anne_h Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 (endret) Faren min har gått bort, og arv skal fordeles. Det har immidlertid vist seg at han hadde tinglyst en ektepakt hvor det er krysset av for "Vi skal ha fullt særeie, ektespaksloven §42 2. ledd", men ikke noe annet. Hans gamle eiendom og aksjeselskap er spesifisert som hans særeie under "Supplerende tekst", men det står ikke noe om unntak fra særeie noe sted. Ektepakten er fra 90-tallet, og de har siden solgt den nevnte boligen og kjøpt ny bolig, som også er solgt, slik at det bare finnes penger i dødsboet. Gjelder denne særeiet de pengene også eller ikke? Endret 14. mars 2021 av anne_h
altflyter Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 Hva har særeie med dette å gjøre? Var han gift med din mor? Ønsker hun uskiftet bo siden du snakker om særeie? Hva lurer du egentlig på?
anne_h Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 14. mars 2021 altflyter skrev (3 minutter siden): Hva har særeie med dette å gjøre? Var han gift med din mor? Ønsker hun uskiftet bo siden du snakker om særeie? Hva lurer du egentlig på? Særeie gjelder også ved død. Det har betydning for om arven skal fordeles på barna (oss), eller mellom hans nye kone og oss. Det er ikke noen eiendom å fordele siden de solgte for to år siden.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #4 Skrevet 14. mars 2021 Ta kontakt med advokat i stedet for å spørre på KG. Anonymkode: d18a6...32a 3
anne_h Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ta kontakt med advokat i stedet for å spørre på KG. Anonymkode: d18a6...32a Jeg skal det, uavhengig av hva vi finner ut her i dag. Men det er et enkelt ja/nei-spørsmål som sikkert mange vet svaret på, enten fordi de har opplevd det selv, eller fordi de jobber med det. Derfor håpet jeg at det var noen som visste.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #6 Skrevet 14. mars 2021 anne_h skrev (11 minutter siden): Jeg skal det, uavhengig av hva vi finner ut her i dag. Men det er et enkelt ja/nei-spørsmål som sikkert mange vet svaret på, enten fordi de har opplevd det selv, eller fordi de jobber med det. Derfor håpet jeg at det var noen som visste. Hvis det er et enkelt ja/nei-spørsmål finner du kjapt svaret ved bruke Google. Anonymkode: d18a6...32a 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Skrevet 14. mars 2021 anne_h skrev (6 timer siden): Faren min har gått bort, og arv skal fordeles. Det har immidlertid vist seg at han hadde tinglyst en ektepakt hvor det er krysset av for "Vi skal ha fullt særeie, ektespaksloven §42 2. ledd", men ikke noe annet. Hans gamle eiendom og aksjeselskap er spesifisert som hans særeie under "Supplerende tekst", men det står ikke noe om unntak fra særeie noe sted. Ektepakten er fra 90-tallet, og de har siden solgt den nevnte boligen og kjøpt ny bolig, som også er solgt, slik at det bare finnes penger i dødsboet. Gjelder denne særeiet de pengene også eller ikke? Det kommer an på om den siste boligen også var hans særeie eller om den stod tinglyst på begge. Det vil vel også vise seg om pengene står på en konto i din fars navn eller om det er en felles kone. I utgangspunktet fortsetter et særeie frem til noe annet blir avtalt. Anonymkode: 501f4...745 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #8 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kommer an på om den siste boligen også var hans særeie eller om den stod tinglyst på begge. Det vil vel også vise seg om pengene står på en konto i din fars navn eller om det er en felles kone. I utgangspunktet fortsetter et særeie frem til noe annet blir avtalt. Anonymkode: 501f4...745 Kan man ha felles konto? Jeg trodde det bare var en kontoeier - og at man eventuelt må lage en separat avtale om at det er felles. Flere kan naturligvis ha disposisjonsrett så lenge kontoeier lever. Anonymkode: c8832...6af
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #9 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvis det er et enkelt ja/nei-spørsmål finner du kjapt svaret ved bruke Google. Anonymkode: d18a6...32a Å Herregud. Om du ikke vet svaret, vennligst gå videre. Anonymkode: ca5e7...c6b 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #10 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Å Herregud. Om du ikke vet svaret, vennligst gå videre. Anonymkode: ca5e7...c6b Å herregud. Du skrev det var et enkelt ja/nei-spørsmål og da burde du jo klare å finne svare med Google. Det er ikke enkelt ja/nei-spørsmål. Ingen saker like. Om du får svar her er ikke det sikkert det passer til ditt tilfelle. Anonymkode: d18a6...32a 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #11 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan man ha felles konto? Jeg trodde det bare var en kontoeier - og at man eventuelt må lage en separat avtale om at det er felles. Flere kan naturligvis ha disposisjonsrett så lenge kontoeier lever. Anonymkode: c8832...6af Det er riktig at kontoen må stå registrert på et personnummer/person, og at en annen kan ha disposisjonsrett. Men hvis det er en spesifikk sparekonto som pengene etter et boligsalg er satt inn på, og partneren også har disposisjonsrett på akkurat denne kontoen og boligen stod tinglyst på begge, så vil det bli regnet som en felles konto og et felleseie. Anonymkode: 501f4...745 1
anne_h Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #12 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er riktig at kontoen må stå registrert på et personnummer/person, og at en annen kan ha disposisjonsrett. Men hvis det er en spesifikk sparekonto som pengene etter et boligsalg er satt inn på, og partneren også har disposisjonsrett på akkurat denne kontoen og boligen stod tinglyst på begge, så vil det bli regnet som en felles konto og et felleseie. Anonymkode: 501f4...745 OK, så det har noe med om den siste boligen sto tinglyst på begge, selv om det ikke er den som er nevnt i ektepakten. Det vil jeg tro at den ikke gjorde.
anne_h Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #13 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det er et enkelt ja/nei-spørsmål finner du kjapt svaret ved bruke Google. Anonymkode: d18a6...32a Svaret er ja, eller nei, men jeg fant det ikke via Google. Det er mulig det. Finnes det liv på Mars? Svaret må være ja, eller nei, men det finnes ikke på Google.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 anne_h skrev (6 minutter siden): OK, så det har noe med om den siste boligen sto tinglyst på begge, selv om det ikke er den som er nevnt i ektepakten. Det vil jeg tro at den ikke gjorde. Hvis den kun stod tinglyst på din far så vil den med stor sannsynlighet være omfattet av særeieavtalen. Gå f.eks inn på seeiendom.no og se hvem den er overdratt fra. Da vil du fort se om det var din far alene. Anonymkode: 501f4...745 2
anne_h Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #15 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvis den kun stod tinglyst på din far så vil den med stor sannsynlighet være omfattet av særeieavtalen. Gå f.eks inn på seeiendom.no og se hvem den er overdratt fra. Da vil du fort se om det var din far alene. Anonymkode: 501f4...745 Tusen takk! Jeg bestilte grunnboksutskrift fra det nettstedet, så får vi se.
Gjest Føsleguri Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 (endret) Se første spørsmål her: https://www.huseierne.no/nyheter/advokatene-svarer-arv-sporsmal-nettmote/ Endret 14. mars 2021 av Føsleguri
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #17 Skrevet 14. mars 2021 Jeg har spesifikt skrevet i mitt testamente at det mine barn arver etter meg er deres særeie. De har også fått pengegaver mens jeg lever, og dette er gitt som deres særeie. Om min sønn kjøper bolig med disse pengene, og så selger og benytter pengene fra salget til å kjøpe en ny bolig i fellesskap med en annen person, anser jeg fortsatt hans innskudd som hans særeie. Så om jeg har forstått problemstillingen rett, så er det din far har brakt med seg inn i fellesskapet med sin nye kone, fortsatt hans særeie om han ikke skriftlig har gitt avkall på dette. Anonymkode: 18dec...84a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #18 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er riktig at kontoen må stå registrert på et personnummer/person, og at en annen kan ha disposisjonsrett. Men hvis det er en spesifikk sparekonto som pengene etter et boligsalg er satt inn på, og partneren også har disposisjonsrett på akkurat denne kontoen og boligen stod tinglyst på begge, så vil det bli regnet som en felles konto og et felleseie. Anonymkode: 501f4...745 Takk - jeg setter pris på å forstå hvordan ting henger sammen, og det gir mening det du skriver. Fordi jeg ikke vet - om man selger et hus hvor en har særeie (som i ts sitt eksempel) og man så kjøper et nytt hus for de samme pengene (jeg vet ikke hvordan det foregikk i ts sitt eksempel) hvor begge er tinglyst som eiere. Følger man da "pengene"? Eller gir den som eventuelt går inn med hele potten fra seg halvparten om de tinglyser felles (50/50) bolig? Anonymkode: c8832...6af
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #19 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk - jeg setter pris på å forstå hvordan ting henger sammen, og det gir mening det du skriver. Fordi jeg ikke vet - om man selger et hus hvor en har særeie (som i ts sitt eksempel) og man så kjøper et nytt hus for de samme pengene (jeg vet ikke hvordan det foregikk i ts sitt eksempel) hvor begge er tinglyst som eiere. Følger man da "pengene"? Eller gir den som eventuelt går inn med hele potten fra seg halvparten om de tinglyser felles (50/50) bolig? Anonymkode: c8832...6af At man har særeie utelukket ikke at man eier ting - f eks en bolig - i sameie. Altså hvis huset var eid av begge (skjøtet), kan likefullt hans og/ eller hennes del inngå i vedkommendes særeie. Anonymkode: 1b3f5...808
anne_h Skrevet 21. mars 2021 Forfatter #20 Skrevet 21. mars 2021 (endret) Her kommer fasit fra tingretten: Alle midler som står i avdødes navn, for eksempel bolig eller bankkonto, skal betraktes som kun avdødes eiendom. Det er uavhengig av om huset som står under anmerkninger er solgt eller ikke. Ektefeller har immidlertid krav på ektefellearv, 4 ganger folketrygdens grunnbeløp, eller en fjerdedel (det som er størst). Dersom det ikke hadde vært særeie ville halvparten av avdødes midler blitt betraktet som ektefelles eiendom. Da hadde arveoppgjøret dreid seg om den andre halvparten, mens regelen om 4G fortsatt gjelder når den halvdelen skal fordeles. Endret 21. mars 2021 av anne_h
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå