Gå til innhold

sykkelhjelm på voksne

liv

Bruker du hjelm?  

47 stemmer

1. 1. Bruker du hjelm?

• Alltid
      20
    • Somregel, hender jeg glemmer det
      9
    • Bare sammen med barn
      3
    • En sjelden gang
      4
    • Aldri
      11

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om barn bør bruke sykkehjelm, og at det er de større barna som er forbilder.

Bruker dere hjelm? Ikke bare sammen med barna men alene også?

Alle sier at det er så viktig at barn bruker sykkelhjelm, vi voksne kan likegodt bli påkjørt av en uoppmerksom bilist. Så hvorfor bruker så få voksne hjelm?

Og selv om en ikke har barn, så kan en bli sett av barn i trafikken. En er rollemodeller, samme om en vil eller ei!

Endret av liv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke barn, men bruker alltid hjelm. Måtte gå noen runder med forfengeligheten min da jeg kjøpte ny sykkel. Brukte aldri hjelm før, men jeg har kommet lenger i utviklingen og endelig skjønt at jeg ikke kommer til å se så lekker ut den dagen jeg tryner i stor fart uten hjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid.

Jeg setter meg ikke på sykkelen uten, uansett hvor langt jeg skal.

Jeg har ikke barn enda nei, men det har null og niks med saken å gjøre. Jeg gjør et ikke fordi jeg er rollemodell heller. Jeg gjør det fordi jeg anser det som totalt uansvarlig og idiotisk å sykle uten hjelm.

Da jeg vokste opp brukte vi hjelm, og mine foreldre brukte også. Mamma var den eneste mamma'n i hele byen som brukte hjelm da, i de andre familiene var det barna som hadde, og i noen hadde fedrene, men mødrene, nei de hadde ikke hjelm. Mamma var nok forbilde for oss, og jeg har brukt hjelm alltid siden jeg fikk min første (vel og merke noen år etter at jeg fikk sykkel, for det fantes ikke sykkelhjelm da) og jeg sykler ikke uten.

På vei til jobb se jeg hver dag mange syklister langs en sterkt traffikert vei, på sykkesti deler av stykket, i veibanen noen steder, og en del sykler uten hjelm. Totalt uansvarlig synes jeg (harogså sett noen kolldiere da, heldigvis gikk det bra)

Det skal så lite til å bli påkjørt av en uoppmerksom billist, eller buss (sykkelfeltet og busstoppene går i ett, på denne strekninga) eller treffe en stein og komme ut i veibana eller, eller, eller...

Jeg synes ikke hjelm ser dumt ut heller jeg. Det ser langt mer IDIOTISK ut uten. Dessuten ser det uansett mye ebdre ut md hjelm enn hvordan hodet kan bli seende ut etter en ulykke uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid.

Ikke bare for å være rollemodell, men jeg vil faktisk ikke at datteren min skal vokse opp med en mor som er grønnsak.

Jeg kan ikke helt se noen grunn til å la være, lekker er jeg ikke på håret uansett.

:ler:

Og om de som ser kule ut uten tenker jeg i mitt stille sinn: er du så opptatt av hva folk synes, du da, stakkar?

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om de som ser kule ut uten tenker jeg i mitt stille sinn: er du så opptatt av hva folk synes, du da, stakkar?

:sjarmor:

Vel, om de er opptatt av hva folk tenker om dem, så kan jo jeg kanskje få forklare dem at når de sykler uten å tenker jeg "Du ser iditosk ut!"

ER det virkelgi noen som synes det ser bra ut at noen sykler uten hjelm da, såpass opplyste som vi er blitt nå?

Ok, håret.. vel, jeg tusler inn på toalettet på jobb, fukter fingrene og drar det gjennom håret, så blir det ikke så "flatt" lenger. Funker utmerket, når jeg sykler til jobb.

Om noen er så forfengelig at de ikke kan bruke hjelm, da ikke bare SER de idiotsik ut, da ER de det også, etter min mening.

For ja, konsekvensene av å sykle uten kan bli langt større enn "bad hair day", som du omtaler i ditt innlegg. Det skal tross alt helt være en hjerne inni det hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Hvis jeg sykler uten hjelm, får jeg ekle tanker om hva som vil skje med hodet mitt hvis det skjer noe. Er altfor glad i meg selv til å ta sånne sjangser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte med skam trykke på "av og til" :rodme: ...og jeg har barn.. Dobbel :rodme:

Jeg er alltid nøye med at barna har hjelm, men selv glemmer, eller "glemmer" jeg ofte min egen.

Jeg vet jo at det ikke er bare det jeg sier, men mest det jeg gjør, som påvirker barna, ...og dessuten vil jeg ikke ha knust hodeskalle, så nå skal det bli skjerpings her i gården!

Helt enig med den som skrev at; alt annet er idiotisk!

Takk for påminneren liv! :bukke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påminneren liv! :bukke:

:rodme:

Jeg må vel innrømme jeg og da, at jeg ikke har sykkelhjelm. Men jeg har syklet en gang i år, og det var kanskje en kilometer, fra der jeg har sykkelen om vinteren og hit der jeg bor nå.

Men jeg har store planer om å kjøpe, må bare få litt penger først. (Helt blakk ja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skindeep

Har adri brukt hjelm selv! Og synest det ser litt komisk ut på voksne!

Men siden jeg fikk min lille og hun er så glad i å sitte på sykkel, kjøpte min mor meg en hjelm.. "nå må du være forbilde for henne" :roll:

Hjelmen var faktisk ikke så stygg å se på, så ja, jeg bruker den når jeg er ute å sykler med min datter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det døde en syklist denne uken..... Ble påkjørt av bil.

Hjelm er lurt. Å vokse opp uten far eller mor er en ting. Å vokse opp UTEN far eller mor er noe annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid! Har alt for mye verdifullt under topplokket til å riskere noe når jeg er ute på sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det døde en syklist denne uken..... Ble påkjørt av bil.

Vet ikke om det har vært flere eller om du husker litt feil ang. hvordan det skjedde, men det var i hvertfall en syklist som døde i helga etter å ha kjørt inn i en mur.

"En syklist krasjet inn i en murvegg i Rygneveien i Arendal ved 02.00-tiden, og mannen døde en time senere av hodeskader på Arendal sykehus. " stod det i Dagbladet i hvertfall.

Og dette viser jo tydelig at det ikke trenger være andre kjøretøy involvert for at det skal kunne skje alvorlige ulykker på sykkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg bruker ikke hjelm - rett og slett fordi jeg aldri har kjøpt meg noen hjelm. Sykler til og fra jobb hver dag utgen hjelm ... gammel vane, tenker jeg. Regner liksom med at det går fint siden jeg har syklet så og si hver dag fra jeg var 5 år - nå er jeg 42.

Nå har yngstesønnen min kommet i en alder hvor det absolutt ikke skal brukes hjem - det bekymrer meg litt fordi han driver med temmelig røff og "hard" sykling.

Skal prøve å huske å kjøpe hjelm neste gang jeg er i sykkelforretningen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det har vært flere eller om du husker litt feil ang. hvordan det skjedde, men det var i hvertfall en syklist som døde i helga etter å ha kjørt inn i en mur.

"En syklist krasjet inn i en murvegg i Rygneveien i Arendal ved 02.00-tiden, og mannen døde en time senere av hodeskader på Arendal sykehus. " stod det i Dagbladet i hvertfall.

Og dette viser jo tydelig at det ikke trenger være andre kjøretøy involvert for at det skal kunne skje alvorlige ulykker på sykkel...

ja, da var det to..... Viser jo at det er god grunn til å ha hjelm da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget god grunn til å ha hjelm.

En hjelm koster bar et par hundrelapper eller sånn, og selges på sportsbutikker, Clas Ohlson og diverse andre plasser, det er ikke vanskeig å få tak i, ikke ekstremt dyurt, og en meget god forsikring som lett kan redde liv eller livskvalitet om noe skjer. Om du bli påkjørt eller kjører inn i en fjellvegg/murkant eller velter.

Å sykle uten hjelm er rett og slett meget uforsvarlig.

Og selvsagt kan vi ikke kreve at barna bruker hjelm om vi ikke gjør det selv. Og, er vi oppriktig glad i våre b<rn, kjærester, ektefeller, foreldre eller andre som står oss nær, så skylder vi dem faktsik å gjøre den lille innsatsen det er å pakke inn hodet i en hjelm for å passe litt på oss selv, så ikke våre barn får en mor som er grønnsak, vår ektemann må pleie oss restn av livet, våre foreldre kanskje mister sitt barn, våre søsken, venner, besteforeldre, naboer, mister oss eller må se oss være pleietrengende, hjerneskadet eller sånn.

Jada, "det skjer ikke meg". Men det skjer NOEN. Og denne "noen" KAN være deg i morgen!

Bruk hjelm. Vis at du bryr deg litt mer om det som er inni hodet enn hvordan håret på utsiden ser ut. Det kan du tross alt gre, style eller sette i en strikk når du kommer frem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte det så og si aldri som barn, men det gjorde ingen her på den tiden, men søstrene mine får ikke lov å røre sykkelen uten å ha på hjelm.

Skal begynne å sykle igjen nå, blir student og skal skaffe meg et billig fremkomstmiddel. Må innrømme at jeg trolig ikke kommer til å bruke hjelm. Men det skal legge til at jeg ikke er av de "racerne" som fyker avgårde midt i veien, jeg er en sånn som sykler rolig på fortauet jeg. Vet det skje ulykker der og, men ærlig talt, jeg har vært forfulgt av ulykker hele livet, en eller annen gang må det jo stoppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...