Gå til innhold

Hva kan vi ta med når vi flytter?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi skal om noen uker flytte ut av vår leilighet. I forbindelse med dette har jeg et spørsmål om persiennene. Huset vi har kjøpt har innvendige persienner, men jeg synes ikke disse er noe fine. Vi har derfor tenkt til å ta med oss våre persienner som vi har i stua. Er det "lov" å ta med seg disse persiennene? Vet det er noen ting som må vere igjen i leiligheten da, men er litt usikker på hva det er..

Det er vel ingen som kan nekte meg å ta med meg persiennene, de er jo mine.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal om noen uker flytte ut av vår leilighet. I forbindelse med dette har jeg et spørsmål om persiennene. Huset vi har kjøpt har innvendige persienner, men jeg synes ikke disse er noe fine. Vi har derfor tenkt til å ta med oss våre persienner som vi har i stua. Er det "lov" å ta med seg disse persiennene? Vet det er noen ting som må vere igjen i leiligheten da, men er litt usikker på hva det er..

Det er vel ingen som kan nekte meg å ta med meg persiennene, de er jo mine.?

De er dine. Husker det var en tråd om samme ska for ikke lenge siden, prøv å søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe med at det som er festet til vegger etc. følger leiligheten...??!!

Husker iallefall at vi fjernet fra veggen bla helt nye panelovner vi hadde kjøpt da vi hadde visning. Da kunne ingen si at det hadde vært på veggen iallefall... ;)

Da vi flyttet inn i vår forrige leilighet hang baderomsmøblemanget på veggen på badet igjen... :forvirret: og møblemanget i ganget som var festet til veggen.

(...ikke det at vi ba om det... :forvirret: - ga oss bare merarbeid for å komme til søppeldynga... :forvirret::sur:;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot persiennene henge igjen, men er usikker på om vi måtte eller om vi bare valgte å la de henge. Megleren har helt sikkert en brosjyre til dere om hva som kan fjernes og hva som må stå igjen, det fikk i hvert fall vi.

Men hvis du tar ned persiennene før visning, så er det jo ingen problem. Da kan ingen kreve de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten
Vi skal om noen uker flytte ut av vår leilighet. I forbindelse med dette har jeg et spørsmål om persiennene. Huset vi har kjøpt har innvendige persienner, men jeg synes ikke disse er noe fine. Vi har derfor tenkt til å ta med oss våre persienner som vi har i stua. Er det "lov" å ta med seg disse persiennene? Vet det er noen ting som må vere igjen i leiligheten da, men er litt usikker på hva det er..

Det er vel ingen som kan nekte meg å ta med meg persiennene, de er jo mine.?

Du kan nok ta med ganske mye dersom det gjøres skriftlig og tindrende klart hva det gjelder når boligen selges . Har du ikke gjort det og er i tvil bør du snakke med megler og eventuelt kjøper.

Å fjerne ting før visning er greit. Hele poenget er at kjøper ikke skal lures.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de tror jeg ikke du kan ta med deg. Spurte takstmann om akkurat det samme da jeg solgte en leilighet en gang. Og han sa at de fulgte leiligheten.

Alt som er fastmontert tilhører leiligheten. Så også garderobeskap og lamper. Pluss speil på badet selv om det skulle henge løst.

Endret av Snuppelure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers er det vel slik at om persiennene var der da du hadde visning bør de henge igjen. Kjøper antar vel da at de følger med og kontrakten gjelder vel også de tenker jeg. Har du leid bør du derimot kunne ta de med (jeg aner ikke om loven sier det, jeg mener bare at det bør være sunn fornuft)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeleine

Du kan ikke ta med deg persienner som har hengt oppe på visning. De følger automatisk boligen.

Som skrevet tidligere så skal alt fastmontert følge boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta med deg persienner som har hengt oppe på visning. De følger automatisk boligen.

Som skrevet tidligere så skal alt fastmontert følge boligen.

Bare tull. hadde visning nå og megler spurte om jeg tar de med, ja sa jeg. Den som kjøpte spurte om jeg ville selge de til henne

baderomsinnredning henges igjen. Hvem kjøper et bad uten, om den ikke er så stygg at den må hives på dynga da.

det skal være panelovner til oppvarming, så de eskal henge igjen. Vanlige kupler som skjuler lyspærer lar man henge, men andre lamper tar man med.

det finnes regler for slikt.

Brannaparat og varslere skal henge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull.
Her er det du som kommer med sludder.

det finnes regler for slikt.
Ja, og de bør du sette deg innn i før du svarer på ting du ikke har greie på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Jeg vet at det som er fastmontert følger leiligheten,men jeg er litt i tvil for hva som regnes som fastmontert. Sorry hvis jeg spør dumt nå, men det er fint hvis dere gidder å svare meg.

Jeg har feks noen fine gardinstenger som var ganske dyre, disse er jo fastmontert i veggen/vinduet, skal jeg liksom la disse henge da, eller??

På veggen hos oss henger det store eldre panelovner, disse har vi ikke brukt, vi bruker ovnfylte radiatorer (på hjul), disse da??

