Gå til innhold

Digitalt årsmøte og personvern - kan styret se hvem som stemmer hva?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått tilsendt innkalling til årsmøte og skal stemme elektronisk. Kan styret se hvem som stemmer for og mot forslag? Jeg synes det er veldig lite info om personvern ved slike møter.

Anonymkode: 0f47d...90b

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Spør styret da vel?

Har du vært på et vanlig årsmøte? Det vanlige er at de fleste sakene stemmes på med håndsopprekkelse, med mindre noen krever hemmelig valg.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har vært på vanlig årsmøte/GF. Men til forskjell fra et digitalt årsmøte/GF, så ser man jo hverandre på et fysisk møte. Så da blir det litt "fair" at sidemannen vet hva jeg stemmer, når jeg ser hva han stemmer. På et digitalt møte, så sitter man hver for seg, og det føles ubehagelig at styret alene skal ha tilgang til hvem som stemmer hva. Så sammenligningen blir ikke helt lik.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde årsmøte på Teams i februar. Da satt et styremedlem med det tekniske ansvaret og kunne se hvem som stemte hva. 

Skrevet

Det kommer helt an på hvilket format styret/boligbyggelaget har for avstemmingen. I mitt borettslag ble det avstemte via et skjema i fjor. Da så man hvem som stemte hva, det var nødvendig for å kvalitetssikre lovlige stemmer. Hva de gjør i år vet jeg ikke siden jeg ikke er i styret lengre, og det har vært bedre tid på å utvikle gode formater 😊

Men, styret har taushetsplikt. De kan ikke fortelle noen hva du stemte, og skjemaet/listene skal oppbevares og slettes etter GDPR.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har fått tilsendt innkalling til årsmøte og skal stemme elektronisk. Kan styret se hvem som stemmer for og mot forslag? Jeg synes det er veldig lite info om personvern ved slike møter.

Det er ikke én løsning som alle bruker, så dette blir umulig å svare på for oss.

Det finnes verktøy/systemer for å stemme anonymt, og det finnes det motsatte. Andre igjen bruker løsninger der man bare skriver inn sin stemme i chat'n.

Anonymkode: 2b6ba...212

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde ikke tilgang til å se hvem som stemte hva forrige år, var Obos som styrte det mener jeg å huske .Ingen som bryr seg uansett, 😄 

Gjest Blondie65
Skrevet

Hos oss har vi digitalforberedelse (innkalling og forslag) men fysisk møte.

Jeg sitter i styret og hadde aldri foreslått eller godtatt et møte der man "stemte i chat'en" på Teams. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...