Gå til innhold

Når kunne barna dine være alene hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle var barna dine når du kunne la de være litt alene hjemme?

Jeg tenker på dagtid og i et relativt kort tidsrom. For eksempel å gå en tur med hunden, gjøre unna ukeshandel på butikken eller ta en økt på treningssenteret. 

Anonymkode: a147f...199

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når de begynte på skolen. 

Veldig korte tidsrom i starten da de var 5.5, men type at jeg hentet i barnehagen el. 

Og så lenger utover året - da barnet var komfortabel med det, hadde mulighet til å nå oss, og hadde streng beskjed om at det kun var lov med tv eller legoleking (altså ingen salto ned trappene..)

Anonymkode: 6f41a...43f

• Liker 2
Skrevet

Våren før hun begynte på skolen. 

Da var hun 5-5,5 år. 

Begynte med en kort runde rundt kvartalet med hunden eller at jeg hadde glemt én ting i butikken og hun ikke ville være med. Altså typ 10 minutter maks i begynnelsen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

5 år. Det er kun for å gå kort tur med hund, kaste søppel, hente post, hente småsøsken hos naboer el. Jeg går aldri dersom hun ikke vil. 

Anonymkode: 691e4...ba5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tenker på dagtid og i et relativt kort tidsrom. For eksempel å gå en tur med hunden, gjøre unna ukeshandel på butikken eller ta en økt på treningssenteret. 

Sønnen min har vi latt være hjemme noen timer på dagtid fra han var 8 år. Fra han var 9 er han hjemme hver dag etter skolen alene, bortsett fra når han har SFO 2 dager i uka. Han går nå i 4.klasse

Anonymkode: da2d3...e2a

AnonymBruker
Skrevet

Eldste begynte vi å "trene" når han var 5-6 år, med korte turer på butikken, henting av småsøsken i bhg osv. Når han var 6,5 og begynte på skolen måtte han være alene på morgenen siden vi begynner tidlig på jobb, og han skulle ta taxi til skolen(typ 45min). Det gikk veldig fint, vi ringte på klokka hans når han skulle gå. Hadde sfo første året, jeg var i fødselspermisjon andre året, så har han vært alene på morning og fra 1330 til 1600 på ettermiddagen siden 3.kl. Han har hele tiden vært moden og klar for det, litt mer bekymret for nestemann som nå er 5, han er ikke like moden, og mer redd. Stor forskjell i personlighet der, så vi må nok finne på noe lurt til skolestart 🙈

Anonymkode: ce105...bc6

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Stor forskjell på barn der. Sønnen min var 8 før jeg turte å ta ukeshandel mens han var alene hjemme. Kompisen hans kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag fra han begynte på skolen. Han er mye mer fornuftig og moden for alderen.

Anonymkode: 863fc...1ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Storebror på 10 år er ofte alene med minsten på 5,5 år mens jeg trener feks.

Anonymkode: 4fea2...01f

AnonymBruker
Skrevet

Min på 5 1/2 er nå alene i 5-10 minutter hvis jeg pakker bilen, rydder litt i boden etc. Da vet hun hvor jeg er, og kommer ned om hun vil noe (bor i blokk).

Moden for alderen, men kommer kanskje 1/3 av gangene. Så absolutt ikke klar for at jeg går på butikken. 

Anonymkode: 1560e...8ca

Skrevet

Jeg var litt hjemme alene som 3,5 åring og utover, det gikk strålende

Skrevet

Mine er 8 og 4,5. og sitter å ser tv når jeg er på butikken😊 

AnonymBruker
Skrevet

Tutta her er 3,5 og har vært 10 min alene hjemme mens mannen henta en pizza en gang :P hun så på tv i mellomtiden. Null problem 🤷🏼‍♀️ Hun er veldig moden for alderen, men det er ikke akkurat noe vi gjør til en vane riktig enda. 

Anonymkode: 555e0...26c

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte å la han være litt alene fra ca 5 års alder. Han har fått klokkemobil, så det føles trygt

Anonymkode: 325c6...e14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stor forskjell på barn der. Sønnen min var 8 før jeg turte å ta ukeshandel mens han var alene hjemme. Kompisen hans kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag fra han begynte på skolen. Han er mye mer fornuftig og moden for alderen.

Anonymkode: 863fc...1ea

Ja, det er nettopp det. Man må ta en vurdering ut i fra modenhet, og ikke alder.

Anonymkode: 57156...052

AnonymBruker
Skrevet

Åtteåringen kan fint klare seg hjemme en hel arbeidsdag, fra hun var rundt 6-7 år. Vanligvis bare hjemme alene et par timer. Hun var alene iblant fra hun var 4-5 år i 5-10 min. Vi har butikk et steinkast unna (bokstavelig talt), og jeg kunne fint handle litt uten henne. 

Hun på 5,5 er litt mer umoden og usikker, men 5-10 minutters tid går greit. 

De får ikke være alene sammen i mer enn 5-10 min, da de krangler og slåss som ville dyr. 

Vi har en mobiltelefon som alltid ligger hjemme, i nødstilfeller.

Anonymkode: 74572...c7d

AnonymBruker
Skrevet

Eldste kunne fint sitte inne som 5 åring mens jeg hentet post, luftet hunden osv. Når han var 7 år var han hjemme alene 30 min før skolen. Jeg ringte til han fra jobb når han måtte gå hjemme i fra. Alltid vært veldig selvstendig. Når han var 4 år så sto han opp selv, slo på tvn og laget seg frokost 🙂 Fra han var 4 år var han ute å leket alene. 

Lillebror er rake motsetningen. Veldig avhengig av meg, når jeg er i dusjen sitter han gjerne på badegulvet til jeg er ferdig. Bare jeg skal hente noe kjapt i bilen står han i vinduet å roper fort deg mamma 😂😅 Alltid vært veldig sensitiv og var, veldig glad i kos og sitte på fanget osv..Han har akkuratt fylt 5 år. Vi bor også rett ved siden av en stor lekeplass, mange barn ute å leker alene, men gutten min skal ha med meg og pappaen overalt. 

Anonymkode: 2e5f6...1d4

AnonymBruker
Skrevet

Våre er 10,5 og 6,5 og de kan være alene hjemme noen få timer. Dette har de gjort siden minstemann begynte på skolen i fjor høst. For eksempel så har de vært alene noen få timer i vinterferien, når far dro på jobb kl. 11 og jeg kom hjem fra jobb kl. 14. Jeg er 10 min unna med bil når jeg er på jobb, og vi har besteforeldre i nabolaget. Så det fungerer bra. 

Anonymkode: d9b0c...332

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eldste begynte vi å "trene" når han var 5-6 år, med korte turer på butikken, henting av småsøsken i bhg osv. Når han var 6,5 og begynte på skolen måtte han være alene på morgenen siden vi begynner tidlig på jobb, og han skulle ta taxi til skolen(typ 45min). Det gikk veldig fint, vi ringte på klokka hans når han skulle gå. Hadde sfo første året, jeg var i fødselspermisjon andre året, så har han vært alene på morning og fra 1330 til 1600 på ettermiddagen siden 3.kl. Han har hele tiden vært moden og klar for det, litt mer bekymret for nestemann som nå er 5, han er ikke like moden, og mer redd. Stor forskjell i personlighet der, så vi må nok finne på noe lurt til skolestart 🙈

Anonymkode: ce105...bc6

Taxi til skolen? Er ikke det for elever med spesielle behov som ikke kan komme seg til skolen på egenhånd? Hvordan kunne han da være alene på morgenen og ettermiddagen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Taxi til skolen? Er ikke det for elever med spesielle behov som ikke kan komme seg til skolen på egenhånd? Hvordan kunne han da være alene på morgenen og ettermiddagen?

Det er mange som tar taxi uten at de har spesielle behov. Hvis f. Eks tre elever trenger skoleskyss kan man ha taxi der mange har buss som skoleskyss.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sønnen min har vi latt være hjemme noen timer på dagtid fra han var 8 år. Fra han var 9 er han hjemme hver dag etter skolen alene, bortsett fra når han har SFO 2 dager i uka. Han går nå i 4.klasse

Har han spesielle utfordringer? 

Anonymkode: 54053...8a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...