Gå til innhold

Espen Nakstad mener det nå haster med å få kontroll over smitten i yngre aldersgrupper i Oslo-regionen.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Espen Nakstad mener det nå haster med å få kontroll over smitten i yngre aldersgrupper i Oslo-regionen sier han til NTB. Smittetallene er nå så høye at det begynner å bli problematisk å få testet, analysert prøver og smittesporet i de bydelene og nabokommunene hvor smitten er høyest, advarer han.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nakstad-vi-har-et-problem.gRerc-zbx?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1

Kanskje på tide å gjøre noe der smitten florerer da isteden for å feks stenge tannleger..

Endret av NorthernLight
  • Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NorthernLight skrev (1 minutt siden):

Espen Nakstad mener det nå haster med å få kontroll over smitten i yngre aldersgrupper i Oslo-regionen sier han til NTB. Smittetallene er nå så høye at det begynner å bli problematisk å få testet, analysert prøver og smittesporet i de bydelene og nabokommunene hvor smitten er høyest, advarer han.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nakstad-vi-har-et-problem.gRerc-zbx?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1

Kanskje på tide å gjøre noe der smitten florerer da isteden for å feks stenge tannleger..

Nakstad  våget før og si ting litt mer som der. Men selv han har blitt mer vag i uttalelsene sine. Han hinter mer til de andre... det haster og det haster... ja så gjør noe med det da Nakstad ! Våg og meddele løsningen på dette. Han vet løsningen. Han har uttalt den flere ganger før.

• Liker 7
Skrevet (endret)

I områder med mye smitte bør det vurderes å innføre like strenge tiltak som det var på denne tiden i fjor. Man kan ta en ny vurdering om tre uker. Hvis smitten synker kan man åpne opp igjen etter påske. 

Endret av *luna*
  • Liker 5
Skrevet

Jeg etterlyser at Erna kommer på banen med disse tiltakene hun sa ville komme i forrige uke. 🤔

• Liker 11
Skrevet
J.E skrev (1 minutt siden):

Nakstad  våget før og si ting litt mer som der. Men selv han har blitt mer vag i uttalelsene sine. Han hinter mer til de andre... det haster og det haster... ja så gjør noe med det da Nakstad ! Våg og meddele løsningen på dette. Han vet løsningen. Han har uttalt den flere ganger før.

Helt enig. Er en grunn til at mange land stengte skolene pga den Britiske mutasjonen. På sommeren er det helt greit at skolene er stengt i 2mnd. Men i en pandemi når det er en drøss med smitte der er det helt krise om man har stengte skoler i feks 3-4 uker.. 

• Liker 20
Skrevet

Det har han rett i, «vi har et problem». Og det er at det konstant påpekes at smitten blant unge er for høy, mens det samtidig påpekes at de ikke har tenkt å gjøre noe med det. 

• Liker 9
Skrevet
NorthernLight skrev (9 minutter siden):

Helt enig. Er en grunn til at mange land stengte skolene pga den Britiske mutasjonen. På sommeren er det helt greit at skolene er stengt i 2mnd. Men i en pandemi når det er en drøss med smitte der er det helt krise om man har stengte skoler i feks 3-4 uker.. 

Du får definere hva krise er. Noen vil hevde at økning av vold og overgrep mot barn er krise, andre vil late som ingenting. 

• Liker 9
Skrevet
26 minutter siden, J.E said:

Det hjelper ikke når politikerne ikke tar faglig begrunnede råd.....

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror absolutt vi har et problem. Jeg krysser fingrene for at de setter inn tiltak målrettet og effektivt. Ingen er tjent med en ytterligere forverring.

• Liker 7
Skrevet
Robert Koch skrev (6 minutter siden):

Det hjelper ikke når politikerne ikke tar faglig begrunnede råd.....

Det gjorde man i fjor. Nå innrømmer både han som gav rådene (Guldvåg) og hun som tok rådene (Erna) at det ble feil. 

Det er også et faglig begrunnet råd at skoler og barnehager bør holdes åpne så langt det er mulig. 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Example said:

Det gjorde man i fjor. Nå innrømmer både han som gav rådene (Guldvåg) og hun som tok rådene (Erna) at det ble feil. 

Det er også et faglig begrunnet råd at skoler og barnehager bør holdes åpne så langt det er mulig. 

Jeg gidder ikke å diskutere med folk som er ute av stand til å se perspektiver og nyanser.

• Liker 13
Skrevet
Robert Koch skrev (1 minutt siden):

Jeg gidder ikke å diskutere med folk som er ute av stand til å se perspektiver og nyanser.

Ja, for et ensidig fokus på smittevern vitner om å se nyanser og brede perspektiver. 

• Liker 13
Skrevet
Robert Koch skrev (12 minutter siden):

Bra skrevet. Da slapp jeg å svare på det. 

• Liker 7
Skrevet
11 minutter siden, Example said:

Ja, for et ensidig fokus på smittevern vitner om å se nyanser og brede perspektiver. 

Hvis det er din oppfatning, får du gjerne ha den. Jeg har argumentert med deg før, og ser at du er uvillig til å ta inn over deg noe som ikke understøtter det du har bestemt deg for.

Jeg har ikke et ensidig fokus på smittevern. Jeg har et ensidig fokus på at vi skal bruke kvalitetssikrede data som beslutningsgrunnlag, og ikke personlige oppfatninger og følelser. Det vil si at vi må forholde oss til hva vi vet, og ikke hva vi tolker inn i slik kunnskap. Dette har jeg til dags dato ikke fått deg til å forstå.

• Liker 9
Skrevet
NorthernLight skrev (2 minutter siden):

Bra skrevet. Da slapp jeg å svare på det. 

Enig med dere. Det blir bortkastet tid, og kommentere mer på disse innleggene.

• Liker 9
Skrevet
Robert Koch skrev (6 minutter siden):

Hvis det er din oppfatning, får du gjerne ha den. Jeg har argumentert med deg før, og ser at du er uvillig til å ta inn over deg noe som ikke understøtter det du har bestemt deg for.

Jeg har ikke et ensidig fokus på smittevern. Jeg har et ensidig fokus på at vi skal bruke kvalitetssikrede data som beslutningsgrunnlag, og ikke personlige oppfatninger og følelser. Det vil si at vi må forholde oss til hva vi vet, og ikke hva vi tolker inn i slik kunnskap. Dette har jeg til dags dato ikke fått deg til å forstå.

Men å sette inn smittevernstiltak uten tilstrekkelig grunnlag for virkning, det kan man gjøre helt ukritisk? 

Vet man egentlig hvor stor effekt en stengning av skoler vil få på smittetallene i Norge i dag? 

Du har sådd tvil om forskning på effekter av skolestengning. Så da regner jeg med at du har svært høye krav til myndighetene når det gjelder effekten av tiltak også. 

• Liker 7
Skrevet
J.E skrev (9 minutter siden):

Enig med dere. Det blir bortkastet tid, og kommentere mer på disse innleggene.

Ja. Bedre å sitte i sitt eget ekkokammer og jazze hverandre opp uten å ha et kritisk lys på det man ønsker å innføre. 

• Liker 9
Skrevet
Example skrev (1 minutt siden):

Ja. Bedre å sitte i sitt eget ekkokammer og jazze hverandre opp uten å ha et kritisk lys på det man ønsker å innføre. 

Men hva tenker du om barn og ungdom som er i risikogruppen selv, eller har foreldre eller søsken som er i risikogruppen? Det er mange tusen av dem rundt i landet, og slik som det er nå lever de mange steder enten et helt isolert liv, eller et liv i evig frykt for å bli smittet eller smitte en de er glad i. Dette er en stor gruppe sårbare barn og ungdommer som i liten grad blir sett eller hørt, og som helt sikkert kunne tenke seg strengere tiltak en periode for å kunne leve mer normale liv siden. 

• Liker 10
Skrevet
Example skrev (10 minutter siden):

Men å sette inn smittevernstiltak uten tilstrekkelig grunnlag for virkning, det kan man gjøre helt ukritisk? 

Vet man egentlig hvor stor effekt en stengning av skoler vil få på smittetallene i Norge i dag? 

Du har sådd tvil om forskning på effekter av skolestengning. Så da regner jeg med at du har svært høye krav til myndighetene når det gjelder effekten av tiltak også. 

Bare et raskt spørsmål. Gikk smitten ned når skolene stengte i vår?

• Liker 9
Skrevet

Dette er en varslet katastrofe. Sånn går det når regjeringa ikke klarer å holde grensene lukket og slipper inn haugevis med muterte virus. Raymond tryglet om å få lukket grensene alt i fjor høst, men ingenting ble gjort.

• Liker 10
  • Opprett ny...