AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Ikke at dette er et veldig stort problem, men... Har 2 barn på 10 og 11 år med en mann som er gift på nytt. Vi gikk fra hverandre da ungene var ganske små. Han og kona har en baby sammen. Ungene er hos dem annenhver helg. Ved hvert samvær er det spørsmål om ungene er friske, hvis de ikke er det kan de ikke komme på samvær fordi fars nye kone er redd for å bli syk og smitte babyen. Dersom ungene er litt snørrete eller hoster (ikke korona, men vanlig sesonghoste/mild forkjølelse) får jeg beskjed om å hente dem og at det er dårlig gjort å ikke si i fra om at ungene er syke fordi «Anne er så redd babyen skal bli syk». Hva er det rette å gjøre her? Jeg tar jo selvsagt ungene selv, men mener samtidig at faren er far uansett om barna er syke eller ikke. Det har blitt veldig mange helger hvor samværet har utgått fordi fars nye kone er så redd for sykdom. Hva skal de gjøre den dagen de får flere barn og eldste blir syk. Bo hver for seg til sykdommen er over? Dette er IKKE en tråd for å kaste dritt om stemor, bare så det er sagt. Jeg mistenker samtidig at far synes det er digg å slippe samvær og spiller litt vel mye på konas virushysteri. Han har for eksempel aldri tatt en sykt barn dag og kommer nok til å få sjokk når fellesen starter i barnehagen. Anonymkode: c4bc1...d9c
Jytte Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 Jeg synes barn har best av å være hjemme når de er syke og praktiserte det samme som småbarnsmor. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #3 Skrevet 14. mars 2021 Babyen har to storesøsken. Storesøsken blir forkjøla iblandt, uansett om foreldre bor sammen eller ikke. Nykona og far må ta innover seg at disse to faktisk er storesøsken, barn som tilhører deres familie, ikke bare nabobarn som besøker innimellom. Anonymkode: 6ae2e...c9d 17
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #4 Skrevet 14. mars 2021 Jytte skrev (6 minutter siden): Jeg synes barn har best av å være hjemme når de er syke og praktiserte det samme som småbarnsmor. Så barna er bare på besøk hos sin far? Ikke hjemme? Anonymkode: c4bc1...d9c 11
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #5 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Babyen har to storesøsken. Storesøsken blir forkjøla iblandt, uansett om foreldre bor sammen eller ikke. Nykona og far må ta innover seg at disse to faktisk er storesøsken, barn som tilhører deres familie, ikke bare nabobarn som besøker innimellom. Anonymkode: 6ae2e...c9d Ja, jeg mener jo også det. Det er som om faren er fast barnevakt for to unger som han tilfeldigvis er far til. Og når ungene er syke så kan han ikke være barnevakt likevel. Far er jo hjemme selv dersom han er forkjølet. Men så snart ungene har et snev av hoste så kan de ikke komme 🙄 TS Anonymkode: c4bc1...d9c 5
Jytte Skrevet 14. mars 2021 #6 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så barna er bare på besøk hos sin far? Ikke hjemme? Anonymkode: c4bc1...d9c Når de /småbarn bare har helgesamvær har de bare ETT hjem, men det er min mening. Kommer selvsagt an på almenntilstanden hvorvidt de skal til faren eller ikke. 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Skrevet 14. mars 2021 Jytte skrev (14 minutter siden): Jeg synes barn har best av å være hjemme når de er syke og praktiserte det samme som småbarnsmor. Behandler du dine 10 og 11 åringer som småbarn? Anonymkode: 70eb4...22f 8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #8 Skrevet 14. mars 2021 Jytte skrev (3 minutter siden): Når de /småbarn bare har helgesamvær har de bare ETT hjem, men det er min mening. Kommer selvsagt an på almenntilstanden hvorvidt de skal til faren eller ikke. Men de er jo 10 og 11 år. Og av og til småforkjøla, ikke døden nær. Tar imot alle synspunkt altså, synes bare det er så utrolig lett for faren å aldri ta ansvar når alt ikke går 100% på skinner. TS Anonymkode: c4bc1...d9c 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #9 Skrevet 14. mars 2021 Jytte skrev (4 minutter siden): Når de /småbarn bare har helgesamvær har de bare ETT hjem, men det er min mening. Kommer selvsagt an på almenntilstanden hvorvidt de skal til faren eller ikke. Jeg ville tenkt de skulle være ganske syke før jeg hadde holdt de hjemme hos meg. Anonymkode: 3d42a...ea4 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #10 Skrevet 14. mars 2021 Er barnet for tidlig født eller har bakenforliggende sykdom (astma eller lignende) som gjør at det er direkte farlig om babyen blir syk? Hvis ikke gjør jo far og stemor seg en bjørnetjeneste ved å ikke la barnet bli utsatt for litt smitte. Det er jo bare bra å bygge opp immunforsvaret til lille. Er babyen veldig liten? Type under 3 mnd? Er barnet eldre ville jeg glatt gitt beskjed at far er far og far må ta seg av barna selv om de er litt syke. Altså jøss iland.. Anonymkode: df39c...d7a 7
PM75 Skrevet 14. mars 2021 #11 Skrevet 14. mars 2021 Jeg synes det er dårlig gjort mot barna å sette de opp imot hverandre. De er søsken og burde behandles på likefot. At de tar hensyn til babyen skjønner jeg, men jeg forstår ikke at barna ikke får komme hjem til egen pappa! Hvilket forhold vil de to eldste få til den yngste på sikt??? 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #12 Skrevet 14. mars 2021 TS her. Babyen har, så vidt meg bekjent, ikke noen sykdommer nei og ble født til termin. Men klart det er behagelig for de å ikke måtte aktivisere og være sammen med to aktive skolebarn. Før babyen ble født var heller ikke ungene på samvær en måned før termin i tilfelle fødselen skulle starte. Enda vi bor innen 1 times kjøring fra hverandre. Gah vet ikke om dette er noe å ta opp en gang med han da det sikkert ender i den samme regla om at kona er så redd for sykdom og det får han dessverre ikke gjort noe med... Hva med å stå opp og bry seg om sine egne barn! Anonymkode: c4bc1...d9c 4
Jytte Skrevet 14. mars 2021 #13 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men de er jo 10 og 11 år. Og av og til småforkjøla, ikke døden nær. Tar imot alle synspunkt altså, synes bare det er så utrolig lett for faren å aldri ta ansvar når alt ikke går 100% på skinner. TS Anonymkode: c4bc1...d9c Hvis de er i den alderen ville jeg latt de bestemme selv når de er forkjølet, men ville som sagt sett an allmentilstanden. Og tro meg, har selv hatt en barnefar å forholde meg til som ofte ville unndra seg ansvaret. Tenkte da at hvis barn ikke er ønsket på samvær, da får det heller være de gangene bf hadde nok en unnskyldning. Ble det flere helger med unnskyldninger la jeg egne planer for helgene, f.eks. at barna kunne dra på hyttetur sammen med andre i familien. For ingenting ble fulgt etter samværsavtalen, og det var ikke jeg som satte kjepper i hjulene. Vi kunne ikke bare sitte og vente til det passet for far. Da ville det blitt skuffelser på skuffelser. Er det korona kona er redd for? Nybakte mødre kan ofte være engstelige, eller var det sånn tidligere også?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 Det kan jo være hun er ekstra redd nå pga corona , det Skjlnner jeg Anonymkode: 0a89b...c8c 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #15 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Babyen har, så vidt meg bekjent, ikke noen sykdommer nei og ble født til termin. Men klart det er behagelig for de å ikke måtte aktivisere og være sammen med to aktive skolebarn. Før babyen ble født var heller ikke ungene på samvær en måned før termin i tilfelle fødselen skulle starte. Enda vi bor innen 1 times kjøring fra hverandre. Gah vet ikke om dette er noe å ta opp en gang med han da det sikkert ender i den samme regla om at kona er så redd for sykdom og det får han dessverre ikke gjort noe med... Hva med å stå opp og bry seg om sine egne barn! Anonymkode: c4bc1...d9c Hva med å ringe fvk for råd og veiledning? Evt få en time der til samarbeid. Skaff skriftlige bevis for det han sier med når de er syke. For hvis han betaler bidrag til deg så skal du jo ha mer når du har barna mer 😁 Fra spøk til alvor.. Ta en prat, forklar at du forstår hans kone er bekymret, men barnet har godt av litt lett smittsom sykdom nå, barnet bør bli utsatt for litt bakterier for å bygge opp immunforsvaret sitt før det evt skal begynne i bhg/hos dagmamma. Forstår at det er bekymringsfullt mtp korona, men at det står på fhi sine nettsider at samvær skal gå som normalt. Litt hoste og snue burde være helt ok at de har mens de er hos han. Hvis ikke er det mange mnd høst, vinter og vår de ikke kan dra dit i tilfelle de blir syke 😅 At du faktisk lot han bestemme at samvær ikke skulle gjennomføres 1 mnd før termin fordi barnet kunne blitt født er jo helt hårreisende. Mener han barna som er såpass gamle ikke hadde klart å være der i 1 time alene dersom de måtte haste avgårde til sykehuset? Evt hatt en avtale med en nabo i tilfelle. Er jo helt sykt.. Her hadde vi samvær uansett om jeg kom hjem fra sykehuset dagen samværet starta eller ei. Eksen min sin kone fikk barn under samvær mens de ikke var i hjembyen, og de måtte klare seg (far tok seg av barna under fødsel pga helsepersonell ikke kunne se til dem. Noe som er helt ok og egentlig selvsagt.), det barnet kom 4 uker før termin. Uansett, hvis dere har en samværsavtale, si at den gjelder sånn og sånn. Far skal kunne være en like god omsorgsperson som deg til sine egne barn og skal kunne ta seg av dem hvis de blir syke. Si at han må tenke på barna. For det er de det går utover her.. Dersom hans kone ikke kan være tilstede under samvær når barna er syke så får de to ordne det på egen måte fra nå av. Anonymkode: df39c...d7a 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 De burde jo så utnytte å eksponere babyen for litt basselusker før den skal begynne i bhg! Var så slitsomt når første skulle i bhg - men stort sett hadde feber hele første halvåret. Og nå med corona hadde jo det betydd null bhg. Anonymkode: 84d42...3e7 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #17 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men de er jo 10 og 11 år. Og av og til småforkjøla, ikke døden nær. Tar imot alle synspunkt altså, synes bare det er så utrolig lett for faren å aldri ta ansvar når alt ikke går 100% på skinner. TS Anonymkode: c4bc1...d9c Sender du ungene på skolen når de er småforkjøla? Tenk om det er korona? Går du selv på jobb når du er småforkjøla? Hadde du utsatt din egen baby for smitte? Det kan faktisk være korona i stedet for forkjølelse en gang, er det verdt å ta sjansen? Selv isolerer jeg bonusbarn i egen etasje om de er småforkjøla til jeg vet om det er korona, jeg kan ikke ta sjansen på å bli syk. Vi har ungene som vanlig, men de kan ikke være i samme rom som meg. De må også spise på rommet sitt, jeg lager maten og setter det utenfor døra. Hadde de vært yngre, hadde de vært hos moren sin i stedet for annenhver uke. Eller hos oss om det var hos oss de ble småforkjøla. Vi tar ingen sjanser. Ville heller aldri sendt de til besteforeldrene om de hadde vondt i halsen eller snørrete nese. Anonymkode: 545c3...086 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #18 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Sender du ungene på skolen når de er småforkjøla? Tenk om det er korona? Går du selv på jobb når du er småforkjøla? Hadde du utsatt din egen baby for smitte? Det kan faktisk være korona i stedet for forkjølelse en gang, er det verdt å ta sjansen? Selv isolerer jeg bonusbarn i egen etasje om de er småforkjøla til jeg vet om det er korona, jeg kan ikke ta sjansen på å bli syk. Vi har ungene som vanlig, men de kan ikke være i samme rom som meg. De må også spise på rommet sitt, jeg lager maten og setter det utenfor døra. Hadde de vært yngre, hadde de vært hos moren sin i stedet for annenhver uke. Eller hos oss om det var hos oss de ble småforkjøla. Vi tar ingen sjanser. Ville heller aldri sendt de til besteforeldrene om de hadde vondt i halsen eller snørrete nese. Anonymkode: 545c3...086 Jeg snakker ikke om full forkjølelse og influensa, men helt vanlig snørr og hoste som mange får når det er sesong. Må si jeg er helt sjokkert over hvordan du behandler dine bonusbarn. Setter mat utenfor døra som om de var spedalske 😳 Låser du inne din egen unge også så ikke du blir syk eller er det bare bonusbarna som får denne spesialbehandlingen? TS Anonymkode: c4bc1...d9c 12
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #19 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Sender du ungene på skolen når de er småforkjøla? Tenk om det er korona? Går du selv på jobb når du er småforkjøla? Hadde du utsatt din egen baby for smitte? Det kan faktisk være korona i stedet for forkjølelse en gang, er det verdt å ta sjansen? Selv isolerer jeg bonusbarn i egen etasje om de er småforkjøla til jeg vet om det er korona, jeg kan ikke ta sjansen på å bli syk. Vi har ungene som vanlig, men de kan ikke være i samme rom som meg. De må også spise på rommet sitt, jeg lager maten og setter det utenfor døra. Hadde de vært yngre, hadde de vært hos moren sin i stedet for annenhver uke. Eller hos oss om det var hos oss de ble småforkjøla. Vi tar ingen sjanser. Ville heller aldri sendt de til besteforeldrene om de hadde vondt i halsen eller snørrete nese. Anonymkode: 545c3...086 Og faren, da går jeg utfra, han isoleres vel også med dem? Hvorfor isolerer ikke du deg i stedet? Litt enklere for familien som helhet, er det ikke? Anonymkode: 25068...ce3 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #20 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å ringe fvk for råd og veiledning? Evt få en time der til samarbeid. Skaff skriftlige bevis for det han sier med når de er syke. For hvis han betaler bidrag til deg så skal du jo ha mer når du har barna mer 😁 Fra spøk til alvor.. Ta en prat, forklar at du forstår hans kone er bekymret, men barnet har godt av litt lett smittsom sykdom nå, barnet bør bli utsatt for litt bakterier for å bygge opp immunforsvaret sitt før det evt skal begynne i bhg/hos dagmamma. Forstår at det er bekymringsfullt mtp korona, men at det står på fhi sine nettsider at samvær skal gå som normalt. Litt hoste og snue burde være helt ok at de har mens de er hos han. Hvis ikke er det mange mnd høst, vinter og vår de ikke kan dra dit i tilfelle de blir syke 😅 At du faktisk lot han bestemme at samvær ikke skulle gjennomføres 1 mnd før termin fordi barnet kunne blitt født er jo helt hårreisende. Mener han barna som er såpass gamle ikke hadde klart å være der i 1 time alene dersom de måtte haste avgårde til sykehuset? Evt hatt en avtale med en nabo i tilfelle. Er jo helt sykt.. Her hadde vi samvær uansett om jeg kom hjem fra sykehuset dagen samværet starta eller ei. Eksen min sin kone fikk barn under samvær mens de ikke var i hjembyen, og de måtte klare seg (far tok seg av barna under fødsel pga helsepersonell ikke kunne se til dem. Noe som er helt ok og egentlig selvsagt.), det barnet kom 4 uker før termin. Uansett, hvis dere har en samværsavtale, si at den gjelder sånn og sånn. Far skal kunne være en like god omsorgsperson som deg til sine egne barn og skal kunne ta seg av dem hvis de blir syke. Si at han må tenke på barna. For det er de det går utover her.. Dersom hans kone ikke kan være tilstede under samvær når barna er syke så får de to ordne det på egen måte fra nå av. Anonymkode: df39c...d7a Takk for svar og tips Godt mulig vi burde tatt en tur til fvk og snakket om samvær og forventninger som ungene har tid han. De klager ikke, men de er heller ikke veldig begeistret for faren. Kanskje ikke så rart når han så uengasjert. Synes ikke han bare kan være far for dem når det passer han. Anonymkode: c4bc1...d9c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå