Gå til innhold

Uke 30 og gått opp 18 kg. Noen mulighet for at jeg ikke går opp så mye mer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som ikke gikk opp mye det siste trimesteret? Med unntak av det baby legger på seg ++

Hvis jeg tar mer tak i kosten framover er det mulig å stagnere det?

Anonymkode: 51e30...5c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du i utgangspunktet er overvektig og har lett for å legge på deg? Har du blitt testet for svangerskapsdiabetes?

Ja det er stor sannsynlighet at du går opp mer før fødsel da det er fremover at baby legger mest på seg.

Anonymkode: 6b709...882

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vel den siste tiden man legger på seg .. spis sunt å normalt, og spis når du kjenner at du trenger noe❤️ kommer sulten så ta deg en frukt, knekkebrød mm. Egg er veldig mettende ❤️ Å drikk masse vann med isbiter! 

Anonymkode: c6c77...ec7

AnonymBruker
Skrevet

Jordmoren min sier det er veldig individuelt, at noen legger mest på seg i starten og så stagnerer det mot slutten, mens andre har det helt motsatt. Har gått opp ca det samme som deg, og er ca like langt på vei. Jeg var normalvektig før jeg ble gravid, og er heller ikke "tjukk" nå. Men jeg har en svær gravidmage og den kom tiiidlig!
(Jeg har svangerskapsdiabetes da, så det kan spille inn)

For min del ser det ut som vektoppgangen min har roet seg litt nå. Ja, baby skal legge på seg mer i tiden fremover så litt blir det jo, men det trenger overhodet ikke vært opptil 4kg/mnd som det har vært i perioder frem til nå. 

Anonymkode: 1f72c...119

AnonymBruker
Skrevet

Gikk opp mest på slutten. Mye vann. Men kjøre deg, tenk ikke på det nå❤ Prioriter næringsrik mat og kos deg❤

Anonymkode: 2278c...6dd

AnonymBruker
Skrevet

Man får flest kilo på slutten pga babyen, men fett-kiloene er vel omtrent det samme i 2. og 3.trimester. Du bør absolutt ta grep nå, for som du allerede vet, har du allerede gått opp mer enn det som er anbefalt til termin, med mindre du er undervektig. Var du overvektig fra før? Jeg vet ikke om det er mulig å snu dette, og det kan godt hende du har risikosvangerskap nå. Min jordmor sa at det betegnes som risikosvangerskap når normalvektige går opp 20 kg eller mer til termin.

Anonymkode: c9565...930

• Liker 3
Skrevet

Jeg la mest på meg de første to trimesterne, lite i 4. Tror jeg gikk opp halvannen kilo totalt de siste 12 ukene 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk mye opp i vekt i 2. trimester, var faktisk +17 kilo ved inngangen av 3. trimester, men gikk faktisk litt ned i 3. trimester og endte på +15 kg ved termin.. Det eneste jeg gjorde var å spise litt mindre brød og salt, så mistet nok bare litt vannvekt, samtidig som at jeg ikke la på meg noe særlig mot slutten. Så ja jeg tok litt ekstra tak frem mot slutten (ikke slanking!), og stagnerte det. 

Nå er jeg 1 uke unna termin med andre barnet, og hadde gått opp akkurat like mye som deg i ca. uke 30. Jeg har lagt på meg 2-3 kilo i dette siste trimesteret. Jeg spiser sunt og variert, veldig lite søtsaker, og har helt perfekte blodverdier, så jeg tror bare kroppen vet hva den trenger! At "alle legger på seg mye frem mot fødsel" stemmer absolutt ikke på meg. Min jordmor er heller ikke bekymret. 

Så, så lenge du spiser sunt og variert, stopper når du er mett og bruker sunn fornuft osv, så ville jeg bare slappet av (så lenge blodverdier/blodtrykk er ok selvfølgelig). Dette er ikke tiden for å slanke seg. Så bare fokuser på å spise sunt nå frem mot slutten, så er det absolutt mulig å stagnere det ja, er min erfaring :) 

Anonymkode: ca594...75a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som det er veldig individuelt, dette. Jeg la også mest på meg i 2.trimester. Tror jeg la på meg 1,5-2kg mellom uke 34 og 41.

Anonymkode: 9dcdc...09f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gikk opp mest på slutten. Mye vann. Men kjøre deg, tenk ikke på det nå❤ Prioriter næringsrik mat og kos deg❤

Anonymkode: 2278c...6dd

Det er virkelig noe du bør tenke på. Risiko kan reduseres hvis du tar tak i dette nå.

Anonymkode: ea540...a34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er virkelig noe du bør tenke på. Risiko kan reduseres hvis du tar tak i dette nå.

Anonymkode: ea540...a34

Hva er det mer risiko for? Spør fordi jeg ikke vet 😇

Anonymkode: e6eea...c47

Skrevet

Jeg gikk opp halvparten av totalen siste 8ukene. Men skjønner at det er veldig opp og ned. Er jo en del som legger på seg mye. Jeg gikk opp totalt 16kg.

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg. Nå må folk roe ned egga. Jeg la på meg 33 kg i mitt første svangerskap. Jeg fikk veldig mye ødem mot slutten så noe var jo det. Jeg var trent og normalvektig da jeg ble gravid og jeghadde IKKE svangerskapsdiabetes- og var aldri i noe risikosvangerskap. Dere må se å ta dere sammen med å skrive sånt til ei jente dere ikke aner noooor som helst om! Tenk om hun er 1.80 og dette er helt naturlig? 

uansett- jeg gikk alt ned igjen kort tid etter fødsel- null problem.

nå er jeg gravid med nummer to og kjenner at kiloene kommer svært fort på selvom jeg spiser minimalt og sunt. Tror ikke det er vann enda, men puppene mine er feks skikkelig tunge blitt og jakken strammer skikkelig. 

ta det helt med ro, beveg deg om du kan- spis sunt og rådfør deg med jordmor eller lege ved bekymring. 

Anonymkode: 103fd...9fe

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk opp fort fra 12. uke av svangerskapet og helt til 3. trimester egentlig. På 32+0 hadde jeg gått opp 20kg. Nå er jeg snart 36+0 og har "bare" gått opp 2,5 kg til på 4 uker, noe som har vært mindre enn tidligere. Jeg har egentlig ikke gjort så mye annerledes i kostholdet heller nå mot slutten, og er svært lite aktiv (og har vært de siste 10ukene) pga bekkenplager. 

Nå vet jeg ikke hvordan din bmi var i utgangspunktet, men Jeg hadde helt normal bmi før jeg ble gravid og jordmor er ikke bekymret for vektoppgangen min☺️ Hun sa til meg at dersom jeg hadde hatt høyere bmi i utgangspunktet hadde hun vært noe mer bekymret og tenkt at jeg burde prøve å unngå å gå opp mye mer. Jeg er så ekstremt sulten hele tiden, og koser meg med godteri et par ganger i uka! Tenker at det uansett er noe man heller kan gå inn for å gå ned igjen når babyen er ute☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er det mer risiko for? Spør fordi jeg ikke vet 😇

Anonymkode: e6eea...c47

For stor baby, alvorlige rifter, bruk av tang og vakuum, keisersnitt bl.a. 

Anonymkode: 6013e...10c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen som ikke gikk opp mye det siste trimesteret? Med unntak av det baby legger på seg ++

Hvis jeg tar mer tak i kosten framover er det mulig å stagnere det?

Anonymkode: 51e30...5c3

hvorfor skal du stagnere det? Slankinc får du fokusere på etter graviditeten og amming er over. Ikke nå. Du er gravid i uke 30 og da er man gedigen og skal være det. Sier ikke at du skal spise masse dritt å drite i hva du spiser altså...

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

hvorfor skal du stagnere det? Slankinc får du fokusere på etter graviditeten og amming er over. Ikke nå. Du er gravid i uke 30 og da er man gedigen og skal være det. Sier ikke at du skal spise masse dritt å drite i hva du spiser altså...

Man trenger virkelig ikke legge på seg mer enn 12-15 kg under en graviditet altså. Alt over det er helt unødvendig og kun fordi man stapper alt for mye inn i kjeften og sitter stille hele tida. Det er ikke farlig å være sunn og i litt aktivitet under svangerskap. Enda viktigere å spise sunt og mindre mengder hvis man ikke kan bevege seg. 

Anonymkode: c2d2f...a9f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...