AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Hvis du skulle kommet med et tips🌟 Anonymkode: dc5b5...42c
Roci Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvis du skulle kommet med et tips🌟 Anonymkode: dc5b5...42c Mitt beste tips er å skaffe seg kunnskap om ulike ingredienser og virkestoffer i hudpleieprodukter, og hvilken effekt de har på huden. Tips nr to er at man kommer langt med en mild og effektiv rens (i alle fall om man bruker sminke), rett type fukt for sin hud, og bredspektret solbeskyttelse. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #3 Skrevet 14. mars 2021 Mye er hypet for å selge, det er mye man ikke trenger. - Vipes gjør ikke huden ren, øyesminken man skal fjerne flyter ut-som regel mer skade enn nytte. -Øyekrem er unødvendig, en god fuktighetskrem er nok. -Vippeserum kan være skadelig. - Oljer virker i øverste hudlag, det skaper en glatt overflate og kan virke mot tørr hud, virkningen forsvinner fort. Less is more, mild rens, god fuktighetskrem og spf 50 hver dag bør holde, noen kan supplere med retinol/peptides men det er ikke for alle, da finnes det mildere alternativer. Bruker f,eks en fra AVENE (natt ) som er mildere enn Retinol. Anonymkode: 52f49...284 2
Scherbatsky Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 At det er viktig å bli kjent med huden sin. Ingen har helt lik hud, og derfor kan det være verdt å sette seg litt inn i det. Enten man leser gratis resurser på nett eller går til hudanalyse hos noen som kan det for å få vite hvilken hudtype man har og hva man trenger. Og at luften rundt en spiller mye inn. Bor i nybygg nå (det er så tørt at det svir av og til) og luftfukteren får du aldri! 2
Gjest Lunaris Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 Ikke sol deg for mye. Ikke overdriv soling. Bruk solkrem. Få nok søvn. Det er om natten mens vi sover at huden reparerer seg selv. Bruk øyekrem. Også rundt munnen.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 At øyekrem er penger utav vinduet. Anonymkode: e0547...b40 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvis du skulle kommet med et tips🌟 Anonymkode: dc5b5...42c Ikke bruk noe som helst krem på huden hvis du ikke må. Kun av og til hvis du er tørr. Bruk da en krem som ikke inneholder parfyme. Ikke vask ansiktet med såpe. Bruk lunket vann hvis du skal vaske ansiktet, ikke vask det hver dag. Unngå det varme vannet i dusjen på ansiktet. Dette er et godt tips til fin hud med glød👍 Anonymkode: 84c8b...c0a 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 Jeg er utdannet hudpleier, og selv bruker jeg minst mulig kjemikalier på huden. Jeg bruker rent vann, både innvortes og utvortes. Anonymkode: 17cbb...094 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 At man må bruke riktig mengde solkrem for å oppnå angitt SPF. Mange bruker alt for lite fordi "kremen er så drøy", men man bør bruke en halv teskje for å få riktig beskyttelse. Anonymkode: e9504...7e7 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 at kosmetikk ikke er legemidler, og kan derfor ikke gjøre noe annet enn å fukte og rense. En rimelig fuktighetskrem kan være like god som en dyr (men nå sier jeg ikke at alle billige kremer er gode, for det tror jeg ikke på). Det viktigste du gjør for huden din er å unngå sol og røyk. Anonymkode: f93fe...824 1
Gjest Lunaris Skrevet 16. mars 2021 #12 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): at kosmetikk ikke er legemidler, og kan derfor ikke gjøre noe annet enn å fukte og rense. En rimelig fuktighetskrem kan være like god som en dyr (men nå sier jeg ikke at alle billige kremer er gode, for det tror jeg ikke på). Det viktigste du gjør for huden din er å unngå sol og røyk. Anonymkode: f93fe...824 Du får leve i troen, men en rimelig krem har som regel parafinum liquidum eller mineral oil som rett og slett er nordsjøolje som base. Dette legger seg som en plastfilm utenpå huden og de aktive ingrediensene trekker ikke inn. Dyrere kremer er basert på vegetabilske oljer og har mer aktive og dyrere aktive ingredienser. Det er for en grunn at noen kremer er dyrere. Man får det man betaler for. Serum trenger dypere ned i huden enn krem og brukes under krem. Men ingenting av dette får sin maksimale virkning uten en god daglig rens og ukentlig peeling. Værsågod...
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #13 Skrevet 16. mars 2021 Ja til fuktighet med solfaktor. Nei til sminke. Anonymkode: f792e...111 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #14 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): at kosmetikk ikke er legemidler, og kan derfor ikke gjøre noe annet enn å fukte og rense. En rimelig fuktighetskrem kan være like god som en dyr (men nå sier jeg ikke at alle billige kremer er gode, for det tror jeg ikke på). Det viktigste du gjør for huden din er å unngå sol og røyk. Anonymkode: f93fe...824 Dette her gir jo ingen mening. Anonymkode: 8075b...3c9 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #15 Skrevet 16. mars 2021 Jeg bruker ingen produkter, ingen sminke, og jeg røyker og har gjort det i alle år. Smører meg noen få ganger med Body butter fra Body shop el. noe annet av samme type, også i ansiktet, og thats it. Det er ca, 7-8 år siden jeg sluttet med alt. Huden er glatt og fin! Anonymkode: 0a90c...a24
Roci Skrevet 16. mars 2021 #16 Skrevet 16. mars 2021 Lunaris skrev (2 timer siden): Du får leve i troen, men en rimelig krem har som regel parafinum liquidum eller mineral oil som rett og slett er nordsjøolje som base. Dette legger seg som en plastfilm utenpå huden og de aktive ingrediensene trekker ikke inn. Dyrere kremer er basert på vegetabilske oljer og har mer aktive og dyrere aktive ingredienser. Det er for en grunn at noen kremer er dyrere. Man får det man betaler for. Tja. Selv om pris og kvalitet til en viss grad henger sammen, så er ikke det alltid tilfelle. Det er innholdet i tuben/krukken; ingrediensene/virkestoffene, rekkefølgen av disse (som hovedregel utgjør de 5-6 første ingrediensene rundt 80% av produktet) og formuleringen (en liten mengde ascorbylpalmitat, en form for c-vitamin, vil f.eks. ikke ha noen virkning uansett om produktet hevder å inneholde c-vitamin) som til syvende og sist er avgjørende. Creme de la Mer, som ofte er kalt "verdens dyreste krem", har f.eks. mineralolje som ingrediens nr. 2. Fun fact: 3 av de 4 første ingrediensene i Creme de la Mer og den "blå boksen" fra Nivea er de samme; Mineralolje, petrolatum og glycerin. Mineralolje i hudpleie er en såkalt okklusiv ingrediens, dvs at den skaper en barriere på huden som forhindrer fuktighetstap. Sånn sett stemmer det forsåvidt at mineralolje til en viss grad kan hindre andre ingredienser i å penetrere stratum corneum (det ytterste hudlaget). Dette handler bl.a. om molekylstørrelsen i hhv mineralolje og andre ingredienser, og mengden av mineralolje i produktet. Men den danner ikke en "plastfilm". Alle kremer er forøvrig en såkalt emulsjon, dvs. en blanding av olje og vann, der forholdet mellom disse kan variere. Tykke kremer innholder mer olje, lette kremer inneholder mer vann. Når dette er sagt, så gjør ikke mineralolje noe mer enn å "smøre" huden og hindre vanntap, den inneholder ingen antioksidanter eller pleiende stoffer. Til slutt så er det stor forskjell mellom den mineraloljen som brukes i industrien og mineralolje beregnet på kosmetisk bruk. Sistnevnte er renset for toksiner og urenheter og kan egentlig ikke sammenlignes med industriell olje i det hele tatt. Det eneste de har til felles er utgangspunktet. 5
Gjest Lunaris Skrevet 16. mars 2021 #17 Skrevet 16. mars 2021 (endret) Roci skrev (50 minutter siden): Tja. Selv om pris og kvalitet til en viss grad henger sammen, så er ikke det alltid tilfelle. Det er innholdet i tuben/krukken; ingrediensene/virkestoffene, rekkefølgen av disse (som hovedregel utgjør de 5-6 første ingrediensene rundt 80% av produktet) og formuleringen (en liten mengde ascorbylpalmitat, en form for c-vitamin, vil f.eks. ikke ha noen virkning uansett om produktet hevder å inneholde c-vitamin) som til syvende og sist er avgjørende. Creme de la Mer, som ofte er kalt "verdens dyreste krem", har f.eks. mineralolje som ingrediens nr. 2. Fun fact: 3 av de 4 første ingrediensene i Creme de la Mer og den "blå boksen" fra Nivea er