Gå til innhold

Stadig flere butikker krever at man registreres for å kjøpe noe.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne utviklingen er skremmende. Stadig flere butikker krever at man registreres på en eller annen måte hver gang man kjøper noe. Det er i dag knapt mulig å gå inn en butikk å kjøpe noe uten å måtte legge igjen personopplysninger. Over tid med blir det massivt med opplysninger vi legger igjen, i tillegg til irritasjonen med at handleturen blir unødvendig langdryg hvor butikkansatte må registrere opplysningene på en maskin bare du skal kjøpe et par sokker. Og hvor trygge er opplysningene? Vel, slapp av. Butikkene lover jo å at opplysningene er trygge og ikke blir misbrukt. Ja, siden de lover kan jeg slappe av.

Anonymkode: 1ac28...365

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, hvor bor du hen? Her jeg bor er det ingen butikker som krever det. Er du i USA? Jeg bor på østlandet.

Vi har forresten også lover, som lover. Ikke at det betyr at alle opplysninger er trygge, men det er i det minste lovregulert. 

Anonymkode: e7282...39c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hæ?

Anonymkode: d984b...4a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne utviklingen er skremmende. Stadig flere butikker krever at man registreres på en eller annen måte hver gang man kjøper noe. Det er i dag knapt mulig å gå inn en butikk å kjøpe noe uten å måtte legge igjen personopplysninger. Over tid med blir det massivt med opplysninger vi legger igjen, i tillegg til irritasjonen med at handleturen blir unødvendig langdryg hvor butikkansatte må registrere opplysningene på en maskin bare du skal kjøpe et par sokker. Og hvor trygge er opplysningene? Vel, slapp av. Butikkene lover jo å at opplysningene er trygge og ikke blir misbrukt. Ja, siden de lover kan jeg slappe av.

Det stemmer ikke. Du kan kjøpe hva du vil overalt uten å være registrert. Og du kan fortsatt betale kontant. 

Men registrerer du deg får du det billigere. Det blir jo opp til deg å vurdere hva du vil gjøre elller ikke. 

Anonymkode: 88189...5f0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går med maske og lue i butikken, og betaler kontant, forresten. Og mobilen ligger hjemme. Her i Norge kan vi i hvert fall fint handle uten å bli sporet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hva dere er redde for med å bli registrert? Er det rent prinsipielt, « jeg vil ikke at noen skal logge at jeg har vært innom Meny, jernia og Rema», eller er det noe konkret dere frykter?

Anonymkode: 3c38d...290

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt valgfritt. Hvis du vil kan du være med i kundeklubben og få utvalgte medlemsfordeler, eller du kan la være å betale opprinnelig pris.

Jobber selv i butikk med kundeklubb og ca 98 av 100 velger å være med, men at 2 sier nei er helt greit og vi tenker ikke noe mere over det.

Så det er bare å si nei og bli ferdig med det.

Anonymkode: 1213b...81b

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hvilke butikker krever dette? Aldri hørt om det. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være du blander med spørsmålet om ulike kundeklubber? Det er en gjenganger og har blitt i flere og flere butikker. Svaret på det er "nei, takk". Verre er det ikke :) 

Eller er det QR-kodene som henger her og der du tenker på? De er også totalt valgfritt å benytte, selv styrer jeg unna.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen krav, men forferdelig mye mas. Jeg gav til slutt etter og sa ja til clas ohlson sin kundeklubb også. For å slippe det evinnelige maset hver bidige gang jeg kjøper noe. Det er frivillig, men det er slitsomt å bli stilt spm om medlemsskap hver eneste gang jeg handler i en butikk. Er så lei av alle kundeklubbene og all reklamen!! Stakkars ansatte som må spørre og grave om dette hver gang de har en kunde i kassen. 

Anonymkode: b9089...740

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her så er det kun restauranter og cafeer som krever det. 

Anonymkode: 87713...932

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen krav, men forferdelig mye mas. Jeg gav til slutt etter og sa ja til clas ohlson sin kundeklubb også. For å slippe det evinnelige maset hver bidige gang jeg kjøper noe. Det er frivillig, men det er slitsomt å bli stilt spm om medlemsskap hver eneste gang jeg handler i en butikk. Er så lei av alle kundeklubbene og all reklamen!! Stakkars ansatte som må spørre og grave om dette hver gang de har en kunde i kassen. 

Spørsmålet kommer jo uansett om svaret ditt er ja eller nei? Så maset endrer seg jo ikke. Når du svarer ja, må du vel også oppgi tlf.nr. 

"Er du medlem av kundeklubb"? Nei. "Vil du (..)" <- der avbryter jeg og sier nei. Tata.

Slitsomt ja, men ser ikke helt at løsningen er å si ja. Da blir det jo også mas i form av reklame.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Spørsmålet kommer jo uansett om svaret ditt er ja eller nei? Så maset endrer seg jo ikke. Når du svarer ja, må du vel også oppgi tlf.nr. 

"Er du medlem av kundeklubb"? Nei. "Vil du (..)" <- der avbryter jeg og sier nei. Tata.

Slitsomt ja, men ser ikke helt at løsningen er å si ja. Da blir det jo også mas i form av reklame.

Sant det. Men jeg klarer bare ikke å avbryte😅 noen . Føler nesten at jeg må ha en god grunn til å si nei, selv om det selvsagt ikke er tilfelle Spesielt på clas o her har de vært pågående. De har såå mye gode tilbud til medlemmene. Jeg har sagt noe a la "nei takk, det blir så mange kundeklubber etter hvert" , men da svarer de bare med at jeg kan slå av e-post-varsler, og da har jeg ingen grunn lenger til å takke nei liksom. 😬 Vet at det er helt dust å gå inn i en diskusjon, men synes faktisk det er enklere å si "Ja!", og oppgi tlfnr enn å måtte si nei igjen og igjen (Jeg handler mye på clas o, og møter de samme personene  i kassa hver gang, og de er ivrige på å presentere fordelene) 

AnonymBruker
Skrevet

Herrefred, hvis ansatte i kassen spør meg om jeg er medlem i kundeklubben svarer jeg «nei takk» da spør de ikke om jeg vil være med.

Er ikke verre.

har aldri blitt spurt om medlemskap etter jeg har svart det.

Anonymkode: fec5c...794

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sant det. Men jeg klarer bare ikke å avbryte😅 noen . Føler nesten at jeg må ha en god grunn til å si nei, selv om det selvsagt ikke er tilfelle Spesielt på clas o her har de vært pågående. De har såå mye gode tilbud til medlemmene. Jeg har sagt noe a la "nei takk, det blir så mange kundeklubber etter hvert" , men da svarer de bare med at jeg kan slå av e-post-varsler, og da har jeg ingen grunn lenger til å takke nei liksom. 😬 Vet at det er helt dust å gå inn i en diskusjon, men synes faktisk det er enklere å si "Ja!", og oppgi tlfnr enn å måtte si nei igjen og igjen (Jeg handler mye på clas o, og møter de samme personene  i kassa hver gang, og de er ivrige på å presentere fordelene) 

Skjønner den med å avbryte, jeg måtte øve en stund før det gikk. Ikke gi noe grunn, bare si nei. Det er jo ikke maset det står på, om du bukker under og sier ja, det er vel mer ønsket om å blidgjøre. Og det ønsket er jo naturlig og lett å forstå, men ta hensyn til deg selv først og fremst. Ikke gå med på ting du ikke vil, dette er snakk om bedrifter.

Jeg sa "nei, takk" tidligere, men etter hvert har jeg begynt med et rimelig kontant og bestemt "nei". Jeg avbryter ikke hver gang, men jeg tror jeg viser med hele meg at det ikke er noe vits å mase om gode tilbud og annet. Så når de da er ferdig med å lure på om jeg vil bli medlem, så vet de svaret selv, og det hele går egentlig ganske raskt.

Jeg tror de også blir glad for å få det raskt overstått, sånn egentlig.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

"Slitsomt" å si nei til kundeklubb?

Ærlig talt folkens. 

Det er slitsomt å ta stilling til om du skal ha plastpose og kassalapp også da (i mitt tilfelle 99,9 % av tilfellene nei til pose og 75 % nei til kassalapp).

Og nei, det er frivillig å være medlem. Det er ingen som krever at du er medlem for å handle på Clas Ohlson, Kremmerhuset, Coop, Brilleland, Meny eller Kiwi.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (3 minutter siden):

"Slitsomt" å si nei til kundeklubb?

Ærlig talt folkens. 

Det er slitsomt å ta stilling til om du skal ha plastpose og kassalapp også da (i mitt tilfelle 99,9 % av tilfellene nei til pose og 75 % nei til kassalapp).

Og nei, det er frivillig å være medlem. Det er ingen som krever at du er medlem for å handle på Clas Ohlson, Kremmerhuset, Coop, Brilleland, Meny eller Kiwi.

Ja, det er «slitsomt» å måtte betale mer fordi man ikke gidder at disse «kundeklubbene» skal loggføre ethvert kjøp. 

Anonymkode: 74665...45f

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, snakk om I-landsproblem.

Anonymkode: eb3f4...904

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke hva dere er redde for med å bli registrert? Er det rent prinsipielt, « jeg vil ikke at noen skal logge at jeg har vært innom Meny, jernia og Rema», eller er det noe konkret dere frykter?

Anonymkode: 3c38d...290

Slik jeg ser det er det ikke den enkelte registreringen som er problemet med det store bildet hvor ingenting er privat lenger og "big-data" om den enkeltes adferd kan brukes til å manipulere, påvirke og forutsi fremtidig adferd.

Jeg ser heller ikke grunnen til at Meny eller Norgesgruppen som eies av Johansson-familien skal ha mine fingeravtrykk fordi jeg kjøper et produkt.

Egmont Norge som eier KG samler inn opplysninger og deler dem blant annet Google adsense, Doubleclick, Rubicon, Criteo, Advertising.com, Appnexus, Adform, Improve digital, Google Publisher tags, Google Safeframe, Google Ads measurement, Widespace, Google Analytics, Pingdom, Comscore, Google optimize, Hotjar, AddThis, Facebook Connect, Google+ Platform, Gravatar, Typekit by Adobe, Twitter Button +++

De deler informasjon om nettleserinformasjon, enhetsinformasjon (herunder type, operativsystem og enhets-/cookieID), sidevisninger (URL-adresser), IP-adresser, posisjonsdata, demografiske data(alder, kjønn,mm)

Ikke så hyggelig å tenke på at en privat komersiell aktør som Google sitter på detaljerte opplysninger om millioner av mennesker. Det er informasjon de selger til aktører som vil tjene penger og forutsi din adferd slik at de kan påvirke deg til å ta de rette valgene for deres lommebok eller kanskje stemme til fordel for et politisk parti.

Høres topp ut ikke sant :)

Anonymkode: 691b9...761

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hm, hvor bor du hen? Her jeg bor er det ingen butikker som krever det. Er du i USA? Jeg bor på østlandet.

Vi har forresten også lover, som lover. Ikke at det betyr at alle opplysninger er trygge, men det er i det minste lovregulert. 

Jeg bor i en middelstor kommune på Østlandet, og her har de fleste butikkene (men ikke matbutikkene) innført system med enten scanning av qrkode eller manuelt notere navn/tlfnummer på papir ved inngangen, pga smittesporing. Teknisk sett frivillig, men man kommer jo ikke inn i butikken uten å registrere seg....

Anonymkode: 252a4...f9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...