Gå til innhold

Bruker du hjelm?  

47 stemmer

1. 1. Bruker du hjelm?

• Alltid
      20
    • Somregel, hender jeg glemmer det
      9
    • Bare sammen med barn
      3
    • En sjelden gang
      4
    • Aldri
      11

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, du har svart, så jeg litt etter at jeg haded postet det, men rett og slett syntes jeg ikke det at "vi overlevde som barn uten" egentlig er en god grunn i det hele tatt til å synes det er hysterisk. (for, vi overlevde som barn uten sele i bil, og røykende mødre som drikker alkohol kan også få friske barn, men det er ikke noen grunn til å anbefale det likevel...)

Men, det er np bare min mening da. Og jeg bryr meg for mye om mine nærmeste til ¨ta en idiotiske risikoen å sykle uten hjelm. Det koster lite, det er ikke vanskelig, og det er en god forsikring. Det er ikke snakk om at jeg pakker meg inn i fullt verneutstyr akkurat, DET ville vært hysterisk. Men å ta på en hjelm, nei, det re en for liten detalj til å være hysteri. Det er bare logikk. Better safe than sorry.

Endret av Malama
Skrevet

Men jeg har jo sagt at du/dere har rett! ;)

Gjest Mathias ii
Skrevet
Eh, nei...?

Du Bruker ikke hjelm bl.a. fordi du mener du har fått din dose uflaks ?

Skrevet
Sikkert bare fordi vi klarte oss uten som barn ;)  Det er vel litt som når unger ikke får klatre i trær osv. fordi de kan falle ned...

Og ja, jeg vet jo at det er farlig, har til og med blitt påkjørt av bil mens jeg syklet da jeg var 12. Og venninnen min datt av sykkelen en gang og slo ut begge fortennene. Men jo da - dere har rett og jeg tar feil ;)

:plystre:

Det er og var mange som _ikke_ overlevde barndommen, eller som ikke kom ifra den uten varige men.

Fint at du vil bruke hjelm fra nå ;)

Skrevet

Det er vel bare å stå fram som dame som ikke bruker hjelm...

Hei jeg heter Anna og jeg bruker ikke hjelm.

Og det er mest fordi at jeg ikke liker sykkelhjelmer.

Det betyr ikke at jeg ikke skjønner at jeg som mor til en syklende fireåring kommer til å måtte bruke en sykkelhjelm jeg også. Og dagen nærmer seg veldig. Jeg synes til og med at det er lurt og riktig. Det betyr bare at jeg ikke liker det.

(Og jeg sier det bare til dere... som er voksne og forhåpentligvis ikke har meg som noen slags rollemodell.)

Men altså mellom oss sagt:

- Sykkelhjelm ser teit ut

- Man blir stygg på håret og klam i hodet av sykkelhjelm.

- Det er verdens dårligste argument, men jeg har altså vokst opp uten, og har hodeskallen i fullformat fremdeles. Og JA jeg har kræsja på sykkel. Blitt påkjørt av en melkebil, faktisk.

Det største problemet mitt er likevel at sykkelhjelmer gir meg litt prestasjonsangst. For jeg sykler sakte... Jeg liker å sykle av gårde i mitt eget tempo mens jeg skravler med barnet i barnesetet og ser på naturen. Jeg har damesykkel med korg på styret. Og jeg vil ha en hjelm som matcher... En med Marimekkoblomster, eller solsikker eller noe sånt. En snill hjem som viser at jeg er en snill dame.

Men slike hjelmer finnes ikke... i allefall ikke for voksne. Hver gang jeg ser en hjelm jeg vil ha så er det en hjelm for barn. De lager rett og slett ikke hjelmer med dalmatinere eller marihøner for voksne. Og de lager ikke en mellomting heller... Hjelmene som finnes for voksne er nemlig laget for raske effektive syklister på racersykkel som skal sykle fort og er litt sinte. De er på tur for å komme fort fram eller trene masse og vil ha så lite luftmotstand som mulig...

Og sånne hjelmer ser litt slemme ut... faktisk så slemme at jeg blir litt redd og bare går ut av butikken igjen uten å kjøpe hjelm. Selv om jeg burde. de ser faktisk ut som hodet til et sånt skummelt Bionicle-monster.

Jeg prøver å legge ved et bilde her, bare for å illustrere.

Jeg kan jo ikke ha på meg en sånn hjelm også sykle så seint som jeg gjør. Da kommer jo "de" til å le av meg, og peke, alle sammen. "De" er naturligvis alle de fiktive kloke og flinke og hurtigsyklende supermenneskene som har som oppgave i verden å vurdere andre og le og peke når de ikke greier å holde mål... Man vet ikke hvem de er, men man vet at de er der og ser at man spiser et kakestykke til/ikke har barbert legga/burde ha vaska håret/drøyer lunsjen med fem minutter og altså sykler for seint for sykkelhjelmen sin.

Og jeg liker ikke disse folka og at de peker og ler.

Og dermed kan jeg ikke ha sånn hjelm.

Men jeg har jo en fireåring som allerede sykler uten støttehjul. jeg må jo ha hjelm... Men jeg vil ha en mammahjelm. En med Marimekkoblomster. Som jeg kan ha på meg når jeg sykler sakte med korg på styret.

*sukk*

Skrevet

Det er sant det at vi er rollemodeller for barna og sånn. Men jeg har ingen barn så da slipper jeg. :overrasket:

Jeg pleier noen ganger å ha på meg hjelm. Men det er fordi da kan jeg gjemme meg mere bort under hjelmen. Jeg er snål jeg. :overrasket::roll:

Skrevet

Jeg er for kul til å bruke hjelm.

Det var ikke et tulleinnlegg, det er min oppriktige oppfatning.

Skrevet (endret)

Jeg bruker ALLTID hjelm. Etter et stygt fall på sykkel for 3 år siden, hvor jeg gikk med tinningen først i asfalten (jeg brukte ikke hjelm), sykler jeg aldri uten hjelm. er så lite som skal til for å være sikker, og forfengeligheten får bare vike her.

Endret av Gitte
Skrevet
Inspirert av tråden om barn bør bruke sykkehjelm, og at det er de større barna som er forbilder.

Bruker dere hjelm? Ikke bare sammen med barna men alene også?

Alle sier at det er så viktig at barn bruker sykkelhjelm, vi voksne kan likegodt bli påkjørt av en uoppmerksom bilist. Så hvorfor bruker så få voksne hjelm?

Og selv om en ikke har barn, så kan en bli sett av barn i trafikken. En er rollemodeller, samme om en vil eller ei!

Må ærlig innrømme jeg ikke har skaffet meg sykkelhjelm enda :sjenert:

Men mannen min,sykler derimot ofte og han har alltid hjelm,har aldri sett han syklet uten.Han handlet sykkelhjelm til jenta vår før hun var gammel nok til å sitte i sykkelsete.(hun er 1år nå) Han vil kjøpe hjelm til meg også sånn vi begge går frem som et godt eksempel for dattera vår.

Gjest Prudence
Skrevet

Jeg bruker alltid hjelm når jeg er ute å sykler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...