de samme; Mineralolje, petrolatum og glycerin. Mineralolje i hudpleie er en såkalt okklusiv ingrediens, dvs at den skaper en barriere på huden som forhindrer fuktighetstap. Sånn sett stemmer det forsåvidt at mineralolje til en viss grad kan hindre andre ingredienser i å penetrere stratum corneum (det ytterste hudlaget). Dette handler bl.a. om molekylstørrelsen i hhv mineralolje og andre ingredienser, og mengden av mineralolje i produktet. Men den danner ikke en "plastfilm". Alle kremer er forøvrig en såkalt emulsjon, dvs. en blanding av olje og vann, der forholdet mellom disse kan variere. Tykke kremer innholder mer olje, lette kremer inneholder mer vann. Når dette er sagt, så gjør ikke mineralolje noe mer enn å "smøre" huden og hindre vanntap, den inneholder ingen antioksidanter eller pleiende stoffer. Til slutt så er det stor forskjell mellom den mineraloljen som brukes i industrien og mineralolje beregnet på kosmetisk bruk. Sistnevnte er renset for toksiner og urenheter og kan egentlig ikke sammenlignes med industriell olje i det hele tatt. Det eneste de har til felles er utgangspunktet. La Mer er ingen Rolls Royce nettopp pga at den er basert på petrolatum. Den er heller ikke «verdens dyreste» men er på tredje plass... Er du hudterapeut framsnakker man ikke mineralolje (finere ord for nordsjøolje) det ødelegger balansen i huden, tetter porer og får aldri komme i nærheten av mitt ansikt. «Raffinert» mineralolje om du vil, er fortsatt nordsjøolje. Ditt ansikt, ditt valg, men denne tråden handler om gode hudpleieråd... Endret 16. mars 2021 av Lunaris
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #18 Skrevet 16. mars 2021 Lunaris skrev (3 timer siden): Du får leve i troen, men en rimelig krem har som regel parafinum liquidum eller mineral oil som rett og slett er nordsjøolje som base. Dette legger seg som en plastfilm utenpå huden og de aktive ingrediensene trekker ikke inn. Dyrere kremer er basert på vegetabilske oljer og har mer aktive og dyrere aktive ingredienser. Det er for en grunn at noen kremer er dyrere. Man får det man betaler for. Serum trenger dypere ned i huden enn krem og brukes under krem. Men ingenting av dette får sin maksimale virkning uten en god daglig rens og ukentlig peeling. Værsågod... Nettopp derfor tok jeg et forbehold. Jeg bruker Decubals basic face cream, og den inneholder verken mineralolje eller parafinum liquid. Anonymkode: f93fe...824
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #19 Skrevet 16. mars 2021 I tenårene/20-årene - da jeg innså at min "fete" hud faktisk trengte mye fukt. I stedet for mattende produkter og pudder. Nå i slutten av 30-årene. Hvor stor effekt c-vitamin, retinol og aha/bha peeling, har. I perioden i mellom kunne jeg sikkert klart meg med vann, og litt rimelig solkrem, og sett på alt annet som tull. Anonymkode: 1492d...dd6 2
Roci Skrevet 16. mars 2021 #20 Skrevet 16. mars 2021 (endret) Lunaris skrev (17 minutter siden): La Mer er ingen Rolls Royce nettopp pga at den er basert på petrolatum. Den er heller ikke «verdens dyreste» men er på tredje plass... Er du hudterapeut framsnakker man ikke mineralolje (finere ord for nordsjøolje) det ødelegger balansen i huden, tetter porer og får aldri komme i nærheten av mitt ansikt. «Raffinert» mineralolje om du vil, er fortsatt nordsjøolje. Ditt ansikt, ditt valg, men denne tråden handler om gode hudpleieråd... Jeg er klar over det, men den har jo et visst rykte. Og som jeg skriver er den "ofte kalt" verdens dyreste krem, det er ikke noe jeg påstår at den er Jeg er ikke hudterapeut eller hudpleier, bare en "hudpleienerd" som synes det er interessant å sette seg inn i fakta bak all "hypen" i hudpleie. Jeg verken framsnakker eller "nedsnakker" mineralolje, og påstår ikke at den gjør noe spesielt for huden. På den andre siden er den heller ikke - i alle fall i følge den forskningen jeg har lest - farlig eller skadelig for huden. Endret 16. mars 2021 av Roci 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå