AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #61 Skrevet 14. mars 2021 mmd skrev (9 minutter siden): «Yt etter evne, få etter behov». Dere yter ikke etter evne, men får alt det dere har behov for (billig barnehage, veier, helsevesen, rettssystem, utdanning osv) Hvem tror du nå betale deres andel av alt dette? Jo, det er vi andre som yter etter evne, altså jobber og betaler skatt til fellesskapet. Har dere forresten sett litt på hva dette «koselivet» betyr i forhold til pensjon? Har du lest hoved innlegget? Ser du at jeg skriver at dette er nå i småbarns perioden, har du også lest de andre kommentarene vi har betalt masse skatt i 10år av livet vårt allerede, dette "koselivet" startet da permisjonen var over og barna var 1 år så hovedsakelig de siste 2 årene egentlig, og vi håper på 2 år til. Anonymkode: 16d18...15a 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #62 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvordan klarer dere å jobbe 50 prosent som utviklere? Og med såpass lav lønn? Antar dere jobber i det offentlige? Anonymkode: f983d...ce1 Vi har lav lønn er privat og vi jobber for samme arbeidsgiver, og har inngått et kompromiss på å gå ut ifra min (jeg tjener mindre) lønn. Arbeidsgiver vet at dette ikke er for alltid og vet også at vi begge kommer tilbake 100% til han. Anonymkode: 16d18...15a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #63 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har fått høre noe som gjorde meg litt forbanna. Litt om oss vi jobber begge kun 50% hver, og tjener nesten 400 000 tilsammen. Etter skatt har vi 312 000 utbetalt ca Nesten 26 000 I mnd.. Vi har 0 huslån og Eier et godt nok hus til ca 5.M ( vi har fått 3 I arv og betalt 2 ned selv på lån før vi fikk barn) Vi har 2 små tvillinger på nesten 3 år som begge går i barnehagen, og vi har rett på redusert foreldre betaling pga lav inntekt, så bhg koster nesten ingenting. Så er mitt spørsmål vi deler ikke om våres private økonomi til folk/venner, men nå er det en i gjengen som har vært å snokt, har sjekket skattelistene for de siste 3 årene og konkluderer nå med at vi snylter staten? Altså hvordan kan dette stemme? Vi betaler skatt av det vi jobber og vi har ikke noe lån så hvorfor skal vi gidde å jobbe 100 % hver vi har 2 tvillinger og de krever nok og ønsker å ha ekstra overskudd til barna (siden vi har mulighet til det) det er selfølgelig ikke fastsatt at vi må jobbe sånn resten av livet men akkurat nå og de siste 2 årene har det passet oss veldig bra og kunne være privilegerte med denne muligheten. Hva tenker du?? Er vi snyltere som vi har blitt kalt og isåfall lurer jeg på hvorfor mener du det? Anonymkode: 16d18...15a Dette er kun misunnelse fra noen som ikke har arvet penger som har sikkert masse lån etc. jeg jobber i en bransje der misunnelsen er stor mellom arbeidskolleger. Får noen en fordel er de på som hauker for å «ta» denne personen. Dette er godt voksne folk. Så missunnelse får frem det verste i folk. Anonymkode: ab037...906 4
Gjest Wanda1984 Skrevet 14. mars 2021 #64 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det du sier her er at andre skal måtte jobbe mer fordi du jobber mindre. Penger vokser ikke på trær, alt det du IKKE bidrar med må noen andre bidra med, har du tenkt på det noen gang? Ikke det nei... Anonymkode: 5fd9f...5ed Det å ta i bruk sine rettigheter gjør vel de fleste av oss vil jeg tro, mange arbeidsledige folk der ute som søker og får høre at det ikke er jobb til dem, så kanskje bra at noen av oss ikke jobber fullt, for da hadde det vært mindre jobber å oppdrive? Dessuten det mange sier på dødsleiet er at de skulle ønske de jobbet mindre...De skulle ønske de brukte mer tid på familie og fritid. Så har man råd, gå ned i stilling. Men husk å spare til alderdommen!
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #65 Skrevet 14. mars 2021 Humle Brumle skrev (10 minutter siden): Det er jo ikke ulovlig så da er dere ikke snyltere. Syns loven må bestemme hva som er snylting eller ikke. Hvis ikke kan man jo definere ut i fra enkeltindividet sin mening om snylting. Vi har felles lover og regler slik at folk ikke kan bare finne på bestemme at en person er en snylter. Synes også det er rart at folk i gjengen går rundt å leter i skattelister for å spre rykter. Det er ikke akkurat gode venner. Takk enig. Det er mannen til ei venninne som har giftet seg med en som syntes det er greit at hun skal være hjemme siden det hennes ansvar som mor overfor barna, da hun hadde fortalt om oss ble han forbanna og mener vi pynter på "realiteten" som han mener er at hun må være hjemme mens han har rett på å jobbe siden han er mann. Mistenker at min ytring der gjorde at han kom i en hevnposisjon, selvom jeg delte det alene med min venninne, at vist du har lyst til å jobbe så har du faktisk rett til det selvom du er gift. Anonymkode: 16d18...15a 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #66 Skrevet 14. mars 2021 Denne historien tror jeg ikke på! Det er ingen systemutviklere som har så dårlig betalt, og ihvertfall ikke i privat sektor. Det er ingen som sier at barnet "sliter med Downs" og man får ikke en adhd-diagnose i en alder av tre år. Anonymkode: 3bc03...e77 5
PetterKanin Skrevet 14. mars 2021 #67 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Denne historien tror jeg ikke på! Det er ingen systemutviklere som har så dårlig betalt, og ihvertfall ikke i privat sektor. Det er ingen som sier at barnet "sliter med Downs" og man får ikke en adhd-diagnose i en alder av tre år. Anonymkode: 3bc03...e77 Uansett hvor troverdig du mener historien er bør du jo være i stand til å svare på spørsmålet eller la være å svare i det hele tatt. 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #68 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Absolutt ikke vi har aldri mottatt noe form for sosial hjelp trygd ingenting, det eneste vi mottok var foreldrepenger da vi hadde foreldre perm iforbindelse med at barna våres ble født. Vi jobber begge som systemutvikler (software) Anonymkode: 16d18...15a Om du tjener 200.000 som utvikler i 50% jobb er det no galt.... det er ingen fulltidsutviklere jeg kjenner som tjener i nærheten av 400.000 i fulltidsstilling Anonymkode: 86818...72c 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #69 Skrevet 14. mars 2021 Om barna deres har disse diagnosene (heldige som bare sliter med Downs da, litt rart å kalle det Downs når man har barn med det men men) så er det uforsvarlig at dere har så lavt barnehagebelegg. Ingenting av det dere gjør er å snylte, men mange dumme valg her Anonymkode: 6f6b2...578 1
Gjest Rocka69 Skrevet 14. mars 2021 #70 Skrevet 14. mars 2021 Humle Brumle skrev (40 minutter siden): Det er jo ikke ulovlig så da er dere ikke snyltere. Syns loven må bestemme hva som er snylting eller ikke. Hvis ikke kan man jo definere ut i fra enkeltindividet sin mening om snylting. Vi har felles lover og regler slik at folk ikke kan bare finne på bestemme at en person er en snylter. Synes også det er rart at folk i gjengen går rundt å leter i skattelister for å spre rykter. Det er ikke akkurat gode venner. Er vel nettopp dette som er argumentet til de som ønsker å stenge skattelistene for innsyn i det store og hele. Men i dag, så er det heldigvis slik at du må logge deg på med BankID for å se listene. I tillegg så blir det logget hvem som har sett, og når de begynner å spre disse opplysningene - vel det kan vel argumenteres at det strider mot GDPR. Og brudd, selv for privatpersoner, på GDPR kan både føre til bøter fra det norske datatilsynet og EU´s datatilsyn, og også erstatningsansvar. Jeg mener skattelistene bør lukkes. At de er fremdeles åpne mener jeg strider mot GDPR, FN´s Menneskerettskonvensjon artikkel 19 (retten til et privatliv), og at det er Janteloven som henger igjen. Så hvis noen tar saken opp med ESA, eller at en EU-borger boende i Norge tar dette til EU-domstolen, så er jeg 110% sikker på at en dom i ESA-domstolen og/eller EU-domstolen vil komme til konklusjon om at praksisen strider mot både EMK og GDPR. Og blir dermed forbudt, Staten og Skatteetaten vil dermed ikke ha noe valg enn å stenge for innsyn i skattelister for privatpersoner. Eller risikere en bot på 4% av brutto nasjonal omsetning. Blir noen titalls milliarder til EU det. Og om Norge da nekter å betale, så vil alle eiendeler oljefondet har i EU bli frosset inntil boten er betalt.
Gjest Rocka69 Skrevet 14. mars 2021 #71 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Denne historien tror jeg ikke på! Det er ingen systemutviklere som har så dårlig betalt, og ihvertfall ikke i privat sektor. Det er ingen som sier at barnet "sliter med Downs" og man får ikke en adhd-diagnose i en alder av tre år. Anonymkode: 3bc03...e77 Det kommer an på hvor i landet du bor, og hvilken stillingsprosent du har. Ikke alle bor i Oslo. Og når det gjelder Statlig sektor, så er det etater som har høyere lønn enn det private. Faktisk enkelte av de har såpass høy lønn, at det er vanskelig for private som ikke er de mest profilerte å konkurrere på lønn. Kommuner og fylker har ofte lavere lønn enn privat og statlig sektor.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #72 Skrevet 14. mars 2021 Rocka69 skrev (1 time siden): Det kommer an på hvor i landet du bor, og hvilken stillingsprosent du har. Ikke alle bor i Oslo. Og når det gjelder Statlig sektor, så er det etater som har høyere lønn enn det private. Faktisk enkelte av de har såpass høy lønn, at det er vanskelig for private som ikke er de mest profilerte å konkurrere på lønn. Kommuner og fylker har ofte lavere lønn enn privat og statlig sektor. Takk, endelig noen som forstår,vi bor langt langt vekke fra Oslo og storbyer. Anonymkode: 16d18...15a 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #73 Skrevet 14. mars 2021 Noen ganger lurer jeg virkelig hva slags mennesker det finnes der ute! Snoke i andres økonomi er lavmål! Anonymkode: 56f1a...eba 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #74 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har fått høre noe som gjorde meg litt forbanna. Litt om oss vi jobber begge kun 50% hver, og tjener nesten 400 000 tilsammen. Etter skatt har vi 312 000 utbetalt ca Nesten 26 000 I mnd.. Vi har 0 huslån og Eier et godt nok hus til ca 5.M ( vi har fått 3 I arv og betalt 2 ned selv på lån før vi fikk barn) Vi har 2 små tvillinger på nesten 3 år som begge går i barnehagen, og vi har rett på redusert foreldre betaling pga lav inntekt, så bhg koster nesten ingenting. Så er mitt spørsmål vi deler ikke om våres private økonomi til folk/venner, men nå er det en i gjengen som har vært å snokt, har sjekket skattelistene for de siste 3 årene og konkluderer nå med at vi snylter staten? Altså hvordan kan dette stemme? Vi betaler skatt av det vi jobber og vi har ikke noe lån så hvorfor skal vi gidde å jobbe 100 % hver vi har 2 tvillinger og de krever nok og ønsker å ha ekstra overskudd til barna (siden vi har mulighet til det) det er selfølgelig ikke fastsatt at vi må jobbe sånn resten av livet men akkurat nå og de siste 2 årene har det passet oss veldig bra og kunne være privilegerte med denne muligheten. Hva tenker du?? Er vi snyltere som vi har blitt kalt og isåfall lurer jeg på hvorfor mener du det? Anonymkode: 16d18...15a Litt off topic men er det mulig å sjekke skattelister for de 3 siste årene? Jeg trodde det var mulig å kun sjekke for inntektsåret før? Anonymkode: 20e66...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #75 Skrevet 14. mars 2021 Tror faktisk ikke jeg ville kalt disse folka venner. Bruk heller tiden på noen som respekterer dere Anonymkode: ad2b9...83f 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #76 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Litt off topic men er det mulig å sjekke skattelister for de 3 siste årene? Jeg trodde det var mulig å kun sjekke for inntektsåret før? Anonymkode: 20e66...0ee Det vet jeg faktisk ikke, men det var det han sa, og nå som du stiller det spm kommer jeg på at vi begge står i full jobb 3 året, så det stemmer ikke helt det han sier. Ts Anonymkode: 16d18...15a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #77 Skrevet 14. mars 2021 Forstår ikke helt... hvorfor er det relevant at han snoket i skattelistene? Alle vet jo at der står nettoinntekt, ikke bruttoinntekt. Noen har mye fradrag. Røkne og Petter Stordalen har begge stått med null i inntekt. Man kan absolutt ikke uttale seg om bruttoinntekt basert på skattelistene. Disse «vennene» ante altså ikke at dere jobber redusert før de så på skattelistene? Merkelig. Anonymkode: 8c53c...6c3 1
mmd Skrevet 14. mars 2021 #78 Skrevet 14. mars 2021 Wanda1984 skrev (2 timer siden): Det å ta i bruk sine rettigheter gjør vel de fleste av oss vil jeg tro, mange arbeidsledige folk der ute som søker og får høre at det ikke er jobb til dem, så kanskje bra at noen av oss ikke jobber fullt, for da hadde det vært mindre jobber å oppdrive? Dessuten det mange sier på dødsleiet er at de skulle ønske de jobbet mindre...De skulle ønske de brukte mer tid på familie og fritid. Så har man råd, gå ned i stilling. Men husk å spare til alderdommen! Hvor tror du «rettighetene» kommer fra og er finansiert? Tror du det finnes magiske tryllepenger? Velferdsstaten (og rettighetene) er 100% avhengig av at alle yter det de har muligere til. 1
Enmanelskeråhate Skrevet 14. mars 2021 #79 Skrevet 14. mars 2021 Nei dette er da helt greit og deres valg. Men å leve på 26k kunne jeg aldri klart så glad som jeg er i å reise og spise og drikke veldig godt
Gjest Wanda1984 Skrevet 14. mars 2021 #80 Skrevet 14. mars 2021 mmd skrev (17 minutter siden): Hvor tror du «rettighetene» kommer fra og er finansiert? Tror du det finnes magiske tryllepenger? Velferdsstaten (og rettighetene) er 100% avhengig av at alle yter det de har muligere til. Da må jo kanskje velferdsstaten se til og gi de ufrivillig arbeidsløse og ufrivillige deltidsarbeider mer jobb først kanskje...det er ikke noe galt i å jobbe deltid frivillig, vært i alle år det, vårt samfunns krav til arbeidstakere er ikke familievennlige så da må ofte en part jobbe deltid for å familien til å gå rundt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå