Gå til innhold

Du som har/hadde barn med søvnproblemer, hvor gammel var du ved fødsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nesten 24 da jeg fikk mitt første barn. Han sov helt ekstremt dårlig første 1,5 år, aldri mer enn 1-1,5 t sammenhengende og krevde masse byssing, bæring, trilling osv for å finne søvnen. Prøvde alle råd som fantes fra både helsesøster, forum, termingrupper og apper - ingenting funket. Eneste jeg aldri prøvde var skrikekur, da det føltes så fundamentalt feil. Selv om til og med hs anbefalte det for oss. 

Nå i senere tid har jeg blitt møtt med anklager (fra en annen mor) om at dette handler om min alder og umodenhet?? Jeg har aldri følt meg som en ung mor. Jeg vet jeg er yngre enn gjennomsnittet, men denne damen snakket som om jeg skulle vært 14 😛 Jeg vet jeg burde hevet meg over det, men det traff noe altså. Merkelig hvordan jeg har snakket med og samhandlet med sikkert 50 andre mødre som har vært hyggelige, greie og imøtekommende - mens denne éne kjerringens kommentar er det som blir sittende... 

Så av nysgjerrighet spør jeg her: dere med søvnhatende barn, hvor gamle er/var dere?

Anonymkode: e48d0...41a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Med mitt første var jeg 19. Hun sov som en sten.

Nr2 og 3 var jeg 24. Der sov den ene men ikke andre.

Nr4 var jeg 31 med, sov som en sten. Venter 5 og 6 nå som 34åring og får håpe jeg er moden nok for disse tvillingene da!

Anonymkode: 8efbf...f4d

• Liker 2
Skrevet

Dummeste jeg har hørt... Var 17 med nr 1, han sov bra, 26 med nr 2, sov bra, 34 med nr 3, sov sammenhengene 1-4 timer 😡 har endelig begynt med sovemedisin og endelig så sover han også. Var som å ha fått ett nytt barn 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Arkin skrev (1 minutt siden):

Dummeste jeg har hørt... Var 17 med nr 1, han sov bra, 26 med nr 2, sov bra, 34 med nr 3, sov sammenhengene 1-4 timer 😡 har endelig begynt med sovemedisin og endelig så sover han også. Var som å ha fått ett nytt barn 

Kanskje vi er for modne rett og slett, så barna ikke sover? Har aldri skjønt visse folks ønske om å trykke ned unge eller eldre

Drit i henne ts

Anonymkode: 8efbf...f4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sover dårlig og jeg er 30. Det er jo helt fjernt å tro at alder har noe med det å gjøre! 

Anonymkode: 29437...bdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For noe tull, en venninne av meg har fått barn nå, hun er 38 år og den lille babyen har ikke sovet skikkelig siden hen ble født. 

Anonymkode: ce0c7...0e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nr 1: 32 år.. hun sov «aldri» som baby. Soving på dagtid foregikk enten i fanget, i en trillende vogn eller i bil. Sov aldri mer enn 2-4 timr i strekk på natta. Nå er hun 12 år. Hun liker fortsatt ikke å legge seg 😅

Nr 2: 35 år. Sovebaby. Sovna når hun ble lagt ned, og null problem med legging og sov hele natta ganske tidlig. Nå er hun 9 år, og liker fortsatt å legge seg. 

Nr 3: 39 år: Samme som nr 2. Hun er straks 4 år. 

Anonymkode: ef0fc...a60

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 30 og 31år da jeg fikk mine, ingen av dem sover enda (1,5 og 3år). Maks 3t sammenhengende - på en god natt.

Anonymkode: 62c57...9c0

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, du skulle nesten spurt hvilken forskning hun legger dette på? Hun hørtes sjalu ut! Jeg er 35 og skal straks føde og jeg ville GJERNE vært 24 med førstemann- det må jo være kjempefint å være litt yngre enn snittet, frisk og energisk:) 

Det er helt ulikt, slik som alle her i tråden påpeker, om barnet sover eller ikke. Totalt splittet fra mors alder, kanskje andre faktorer som spiller inn hos/fra mor, stressnivå i svangerskapet, hvordan mor forstår eller leser barnets behov osv - men neppe alderen! Og jeg tror heller ikke at man nødvendigvis gjør noe galt, selv om man kanskje lærer seg noen "triks" ettersom tiden går og erfaringene vokser; det er jo noe helt annet:)

Anonymkode: c5df6...d81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 18, og fikk høre det samme av et vesen. Jeg finner til dags dato ingen legitim forskning som sier at mors unge alder spiller noen rolle for barns søvnmønster. 

Bup og spesialisthelsetjenesten så på meg med "er du seriøs nå?" Når jeg nevnte det for de. Men jeg var desperat etter forklaring og løsninger. 

Viste seg at han var autist, har adhd å det å regulere både følelser, søvn, kjenne på sult, kulde, varme og smerte er svært vanskelig for han. Så min alder spilte ingen rolle. 

Anonymkode: 84aaa...b66

AnonymBruker
Skrevet

Denne andre damen bare tøyser. Det handler ikke om foreldrenes alder. Kusinen min fikk sitt første barn som 19-åring, og jeg som 34-åring og begge to hadde såkalt "godt sovehjerte". Våre babyer bare var sånn, det var ikke noes spesielt vi gjorde rett som gjorde at de sov godt. Ei dame i barselgruppen min, som er i 30-åra et sted, hadde en baby som gråt mye og sov lite.  Hun er en god, tålmodig og omsorgsfull mor hun også. 

Anonymkode: 558c6...d75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 19 med første, sov som en stein. Nr 2 var jeg 31. Nr 2 sover fortsatt ikke nå to år etter. Dette handler nok mest om barnets personlighet enn noe annet

Anonymkode: 96ffb...f96

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Du som har/hadde barn med søvnproblemer, hvor gammel var du ved fødsel?

#funfact: Alle er 0 år ved fødsel.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Jeg vet dette ikke burde gå inn på meg, men det gjorde altså det... 😒 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jøss, du skulle nesten spurt hvilken forskning hun legger dette på? Hun hørtes sjalu ut! Jeg er 35 og skal straks føde og jeg ville GJERNE vært 24 med førstemann- det må jo være kjempefint å være litt yngre enn snittet, frisk og energisk:) 

Det er helt ulikt, slik som alle her i tråden påpeker, om barnet sover eller ikke. Totalt splittet fra mors alder, kanskje andre faktorer som spiller inn hos/fra mor, stressnivå i svangerskapet, hvordan mor forstår eller leser barnets behov osv - men neppe alderen! Og jeg tror heller ikke at man nødvendigvis gjør noe galt, selv om man kanskje lærer seg noen "triks" ettersom tiden går og erfaringene vokser; det er jo noe helt annet:)

Anonymkode: c5df6...d81

Jeg har aldri tenkt over alderen min før. I barselgruppen min kunne vi snakke om absolutt alt, ingen var bedre enn de andre, alle var like lost som førstegangsmor som de andre osv. aldersgruppen var 23-42. Faktisk. Hun eldste kunne faktisk helt fint vært moren min 😛 Men vi snakket aldri om alder, alle var forståelsesfulle, imøtekommende, snille og gav gode og erfaringsbaserte råd. Alle andre mødre jeg har snakket med ifbm arrangementer, barnehagen osv har vært likedan. Helt til jeg møtte hun her, da! Og det rare er jo at jeg er ikke en ung mor. Jeg var samboer, eide rekkehus, hadde bachelorgrad og full, fast stilling før barnet ble født! Jeg er yngre enn gjennomsnittsalder, men jeg er jo ikke ung i den forstand! 

Ikke misforstå, jeg ser ikke ned på de som er yngre enn meg. En venninne av meg fikk første barn som 16-åring og er en fantastisk mamma. Men jeg blir litt irritert over å bli behandlet som en drittunge når jeg faktisk er (nå) 25 år 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: e48d0...41a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 29 og har to barn på under 3 år. Begge har hatt sine søvnproblemer. Men jeg har gjentatte ganger blitt kalt ung, ung mor, etc. Veldig mange sier at jeg kan gå for å være maks 23 år. Jeg har et veldig barnslig ansikt og kler meg i nøytrale klær. 

Anonymkode: cebee...075

Skrevet

Jeg var 28 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine barn har hatt store søvnvansker. Den ene ble født når jeg var 24 år og den andre da jeg var 33 år. Begge slitt med søvn til de var 6-7 år.

Anonymkode: fd86b...192

AnonymBruker
Skrevet

Hahahaha!

Hva har DET med saken å gjøre? :P 

33 år forøvrig her. 

Anonymkode: 0cd64...9cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg var 32. Barnet hadde allergier og refluks, samtidig som jeg misset ALLE søvn-tegn ungen viste.

Anonymkode: cea72...28e

Skrevet (endret)

Merkelig. Jeg vil tro mors alder er det som har minst med søvnproblemer hos barnet å gjøre. Uansett frekt å si noe sånt, men det er også helt fjernt.

Mine barn har slitt med søvn på ulike måter, pga kolikk og refluks. Har aldri tenkt at dårlig søvn hos dem sier noe om meg som mor, og tror nesten det er sjeldenhetene at det er noen sammenheng mellom hvordan man er som mor og babyens søvn. Noen babyer sliter med div kroppslige plager, noen trenger mer nærhet, noen er mer aktive osv. Så har jo foreldrene noe innvirkning på barnet, men hør hvertfall ikke på de som påstår at alle babyer kan sove godt så lenge det innføres rutiner tidlig...

Endret av Vera Vinge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...