Gå til innhold

Hvordan snakker man med vaksine motstandere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I disse tider så finner man plutselig ut at man har en del venner som er vaksinemotstandere, merker jeg sliter med å snakke med de. Skjønner selvfølgelig at mange er redde for og skeptiske til at corona vaksinene er nye, men senest i går sa en venninne at hun har sagt nei til vaksine men håpet hun kunne dra på ferie til Frankrike siden de ikke skulle ha vaksine pass. Og så kom det en hel del greier om myndigheter som lyver og vil kontrollere oss og at corona sikkert finnes men ikke i den grad vi får høre om osv. Hva sier man liksom? Har prøvd men kan man egentlig overbevise noen som har forsvunnet så langt nedi «the rabbit hole»?

Anonymkode: 240e9...291

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man sier: "Du ønsker ikke å ta vaksine? Ok. Jeg respekterer ditt valg". 

Anonymkode: e6717...4b7

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke vaksine motstander om man ikke stoler helt på corona vaksiner enda. Det er ikke dermed sagt man er i mot feks reisevaksiner generelt, eller barnevaksiner. Jeg feks er vaksinert mot mye, kan ta Phizer eller moderna, men ikke pokker om Sputnik eller AstraZeneca kommer inn i min kropp. Jeg ser ikke på meg selv som vaksinemotstander for det. Respekter andre er mitt tips, og om det plager deg veldig at folk har et annet syn enn deg så snakk om noe annet. 

Anonymkode: dfcfa...03e

• Liker 7
Skrevet

Det er helt naturlig å være skeptisk til vaksinen, da den er utviklet på rekordtid.

En må skille de som er motstander av alle vaksiner, og de som er kun motstander av AZ vaksine, og andre coronavaksiner

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Som om de er små barn.

Anonymkode: 7caa3...fc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir det samme som med religion... Ikke noe poeng i å overbevise andre. 

Og personlig unngår jeg temaet med vaksinemotstandere. Har noen i familien og det de poster på Facebook gjør at jeg mister litt respekten for dem. De skriver om mye annet også da. Rasisme etc 

Anonymkode: 50495...27a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt alle samtaler digitalt - så blir du ikke smittet..

å være skeptisk til koronavaksine er en ting . Foreldre som derimot ikke følger vaksineprogrammet for barn er noe annet.. disse folka er snyltere og burde ikke fått hatt sine barn i barnehager og skoler.. og i hvert fall ikke på helsestasjoner der man finner unge uvaksinerte babyer..

Anonymkode: df3af...51e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette blir det samme som med religion... Ikke noe poeng i å overbevise andre. 

Og personlig unngår jeg temaet med vaksinemotstandere. Har noen i familien og det de poster på Facebook gjør at jeg mister litt respekten for dem. De skriver om mye annet også da. Rasisme etc 

Anonymkode: 50495...27a

Ja tenker det jeg også, at det egentlig ikke går an å overbevise noen som har bestemt seg og tydeligvis henter sin informasjon fra helt andre steder en meg (nyheter feks). 
Men kg leverer som vanlig da, er jo syv sider opp og ned med en mor som får gjennomgå fordi hun ikke vil teste barnet sitt for corona i samme forum, men å si nei til vaksinen og så reise på ferie er bare en annen mening. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har så store problem med å snakke med vaksine-motstander så la være å snakke om vaksiner slik at du ikke få vite hva de mener om det.

Jeg aner ikke om min venner skal ta vaksinen eller ikke. Vi har mye annet interessant å prate om når vi møtes.

Anonymkode: df53b...855

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du mener med vaksinemotstandere det. Barna mine er fullvaksinerte, men akkurat denne vaksinen (for corona) ønsker jeg ikke. 

Jeg er ikke vaksinemotstander! 

Lett å bruke ord og sette folk i bås, og blir jeg kalt dette snur jeg og går. Gidder ikke bruke det minste energi på å snakke med folk som bruker "makt" ved å kalle meg diverse ting uten å spørre om grunnen. 

Har full forståelse for at mange vil ta vaksinen, men jeg ønsker det ikke. Har ikke et behov for å prøve å overtale de til å la være å ta den, for det har jeg ingenting med. Dette burde gå to veier! 

La folk ta egne valg! 

Anonymkode: 54a62...534

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kommer an på hva du mener med vaksinemotstandere det. Barna mine er fullvaksinerte, men akkurat denne vaksinen (for corona) ønsker jeg ikke. 

Jeg er ikke vaksinemotstander! 

Lett å bruke ord og sette folk i bås, og blir jeg kalt dette snur jeg og går. Gidder ikke bruke det minste energi på å snakke med folk som bruker "makt" ved å kalle meg diverse ting uten å spørre om grunnen. 

Har full forståelse for at mange vil ta vaksinen, men jeg ønsker det ikke. Har ikke et behov for å prøve å overtale de til å la være å ta den, for det har jeg ingenting med. Dette burde gå to veier! 

La folk ta egne valg! 

Så enig. 

De kaller folk diverse ting, prøver å gi deg dårlig samvittighet (for hva?) og mener at de er i sin fulle rett til å gjøre det. 

Anonymkode: e6717...4b7

• Liker 3
Skrevet

Hva regner du som vaksinemotstandere? Er det de som absolutt ikke vil vaksinere whatsoever, eller er det de som ikke vil ta Covid-19 vaksinen? 

Jeg er skeptisk til sistnevnte pga. den har vært utviklet så raskt, men kommer til å være villig til å ta Pfizer når min tur kommer "i samfunnets interesse", mens jeg kommer til å si nei til Astra-Zeneca hvis det ikke kommer klare indikasjoner på at blodpropptilfellene kan relateres til andre ting. Om jeg skulle få Covid så regner jeg med sjansen for overlevelse er stor, men jeg har litt for mye "blodpropp" i nær familie og har hatt litt for mye trøbbel med eget blod til at jeg har lyst til å ta en vaksine som potensielt kan trigge dannelse av blodpropp. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tåpelig å se en holdning hvor befolkningen er delt inn i 2 grupper; vaksinemotstander eller vaksineforkjemper. 

Er det mulig å se noen nyanser kanskje? 

Splitt og hersk funker ser jeg 

Anonymkode: 06e81...242

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mitt problem med antivaksere er at mange av dem er overbevist om at staten/helsevesenet vil dem vondt. Jeg har behandlet pasienter som har vært alvorlig syke av sykdommer de kunne vært vaksinert mot, mens de omtrent ligger for døden og fortsatt mener de hadde rett i å droppe vaksinen. At de får behandling for hundretusener av kroner på statens regning derimot, det tenker de ikke over. Da er man plutselig del av fellesskapet.

Når det gjelder koronavaksine så er det selvsagt sunt med litt skepsis. Sånn er vi laget. Så lenge det går an å ha en saklig diskusjon rundt det, er det helt greit for min del. Jeg fikk Pfizer, men hadde tatt AZ uten å blunke om det var den jeg fikk tilbudt. 

Anonymkode: 7b151...9c0

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke et behov for å prøve å overtale de til å la være å ta den, for det har jeg ingenting med. Dette burde gå to veier! 

La folk ta egne valg! 

Du ser at det ikke er det samme å overtale noen til å ta den og overtale noen til ikke å ta den. Det første har betydning for utvikling av smitte i hele samfunnet, det å overtale noen til ikke å  ta den er ikke det samme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Cata skrev (6 minutter siden):

Hva regner du som vaksinemotstandere? Er det de som absolutt ikke vil vaksinere whatsoever, eller er det de som ikke vil ta Covid-19 vaksinen? 

Jeg er skeptisk til sistnevnte pga. den har vært utviklet så raskt, men kommer til å være villig til å ta Pfizer når min tur kommer "i samfunnets interesse", mens jeg kommer til å si nei til Astra-Zeneca hvis det ikke kommer klare indikasjoner på at blodpropptilfellene kan relateres til andre ting. Om jeg skulle få Covid så regner jeg med sjansen for overlevelse er stor, men jeg har litt for mye "blodpropp" i nær familie og har hatt litt for mye trøbbel med eget blod til at jeg har lyst til å ta en vaksine som potensielt kan trigge dannelse av blodpropp. 

Det er vel høyere sannsynlighet for blodpropp ifm Covid-19 enn vaksinen? 

Anonymkode: 7b151...9c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel høyere sannsynlighet for blodpropp ifm Covid-19 enn vaksinen? 

Ingen anelse. Har ikke lest noe om akkurat den delen. Har fått med meg at tretthet og hukommelsesproblemer kan forekomme, men ikke noe om blodpropp. Dessuten er sjansen for at jeg får Covid slik jeg lever ganske liten (omgås lite folk), men vaksinen vet jeg jeg får i meg. Skal gjerne vaksineres dersom jeg kan være rimelig sikker på milde bivirkninger som noen dager med feber og hodepine, men forhøyet blodpropprisk frister svært lite. Heldigvis står jeg såpass langt bak i vaksinekøen at det nok blir mer avklart før min tid kommer. 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Man respekterer at andre har ulike meninger. 

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja tenker det jeg også, at det egentlig ikke går an å overbevise noen som har bestemt seg og tydeligvis henter sin informasjon fra helt andre steder en meg (nyheter feks). 
Men kg leverer som vanlig da, er jo syv sider opp og ned med en mor som får gjennomgå fordi hun ikke vil teste barnet sitt for corona i samme forum, men å si nei til vaksinen og så reise på ferie er bare en annen mening. 

Du får aldri 100% sannheten fra myndighetene. Verden er korrupt, og vi får nok aldri vite om dette viruset var planlagt eller ei. Hvis folk drar hvite løgner til barna sine, hvorfor skal ikke myndighetene våre gjøre det ovenfor oss? De snakker om microshipper, vaksinepass og at samfunnet kun kan åpnes helt etter at alle over 45 er vaksinert. Det er vanskelig å vite hva man skal tro, og du ser bare av svineinfluensa-vaksinen, at mange fikk permanente ettervirkninger. Det er en skepsis fordi man er bekymret for sitt eget liv, og det bør respekteres. Jeg kommer aldri frivillig til å ta disse vaksinene, før jeg har sett 5 års virkningen. Men da må jeg respektere å leve deretter også da.. kanskje jeg må ha munnbind etc i 5 år til, hvem vet. Folk er naive, og ønsker kun å se det beste, og det er forståelig. Du trenger ikke være vaksinemotstander kun fordi man er skeptisk eller bekymret for langtvirkningen.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Shawtyella said:

Du får aldri 100% sannheten fra myndighetene. Verden er korrupt, og vi får nok aldri vite om dette viruset var planlagt eller ei. Hvis folk drar hvite løgner til barna sine, hvorfor skal ikke myndighetene våre gjøre det ovenfor oss? De snakker om microshipper, vaksinepass og at samfunnet kun kan åpnes helt etter at alle over 45 er vaksinert. Det er vanskelig å vite hva man skal tro, og du ser bare av svineinfluensa-vaksinen, at mange fikk permanente ettervirkninger. Det er en skepsis fordi man er bekymret for sitt eget liv, og det bør respekteres. Jeg kommer aldri frivillig til å ta disse vaksinene, før jeg har sett 5 års virkningen. Men da må jeg respektere å leve deretter også da.. kanskje jeg må ha munnbind etc i 5 år til, hvem vet. Folk er naive, og ønsker kun å se det beste, og det er forståelig. Du trenger ikke være vaksinemotstander kun fordi man er skeptisk eller bekymret for langtvirkningen.

Du mistet meg litt med microchipper, vet ikke helt hvem som snakker om det, men forskjellen på deg og venninna mi er at du aksepterer et ansvar ved å si nei. At du må følge smittevernsregler lenger fordi færre som tar vaksine betyr lengre tid før smitten er slått ned, da har du jo vurdert konsekvensene for samfunnet generelt og ikke bare deg selv. Der er ikke venninna mi, hun skal på ferie. For min egen del så er det klart jeg er skeptisk til en ny vaksine, men alternativet for meg er verre. Vi vet ingenting om senskader av viruset heller, og det vil være en stor del av samfunnet som ikke får tilbudt vaksinen i det hele tatt, akkurat nå er det alle under 18 år. Så da tenker jeg det er mitt ansvar å beskytte de som ikke har mulighet til å beskytte seg selv, så langt det går. 

• Opprett ny...