J.E Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Innleggelsene øker fort nå , og flere sykehus er nå nære nivåene vi hadde i mars. Dette gjelder f. Eks Ahus , Kalnes, Bærum, Lovisenberg, sykehuset i innlandet. OUS øker også veldig . Det må vel bare stå om dager før vi er forbi mars i fjor flere steder. I fjor stengte Norge ned med 14 innlagte på norske sykehus og i dagene etter økte det fort. Kapasiteten er visstnok ikke endret. Hva er så årsaken til at de nå driver gambling på høyt nivå ? Det må være nær sagt umulig og estimere hvor mange som trenger innleggelse om f.eks 4 uker ? Har dette blitt et eneste politisk spill hvor liv og helse ikke lenger er i første prioritert ? Byrådet i Oslo må jo gjerne tro at nå løser vi alt vi og stenge ned tannlegene og fysioterapeuter, hvilket er intet mindre en symbolpolitikk! https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oA9qbR/200-coronasmittede-innlagt-paa-sykehus 4
Milky Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 De claimer alle disse tiltakene fungerer, og det gjør de IKKE. Er en grunn til at smitten bare øker og øker i Oslo, til tross for 4 mnd nedstenging. Helt sykt at de ikke har klart å øke kapasiteten i det hele tatt. de må stenge der smitten skjer, og per nå er det på skoler/bhg og ved arbeidsinnvandring. Men mtp at de nekter å stenge det så er det ikke så vanskelig å skjønne at disse tiltakene bare er bullshit. Slutt å syt over høy smitte hvis du nekter å slå ned smitten der det skjer 10
Sportydame Skrevet 14. mars 2021 #3 Skrevet 14. mars 2021 Nå er det vel stort sett i Oslo området det er innleggelser, kun 6 stk i hele Agder f.eks., og ca 3/4 av de innlagte er ikke norskfødte, så da er det vel på tide å sette inn tiltakene mot denne gruppen?? 5
NorthernLight Skrevet 14. mars 2021 #4 Skrevet 14. mars 2021 (endret) Dette er som forventet når man ikke tar den meget smittsomme Britiske B.1.1.7 varianten alvorlig. Den er mye mer smittsom,dødelig og øker sjansen betraktelig for å bli innlagt enn den varianten som dominerte her i 2020. Den smitter også mye mer blant unge. (man har jo den Sør Afrikanske og Brasilianske varianten i landet også) Regjeringen satser på at kommunene ordner opp isteden for å sette inn strenge nasjonale tiltak.Det er rett og slett gambling.I Oslo lettet byrådet på flere tiltak i januar/februar når smitten var på vei opp og man hadde en drøss av den Britiske mutasjonen i byen. Ikke en genistrek akkurat. Regjeringen kommer bare med man bør,man bør,man bør, vi anbefaler,vi anbefaler opplegg, noe som ikke holder. Mange dropper da å følge rådene fordi det bare er anbefalinger/råd. Man må sette inn strenge tiltak der smitten florerer. Man bør stenge videregående og ungdomsskoler . Hjemme undervisning for alle. Barneskole kan også stenges men være åpen for barn med foreldre som jobber i samfunnskritiske jobber, eller for barn med spesielle behov. Samme tilbud i barnehage. Dette er ikke tiden for å ikke handle, man må ta smittesituasjonen i Norge alvorlig å sette inn strenge tiltak asap. Endret 14. mars 2021 av NorthernLight 2
Robert Koch Skrevet 14. mars 2021 #5 Skrevet 14. mars 2021 31 minutter siden, Spicymami said: Helt sykt at de ikke har klart å øke kapasiteten i det hele tatt. Har vi ikke økt kapasiteten? Hvor har du det fra? Jeg har vært med å starte opp to dedikerte isolatposter for Covid-smittede, og har vært borte fra normal jobb i fire måneder det siste året for å bemanne disse. Disse tiltakene er ikke unike. 4
Milky Skrevet 14. mars 2021 #6 Skrevet 14. mars 2021 Robert Koch skrev (4 minutter siden): Har vi ikke økt kapasiteten? Hvor har du det fra? Jeg har vært med å starte opp to dedikerte isolatposter for Covid-smittede, og har vært borte fra normal jobb i fire måneder det siste året for å bemanne disse. Disse tiltakene er ikke unike. Det har jeg fra ordene til en eller annen overlege som var med på debatten denne uka og han sa det ikke har blitt lagd en eneste fullverdig/fullbemannet ekstra intensivplass i løpet av året antar at han ikke lyver 2
Bie-damen Skrevet 14. mars 2021 #7 Skrevet 14. mars 2021 Robert Koch skrev (3 minutter siden): Har vi ikke økt kapasiteten? Hvor har du det fra? Jeg har vært med å starte opp to dedikerte isolatposter for Covid-smittede, og har vært borte fra normal jobb i fire måneder det siste året for å bemanne disse. Disse tiltakene er ikke unike. Er dette intensivavdelinger, og hvor er i såfall dette? Det er jo der vi ligger dårligst an i Norge. Og Høyre og Erna har kuttet her i årevis... 3
Bie-damen Skrevet 14. mars 2021 #8 Skrevet 14. mars 2021 Spicymami skrev (1 minutt siden): Det har jeg fra ordene til en eller annen overlege som var med på debatten denne uka og han sa det ikke har blitt lagd en eneste fullverdig/fullbemannet ekstra intensivplass i løpet av året antar at han ikke lyver Det har du helt rett i! 2
Robert Koch Skrevet 14. mars 2021 #9 Skrevet 14. mars 2021 Just now, Spicymami said: Det har jeg fra ordene til en eller annen overlege som var med på debatten denne uka og han sa det ikke har blitt lagd en eneste fullverdig/fullbemannet ekstra intensivplass i løpet av året antar at han ikke lyver Covidpasienter trenger ikke bare intensivbehandling. Å øke intensivkapasiteten møter noen temmelig vanskelige hindirnger. Det betyr ikke at man ikke har økt kapasiteten for covidsmittede som ikke (enda) trenger intensivbehandling. Eller mener du at jeg lyver om hva jeg har gjort det siste året? 1
Robert Koch Skrevet 14. mars 2021 #10 Skrevet 14. mars 2021 (endret) 4 minutter siden, Bie-damen said: Er dette intensivavdelinger, og hvor er i såfall dette? Det er jo der vi ligger dårligst an i Norge. Og Høyre og Erna har kuttet her i årevis... Dette er i Oslo, og nei, det er ikke intensivavdelinger. Det er isolasjonsposter (som jeg jo faktisk skrev....). Endret 14. mars 2021 av Robert Koch 1
Gjest Kaiminator Skrevet 14. mars 2021 #11 Skrevet 14. mars 2021 (endret) Desverre så er norge fullt av idiotiske egoister som gir fullstendig faen som er skyld i smittespredning. Lockdown eller ei. Må på polet i nabokommunen pga lockdown. Må jukse seg til å trene i nabokommune pga lockdown i egen. Driter i karantene. Søpplefolk! Endret 14. mars 2021 av Kaiminator
J.E Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #12 Skrevet 14. mars 2021 Kaiminator skrev (1 minutt siden): Desverre så er norge fullt av idiotiske egoister som gir fullstendig faen som er skyld i smittespredning. Lockdown eller ei. Må på polet i nabokommunen pga lockdown. Må jukse seg til å trene i nabokommune pga lockdown i egen. Driter i karantene. Søpplefolk! Ja du har dessverre rett i det. Men myndighetene har også skyld. De startet for sent med tiltak mot importsmitte.
NorthernLight Skrevet 14. mars 2021 #13 Skrevet 14. mars 2021 (endret) Robert Koch skrev (4 minutter siden): Dette er i Oslo, og nei, det er ikke intensivavdelinger. Det er isolasjonsposter (som jeg jo faktisk skrev....). Hvor alvorlig syns du situasjonen er i Helse Sør-Øst nå som smitten og innlagte øker betraktelig. Med tanke på de kommende ukene. ? Endret 14. mars 2021 av NorthernLight 2
Milky Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 Robert Koch skrev (9 minutter siden): Covidpasienter trenger ikke bare intensivbehandling. Å øke intensivkapasiteten møter noen temmelig vanskelige hindirnger. Det betyr ikke at man ikke har økt kapasiteten for covidsmittede som ikke (enda) trenger intensivbehandling. Eller mener du at jeg lyver om hva jeg har gjort det siste året? Jeg stoler mer på den legen enn en random person på kg ja.. hvis et sykehus har sprengt kapasitet pga 11!!!!! Stk.. det sier litt om kapasiteten da. Og at de ikke har forbedret den på et helt år!!!! Andre land har folk strødd i gymsaler liksom. Man kan hvis man vil! Hva søren gjør man om det plutselig blir ekstreme mengder innleggelser? 3
J.E Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #15 Skrevet 14. mars 2021 Spicymami skrev (2 minutter siden): Jeg stoler mer på den legen enn en random person på kg ja.. hvis et sykehus har sprengt kapasitet pga 11!!!!! Stk.. det sier litt om kapasiteten da. Og at de ikke har forbedret den på et helt år!!!! Andre land har folk strødd i gymsaler liksom. Man kan hvis man vil! Hva søren gjør man om det plutselig blir ekstreme mengder innleggelser? Ja hva gjør man da? Synes smittesituasjonen begynner og bli litt ute av kontroll allerede. Tror Norge kan få det ekstra ille fordi så mange undervurderer mutasjonene. Men byrådet tenker jo og løse smittesituasjonen ved og stenge tannleger og fysioterapeuter og bare sitte på gjerdet og vente... Og Erna er mer opptatt av og gi folk en fin påskeferie. Ingen virker og bry seg nevneverdig om sykehusene sin situasjon. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 Nå vet ikke jeg hva myndighetene har gjort, men i Bergen har Helsevest opprettet og øvd på en nødintensivavdeling med tyve plasser. Dvs. at de fant et lokale (gymsal), utstyr og personell, og har øvd på å sette opp denne og behandle pasienter (dukker) i den. Dette har de gjort i løpet av de siste månedene. De har satt seg som mål hvor lang tid denne enheten skal bruke på å aktiveres. Jeg finner dessverre ikke igjen artikkelen. Så noe blir jo gjort.
Gjest s.h Skrevet 14. mars 2021 #17 Skrevet 14. mars 2021 Ingen på St.Olavs og i nord-norge som er innlagt? Om det blir total krise får de transportere pasienter til andre sykehus som de har gjort i andre land. Så det er åpenbart ikke så ille
Robert Koch Skrevet 14. mars 2021 #18 Skrevet 14. mars 2021 48 minutter siden, NorthernLight said: Hvor alvorlig syns du situasjonen er i Helse Sør-Øst nå som smitten og innlagte øker betraktelig. Med tanke på de kommende ukene. ? Jeg synes det er veldig bekymringsfullt det som skjer nå. Det peker i helt gal retning. Vi har nok ett en liten nedgang i dødsfall, som kanskje kan tilskrives vaksinering, men vi går inn i en svært alvorlig fase nå. 42 minutter siden, Spicymami said: Jeg stoler mer på den legen enn en random person på kg ja.. hvis et sykehus har sprengt kapasitet pga 11!!!!! Stk.. det sier litt om kapasiteten da. Og at de ikke har forbedret den på et helt år!!!! Andre land har folk strødd i gymsaler liksom. Man kan hvis man vil! Hva søren gjør man om det plutselig blir ekstreme mengder innleggelser? Du kommenterer noe annet enn det vi snakker om. Mener du at å opprette dedikerte isolatposter ikke øker kapasiteten i helsevesenet? Intensivavdelinger er et helt annet kapittel, og der er flaskehalsen at det er vanskelig å få tak i personell med påkrevet kompetanse. Man kan trikse til litt flere plasser på intensivavdelinger når det virkelig blir krise, men det betyr betydelig økt belastning på de som skal bemanne dem. Dessuten har man flere steder i landet kurset vanlige sykepleiere i elementær intensivpleie, som gjør at de kan avlaste personell på intensivavdelingene - men ikke jobbe selvstendig der. At man ikke har fått flere plasser, betyr ikke at man ikke har gjort grep for å møte kommende utfordringer. Du trekker det denne ikke navngitte legen sier litt ut av kontekst, og legger mer i det enn hva han faktisk sa. Det heter ikke "man kan hvis man vil" når ressursene ikke finnes. Da heter det "man gjør det man må." 3
Milky Skrevet 14. mars 2021 #19 Skrevet 14. mars 2021 Robert Koch skrev (4 minutter siden): Jeg synes det er veldig bekymringsfullt det som skjer nå. Det peker i helt gal retning. Vi har nok ett en liten nedgang i dødsfall, som kanskje kan tilskrives vaksinering, men vi går inn i en svært alvorlig fase nå. Du kommenterer noe annet enn det vi snakker om. Mener du at å opprette dedikerte isolatposter ikke øker kapasiteten i helsevesenet? Intensivavdelinger er et helt annet kapittel, og der er flaskehalsen at det er vanskelig å få tak i personell med påkrevet kompetanse. Man kan trikse til litt flere plasser på intensivavdelinger når det virkelig blir krise, men det betyr betydelig økt belastning på de som skal bemanne dem. Dessuten har man flere steder i landet kurset vanlige sykepleiere i elementær intensivpleie, som gjør at de kan avlaste personell på intensivavdelingene - men ikke jobbe selvstendig der. At man ikke har fått flere plasser, betyr ikke at man ikke har gjort grep for å møte kommende utfordringer. Du trekker det denne ikke navngitte legen sier litt ut av kontekst, og legger mer i det enn hva han faktisk sa. Det heter ikke "man kan hvis man vil" når ressursene ikke finnes. Da heter det "man gjør det man må." Lol. Er det et land som har eller hvertfall BØR ha ressurser nok så er det Norge.
Robert Koch Skrevet 14. mars 2021 #20 Skrevet 14. mars 2021 Just now, Spicymami said: Lol. Er det et land som har eller hvertfall BØR ha ressurser nok så er det Norge. Ja, du får gå ut på gater og streder og finne sykepleiere og leger med kompetanse på intensiv- og akuttmedisin og anestesi, som ikke allerede er sysselsatt, da...... 3
Anbefalte innlegg