Er det noe sted jeg kan lese om disse reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må nok la gardinstengene bli igjen hvis de var der under visningen. husker da kjæresten min solgte gamlehuset sitt, den nye kjøperen klagde når hun overtok huset for da hadde hans ex tatt med seg gardinstengene så han måtte kjøpe nye til den nye kjøperen... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fastmontert skal henge igjen ja.

fastmontert er f.eks persienner, markiser, garderrobeskap som er "innfelt" i veggen.. (har du et lite skap som står "løst" kan man da med seg det), badreomsmøbelmang, kjøkkeninnredning, lamper. (tak)

..men gardinstenger trur jeg man kan ta med seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en leilighet for ikke lenge siden. Spurte da megler om dette og han sa at i utgangspunktet kan du ta med deg alt som ikke "ødelegger" leiligheten ved å fjerne det. Feks. så tar du jo ikke med deg kjøkkeninnredningen osv. Men jeg tok med både persienner, gardinstenger, panelovner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en leilighet for ikke lenge siden. Spurte da megler om dette og han sa at i utgangspunktet kan du ta med deg alt som ikke "ødelegger" leiligheten ved å fjerne det. Feks. så tar du jo ikke med deg kjøkkeninnredningen osv. Men jeg tok med både persienner, gardinstenger, panelovner osv.

Trådstarter igjen her..

Det er akkurat dette jeg også mener om fastmonterte ting. Alle skjønner jo at man ikke kan ta med seg kjøkkeninnredningen osv, men alle andre ting man har feks på veggen kan man jo ikke la være igjen. Har feks lest tråder hvor man sier at fastmonterte bokhyller skal stå igjen :roll: og det er da jeg mener hvor går grensen liksom...? Våre garderobeskap er løse, ikke fastmontert i veggen, jeg har sagt tydelig fra om at disse vil jeg ta med meg, likevel kommer nå kjøper å sier at han krever at det skal stå ett skap igjen når han kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom ting som gardinstenger og garderobeskap blir regnet som ting som er "fastmontert" og skal være igjen, må jo bilder som henger på veggen, bokyller som har en festeskrue bak, oppvaskmaskiner osv osv også stå igjen.. Og der er jo bare latterlig!

Vi har sett på mange leiligheter, men aldri regnet med at panelovner og gardinstenger osv skal "være igjen til oss".. Det har vi jo uansett ikke noen interesse av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ike 100% sikker på hvordan lover og regler er, men jeg kan fortelle hva jeg har lært og hva som var i leiligheten vår når vi flyttet inn.

-Kjøkkeninredning og baderomsinredning er jeg 99% sikker på skal stå.

-Lamper som er fastmonter i taket tror jag må være igjen.

-Panelovner der det er montert tror jeg må stå

-Oppvaskmaskiner og innebygde komfyrer må stå, de regnes vel som en delav kjøkkeninredningen

Når vi flyttet hit var persienner, rullgardiner og gardinstenger igjen.

Når dt gjelder garderobeskap lærte jeg at det skal være et garderobeskap pr soveplass i huset. Det stemmer også overens med det som var her når vi flyttet hit. (Er vel derfor så mange har huset fullt av sånn stygge, hvite folieskap...)

Endret av Eliza Doalot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persiennene må henge. Gardinstengene kan du ta med. Panelovner og garderobeskap skal stå.

Klippet fra Norsk Eiendomsmeglerforbund sine sider:

Norges Eiendomsmeglerforbund har utarbeidet en liste som viser hvilket løsøre som alltid skal følge eiendommen dersom dette var på eiendommen ved kjøpers besiktigelse og annet ikke er avtalt. Dette er:

HELDEKNINGSTEPPER, uansett festemåte

VARMEKILDER: Ovner, kaminer og panelovner, uansett festemåte

TV-ANTENNER og fellesanlegg for TV

BADEROMSINNREDNING: Badekar, dusjkabinett, speil, hyller, håndkle- og glassholdere, samt såkalt baderomsinnredning, herunder overskap.

MARKISER OG PERSIENNER

LØSE SKAP: Garderobeskap, matskap, kosteskap, gryteskap, selv om disse er løse, men er en del av den totale innredning

TØRKESKAP, med eller uten avtrekkskanaler

AVTREKKSVIFTER av alle slag

FLAGGSTANG og fast montert tørkestativ

ARMATUR: Kupler, lysstoffarmatur, utelys og annen fast belysning på bad, wc, kjøkken, entré, vaskerom, boder og kjeller, samt hagebelysning

BRANNSTIGE, der dette er påbudt

PLANTER OG BUSKER leveres som ved fremvisning og må ikke fjernes

SØPPELSTATIV og eventuelt holder

POSTKASSE

OLJEFAT

BRANNSLUKNINGSAPPARAT/BRANNSLANGE OG RØYKVARSLER er påbudt og skal forefinnes på enhver eiendom. Kjøper har derfor krav på det påbudte utstyr vederlagsfritt selv om det ikke fantes på eiendommen ved besiktigelsen.

Spørsmålet om parabolantenne skal medfølge må avtales i hvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror dette går litt på skjønn... man kan ta med seg ting som er kjøpt inn og ikke fast montert (innredninger). løse garderobe skap ol... og ting som er kjøpt inn for å være dekorative... men det som skal taes med må redgjøres i salgs oppgaven!!!

et tips er jo at om du vil ta med deg eks gardin stengene men dette ikke er redgjort for, kjøper du noen enkle billige og lar være igjen... a blir det ikke noe diskusjon om at noe mangler ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...