AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #1 Del Skrevet 14. mars 2021 Når guttenavn vanligvis ender på en konsonant, og jentenavn på en vokal - spesielt er a-endelsen mye brukt i jentenavn (som Anna, Camilla, Frøya, Frida og mange andre) og i enkelte andre land skiller man for eksempel mellom menns og kvinners etternavn ved at man legger til en -a i kvinnens etternavn. Slik at selv om Ola er en variant av Olav, som har opprinnelse i norrøne Óláfr (r-endelsen i navnet viser tydelig at dette var et navn på en mann), så var det å gå fra Óláfr eller Olav til a-endelsen i Ola, et langt skritt i å gjøre navnet feminint i en tid der man holdt fast ved tradisjonelle kjønnsmønstre. Burde det ikke derfor være naturlig å bruke Ola som et jentenavn i stedet for, og gi guttene en konsonant på slutten for å markere at de er gutter - kan ikke helt se for meg at i en flokk unger i gamle dager der lekekameratene hadde barske navn som Thor, Halvard eller Sigurd, hadde Ola noen særlig stor status. Olav eller særlig r-endelsen i Óláfr, derimot - det er noe helt annet. Så hvorfor denne bruken av Ola som et guttenavn, ikke jentenavn, i Norge? Man bruker jo Ola som en endelse i kvinnelige navn som Lola eller det mer uvanlige Zola, og navnet Ola kan også brukes i Finland som en variant av Olga, og i Polen som en kortform av Aleksandra - alle kvinnenavn. I arabiske navn kan navnet brukes på både kvinner og menn, men særlig kvinner. Det eneste unntaket må være Nigeria, der Ola er dannet av õlà, som betyr frelse og brukes som mannsnavn. Men i Norge er altså Ola utelukkende et guttenavn. Er ikke det litt pussig ...? Anonymkode: 25d47...dfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #2 Del Skrevet 14. mars 2021 Hele innlegget er en kopi fra Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Ola Anonymkode: 8d3a7...ba6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 14. mars 2021 #3 Del Skrevet 14. mars 2021 Nei, det er ikke pussig... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #4 Del Skrevet 14. mars 2021 I Syria er det et jentenavn, Skrives Olaa, men utales Ola. Anonymkode: d19a8...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #5 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Anna, Camilla, Frøya, Frida Hvorfor er ikke Anne, Camille, Frøye eller Fride guttenavn? Anonymkode: dce00...d1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #6 Del Skrevet 14. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hele innlegget er en kopi fra Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Ola Anonymkode: 8d3a7...ba6 Riktignok har jeg brukt Wikipedia som kilde til opplysningene om bruken av Ola i andre land, men å påstå at hele innlegget mitt er en kopi av Wikipedia, er helt på jordet, for å si det pent. Spørsmålet mitt er rett og slett hvorfor man i Norge har gjort et navn som har alle forutsetninger for å være et jentenavn, til et guttenavn. I Sverige bruker man for eksempel Janne som guttenavn mens man i Norge bruker dette som jentenavn, slik at dette navnet brukes helt forskjellig til tross for at dette er naboland, men bruken av Ola på gutter er nå litt spesielt. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er ikke Anne, Camille, Frøye eller Fride guttenavn? Anonymkode: dce00...d1a Fordi dette er varianter av de opprinnelige navnene uten at dette gjør dem mer maskuline i språklig sammenheng, men i enkelte andre land kan navnet Camille brukes både som kvinne- og mannsnavn; Camille Pissarro var en mann. Anonymkode: 25d47...dfc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Del Skrevet 14. mars 2021 Har ikke peiling på hvordan det er i hele verden, men i Europa er det vel først og fremst i land med slaviske eller romanske språk at det er vanligst at mannsnavn slutter på konsonant og kvinnenavn på A. Og selv der finnes det ganske mange unntak, som det spanske kvinnenavnet Belen og det russiske Ljubov. Samt mannsnavnet Nikola, som er vanlig flere steder i det tidligere Jugoslavia. Om du ser på de norrøne jentenavnene er det ganske mange som slutter på konsonant, Sigrun, Ingeborg, Borghild, Solveig, Astrid osv. Jeg har et sånt navn selv, og merker at når jeg møter folk i utlandet er det først og fremst de som snakker språk fra nevnte språkgrupper som gjerne vil at det skal slutte på A, det har også vært enkelte som har bedt om å få snakke med Mr. XXX når vi kun har hatt skriftlig kontakt. Japanere og kinesere, for eksempel, har ikke noe problem med at navnet slutter på konsonant og de antar ikke automatisk at jeg er mann, enkelte har problemer med å uttale det, men det er en annen sak. Anonymkode: def2e...d1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 14. mars 2021 #8 Del Skrevet 14. mars 2021 Jeg antar det har sammenheng med hvordan romanske språk skiller mellom hunkjønn og hankjønn, der hunkjønnsord grovt sett har a-endelser og hankjønnsord grovt sett har o-endelser. F.eks har det nevnte navnet Camilla sitt opphav fra latin i form av familienavnet Camillus. Derfra har det på italiensk fått en feminin variant i form av Camilla og en maskulin variant i form av Camillo, og spredd seg til andre europeiske språk. Varianter av Camillo finner man igjen i de andre romanske språkene, og som Kamil i vest-slaviske språk. Camilla har i motsetning til Camillo spredd seg også til germanske språk, bl.a norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 14. mars 2021 #9 Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I Sverige bruker man for eksempel Janne som guttenavn mens man i Norge bruker dette som jentenavn, slik at dette navnet brukes helt forskjellig til tross for at dette er naboland, men bruken av Ola på gutter er nå litt spesielt. Anonymkode: 25d47...dfc Jeg har forstått det sånn at når svensker kaller en mann for Janne, er det et kallenavn for navnet Jan. På samme måte som personer som heter Bjørn ofte får kallenavnet Bønna. Endret 14. mars 2021 av Klossmajor 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 14. mars 2021 #10 Del Skrevet 14. mars 2021 Det er litt pussig. Den er ikke mange guttenavn i Norge som ender på A. Det eneste jeg kommer på er Ola (som er en variant av Olav), Sturla og Jonna (som blir brukt som jentenavn i Sverige). Vil tro at det ikke er jentenavn fordi det er såpass likt med navnet Olav. Når man sier det fort hører man nesten ikke at det er en V til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 14. mars 2021 #11 Del Skrevet 14. mars 2021 Det handler mest av alt om kulturelle konnotasjoner. Vi forbinder navnene med kjønn. Det er årsaken til at enkelte navn kan være feminine i et land og maskuline i et annet. Ashley, Lindsay, Nikita, Melanie, Alex, Kimberley, Maria, Lea er jo alle mannsnavn i enkelte kulturer, men ikke i Norge. Dette varierer en hel del med andre ord. Er det virkelig mer spesielt enn at kulturer besitter ulike normer og konnotasjonssystemer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #12 Del Skrevet 14. mars 2021 Det veldig populære Noa slutter også på a. Anonymkode: ef9ce...612 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 14. mars 2021 #13 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det veldig populære Noa slutter også på a. Anonymkode: ef9ce...612 Den vanlige skrivemåten av navnet er Noah. Som f.eks Noah Solskjær. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #14 Del Skrevet 15. mars 2021 Klossmajor skrev (12 timer siden): Den vanlige skrivemåten av navnet er Noah. Som f.eks Noah Solskjær. Irriterer meg litt over den h-en på slutten der. Stum h - hva er greia med det liksom? Hvorfor da ikke stum h i Leo, Oda, Nina, Selma, Gry, Kari...? (and the list goes on) Anonymkode: d3915...d19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #15 Del Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Irriterer meg litt over den h-en på slutten der. Stum h - hva er greia med det liksom? Hvorfor da ikke stum h i Leo, Oda, Nina, Selma, Gry, Kari...? (and the list goes on) Anonymkode: d3915...d19 "Jeg heter Liseh. Ja, med stum h på slutten. Og så er etternavnet Lundh-Granh. Ja, stum h på slutten av begge". Anonymkode: d3915...d19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #16 Del Skrevet 15. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Irriterer meg litt over den h-en på slutten der. Stum h - hva er greia med det liksom? Hvorfor da ikke stum h i Leo, Oda, Nina, Selma, Gry, Kari...? (and the list goes on) Anonymkode: d3915...d19 Kanskje fordi navnet stammer fra en kjent bibelsk skikkelse som i sin tid bygde en ark, der Nṓaḥ betyr hvile på hebraisk ...? Gjetter på at navnet hadde blitt stavet Noa uten h hvis det var en nordmann som bygde båten ... Anonymkode: 25d47...dfc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CorvusCorax Skrevet 15. mars 2021 #17 Del Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Irriterer meg litt over den h-en på slutten der. Stum h - hva er greia med det liksom? Hvorfor da ikke stum h i Leo, Oda, Nina, Selma, Gry, Kari...? (and the list goes on) Anonymkode: d3915...d19 Hva er greia med å irritere seg over stum h? Kom igjen, det må da være noe annet langt viktigere du kan irritere deg over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 15. mars 2021 #18 Del Skrevet 15. mars 2021 Ender som regel guttenavn på konsonanter og jentenavn på vokaler kunne man spurt det samme om Arne, Atle, Sverre, Sigve, Snorre, Majken, Bjørg, Marit, Ragnhild, Ingebjørg, Sondre, Ole, Solveig, osv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 15. mars 2021 #19 Del Skrevet 15. mars 2021 1 hour ago, minister-mio said: Ender som regel guttenavn på konsonanter og jentenavn på vokaler kunne man spurt det samme om Arne, Atle, Sverre, Sigve, Snorre, Majken, Bjørg, Marit, Ragnhild, Ingebjørg, Sondre, Ole, Solveig, osv. Det er ikke helt riktig. Som regel ender jentenavn på a. Kom gjerne med eksempel på norske guttenavn som ender på - bortsett fra Ola, Noa, Jonna og Sturla. Jeg kan komme på mange flere guttenavn som ender på E, og jentenavn som slutter på konsonant. Ann, Linn, Siv, Liv, Marit, Berit osv. Det at guttenavn slutter på A er svært uvanlig i Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 15. mars 2021 #20 Del Skrevet 15. mars 2021 mandel92 skrev (1 minutt siden): Det er ikke helt riktig. Som regel ender jentenavn på a. Kom gjerne med eksempel på norske guttenavn som ender på - bortsett fra Ola, Noa, Jonna og Sturla. Jeg kan komme på mange flere guttenavn som ender på E, og jentenavn som slutter på konsonant. Ann, Linn, Siv, Liv, Marit, Berit osv. Det at guttenavn slutter på A er svært uvanlig i Norge. Hvorfor skal jeg komme med eksempler på guttenavn som ender på A? Nå snakker vi om guttenavn som slutter på vokaler, og det har jeg kommet med eksempler på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå