Gå til innhold

Tror dere flere tenker mer over kosthold og å holde seg friske nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange av de underliggende sykdommene som kan gi et forverret sykdomsforløp om man får korona er iallfall delvis relatert til kosthold og livsstil. Tror dere flere tenker over dette og vil prøve å leve sunnere? 
For eksempel i USA hvor en relativt stor prosent er overvektig med diabetes kanskje. Kosthold og trening er sikkert en stor faktor selvom det selvfølgelig ikke er så svart og hvitt. Ikke alle tilfeller har med det å gjøre, men allikevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde folk (og selvsagt ikke bare pga korona). Men jeg tror ikke det nei. Myndighetene burde vært tydelig på hvor viktig en sunn livsstil er for både forløp av korona og for å unngå komplikasjoner med andre sykdommer.

Men det er kun aviser som har et og annet oppslag om dette. Boris Johnsen er vel den eneste som har turt å si det som det er. Jeg tror ikke vår statsminister har den samme selvironien. 

• Liker 2
Skrevet

Tror dessverre ikke det nei. Har ei venninne som er veldig overvektig og livredd for viruset. Virker som hun er mer motivert for 1) holde seg isolert og 2) kreve å få flytte frem i vaksinekøen selv om hun bare er i starten av 30-årene enn hun er for å slanke seg eller i det minste gå en tur i ny og ne for å få opp pulsen litt.

Jeg kjenner flere unge som har vært innlagt med korona faktisk, og en på rundt 40 som døde. De har til felles at de er såpass overvektige at de sannsynligvis tilhører fedme-kategorien ut fra hvordan helsevesenet klassifiserer folk. Jeg fatter og begriper ikke at ikke folk ønsker eller klarer å ta bedre vare på seg selv!

• Liker 3
Skrevet

Jeg håper folk tenker mer over det og at overvekt blir mer fokus hos legene. Mange vegrer seg for å si rett ut at noen er overvektig og at det er skadelig. For noen er det en sykdom på samme måte som anoreksi, men overvekt blir ofte satt til side. Tenk feks hvor mange ekstra i Norge som nå er i risikogruppen kun pga overvekt! Overvekt øker jo også faren for mange andre sykdommer, selv om noen overvektige føler seg frisk og rask generelt. Problemet er ofte at overvekt er skammbelagt. Hvem vil si til folk eller legen at de ikke eier selvkontroll, spiser for mye og usunt? Noen ganger ligger det jo problemet fra fortiden også som kanskje har påvirket spisingen. Så det er jo ikke bare det å gå ned i vekt som må gjøres kor med, men for noen må de gjerne grave dypere i fortiden og få mer hjelp.

• Liker 2
  • Opprett ny...