Kala Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Hei! Vi eier et veldig gammelt hus, som krever MYE jobb her og der. Det rimeligste alternativet mtp. alt som må gjøres, er nok å rive og bygge nytt. Vi vil bl.a. bygge inn en utleiedel i tillegg. Tomten er stor. Vi har fortsatt huslån knyttet til huset. Mannen står som eier, men jeg skal kjøpe meg inn til høsten. Men hvis vi går for riving, og nybygg, hva skjer med mannens egenkapital som er knyttet til eiendommen?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 Dere må se på verdien på tomten uten boligen. Har han 500 000,- i gjeld, og tomten uten bolig, takseres til en million, så er egenkapitalen en halv million. Utleiedel kommer først inn i bildet mtp hvor mye dere får låne til ny bolig. Anonymkode: b6ffe...cb6
Kala Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 14. mars 2021 Takk for svar! Vi er ganske uenige om hvordan det blir med lånet hans. Jeg mener at jeg skal kjøpe meg inn nå, slik at vi sammen betaler ned restlånet på eiendommen kjappest mulig. Mens han mener jeg skal bare fortsette å spare EK, slik at vi kan dra nytte av at jeg kan ta opp et startlån når vi om et par år skal starte husprosjektet vårt. Men med hans løsning innebærer jo at vi drar med oss et lån i verdier som rives? Stemmer ikke det?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 Har dere sjekket med banken. Det kan være brudd på lånebetingelsene dersom dere river huset, siden huset er del av sikkerheten til banken. Anonymkode: e2a32...fb1 1
Kala Skrevet 21. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 21. mars 2021 Oj, det har jeg ikke tenkt på. Vi skal avtale møte med banken når prøvetiden min på jobb er ferdig i sommer. Det blir jo mest sannsynlig samme bank vi kommer til å søke om byggelån, og senere huslån, så de får jo sikkerhet i et hus med større verdi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå