AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Erna Solberg snakket i en nyttårstale om at vi måtte få flere barn, men det er vanskelig å skape en god ramme for familieliv og barn når boligprisene der mange folk har jobb er veldig høye. Feks bor man i Oslo kan man regne med mist 5 millioner for en 3-roms som egentlig ikke er egnet for å fostre en familie. Skal man ha et hus i en nabokommunene så kan man kanskje finne noe til 7-8 millioner om man er heldig. Det er ikke oppnåelig for de fleste før de kommer et stykke ut i 30 åra normalt.Et par som er nytudannet i dag rundt 25 kan regne med en lønn fra 400-600 k i begynnerlønn. Da klarer de kanskje kjøpe seg en 2-roms til rundt 4 millioner. Så bor de gjerne der i 5-10 år før de har nok kapital til å kunne kjøpe en egnet familiebolig. Er man alene som 25 åring sliter man gjerne ennå mer og man må ut i et meget dyrt leiemarked, og kan ikke spare. Jeg husker på 90 tallet da jeg vokste opp, da var det ikke slik. Ja renta var høy, men fy faen så lave prisene var. Alle par med en gjennomsnittlig inntekt kunne kjøpe seg i det minste en romslig blokkleilighet(typ 3.soverom, 100 kVm) eller et rekkehus i samme størrelse. Det var et godt utgangspunkt for å starte et familieliv når du var rundt 25. Ingen luksus, men et langt bedre utgangspunkt enn i dag. Jeg tror de høye boligprisene fort kan bli et samfunnsproblem om feks lærere, sykepleiere e.l med gjennomsnittlig inntekt ikke har et boligtilbud som er forenlig med å starte et familieliv. Så hva må politikere og myndigheter sørge for. Jo at det bygges masse boliger slik at kommende generasjoner kan starte et familieliv. Nå gjøres det ingenting og prisene skyter i været. Anonymkode: 617a1...85f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå