Gå til innhold

0 grader ute men 26 grader inne? Hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Har flytta fra eldre hus til ny leilighet, og forskjellen på temperatur er som natt og dag. Det er -3 til 3 grader ute, men inne er det hele 26 grader! Jeg har skrudd av gulvvarme til laveste innstilling (1 på termostat), og lufteanlegget fra Ensy står på 19 grader (normal luftstrøm), men hvorfor er det da så forferdelig varmt inne? Er det virkelig sola som skinner inn vinduet som varmer så godt?

24% RH luftfuktighet og 26 grader celsius.
Hvis det er så varmt nå, så tenker jeg sommeren kommer til å føles som å bo i en komfyr🤪

Anonymkode: 48b75...08d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du på gulvvarmen når det er 26 grader inne?!

Det kan være mange kilder til varme, naboen under, TV/skjermer, PC-er og mer til.

God isolasjon gjør nok også sitt.

Sola bidrar selvfølgelig også.

Anonymkode: bf54d...7b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du leiligheter på andre kanter som fyrer som f...? Jeg hadde "gulvvarme" i en leilighet jeg tidligere bodde i fordi naboen under helst skulle ha 30+ inne. 

Anonymkode: 01266...25b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor har du på gulvvarmen når det er 26 grader inne?!

Det kan være mange kilder til varme, naboen under, TV/skjermer, PC-er og mer til.

God isolasjon gjør nok også sitt.

Sola bidrar selvfølgelig også.

1 betyr bare at den ikke er på, det er under an måne og egentlig bare 3-6 grade for å ikke "fryse" rørene. Så det er praktisk talt av, om jeg ikke misfortår?

Det kan nok være isolasjon ja, jeg har fått energimerke "B", som skal være høyeste du kan få med mindre det er passivbygg, som koster latterlig mye å bygge.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du leiligheter på andre kanter som fyrer som f...? Jeg hadde "gulvvarme" i en leilighet jeg tidligere bodde i fordi naboen under helst skulle ha 30+ inne. 

Anonymkode: 01266...25b

Alle har fjernvarme i gulvene, det kan hende de fyrer som f hvis de liker det varmt, jeg bor ganske langt oppe i blokka i nest øverste etasje. Jeg mener folk som bor i sokkel-etasje mente det var kaldt og har på høy temperatur og panelovner i tillegg, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor det er så varmt hos meg.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

1 betyr bare at den ikke er på, det er under an måne og egentlig bare 3-6 grade for å ikke "fryse" rørene. Så det er praktisk talt av, om jeg ikke misfortår?

Dette varierer, hvis det ikke er termostatstyrt så betyr 1 at det står en viss varme på konstant. Om det er 3 eller 16 grader for ditt system er vanskelig å si. Det er jo en åpenbar kilde til varme, så jeg ville begynt med å skru den av all den tid du har 26 grader inne.

Jeg bor over noen som fyrer rimelig mye, og sliter også med høy temperatur i leiligheten. Det sparer jo klart strøm, men det er sånn at nå når det er 6-7 grader ute må jeg ha vinduene åpne en god stund for å få temperaturen ned mot 20 grader, som jeg føler er ideelt for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette varierer, hvis det ikke er termostatstyrt så betyr 1 at det står en viss varme på konstant. Om det er 3 eller 16 grader for ditt system er vanskelig å si. Det er jo en åpenbar kilde til varme, så jeg ville begynt med å skru den av all den tid du har 26 grader inne.

Jeg bor over noen som fyrer rimelig mye, og sliter også med høy temperatur i leiligheten. Det sparer jo klart strøm, men det er sånn at nå når det er 6-7 grader ute må jeg ha vinduene åpne en god stund for å få temperaturen ned mot 20 grader, som jeg føler er ideelt for meg.

Takk, jeg har skrudd den helt av. Fant en instruksjon, det står Heimeier termostat.

Snøkrystall - 6 grader, for kjeller

1- Gang, 12 grader

Måne - 14 grader, alle rom om natten

2 - 16 grader, hobbyrom og soverom

3 - 18 grader, kjøkken

4 - 20 grader, stue

Da er det veldig rart at jeg skal skru varmen på modus "snøkrystall" før påske våren! Men, er det så varmt så har man kanskje ikke valg...

Jeg tror også det er varme på ventilasjonsanlegget, selv om den står på 19 grader? Inne på "temperatur" sto det sånne streker på siden for varme og jeg trykket slik at denne ble skrudd av. Så får jeg se om det har noen positiv effekt.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan nok være isolasjon ja, jeg har fått energimerke "B", som skal være høyeste du kan få med mindre det er passivbygg, som koster latterlig mye å bygge.

Alle har fjernvarme i gulvene, det kan hende de fyrer som f hvis de liker det varmt, jeg bor ganske langt oppe i blokka i nest øverste etasje. Jeg mener folk som bor i sokkel-etasje mente det var kaldt og har på høy temperatur og panelovner i tillegg, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor det er så varmt hos meg.

Er det for at du er nærmere solen eller de som bor i 1 etasje ?

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Er det for at du er nærmere solen eller de som bor i 1 etasje ?

I utgangspunktet så peker alle leilighetene mot sør, men du har et poeng.

Det kan hende de nederste får "skygge" fra blokka som står foran oss, og det får ikke jeg? Pluss, jeg mener å ha hørt at varmen går oppover i bygget.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan hende de nederste får "skygge" fra blokka som står foran oss, og det får ikke jeg? Pluss, jeg mener å ha hørt at varmen går oppover i bygget.

Mulig det er noen trær som skygger for i første etasje også. Vil tro barn en stiger i bygget ja.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Varme stiger, helt korrekt.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør kontakte de som har oversyn med systemet på blokka. Det kan være en feil et sted, og er det for varmt kan det utvikle seg til ulmebrann.

Anonymkode: e7336...6ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Har flytta fra eldre hus til ny leilighet, og forskjellen på temperatur er som natt og dag. Det er -3 til 3 grader ute, men inne er det hele 26 grader! Jeg har skrudd av gulvvarme til laveste innstilling (1 på termostat), og lufteanlegget fra Ensy står på 19 grader (normal luftstrøm), men hvorfor er det da så forferdelig varmt inne? Er det virkelig sola som skinner inn vinduet som varmer så godt?

24% RH luftfuktighet og 26 grader celsius.
Hvis det er så varmt nå, så tenker jeg sommeren kommer til å føles som å bo i en komfyr🤪

Isolasjon holder også mye av sommervarmen ute.  😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...