Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er en kvinne i 30-årene med mastergrad i IT som bor i en av de større byene. Uvisst hvorfor (jeg er nå under utredning for to ulike tilstander) har jeg hatt et veldig redusert energinivå de senere årene, noe som gjør det tungt for meg å jobbe fast 100% og samtidig ha et normalt dagligliv. Jeg prøver å tenke litt framover, om hvordan livet kan bli litt mer utholdelig, og har tenkt at det ville være bedre å jobbe i redusert stilling.

Følger med på jobbannonser, men i IT-bransjen virker det som at det er normen at alle jobber 100% (med overtid ved behov). Har derfor begynt å tenke på å videreutdanne meg som lærer. Ser for meg at jeg kunne jobbet fast f.eks. 50% som lærer, og evt. tatt frilans oppdrag innen IT innimellom. Økonomisk ville det blitt trangere, men jeg tror det kunne gått.

Vet egentlig veldig lite om å være lærer på videregående, men skjønner at jeg må ta PPU for å få undervisningskompetanse. Jeg kunne hatt IT som ett undervisningsfag, men trenger også et annet undervisningsfag (60 stp.) før jeg kan ta PPU. Har noen studiepoeng i psykologi allerede (30 stp., men er ikke sikker på om alle vil telle for PPU), så det er kanskje det enkleste faget å gå videre med. Ser ellers for meg at jeg kunne trivdes med å undervise i historie, men da måtte jeg tatt 60 stp. først. Andre fag jeg har litt interesse for (men ikke har studert) er filosofi, religion, samfunnskunnskap og økonomi.

Har noen spørsmål til de som kjenner til å være lærer i videregående skole:
- Hvis jeg velger å ta 60 stp. i ett ekstra fag og tar PPU, kan jeg da forvente at jeg får jobb(er)? Det går greit for meg å være litt ekstra fleksibel en periode (f.eks. jobbe som vikar på litt ulike skoler), men ønsker ikke å utdanne meg til arbeidsledighet. Det beste ville vært en fast redusert stilling (50% eller litt mer).
- Med tanke på jobbmuligheter, har det noe å si om jeg velger å ta 60 stp. i psykologi eller historie?
- Med tanke på jobbmuligheter, har det mye å si om jeg tar 60 stp. i et tredje undervisningsfag? (Kunne gjerne studert enda et fag, men da tror jeg at jeg ville gjort det parallellt med å jobbe).

Takk for hjelpen :)

Anonymkode: c5964...30e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke ha to fag alle steder, jeg tok PPU med ett undervisningsfag. På UiO kommer man vel sjelden inn med kun ett fag.

Med tanke på hvordan IT nå er kommet inn i læreplanene, vil jeg tro du vil være attraktiv for lærerstillinger! Det er få lærere med IT-kompetanse i skolen i dag. Det er veldig lett å få vikariater, fast jobb er mer avhengig av hvilke(t) fag og hvor man bor.

I og med at IT er faget ditt, ville jeg ha tenkt i retning realfag om du skal legge til flere fag. Jeg har selv naturfag og samfunnsfag og har fått tilbakemeldinger på at det kompliserer en mulig ansettelse fordi det går på tvers av avdelinger i skolen. Er per nå i et vikariat, hadde jeg valgt matte i tillegg til naturfag hadde jeg garantert hatt fast jobb nå.

Anonymkode: cf2ea...fd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for informativt og oppløftende svar. Jeg kan undersøke om det er noen steder (f.eks. deltid på nett) hvor de tilbyr PPU med kun IT som fag. Mitt nærmeste universitet gjør det dessverre ikke.

Skjønner om det beste egentlig er å gå for realfag for undervisningsfag #2. Mattelærer høres interessant ut, men jeg tok et IT studie uten krav til mattespesialisering på videregående, så jeg tror jeg først ville måtte ta noen fag på videregående før jeg kan ta årsstudie i matte. Tror derfor jeg ville gått for et annet fag for å korte ned studietiden (ihvertfall hvis jeg må ha 2 fag for PPU).

Hvordan er vikariatene du er i? Får du lange kontrakter, og hvordan er stillingsprosenten? Har du opplevd å måtte gå arbeidsledig i perioder? Trives du med å være vikar?

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er lurt å velge et realfag. Hadde du virkelig ingen mattefag i det hele tatt da du studerte IT?

Anonymkode: 12fa4...e73

Skrevet

Jeg vet ikke hvor du bor, men i de større byene kan det være vanskelig å få jobb med historie eller psykologi som fag. IT kan muligens være mer attraktivt, men det er fellesfag som matematikk, norsk eller engelsk som gjør at det er lettest å få jobb i den videregående skolen. Jeg vet ikke om du med PPU og IT kan være kvalifisert til å undervise på yrkesfag hvor det blant annet finnes IT-driftsfag og IT-utviklerfag på Vg 3 Informasjonsteknologi og medieproduksjon. Jeg ville tatt kontakt universitet eller andre som tilbyr karriereveiledning for å finne gode løsninger før du velger deg en utdanning.

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Enig i at det er lurt å velge et realfag. Hadde du virkelig ingen mattefag i det hele tatt da du studerte IT?

Anonymkode: 12fa4...e73

Takk for perspektivet. Hadde ett fag i diskret matematikk, og har også tatt to kurs i statistikk. Ellers var det noe matte i forbindelse med IT fagene (for å gi et teoretisk grunnlag), men jeg er nok ikke like stødig i matte som andre som har tatt andre IT studier.

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, Agatha said:

Jeg vet ikke hvor du bor, men i de større byene kan det være vanskelig å få jobb med historie eller psykologi som fag. IT kan muligens være mer attraktivt, men det er fellesfag som matematikk, norsk eller engelsk som gjør at det er lettest å få jobb i den videregående skolen. Jeg vet ikke om du med PPU og IT kan være kvalifisert til å undervise på yrkesfag hvor det blant annet finnes IT-driftsfag og IT-utviklerfag på Vg 3 Informasjonsteknologi og medieproduksjon. Jeg ville tatt kontakt universitet eller andre som tilbyr karriereveiledning for å finne gode løsninger før du velger deg en utdanning.

Takk for svar. Jeg bor i en større by.  Det ser ut til at jeg kan være kvalifisert til å undervise på yrkesfag også, isåfall trenger jeg bare å studere ett år (eller to år på deltid). Jeg tok kontakt med universitet som tilbyr PPU for yrkesfag, de ba meg sende søknad for å få vurdert om jeg er kvalifisert. De mente også at jeg burde forhøre meg med skoler jeg kunne tenke meg å jobbe for mtp. om "vanlig" PPU eller PPU for yrkesfag gir best jobbmuligheter. Av fellesfagene er det bare matte som kanskje kunne vært aktuelt på sikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Viø fraråde historie og psykologi. Er ganske mange som har de fagene, så å bygge på med ekstra matte eller et annet realfag, kan være lurt. Deter endel nettbaserte tilbud også. Muligens holder 30 studiepoeng i matte i tillegg til det du har?

Anonymkode: eb423...5a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...