Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har lett på altinn etter inntektsopplysninger fra 90-tallet. men der går det kun tilbake til 2006.

logget meg inn på skatteetaten uten å finne dette. må jeg sitte i tlf kø🧐

hvordan finner jeg dette på en enkel måte?

Anonymkode: a53e1...9cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du ha det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

fordi jeg ønsker å sammenligne 100% jobb fra den type jobb jeg hadde da, som var tung, ift min lette 70% stilling i dag. interessant å se om det kommer noenlunde likt ut. nesten litt sprøtt om det gjør det, med tanke på hvor ulike jobbene er🧐

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke kopi av selvangivelsen liggende?

Anonymkode: 6bbd1...044

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke kopi av selvangivelsen liggende?

Anonymkode: 6bbd1...044

nei🤭

AnonymBruker
Skrevet

Skatteetaten har ikke dette tilgjengelig på en enkel måte heller.

Anonymkode: 0fc2b...d08

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs om du får tak i det. Om jeg ikke tar feil skal Skatteetaten slette slike opplysninger etter 10 år, hvis det ikke finnes rettslig grunnlag for å beholde det.

Anonymkode: 17932...486

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fikk du frem opplysninger fra 2006? 

Jeg må dokumentere 5 års aktivitet ifm med 23/5, og er på desperat jakt etter opplysninger fra 2012 (da jeg hadde full jobb). Jeg får bare opp fra 2015, og frem til i dag. 

Anonymkode: 4ab8d...b17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan fikk du frem opplysninger fra 2006? 

Jeg må dokumentere 5 års aktivitet ifm med 23/5, og er på desperat jakt etter opplysninger fra 2012 (da jeg hadde full jobb). Jeg får bare opp fra 2015, og frem til i dag. 

det lå under «arkiv» på altinn. utrolig at det skal være så vanskelig for oss å finne tidligere inntekt. jeg gikk ut ifra at det skulle være enkelt å finne, men nope🧐

tenk om journalen hos legen slettet alt eldre enn 10 år😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

det lå under «arkiv» på altinn. utrolig at det skal være så vanskelig for oss å finne tidligere inntekt. jeg gikk ut ifra at det skulle være enkelt å finne, men nope🧐

Det er litt forskjell på viktigheten av helseopplysninger og inntektsopplysninger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er litt forskjell på viktigheten av helseopplysninger og inntektsopplysninger.

ja var bare et dumt eksempel. men noen som vet hvordan jeg/vi kan finne dette????

Skrevet

Om ikke du finner det digitalt, og ikke har kopier selv, så tror jeg du må sitte i den telefonkøen på mandag. 

Men, det skal finnes - det ville jo kunne bli brukt i en straffesak f.eks. 

Kan hende at fagforeningen, ssb eller noe har tall på lønnsutvikling for den sektoren. Tror og du på ssb kan regne ut hvor mye fem tusen i 1995 ville utgjort i dag. Du må jo også ta høyde for en del parametre - generell lønnsvekst, etc. Men det tror jeg kanskje den kalkulatoren på ssb gjør for deg. :)

Lykke til!

Skrevet

Men nå er det ikke slik at lønn er et resultat av fysisk innsats, eller hvor sliten man blir av å stå i jobben. Ofte så er jo disse yrkene lavtlønnede. Tilbud og etterspørsel, samt fagforenings gjennomslagskraft er avgjørende på lønnsnivå. 

AnonymBruker
Skrevet
MollyJones skrev (1 minutt siden):

Om ikke du finner det digitalt, og ikke har kopier selv, så tror jeg du må sitte i den telefonkøen på mandag. 

Kan hende at fagforeningen, ssb eller noe har tall på lønnsutvikling for den sektoren. Tror og du på ssb kan regne ut hvor mye fem tusen i 1995 ville utgjort i dag. Du må jo også ta høyde for en del parametre - generell lønnsvekst, etc. Men det tror jeg kanskje den kalkulatoren på ssb gjør for deg. :)

Lykke til!

takk☺️skal sjekke dette. evt kan det kanskje ligge opplysninger på minpensjon.no

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg finner bare selvangivelsen, jeg. :( Og der står det at jeg tjente 300 k det året fra den arbeidsgiveren, men det står ikke timeantall, slik det gjør på a-meldingen :(

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg finner bare selvangivelsen, jeg. :( Og der står det at jeg tjente 300 k det året fra den arbeidsgiveren, men det står ikke timeantall, slik det gjør på a-meldingen :(

A-meldingsordningen trådte i kraft 1. januar 2015. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

A-meldingsordningen trådte i kraft 1. januar 2015. 

Da er det ikke så rart jeg ikke finner det, nei :)

Mener ikke å kuppe tråden til ts, men hvordan finner man gamle lønnslipper eller rapporterte timer da? :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da er det ikke så rart jeg ikke finner det, nei :)

Mener ikke å kuppe tråden til ts, men hvordan finner man gamle lønnslipper eller rapporterte timer da? :)

hei, jeg skulle bare ha inntektsopplysninger, så har ikke sett etter lønnslipper mm😬hm kanskje du må kontakte tidligere arbeidsgiver?

AnonymBruker
Skrevet
MollyJones skrev (1 time siden):

Lykke til!

Hvilken straffesak? Skattesaker hadde tidligere 10 års foreldelsesfrist, nå er den kortere såvidt jeg vet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvilken straffesak? Skattesaker hadde tidligere 10 års foreldelsesfrist, nå er den kortere såvidt jeg vet. 

For vanlige skattesaker er endringsadgangen 5 år etter utløpet av inntektsåret. I saker med skjerpet tilleggsskatt eller anmeldelse er det fortsatt 10 års endringsadgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...