Gjest Nala79 Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Hei! Der vi bor nå flyter det over av ting vi dessverre har tatt vare på. Vi skal flytte i ny leilighet 1 mai, og ønsker å kvitte oss med fryktelig mye, samt ha en litt annen stil på møbler. Men jeg er ikke så god på dette! Hva slags møbler har dere som har en ren og fin stil? Er det at møblene er i samme farge/materiale? Ikke høye møbler...? ( Skap osv) Tror nemlig ikke det er en bod med der vi skal bo, og vi har så mye ting.. både pynt og annet. Bør jeg holde meg til en eneste farge, tro? Uff jeg aner ikke. Vil bare ikke ha det "rotete" på en måte, så trenger noen gode råd!
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 Foreslår at du går over tingene med forskjellige lapper med ordene Elsker Liker ikke Er praktisk Er nødvendig Legg så merke til hvordan de tingene dere elsker ser ut. Det burde gi en pekepinn på hvilke typer møbler og ting dere liker best. Neste: Hva slags stil er leiligheten? Ny? Gammel? Tidløs? Man kan ha en minimalistisk stil uansett hvilke typer møbler og ting man har. Liker man bondemøbler kan man ha en spartansk stil. Anbefaler deg å se på bilder av minimialistiske hjem og se hvilke dere liker og hvilke dere ikke synes noe om. Det kan gi en pekepinn på hvilken stil dere kan prøve ut. Mange minimalister går for hvite vegger, hvite møbler, eller svarte møbler. Andre går for hvite vegger og lyst treverk over alt. Feks lyst tregulv, lyse spisebord, stoler, det populære rottingskapet fra ikea og andre typer rottingskap. Gamle solide tremøbler som ofte er malt og blitt slitt etterhvert. Andre igjen går for duse farger på veggene og mørkere kontraster, som igjen gjør at man ikke trenger å ha så mye ting og tang. Felles for de alle er at veggene er omtrent tomme for hyller og ting. De har gjerne noen få store eller mellomstore bilder/plakater som er tidløse og evt lette å bytte ut. Færre planter, noen få vaser til levende og tørkede blomster. De har gjerne lave møbler og møblene er mindre enn hva mange andre velger, fordi man som minimalist har mindre behov for store ruvende møbler. Det ene store møbelet er gjerne et stort skap til sengetøy, klær og tepper, evt å skjule støvsugeren og gulvmoppen inni. Noen har bare nye ting, andre har en miks av nytt og gammelt. Så selv om du ønsker å være minimalist er det lurt å gjøre plass til de få tingene du faktisk elsker å ha og bruke. Selv om de bryter med farger/stil, du vil finne en måte å få det til å passe inn i ditt hjem. Jeg har ikke instagram lenger, men da jeg hadde likte jeg å følge ei som bor i Tyskland som hadde en veldig fin og lun minimalistisk stl med en mix av ulike ikea møbler, bruktfunn, arvegods og annet. Lite med planter, lite med ting på veggene, hvite metallskap fra ikea som tv benk, og det rottingskapet på soverommet som garderobe og annet inni. En mix av minimalisme og shabby, naturlig, og lyst tre. Husker dessverre ikke hva kontoen het, men det gjør kanskje noen andre som er interiørinteresserte her? Flere minimalister kjører også dansk og nordisk stil. Lyst tre og hvite, kalkede vegger. Det jeg har lært fra minimalisme er at streng minimalisme passer de færreste. En myk minimalisme passer de fleste. Kalde og tunge farger bør igrunn unngås ellers vil man føle at man bor i en boks uten personlighet. Jeg har også lært at det betyr mindre stress ved å eie mindre kjøkkenutstyr. Kjøkkenutstyr man bruker en gang i året eller sjeldnere er ting som virkelig opptar unødvendig plass, så alt slikt har jeg kvittet meg med. Istedenfor å ha 8 smørkniver, 9 gafler og 12 skjeer, har jeg nå (jeg bor alene vel å merke) 4 spiseskjeer, 4 gafler, 4 kniver, 4 tskjeer. Jeg har ikke bake utstyr da jeg har sluttet å like å bake. Jeg har valgt å kjøpe 1-2 kjeler og 1 stekepanne som passer bedre for 1-3 personer, istedenfor å ha flere av hver, og kuttet ut å bruke de med teflonbelegg. Jeg har max 4 kommer, 4 glass, og kunne trygt klart meg med enda færre, men siden jeg regner med at noen av disse vil bli knust ettesom tiden går, så beholder jeg det for nå. Min form for minimalisme er myk, enkel, varm. Det går i bruktfunn, noen nyere møbler med beige tekstiler, lyst tre og noe i hvitt. Noen tomme ledige veggflater uten møbler og minst mulig av bilder og hyller på veggene. Du kan også ta noe jeg kaller Finn.no-testen. Ta bilder av det du lurer på om du skal kvitte deg med, og begynn å lage til annonsen. Klarer du å legge ut annonsa for salg eller gi bort og merker en følelse av lettelse i det øyeblikk det er gjort, da er det et riktig valg for deg. Du kan alltids deaktivere annonsa om du i et øyeblikk finner ut at nei den vil jeg allikevel beholde, og om du så ombestemmer deg igjen, ligger annonsa allerede klar på finn til du er mer klar til å virkelig selge gjenstanden. Litt rotete innlegg men jeg håper du skjønner hva jeg mener Lykke til med ditt nye liv! Anonymkode: 1815e...375 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #3 Skrevet 14. mars 2021 Anbefaler å titte på Pinterest og Instagram. Søk på feks. minimalistisk interiør, nordisk minimalisme eller nordisk interiør. Lagre alle bildene du liker og ble inspirert av Så ser du mer en helhet og sammenheng på hva du er ute etter. Finner du en interiørkonto på Instagram som du liker godt, så kan du velge møbler og farger i samme stil Anonymkode: 95a88...8a9 2
AntiBullshit Skrevet 14. mars 2021 #4 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Foreslår at du går over tingene med forskjellige lapper med ordene Elsker Liker ikke Er praktisk Er nødvendig Legg så merke til hvordan de tingene dere elsker ser ut. Det burde gi en pekepinn på hvilke typer møbler og ting dere liker best. Neste: Hva slags stil er leiligheten? Ny? Gammel? Tidløs? Man kan ha en minimalistisk stil uansett hvilke typer møbler og ting man har. Liker man bondemøbler kan man ha en spartansk stil. Anbefaler deg å se på bilder av minimialistiske hjem og se hvilke dere liker og hvilke dere ikke synes noe om. Det kan gi en pekepinn på hvilken stil dere kan prøve ut. Mange minimalister går for hvite vegger, hvite møbler, eller svarte møbler. Andre går for hvite vegger og lyst treverk over alt. Feks lyst tregulv, lyse spisebord, stoler, det populære rottingskapet fra ikea og andre typer rottingskap. Gamle solide tremøbler som ofte er malt og blitt slitt etterhvert. Andre igjen går for duse farger på veggene og mørkere kontraster, som igjen gjør at man ikke trenger å ha så mye ting og tang. Felles for de alle er at veggene er omtrent tomme for hyller og ting. De har gjerne noen få store eller mellomstore bilder/plakater som er tidløse og evt lette å bytte ut. Færre planter, noen få vaser til levende og tørkede blomster. De har gjerne lave møbler og møblene er mindre enn hva mange andre velger, fordi man som minimalist har mindre behov for store ruvende møbler. Det ene store møbelet er gjerne et stort skap til sengetøy, klær og tepper, evt å skjule støvsugeren og gulvmoppen inni. Noen har bare nye ting, andre har en miks av nytt og gammelt. Så selv om du ønsker å være minimalist er det lurt å gjøre plass til de få tingene du faktisk elsker å ha og bruke. Selv om de bryter med farger/stil, du vil finne en måte å få det til å passe inn i ditt hjem. Jeg har ikke instagram lenger, men da jeg hadde likte jeg å følge ei som bor i Tyskland som hadde en veldig fin og lun minimalistisk stl med en mix av ulike ikea møbler, bruktfunn, arvegods og annet. Lite med planter, lite med ting på veggene, hvite metallskap fra ikea som tv benk, og det rottingskapet på soverommet som garderobe og annet inni. En mix av minimalisme og shabby, naturlig, og lyst tre. Husker dessverre ikke hva kontoen het, men det gjør kanskje noen andre som er interiørinteresserte her? Flere minimalister kjører også dansk og nordisk stil. Lyst tre og hvite, kalkede vegger. Det jeg har lært fra minimalisme er at streng minimalisme passer de færreste. En myk minimalisme passer de fleste. Kalde og tunge farger bør igrunn unngås ellers vil man føle at man bor i en boks uten personlighet. Jeg har også lært at det betyr mindre stress ved å eie mindre kjøkkenutstyr. Kjøkkenutstyr man bruker en gang i året eller sjeldnere er ting som virkelig opptar unødvendig plass, så alt slikt har jeg kvittet meg med. Istedenfor å ha 8 smørkniver, 9 gafler og 12 skjeer, har jeg nå (jeg bor alene vel å merke) 4 spiseskjeer, 4 gafler, 4 kniver, 4 tskjeer. Jeg har ikke bake utstyr da jeg har sluttet å like å bake. Jeg har valgt å kjøpe 1-2 kjeler og 1 stekepanne som passer bedre for 1-3 personer, istedenfor å ha flere av hver, og kuttet ut å bruke de med teflonbelegg. Jeg har max 4 kommer, 4 glass, og kunne trygt klart meg med enda færre, men siden jeg regner med at noen av disse vil bli knust ettesom tiden går, så beholder jeg det for nå. Min form for minimalisme er myk, enkel, varm. Det går i bruktfunn, noen nyere møbler med beige tekstiler, lyst tre og noe i hvitt. Noen tomme ledige veggflater uten møbler og minst mulig av bilder og hyller på veggene. Du kan også ta noe jeg kaller Finn.no-testen. Ta bilder av det du lurer på om du skal kvitte deg med, og begynn å lage til annonsen. Klarer du å legge ut annonsa for salg eller gi bort og merker en følelse av lettelse i det øyeblikk det er gjort, da er det et riktig valg for deg. Du kan alltids deaktivere annonsa om du i et øyeblikk finner ut at nei den vil jeg allikevel beholde, og om du så ombestemmer deg igjen, ligger annonsa allerede klar på finn til du er mer klar til å virkelig selge gjenstanden. Litt rotete innlegg men jeg håper du skjønner hva jeg mener Lykke til med ditt nye liv! Anonymkode: 1815e...375 Med så lite bestikk, glass og tallerkner - har du aldri besøk? 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #5 Skrevet 14. mars 2021 AntiBullshit skrev (14 minutter siden): Med så lite bestikk, glass og tallerkner - har du aldri besøk? Joda, og det er helt passelig mengde og null stress å vaske opp. Vi er aldri mer enn 4 uansett da famlien og venneflokken ikke er så stor. Dessuten går det ofte i veldig enkle matretter som ost, druer, oliven og kjeks. Anonymkode: 1815e...375 1
Gjest Nala79 Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 Takk for svarene dere ♥️ jeg skal gjøre som dere sier! Dette er en leilighet av klassisk tidløs stil, med lyse vegger ( lik farge på alle, så vi skal male litt) Den typen med veldig høyt under taket og rosetter midt på.. ufattelig fint egentlig! Ikke aller nyeste kjøkken og bad, men ikke stygt! Tipper det er fikset på 20 tallet altså. Veldig godt vedlikeholdt. Alle rommene er store, relativt like store også! Tipper hvert rom er ca 20 kvadrat. To stuer, kjøkken, bad ( kanskje 10 kvm det da, men stort nok!) Og to soverom. Doble høye dører mellom stuer peis i den ene stuen. Mange vinduer og mye lys 🥰. Skulle gjerne vist, men det er eneste sorten av hus i byen vi bor så alle vet hvor det er.. blir litt utlevert 😅 Takk iallefall!! Vi skal kvitte oss med MYE ja!
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 Nala79 skrev (1 time siden): Takk for svarene dere ♥️ jeg skal gjøre som dere sier! Dette er en leilighet av klassisk tidløs stil, med lyse vegger ( lik farge på alle, så vi skal male litt) Den typen med veldig høyt under taket og rosetter midt på.. ufattelig fint egentlig! Ikke aller nyeste kjøkken og bad, men ikke stygt! Tipper det er fikset på 20 tallet altså. Veldig godt vedlikeholdt. Alle rommene er store, relativt like store også! Tipper hvert rom er ca 20 kvadrat. To stuer, kjøkken, bad ( kanskje 10 kvm det da, men stort nok!) Og to soverom. Doble høye dører mellom stuer peis i den ene stuen. Mange vinduer og mye lys 🥰. Skulle gjerne vist, men det er eneste sorten av hus i byen vi bor så alle vet hvor det er.. blir litt utlevert 😅 Takk iallefall!! Vi skal kvitte oss med MYE ja! Vil anbefale å gå for møbler med mid-century stil (50-60-tallet), det ble produsert mange ikoniske og tidløse møbler fra den perioden som fortsatt ser rå ut i dag. Man trenger likevel ikke bare kjøpe gamle møbler, for det er veldig mange produsenter selv i dag produserer møbler i samme stil. Feks ser jeg at Møbelringen har tatt inn blinken i igjen: https://www.mobelringen.no/blinken-stol-324760001 Anonymkode: ec213...cb9
Gjest Nala79 Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vil anbefale å gå for møbler med mid-century stil (50-60-tallet), det ble produsert mange ikoniske og tidløse møbler fra den perioden som fortsatt ser rå ut i dag. Man trenger likevel ikke bare kjøpe gamle møbler, for det er veldig mange produsenter selv i dag produserer møbler i samme stil. Feks ser jeg at Møbelringen har tatt inn blinken i igjen: https://www.mobelringen.no/blinken-stol-324760001 Anonymkode: ec213...cb9 Elsker disse retro møblene! Leter faktisk etter slike brukt, så jeg er enig med deg her altså! Helt råe er de!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå