Gå til innhold

Hvem mener du er best forbilde?  

105 stemmer

1. 1. Hvem mener du er best forbilde?

• Jesus
      65
    • Muhammad
      9
    • Begge er gode forbilder
      9
    • Begge er forferdelige forbilder.
      22

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jesus er en parodi på et godt menneske

Muhammed er en parodi på et dårlig menneske

Anonymkode: 5380d...964

Det er rart at du sier det. Begge hadde samme budskapene. Hva får det til å tro at Muhammed var et dårlig menneske?hva har han gjort galt? Kanskje jeg kan hjelpe deg med de fordømmende tanker du sitter med?

Anonymkode: 63296...4f1

Videoannonse
Annonse
Gjest Airman
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dere som har svart Muhammed, på hvilken måte var han et godt forbilde?

Anonymkode: 9f961...099

Den sexuelle frigjøringen og likestilling kanskje. På de få årene han trodde han var profet så presterte han å tvinge til seg 11 av andre menns koner, samt sin egen kusine.. Er dette profetverdig så er jeg gud. 

Endret av Airman
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Klart det. Men igjen- hvis du skal snakke om kristendom så er det altså det nye testamente du må forholde deg til. 

Anonymkode: b7dac...9a9

Du er klar over at de 10 bud er i det gamle testamentet ikke sant ?

Om det er slik at det gamle testamentet ikke gjelder for kristne, så skal ikke kristne forholde seg til de 10 bud siden de 10 bud er fra det gamle testamentet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er rart at du sier det. Begge hadde samme budskapene. Hva får det til å tro at Muhammed var et dårlig menneske?hva har han gjort galt? Kanskje jeg kan hjelpe deg med de fordømmende tanker du sitter med?

Du må se på handlingene deres. Alle kan snakke om kjærlighet.

• Liker 1
Gjest Airman
Skrevet
Aragorn ll Elessar skrev (1 time siden):

Ja for kristne har jo virkelig fulgt denne tankegang opp igjennom historien.

Fred og ytringsfrihet kom i de kristne land når de kristne land ble sekulære land.

Men ja Jesus er et bedre forbilde.

Tja det er litt av et valg den ene religionen har skåret hodene av folk inn i vår tid, den andre brant kvinner levende på bålet til midten av 1700 tallet og undertrykt dem videre inn i vår tid. Er det lov å ta betenkningstid? Åpenbart hvor guden dems befinner seg ihvertfall, og det er ikke i himmelen, snarere tvert imot. 

Gjest Airman
Skrevet

Tro hvordan han med horn og hale er hvis de to representerer gud 

AnonymBruker
Skrevet
Airman skrev (1 minutt siden):

Den sexuelle frigjøringen og likestilling kanskje. På de få årene han trodde han var profet så presterte han å tvinge til seg 11 av andre menns koner, samt sin egen kusine.. Er dette profetverdig så er jeg gud. 

Han kom med den likestilling du snakker om. Dette fantes ikke da før i tiden i at arabiske  land. Vet ikke om du leser historie men ikke tro at Norge fant likestilling. 

av alle  kvinner han hadde giftet seg med har en historie bak seg. F.eks. Var det noen damer som var ENKE. siden kvinner på den tiden ikke kunne jobbe hadde de ingen som forsørget dem , og det var tabu å gifte seg med en enke, derfor lærte han folk det er ikke noe galt å gifte seg med enke.

Vær så snill å ikke kall deg Gud, eller eller noe annet med de tankene du har. 

Skrevet
Airman skrev (6 minutter siden):

Tja det er litt av et valg den ene religionen har skåret hodene av folk inn i vår tid, den andre brant kvinner levende på bålet til midten av 1700 tallet og undertrykt dem videre inn i vår tid. Er det lov å ta betenkningstid? Åpenbart hvor guden dems befinner seg ihvertfall, og det er ikke i himmelen, snarere tvert imot. 

Begge religionene er tull 

Og jeg er ganske sikker på at jeg skrev at Jesus er et bedre forbilde. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du må se på handlingene deres. Alle kan snakke om kjærlighet.

Hvilken handlinger kjenner du til?

er sikker på at du leste en Facebook kommenter, og den kommentaren har du bestemt å brenne til hjernen din. 
hvorfor elsker så mange mennesker han? Fordi at han driver med galskap? Det verste og dummeste jeg har hørt.

det må være en grunn til at så mange følger han og elsker han, selvom de ikke har sett han. 
tenk på de litt. Du finner svaret vis du åpner deg litt å ikke fordømmer et mennesker.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Aragorn ll Elessar skrev (2 timer siden):

Du er klar over at de 10 bud er i det gamle testamentet ikke sant ?

Om det er slik at det gamle testamentet ikke gjelder for kristne, så skal ikke kristne forholde seg til de 10 bud siden de 10 bud er fra det gamle testamentet.

Så enkelt er det ikke. Jesus kom ikke for å oppheve loven, men oppfylle den (Matteus 5,17). 

I Galaterne 4:4-5 står det "Men i tidens fylde sendte Gud sin Sønn, født av en kvinne og født under loven. Han skulle kjøpe fri dem som sto under loven, så vi kunne få retten til å være Guds barn."

Utifra denne teksten kan det se ut som kristne ikke behøver å følge loven. På en måte stemmer det, kristne trenger ikke følge loven for å bli frelst:

"Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus" (Romerne 8:1).

Andre relevante bibelvers er blant annet Romerne 5. Poenget med loven er blant annet å gi retningslinjer for et godt liv, man skal ikke følge budene ut av tvang og trusler, men ha loven i hjertet og holdninger i tråd med lovens intensjon:

"Men målet for ditt oppdrag er kjærlighet av et rent hjerte, av en god samvittighet og av en oppriktig tro. Noen har forvillet seg bort fra dette og har havnet i tomt snakk. De vil være lovlærere, men forstår verken det de selv sier eller det de uttaler seg så selvsikkert om. Men vi vet at loven er god når vi bruker den rett, og forstår at loven ikke er bestemt for den rettferdige, men for lovbrytere og ulydige, ugudelige og syndere, spottere og gudsfornektere, og for dem som slår sin far og mor, for mordere, dem som driver hor, menn som ligger med menn, dem som driver med menneskehandel, løgnere og dem som sverger falskt, og alt annet som strider mot den sunne lære. Dette er i samsvar med evangeliet om herligheten hos Gud, den salige, det evangeliet som er betrodd meg." (1. Timoteus 1:3‭-‬11).

Se også 1. kor 6. Mye på denne listen forstår de fleste at ikke er godt, mens andre ting (f.eks. menn som ligger med menn) er vanskeligere å forstå. Kanskje har det noe med konteksten å gjøre. Da jeg studerte kristendom lærte jeg at det på den tiden i antikkens Hellas og Romerriket var en skikk der eldre menn (voksne) hadde seksuelle forhold til gutter (barn). Hvis det er det Paulus henviser til, tror jeg mange av oss kan stille oss bak påstanden om at dette ikke er av det gode.

Funfact: Sitatet om å vende det andre kinnet til handler om mer enn å ikke ta igjen. Faktisk ble slag på høyre kinn gjort for å ydmyke. Slag på venstre kinn ble gjort mot de man anså som likeverdige. Altså tvinger man, ved å vende det andre kinnet, den som slår til å behandle en som likeverdig. Det er altså en ikke-voldelig protest fra jøder mot romerne. Ganske snedig. Det illustrer også hvor viktig det er å sette seg inn i konteksten og datidens skikker, og hvorfor man ikke bare skal slenge rundt seg med påstander tilsvarende ditt, som om det var sannheten. På den andre siden gir det oss andre en mulighet til å forklare i lys av en mer helhetlig forståelse av Bibelens innhold og mening. Det er rimelig komplekst. 

Sånn: Da avslutter jeg min lille avsporing fra trådens tema. 

Endret av L'amie
Kortet ned teksten i og med at den er en liten avsporing fra trådens tema.
  • Liker 5
Skrevet
L'amie skrev (25 minutter siden):

Funfact: Sitatet om å vende det andre kinnet til handler om mer enn å ikke ta igjen. Faktisk ble slag på høyre kinn gjort for å ydmyke. Slag på venstre kinn ble gjort mot de man anså som likeverdige. Altså tvinger man, ved å vende det andre kinnet, den som slår til å behandle en som likeverdig. Det er altså en ikke-voldelig protest fra jøder mot romerne. Ganske snedig. Det illustrer også hvor viktig det er å sette seg inn i konteksten og datidens skikker, og hvorfor man ikke bare skal slenge rundt seg med påstander tilsvarende ditt, som om det var sannheten. På den andre siden gir det oss andre en mulighet til å forklare i lys av en mer helhetlig forståelse av Bibelens innhold og mening. Det er rimelig komplekst. 

Sånn: Da avslutter jeg min lille avsporing fra trådens tema. 

Jeg mener å huske å ha blitt fortalt fra mer enn ett hold at det bakenforliggende er romersk skikk for hvordan man kan fike til noen for å irettesette/ydmyke. Hvis jeg ikke tar feil var skikken at romere da fiker med kun den ene siden av høyre hånd (tror det var utsiden av hånden). Vender man kinnet til, tvinger man motparten til å fike med «feil» side av hånden...og det tok seg ikke ut ifølge romerske normer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Klossmajor skrev (13 timer siden):

Mange rundt omkring i verden lever i arrangerte ekteskap. De færreste tar livet av seg selv av den grunn. Premissene han levde under var ikke så gale i forhold til sin tid. Kona levde under samme premisser, og sønnen ble født inn i situasjonen og hadde i hvert fall ingen skyld for fars situasjon. Uansett om han var utsatt for press, valgte han altså å gifte seg og få barn, for så å forlate kona og sønnen for å dra på en selvrealiseringsreise.

Hvordan tror du det er å vokse opp uten sin mor og som voksen finne ut at absolutt alt du trodde var sant er løgn? Det er hva som skjedde med Buddha. Faren fryktet å miste sønnen etter at mora døde, og sannsigere hadde spådd at Buddha ville gå den veien han gikk, og det ville faren unngå for enhver pris og fortalte bare løgner, og alt som var tegn på det virkelige livet ble holdt unna han. Det er å leve i et fengsel. Ikke engang du hadde likt å vokse opp på den måten. Og ikke fortell meg at du hadde ofret din sjel for å fortsette med å leve et liv i løgn pga en kone som egentlig ikke elsket deg, og pga et barn som du ikke engang visste opm var virkelig ditt.

Anonymkode: 632ec...1ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2021 den 22.32):

Dere som har svart Muhammed, på hvilken måte var han et godt forbilde?

Anonymkode: 9f961...099

https://www.awakenthegreatnesswithin.com/35-inspirational-prophet-muhammad-ﷺ-quotes/

Anonymkode: 671b1...15a

AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 0.46):

Begge❤️

Anonymkode: afd02...439

Enig! Isha og mohammed fred være med de!

AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 13.07):

Det var vel Josef også? "Jomfru" Maria er vel av noen antatt å være 12 år da hun fødte Jesus.  

Anonymkode: d8bdd...893

Ikkesant? Enkelte her inne er veldig ignorante🙃

AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 15.10):

Helt sant begge er gode mennesker. Synes man burde lese seg til om dem, enn å bare hate dem eller en av dem

Helt enig! Folk er veldig ignorante her inne

AnonymBruker skrev (På 14.3.2021 den 16.29):

Du spør på et norskt forum, vi nordmenn synes selvfølgelig Jesus 

Anonymkode: dcd54...379

Ikke alle synes det jeg er muslim og synes både isha fred være med han  og mohammed fred være med han er veldig gode forbilder.

Både prophet isha og prophet mohammed er gode propheter fred være med de må Allah la de hvile I fred og finne vei I paradiset insh allah. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, Gjenferdet said:

Dere som svarte Muhammed, dere er klar over at han var en pedofil overgriper som var gift med et barn? Ikke mye til forbilde.

Han hadde til og med hund....

det er det ikke så mange som har fått med seg 🤭

Anonymkode: 75161...543

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Samme budskapet? Les Koranen og inntrykket ditt vil endres. 
jeg leste Koranen og ble helt skremt. 
jesus = Kristus 

muhammed = antikrist

min egen tolkning. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

jesus = Kristus 

muhammed = antikrist

min egen tolkning. 

Du får lese versene som jeg la til tidligere her I tråden så kanskje du endrer mening? https://www.awakenthegreatnesswithin.com/35-inspirational-prophet-muhammad-ﷺ-quotes/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

jesus = Kristus 

muhammed = antikrist

min egen tolkning. 

Si meg en ting du husker du leste og mener om koranen, eller Muhammed.  Kun en ting, jeg er bare nyskjerrig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvordan tror du det er å vokse opp uten sin mor og som voksen finne ut at absolutt alt du trodde var sant er løgn? Det er hva som skjedde med Buddha. Faren fryktet å miste sønnen etter at mora døde, og sannsigere hadde spådd at Buddha ville gå den veien han gikk, og det ville faren unngå for enhver pris og fortalte bare løgner, og alt som var tegn på det virkelige livet ble holdt unna han. Det er å leve i et fengsel. Ikke engang du hadde likt å vokse opp på den måten. Og ikke fortell meg at du hadde ofret din sjel for å fortsette med å leve et liv i løgn pga en kone som egentlig ikke elsket deg, og pga et barn som du ikke engang visste opm var virkelig ditt.

Anonymkode: 632ec...1ca

Når jeg nå har søkt litt rundt om info om livet hans, kan jeg ikke finne noen som tegner det samme bildet av livet hans som du gjør. Jeg kan ikke huske at det var helt slik vi fikk presentert motivene hans da vi lærte om buddhisme på ungdomsskole/videregående heller. Uansett var han en del av en overklasse i en tid og på et sted der ekteskap gjerne ble inngått mer av fornuft enn av kjærlighet. Historien er proppfull av konger, keisere, høvdinger og andre høyt på strå som inngikk avtaler om arrangerte fornuftsekteskap på egne vegne eller sine barns vegne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til islam og muslimer er det mange (I hvertfall på kg)  ignoranter. heldighvis ser jeg det også er noen som ikke har så mye fordommer og hat mot oss muslimer og det er bra det betyr at norge går fremmover. Ett godt råd til dere som ikke vet hva islam er og handler om er og bli kjent med muslimer?! Istedenfor og høre på negative utsagn om oss muslimer så Heller prøv og høre på det positive? Ikke alle mennesker er like og alle mennesker gjør feil da snakker jeg om både atiester Kristine muslimer osv osv ikke alle tråkker feilfritt. I bibelen star det veldig mange grufulle vers det er bare og lese deg opp. (Jesusi kristendommen sa også at det han sa ikke kom til og enders så det nye testamentet stemmer ikke (ifølge kristendommen og jesus) Fordi det gamle estamentet kom før det nye testamentet. Jeg er Muslim og har både muslimske venner og kristen venner. Vi muslimer stoler på allah og for oss så heter jesus isa. Og både isa og mohammed er gode forbilder for oss muslimer. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Når det kommer til islam og muslimer er det mange (I hvertfall på kg)  ignoranter. heldighvis ser jeg det også er noen som ikke har så mye fordommer og hat mot oss muslimer og det er bra det betyr at norge går fremmover. Ett godt råd til dere som ikke vet hva islam er og handler om er og bli kjent med muslimer?! Istedenfor og høre på negative utsagn om oss muslimer så Heller prøv og høre på det positive? Ikke alle mennesker er like og alle mennesker gjør feil da snakker jeg om både atiester Kristine muslimer osv osv ikke alle tråkker feilfritt. I bibelen star det veldig mange grufulle vers det er bare og lese deg opp. (Jesusi kristendommen sa også at det han sa ikke kom til og enders så det nye testamentet stemmer ikke (ifølge kristendommen og jesus) Fordi det gamle estamentet kom før det nye testamentet. Jeg er Muslim og har både muslimske venner og kristen venner. Vi muslimer stoler på allah og for oss så heter jesus isa. Og både isa og mohammed er gode forbilder for oss muslimer. 

Sa at hans ord ikke kom til og endres**

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...