Gå til innhold

Hvem får beskjed om utleggsforetning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har nylig flyttet inn hos ny kjæreste, og lever litt i angst for min fortid. Det hender at det dukker opp utleggsforetning i posten, som jeg ikke vil han skal vite om. Jeg har absolutt ikke felles økonomi med min nye type, og vil ikke at han skal få noe innsikt i gjeld som jeg har felles med eks. Spørsmålet er, vil han få noe info om dette nå som vi har felles adresse? Vi eier ingenting sammen og har ikke meldt om noe samboerskap. 

Anonymkode: fa25d...5e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei! Har nylig flyttet inn hos ny kjæreste, og lever litt i angst for min fortid. Det hender at det dukker opp utleggsforetning i posten, som jeg ikke vil han skal vite om. Jeg har absolutt ikke felles økonomi med min nye type, og vil ikke at han skal få noe innsikt i gjeld som jeg har felles med eks. Spørsmålet er, vil han få noe info om dette nå som vi har felles adresse? Vi eier ingenting sammen og har ikke meldt om noe samboerskap. 

Det er bare du som får beskjed om det, men han vil vel antagelig begynne å lure litt hvis du stadig får brev fra politiet og inkassoselskaper. 

Anonymkode: a192d...f19

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De kommer til deg, du får beskjed. Og til arb.giver. De kommer ikke i typens navn bare fordi dere bor på samme adresse.

Anonymkode: d02ef...4a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå blir mye fra namsmannen sendt digitalt dersom du har digital postkasse.

Anonymkode: bac34...fab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De kommer til deg, du får beskjed. Og til arb.giver. De kommer ikke i typens navn bare fordi dere bor på samme adresse.

Arbeidsgiver får kun beskjed dersom TS skal trekkes i lønn.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Arbeidsgiver får kun beskjed dersom TS skal trekkes i lønn.

Det er sant. Var litt brå, tenkte at utlegg først og fremst ble tatt i lønn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå blir mye fra namsmannen sendt digitalt dersom du har digital postkasse.

Ikke varsler om utleggsforretninger. Da er det alltid sendt pr post pga alle de vedlagte skjemaene som (helst) skal fylles ut og returneres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke varsler om utleggsforretninger. Da er det alltid sendt pr post pga alle de vedlagte skjemaene som (helst) skal fylles ut og returneres.

Jo, nå blir varsel om utleggsforretninger sendt digitalt dersom mottaker av brevet har digital postkasse. Man kan gi informasjon om sin økonomi digitalt via politiets nettsider.

AnonymBruker
Skrevet

Det koller som før, i post i ditt navn. Så kommer det for en dag til slutt, du kan like gjerne fortelle det nå som å vente til han finner det ut selv.

Anonymkode: 262fd...e20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med han om det. Det er blytungt å holde sånt for seg selv og det kan ødelegge forholdet. 

Anonymkode: 6a578...a9f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, nå blir varsel om utleggsforretninger sendt digitalt dersom mottaker av brevet har digital postkasse. Man kan gi informasjon om sin økonomi digitalt via politiets nettsider.

Jeg jobber hos namsmannen og vi sender ikke ut varsler digitalt ennå. Vet at Sismo gjør det, men vi gjør det ihvertfall ikke. Kanskje det er forskjellig praksis fra distrikt til distrikt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er sjeldent jeg får slike brev, men det hender jo.. får ofte sms fra namsmann og der står det "NAMSMANN" og man får ikke endret det eller blokkert de. har postadresse hos foreldrene mine som vet om alt, selvom jeg er 30 år. Jeg betaler 26000 i mnd på gjelda mi og det har ikke gått utover vår (felles) økonomi. Jeg skulle fortelle han når jeg hadde full oversikt over gjenstående, men det er så vanskelig da det bare dukker opp noe nytt her og der, og når enkelte ikke forteller gjenstående saldo per mail osv. Telefonangst fikk jeg for lengst, når inkassoselskapene ringte døgnet rundt. Er bare så ulykkelig og later som ingenting stortsett hele tiden. Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er sjeldent jeg får slike brev, men det hender jo.. får ofte sms fra namsmann og der står det "NAMSMANN" og man får ikke endret det eller blokkert de. har postadresse hos foreldrene mine som vet om alt, selvom jeg er 30 år. Jeg betaler 26000 i mnd på gjelda mi og det har ikke gått utover vår (felles) økonomi. Jeg skulle fortelle han når jeg hadde full oversikt over gjenstående, men det er så vanskelig da det bare dukker opp noe nytt her og der, og når enkelte ikke forteller gjenstående saldo per mail osv. Telefonangst fikk jeg for lengst, når inkassoselskapene ringte døgnet rundt. Er bare så ulykkelig og later som ingenting stortsett hele tiden. Ts 

Ikke gått ut over deres felles økonomi? Om dere flytter sammen og du skal fortsette å betale 26.000 (!) i mnd., går det jo ut over økonomien til dere begge, selv om dere ikke deler bankkonto. Samboeren min og jeg har ikke delt økonomi, men hans økonomi påvirker jo min og omvendt. 

Om jeg, etter at vi flyttet sammen, hadde fått vite at vi f.eks ikke hadde råd til ferier, oppussing osv., fordi han betalte 26.000 i mnd. på gjeld, hadde jeg klikka og sannsynligvis sparka ham ut på dagen. 

Anonymkode: d477d...552

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg jobber hos namsmannen og vi sender ikke ut varsler digitalt ennå. Vet at Sismo gjør det, men vi gjør det ihvertfall ikke. Kanskje det er forskjellig praksis fra distrikt til distrikt? 

Jeg jobber også hos namsmannen og hos oss sendes det ut digitalt til de som har digital postkasse og ikke har reservert seg 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke gått ut over deres felles økonomi? Om dere flytter sammen og du skal fortsette å betale 26.000 (!) i mnd., går det jo ut over økonomien til dere begge, selv om dere ikke deler bankkonto. Samboeren min og jeg har ikke delt økonomi, men hans økonomi påvirker jo min og omvendt. 

Om jeg, etter at vi flyttet sammen, hadde fått vite at vi f.eks ikke hadde råd til ferier, oppussing osv., fordi han betalte 26.000 i mnd. på gjeld, hadde jeg klikka og sannsynligvis sparka ham ut på dagen. 

har såpass høy inntekt at det er dette jeg kan betale uten at det oppdages. Jeg flyttet ikke inn i går, jeg har bodd her ei stund. Lever et tilsynelatende vanlig liv med sparekonto, aksjer, bufferkonto og det alle andre har. Kunne betalt mer og blitt ferdig raskere, men angsten for å bli oppdaget veier mer..  samtidig bor vi på landet og har derfor generelt lavere utgifter enn andre 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg jobber også hos namsmannen og hos oss sendes det ut digitalt til de som har digital postkasse og ikke har reservert seg 😊

Har fått første varsel digitalt å beskjed om at fremtidig korrespondanse vil være via post.  Regner med at det er etter det vært i forliksrådet. 

Kan jeg spørre dere som jobber hos namsmann hvor vanskelig det er å få gjeldsordning å hvor nøye dere går igjennom søkerens bankkonto,  leiekontrakt å Hva er minste beløp per måned til kreditorer som pleier bli akseptert iforhold til lønn/husleie/ utlegg?

Pleier kreditorene å være veldig vanskelig? 

Anonymkode: 89525...9a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

har såpass høy inntekt at det er dette jeg kan betale uten at det oppdages. Jeg flyttet ikke inn i går, jeg har bodd her ei stund. Lever et tilsynelatende vanlig liv med sparekonto, aksjer, bufferkonto og det alle andre har. Kunne betalt mer og blitt ferdig raskere, men angsten for å bli oppdaget veier mer..  samtidig bor vi på landet og har derfor generelt lavere utgifter enn andre 

Det er jo fortsatt ingen unnskyldning for å ikke fortelle ham det! 

Gjest Laffatus
Skrevet (endret)

Om du har samboer skal du ha mindre livsohold og husleie så klart din samboer skal vite dette da han skal betalle halv husleie og livsopphold som deg. Dette kan du få bråk får. Min man har  utleggstrekk. Og han måte opplyse samboer grunn av husleie og. Livsopphold

Endret av Laffatus
AnonymBruker
Skrevet
Laffatus skrev (2 minutter siden):

Om du har samboer skal du ha mindre livsohold og husleie så klart din samboer skal vite dette da han skal betalle halv husleie og livsopphold som deg. Dette kan du få bråk får. Min man har  utleggstrekk. Og han måte opplyse samboer grunn av husleie og. Livsopphold

Men samboer får ikke beskjed om dette. 

Det eneste som skjer er at de kan ta mer utlegg enn hvis du feks var alene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo fortsatt ingen unnskyldning for å ikke fortelle ham det! 

Det vet jeg. Jeg går rundt med en klump i magen og ønsker å være ærlig med han, driver å utsetter det men jeg skal manne meg opp. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...