bibi123 Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Er det noen som kan forklare meg denne oppgaven, evt. linke til svar? Jeg finner ikke noe fornuftig i boka, og sliter VELDIG med matematikken.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #3 Skrevet 14. mars 2021 Kan se om jeg kan hjelpe deg, men trenger å vite spesifikt hva det er med oppgaven du ikke skjønner. Anonymkode: 4ff9e...c9e
bibi123 Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #4 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan se om jeg kan hjelpe deg, men trenger å vite spesifikt hva det er med oppgaven du ikke skjønner. Anonymkode: 4ff9e...c9e Takk! Jeg skjønner egentlig innhenting. Når jeg skal skrive denne funksjonen i GeoGebra, skriver jeg hele den ligningen i felt a? 😕
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #5 Skrevet 14. mars 2021 Jeg fikk 6 i matte, synes denne oppgaven så ganske grei ut. Anonymkode: b4c60...3f6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #6 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk 6 i matte, synes denne oppgaven så ganske grei ut. Anonymkode: b4c60...3f6 Ok! Jeg fikk stryk i matte og vil gjerne lære. TS. Anonymkode: 13508...fa7 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Skrevet 14. mars 2021 Jeg antar du holder på med første deloppgave (a), så du skal tegne grafen. I geogebra er dette en enkel jobb. Det er et felt nede på siden hvor det står ved siden av feltet "Skriv inn". Her skriver du inn funksjonsuttrykket -0.03x^3.... Men det står i din oppgave at du kun skal tegne grafen for x-verdiene 0-14. Jeg ville derfor anbefalt deg å skrive inn ordet funksjon i feltet og trykke på alternativet "Funksjon( <Funksjon>, <Start>, <Slutt> )" som kommer opp. Du skriver da inn uttrykket -0.03x^3.... hvor det står funksjon, 0 hvor det står start og 14 hvor det står slutt. Anonymkode: 4ff9e...c9e 1
DritKrenka Skrevet 14. mars 2021 #8 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk 6 i matte, synes denne oppgaven så ganske grei ut. Anonymkode: b4c60...3f6 Og likevel er du ikke smart nok til å hjelpe trådstarter.... 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #9 Skrevet 14. mars 2021 Når det kommer til oppgave b, les denne linken hvor det står om konstantledd lenger nede på siden: https://www.matematikk.org/artikkel.html?tid=155222. Nettsiden snakket om funksjoner som gir rette linjer, men faktaene som omhandler kontantleddet endrer seg ikke om du har en funksjon som ikke gir rett linje. Anonymkode: 4ff9e...c9e
stan Skrevet 14. mars 2021 #10 Skrevet 14. mars 2021 For a) bruker du Geogebra? b) Konstantleddet for alle polynomer er verdien for x=0. Altså skjæringspunktet med y-aksen. d) Finn toppunktet. f) Svaret er veksten i løpet av denne timen. g) Tipper den første er stigende, mens den andre er synkende. h) Gjetter på at funksjonen blir negativ etter x=14. Jeg har ikke regnet ut noe, jeg bare kjenner oppgave typen. Det pleier å være slik.
bibi123 Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #11 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg antar du holder på med første deloppgave (a), så du skal tegne grafen. I geogebra er dette en enkel jobb. Det er et felt nede på siden hvor det står ved siden av feltet "Skriv inn". Her skriver du inn funksjonsuttrykket -0.03x^3.... Men det står i din oppgave at du kun skal tegne grafen for x-verdiene 0-14. Jeg ville derfor anbefalt deg å skrive inn ordet funksjon i feltet og trykke på alternativet "Funksjon( <Funksjon>, <Start>, <Slutt> )" som kommer opp. Du skriver da inn uttrykket -0.03x^3.... hvor det står funksjon, 0 hvor det står start og 14 hvor det står slutt. Anonymkode: 4ff9e...c9e Nå har jeg gjort dette, og da ser det slik ut: Ser det rett ut?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #13 Skrevet 14. mars 2021 bibi123 skrev (3 minutter siden): Eller skal det se slik ut? Det siste her er riktig, og bra nok til å bestå (bruk den metoden du har brukt her om du ikke skjønner det jeg forklarer lengre ned) Likevel- du vil aller helst at den skal gå fra x=0 til x = 14, siden oppgaven sier det, og det er ikke mye vanskeligere! Det ser ut som du har forsøkt det, men du ser at den oransje linja ikke starter eller stopper noe ned, det skal den. Den vannrette linja er x, så målet ditt er at funksjonen, den oransje linja, bare skal gå fra der x=0 til der x=14 (les tallene på den flate vannrette linja for å se hvor dette er) Du må omtrent ordrett skrive inn dette: (men når jeg skriver "0.03 ... 12" mener jeg hele det uttrykket som begynner med 0.003 og slutter med 12) Funksjon(0.03 ... 12, 0,14) Da skal du få samme funksjon, men bare på høyresida av den loddrette linja (for den viser hvor x=0, og du skal bare ha x større enn 0). Grunnen til at forslaget over ikke fungerte er at mobilutgaven av geogebra ikke gir forslag, slik pcutgavene gjør, så du må skrive inn alt selv Anonymkode: c927c...aa6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 bibi123 skrev (21 minutter siden): Eller skal det se slik ut? En viktig ekstra ting - du mangler et minus før 0.03, da får du heller ikke helt riktig funksjon. Dobbeltsjekk alltid uttrykket fra oppgaven:) Anonymkode: c927c...aa6 1
bibi123 Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #15 Skrevet 14. mars 2021 Jeg bruker PC nå, men det ser fremdeles slik ut. Hvis jeg forstår riktig nå så er det meningen at alt skal være øverst i det høyre feltet på koordinatsystemet?
stan Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 bibi123 skrev (1 minutt siden): Jeg bruker PC nå, men det ser fremdeles slik ut. Hvis jeg forstår riktig nå så er det meningen at alt skal være øverst i det høyre feltet på koordinatsystemet? Du mangler minus foran tredjegrads leddet.
bibi123 Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #17 Skrevet 14. mars 2021 Ser det bedre ut nå ? 😄 Eller er jeg enda på bærtur:)
Gjest Kastanjefrø Skrevet 14. mars 2021 #18 Skrevet 14. mars 2021 (endret) a) Dette er en tredjegradsfunksjon (polynomfunksjon) b) Konstantleddet angir hvor grafen krysser y-aksen c) Etter fem timer er det 17.25 millioner bakterier Etter ti timer er det 18 millioner bakterier i bakteriekulturen D) Det er flest bakterier i toppunktet til grafen, som er angitt ved (8,19.68), da er det 19.68 million bakterier f) Svaret angir veksten i bakterier fra den 9 til den 10. timen G) Stigningstallet for de rette linjene som går gjennom punktene er momentanfarten til grafen i de punktene. Stigningstallet for punktet f(3) angir bakterieveksten fra den 3 til den 4 timen h) Fordi den starter når giftstoffet blir tilført, og etter 14 timer er det ikke flere bakterier igjen Forøvrig vil ingen på kvinneguiden kunne lære deg hvordan du gjør dette grundig, ASK undervisning koster 3100kr for ett fag, og er en særdeles god investering når det kommer til P/R-matte. De har grundige videoer med gjennomgang av hvordan du løser slike oppgaver i Geogebra. Endret 14. mars 2021 av Kastanjefrø
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #19 Skrevet 14. mars 2021 bibi123 skrev (1 time siden): Ser det bedre ut nå ? 😄 Eller er jeg enda på bærtur:) Nå har du fått den riktig vei, men du får den fortsatt ikke til å starte der x=0 og slutte der x=14, som oppgaven ber om:) du er altså veldig nær! Jeg må vise deg to skjermbilder, det er fordi jeg ikke får med all teksten fra mobilen på en gang. Første skjermbilde viser altså starten på det jeg skriver, og siste er slutten. Poenget er altså at du må ha med hvor den skal starte og slutte . Se hvordan min ser ut vs din, det er akkurat den samme funksjonen, men min er bare så lang som oppgaven ber den være. Anonymkode: c927c...aa6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå