Gå til innhold

Hvem mener du er best forbilde?  

105 stemmer

1. 1. Hvem mener du er best forbilde?

• Jesus
      65
    • Muhammad
      9
    • Begge er gode forbilder
      9
    • Begge er forferdelige forbilder.
      22

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke på noen av de, så ingen av de kan noen gang være noen form for forbilder for meg.

Anonymkode: 474ef...a86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 23.16):

Jesus sitt budskap kom først I det GT og mange år etterpå I det NT. Jesus sa at han aldri kom til og endre på sitt budskap så da er det veldig merkelig at det ble endret maaaaaaaange år senere.

Anonymkode: 671b1...15a

Vel, dette er helt feil. Jesu budskap finner vi selvsagt ikke i Det gamle testamentet, ettersom det er nedskrevet før han ble født. Det Gamle testamentet omhandler den gamle tid og Den gamle pakt, mens Jesus kommer med Den nye pakt. I NT sier Jesus at han oppfyller enkelte profetier i GT, det er noe helt annet. 

I GT finner vi i de eldste skriftene polyteisme, deretter finner vi monoteisme. GT er en samling av skrifter som ble overlevert muntlig i århundrer før de ble nedskrevet. Det gudsbildet vi finner der er veldig varierende og et uttrykk for skiftende tider og viser hvordan jødedommen sakte men sikkert konsolideres som religion. Jesus gjorde opprør mot deler av jødedommen og dannet en opprørsbevegelse. Denne bevegelsen utviklet seg til å bli en ny religion, nemlig Kristendommen, etter tempelets fall i år 70.

Anonymkode: 3ab44...682

AnonymBruker skrev (På 21.3.2021 den 0.32):

I kristendommen så hevder dere at dere "vet" hvordan jesus så ut og dere har tegnet dere ett bilde av han. Men vi muslimer hevder ikke at vi vet hvordan isa (jesus) eller prophet Mohammed fred være med han ser ut. Fordi isa levde får mange 100 år siden. Vi har stor respekt og ser opp til både isa fred være med han og prophet mohammed fred være med han. Dere derimot snakker stygt om allah (gud) sin prophet mohammed fred være med han uten og egentlig lese historie og om tiden prophet mohammed fred være med han levde I. Så det sier ganske mye om hvor lite troende dere er. Fordi gud liker ikke folk som snakker stygt om andre. Og prophet mohammed fred være med han er Allah's siste prophet of sendebud  som er dypt elsket.

Ingen kristne hevder at de vet hvordan Jesus så ut (annet enn at han var jøde), med mindre du tenker på likkledet i Torino som enkelte tror er Jesu likklede. Det er fullstendig opp til den enkelte å ta stilling til likkledet og dette er altså ikke offisiell lære i noe kirkesamfunn.

Jeg har lest masse om Islam og i Koranen. Jeg forstår skjønnheten i det å ha et altomfattende religiøst system som favner alle sider av livet. Jeg forstår også skjønnheten i den rene monoteisme vi finner i Islam, i motsetning til Kristendommen som er så kompleks i sitt gudsbilde (noe jeg personlig likevel foretrekker).

En ting jeg savner i Islam, i Koranen og i muslimers omtale av sin religion og Gud er kjærlighetsbudskapet. I kristendommen elsker Gud mennesket betingelsesløst. De første kristne ble forfulgt, men de fulgte Jesu lære og var totalpasifister helt inntil sin henrettelsestime. De underkastet seg sin skjebne og lovpriste Gud inntil det siste. Dette gjorde at mange ble omvendt da de så disse menneskenes store kjærlighet og forkynnelse av tilgivelse og fred. De forkynte at Gud elsker alle mennesker, også synderne, og kanskje særlig den usleste synder, og at det finnes tilgivelse for alle. Gud hater ikke noe menneske.

Senere korrumperte jo kristendommen med både dødsstraff, forfølgelser og korstog, men det står i total motsetning til Jesus og kristendommens lære og er kun et utslag av menneskers ondskap.

Allahs kjærlighet kommer alltid med betingelser. Han elsker den rettferdige, den rettskafne, den som følger ham osv, mens han hater den vantro og den som ikke følger ham. Hvor er godheten i det? Har Allah mindre kjærlighet enn en mor til sitt barn? Jeg elsker mitt barn betingelsesløst uansett om han valgte å forlate meg.

Jeg mener ikke å latterliggjøre Allah eller beskrive ham som en hevngjerrig gud, dette er noe jeg reelt lurer på og skulle ønske jeg kunne fått et ordentlig svar fra en muslim.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jesus sitt budskap kom først I det GT og mange år etterpå I det NT. Jesus sa at han aldri kom til og endre på sitt budskap så da er det veldig merkelig at det ble endret maaaaaaaange år senere.

Høres merkelig ut, da Jesus ikke engang var født da GT ble skrevet 😄. .

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker, innhold med opphavsrett, brukerdebatt og svar til dette.

Flere innlegg på rad skrevet av samme brukere er også slått sammen. Oppfordrer til å bruke multisiteringsfunksjonen.

Edie, adm.

AnonymBruker
Skrevet
On 3/21/2021 at 8:21 AM, AnonymBruker said:

Allahs kjærlighet kommer alltid med betingelser. Han elsker den rettferdige, den rettskafne, den som følger ham osv, mens han hater den vantro og den som ikke følger ham. Hvor er godheten i det? Har Allah mindre kjærlighet enn en mor til sitt barn? Jeg elsker mitt barn betingelsesløst uansett om han valgte å forlate meg.

Med tanke på at Islam tillater slaveri og muslimenes fremste forbilde Muhammed var slaveeier så er det vanskelig å tro at Allah elsker alle. Islam tillater også muslimske slaver så virker ikke som om Allah elsker alle muslimer. Enkelte muslimer mener Allah burde være slaver uansett hvor rettskafne de er. En slaveeier har også rett til å ha sex med sin slave så Allah mener også voldtekt er helt greit.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_views_on_slavery

Anonymkode: cc201...360

• Liker 2
Skrevet

Einar Gelius, tidligere sokneprest i Vålerenga prestegjeld, utga for halvannet år siden en bok med nettopp sammenligning av Jesus og Mohammed som tema.

Gelius ser likheter i at begge hadde patriarken Abraham som sin stamfar, begge var talsmenn for troen på én gud, og at d begge var opprørere som ville ha endring og møtte motstand. Likhetene er størst før Muhammed reiste til Medina og ble en krigsherre som underla seg folk og land.

Forenklet mener Gelius forskjellen på Jesus og Mohammed dreier seg om frihet kontra tvang, frigjøring kontra underkastelse. Gelius mener at kampen mot samtidens religiøse lederskap og deres makt over folket, var et helt sentralt tema i hele virksomheten til Jesus. Kjernen i budskapet til Jesus var en gud som står for frigjøring og nyskapelse, ikke makt og kontroll. Gelius mener at Mohammed derimot var opptatt av at mennesker underkaster seg guds vilje og dom. Muhammed står for sterk kontroll av folket og opptrer ofte som en slags dommer, som med tvang og ofte vold klarte å få mennesker til å underkaste seg sin lære.

Det skinner ganske tydelig gjennom hvem Einar Gelius mener er det beste forbildet av de to.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skikkelsen jesus er jo basert på sagn og myter fra den muntlige tradisjonen, kanskje den egyptiske guden Horus, spesielt. Det samme har sikkert skjedd med mohammed, Ali Baba, Aladdin, eller noe.

Mao. har de jo aldri vært virkelige personer, i allefall ikke slik de blir fremstilt i disse bøkene.

Anonymkode: a5d11...6ea

Skrevet

Kun idioter har religiøse forbilder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...