortsatt ikke. Da håper jeg du satt våken. Ellers så risikerte du faktisk å ta livet av din egen unge. Folk må forstå alvoret i dette. Anonymkode: 61f3b...508 Jeg er kjempe fan av slike som deg som påstår at noe ikke stemmer når det ligger dokumentasjon på det, istedenfor å henvise til den dokumentasjonen som bygger opp under det du påstår. Anonymkode: ca935...740 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #17 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er kjempe fan av slike som deg som påstår at noe ikke stemmer når det ligger dokumentasjon på det, istedenfor å henvise til den dokumentasjonen som bygger opp under det du påstår. Anonymkode: ca935...740 Snakk med en fysioterapeut som jobber med spedbarn, du. Anonymkode: 61f3b...508
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #18 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er kjempe fan av slike som deg som påstår at noe ikke stemmer når det ligger dokumentasjon på det, istedenfor å henvise til den dokumentasjonen som bygger opp under det du påstår. Anonymkode: ca935...740 Og så kan du lese på https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/baby-i-bil/ Anonymkode: 61f3b...508
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #19 Skrevet 14. mars 2021 Som du ser er det ikke alt man får klare fasitsvar på noen foreldre er veldig hysteriske og andre er veldig slepphendte. Du får mye brosjyrer og hjelp på helsestasjonen og ellers kommer man langt med sunn fornuft :)! Anonymkode: 36d07...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #20 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Her kommer det noen dumme spørsmål: Hvordan handler man med en baby? Vogn og handlekurv i butikken? Høres jo vanskelig ut? Hva er det man bruker i en vogn egentlig? Vognpose og sånn skinn? Dyne? Hva skal man egentlig ha i vogna? Skal babyer ha pute? Dyne? Kan babyer sitte i bil i 2 -3 timer? Hvordan gjør man det om natta om en ammer? Kan babyen ligge i samme seng som mor og far? Bedside crib ? Hva med den som skal på jobb? Sove på forskjellig tom? Anonymkode: 913da...4de Ser du har fått mange svar, men jeg vil bare gi deg kudos for å stille veldig relevante spørsmål. Disse tingene tenker ikke nødvendigvis alle over før de får barn. Og et tillegg til dette med bilkjøring: vi kjører relativt ofte en tur på fire timer, og da vi hadde baby med var det bare helt naturlig å stoppe og se hvordan han hadde det, gi litt mat e.l. hver time. Er generelt ikke stor fan av å bare følge magefølelsen, men med baby har den noe for seg. Du kjenner når det blir feil, og jeg tror ikke det finnes et fornuftig menneske som lar baby ligge i en bilstol i mer enn to timer ad gangen. Anonymkode: cddf5...81a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå