Gå til innhold

Jeg og min mann er utspekulerte snyltere??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har fått høre noe som gjorde meg litt forbanna. 

Litt om oss vi jobber begge kun 50% hver, og tjener nesten 400 000 tilsammen. 

Etter skatt har vi 312 000 utbetalt ca

Nesten 26 000 I mnd.. 

Vi har 0 huslån og Eier et godt nok hus til ca 5.M ( vi har fått 3 I arv og betalt 2 ned selv på lån før vi fikk barn) 

Vi har 2 små tvillinger på nesten 3 år  som begge går i barnehagen, og vi har rett på redusert foreldre betaling pga lav inntekt, så bhg koster nesten ingenting. 

Så er mitt spørsmål vi deler ikke om våres private økonomi til folk/venner, men nå er det en i gjengen som har vært å snokt, har sjekket skattelistene for de siste 3 årene og konkluderer nå med at vi snylter staten? Altså hvordan kan dette stemme? Vi betaler skatt av det vi jobber og vi har ikke noe lån så hvorfor skal vi gidde å jobbe 100 % hver vi har 2 tvillinger og de krever nok og ønsker å ha ekstra overskudd til barna (siden vi har mulighet til det) det er selfølgelig ikke fastsatt at vi må jobbe sånn resten av livet men akkurat nå og de siste 2 årene har det passet oss veldig bra og kunne være privilegerte med denne muligheten. 

Hva tenker du??  Er vi snyltere som vi har blitt kalt og isåfall lurer jeg på hvorfor mener du det? 

Anonymkode: 16d18...15a

26 000,- til sammen i mnd er utrolig dårlig. Sorry at jeg sier det men hvordan kan dere leve på det? 
Syns uansett ikke dere snylter nei, dere lever jo ærlig talt på nedre fattig-grense 

Anonymkode: 39c83...c55

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mistenker at du plutselig la til denne informasjonen nettopp for å få støtte

Anonymkode: 53108...a9a

Du kan mistenke så mye du vil, men det endrer ikke at dette er fakta hos oss, og vi velger å priotere mere tid med barna siden denne tiden ikke kommer tilbake og siden vi har mulighet til det økonomisk. 

Du er sikkert en av de som hadde syntes det var greit at jeg som mor var hjemmeværende et par år mens mannen jobbet fulltid, her er det ingen av oss som ønsket dette etter vi fikk barn og valgte da å dele likt på ansvaret over barna vi satte til verden. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Takk for svar til dere som har komentert,  

Nei selfølgelig går ikke barna fulltid i bhg, de går kun 2 dager faktisk, og har fri resten og er med oss. 

Altså redusert foreldre betaling er for dem med mindre inntekt og er da ingen regel på at det kun er for alenemødre osv da hadde vi ikke tatt imot det. 

Vi skatter jo også av våres inntekt, og har jobbet fulltid tidligere i livet 10år i strekk begge to altså helt fram til en alder av 34år, og betalte også da masse skatt. 

Så hvorfor er vi mindre verdige enn andre da med denne inntekten? 

Dette er ting jeg egentlig ikke ville dele men med engang noen forteller om utfordringer og problemer man møter er det plutselig forstålse for situasjonen, jeg syntes det er helt hål i huet at det skal være sånn hvorfor er det ikke lov til å ikke følge den A4 veien alle mener er (riktig)

Det ene barnet vårt sliter med downs og den andre jenta med adhd, for å være helt ærlig hadde vi ikke hatt mulighet til å ta disse første barneårene i det tempoet vi har tatt hadde vi vært skilt for lengst pga for lite overskudd. 

Det er stor forskjell på å ikke ha noe valg om dårlig inntekt, som uføre, og å velge lav inntekt for å få mer fritid slik som dere.

Du skjønner vel det?

Anonymkode: 5fd9f...5ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med Downs? Det var nå en underlig formulering om syndromet. Adhd på en treåring. De setter ikke en sånn diagnose så tidlig. 

Anonymkode: f222e...4f6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dere er SMARTE!

Å leve er ikke å fly på jobb.

Å leve er å bestemme over tiden sin.

Ingen bør jobbe 100%.

Anonymkode: 50ef4...f6a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

26 000,- til sammen i mnd er utrolig dårlig. Sorry at jeg sier det men hvordan kan dere leve på det? 
Syns uansett ikke dere snylter nei, dere lever jo ærlig talt på nedre fattig-grense 

Vi klarer oss ganske fint faktisk, og får spart også, vi spiser bra og varierende mat og lager det meste fra bunnen, da blir det også billigere 🙂.  

Men pga barna er vi mest ute i natur kontra dyre aktiviteter, siden barna dessverre ikke helt klarer alt støynivået osv rundt feks et besøk i svømmehallen, så jenta med downs har årskort og er med meg eller farmor dit noen ganger, mens våres andre lille ikke klarer det, så for å finne på ting sammen er vi mye ute på turer griller osv, det er igjen veldig rimelig 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sliter med Downs? Det var nå en underlig formulering om syndromet. Adhd på en treåring. De setter ikke en sånn diagnose så tidlig. 

For oss er hun selfølgelig helt perfekt, men ja det er å smøre på å si at alt er perfekt, hun sliter med en del kontra 3 åringen til min søster som ikke har downs. 

AnonymBruker
Skrevet

Klart at dere snylter på samfunnet når dere får dekket barnehageplassen bare fordi dere ikke gidder gå på jobb. Akkurat som navere som ikke gidder jobbe, uføre som ikke egentlig er syke (gjelder ikke de som faktisk er syke altså!), foreldre som later som de ikke bor sammen osv.

Men han kompisens kone som går hjemme er jo like mye snylter som dere. Regner med at hun forventer å komme på sykehus npr hun er dårlig, at det går buss og tog og er laget vei til huset hennes, at barna hennes kan gå gratis i skole osv? For henne er det gratis, for oss andre som må betale for henne er hun en gratispassasjer. 

Forøvrig har dere ekstremt dårlig lønn - knapt 400k for til sammen en 100 % stilling som systemutviklere? Og dere må huske å tenke på pensjonssparing når dere jobber så lite, det kan fort bli dyrt i andre enden.

Anonymkode: 05120...4e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Se tidligere svar  

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi klarer oss ganske fint faktisk, og får spart også, vi spiser bra og varierende mat og lager det meste fra bunnen, da blir det også billigere 🙂.  

Men pga barna er vi mest ute i natur kontra dyre aktiviteter, siden barna dessverre ikke helt klarer alt støynivået osv rundt feks et besøk i svømmehallen, så jenta med downs har årskort og er med meg eller farmor dit noen ganger, mens våres andre lille ikke klarer det, så for å finne på ting sammen er vi mye ute på turer griller osv, det er igjen veldig rimelig 😅

Det forstår jeg ikke. Vi er kun 2 stk i familien (meg og samboer) og her går minst 23 000,- rett ut uten at vi vet hva disse pengene går til (Går til masse sløsing da) og enda 15 000,- som vi bruker på mat, noen ganger er det oppi 20 000,- DET også. 

Får spart ca 2000,- i mnd 😳 kunne nok spart myye mer om jeg ikke sløsa såpass mye men 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Absolutt ikke vi har aldri mottatt noe form for sosial hjelp trygd ingenting, det eneste vi mottok var foreldrepenger da vi hadde foreldre perm iforbindelse med at barna våres ble født. 

Vi jobber begge som systemutvikler (software) 

Hvordan klarer dere å jobbe 50 prosent som utviklere? Og med såpass lav lønn? Antar dere jobber i det offentlige?

Anonymkode: f983d...ce1

Skrevet

«Yt etter evne, få etter behov». 

Dere yter ikke etter evne, men får alt det dere har behov for (billig barnehage, veier, helsevesen, rettssystem, utdanning osv)

Hvem tror du nå betale deres andel av alt dette? Jo, det er vi andre som yter etter evne, altså jobber og betaler skatt til fellesskapet. 

Har dere forresten sett litt på hva dette «koselivet» betyr i forhold til pensjon?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det forstår jeg ikke. Vi er kun 2 stk i familien (meg og samboer) og her går minst 23 000,- rett ut uten at vi vet hva disse pengene går til (Går til masse sløsing da) og enda 15 000,- som vi bruker på mat, noen ganger er det oppi 20 000,- DET også. 

Får spart ca 2000,- i mnd 😳 kunne nok spart myye mer om jeg ikke sløsa såpass mye men 

Nå tjener typen min rundt 45 000,- i mnd da. Jeg får kun 25 534,- i mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (2 minutter siden):

«Yt etter evne, få etter behov». 

Dere yter ikke etter evne, men får alt det dere har behov for (billig barnehage, veier, helsevesen, rettssystem, utdanning osv)

Hvem tror du nå betale deres andel av alt dette? Jo, det er vi andre som yter etter evne, altså jobber og betaler skatt til fellesskapet. 

Har dere forresten sett litt på hva dette «koselivet» betyr i forhold til pensjon?

Hadde du sagt det samme til en hjemmeværende kvinne med heltidsarbeidende mann?

Anonymkode: fb7b3...32a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde du sagt det samme til en hjemmeværende kvinne med heltidsarbeidende mann?

Anonymkode: fb7b3...32a

Ja

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, dere er SMARTE!

Å leve er ikke å fly på jobb.

Å leve er å bestemme over tiden sin.

Ingen bør jobbe 100%.

Anonymkode: 50ef4...f6a

Det du sier her er at andre skal måtte jobbe mer fordi du jobber mindre.

Penger vokser ikke på trær, alt det du IKKE bidrar med må noen andre bidra med, har du tenkt på det noen gang? Ikke det nei...

Anonymkode: 5fd9f...5ed

• Liker 2
Gjest Rocka69
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har fått høre noe som gjorde meg litt forbanna. 

Litt om oss vi jobber begge kun 50% hver, og tjener nesten 400 000 tilsammen. 

Etter skatt har vi 312 000 utbetalt ca

Nesten 26 000 I mnd.. 

Vi har 0 huslån og Eier et godt nok hus til ca 5.M ( vi har fått 3 I arv og betalt 2 ned selv på lån før vi fikk barn) 

Vi har 2 små tvillinger på nesten 3 år  som begge går i barnehagen, og vi har rett på redusert foreldre betaling pga lav inntekt, så bhg koster nesten ingenting. 

Så er mitt spørsmål vi deler ikke om våres private økonomi til folk/venner, men nå er det en i gjengen som har vært å snokt, har sjekket skattelistene for de siste 3 årene og konkluderer nå med at vi snylter staten? Altså hvordan kan dette stemme? Vi betaler skatt av det vi jobber og vi har ikke noe lån så hvorfor skal vi gidde å jobbe 100 % hver vi har 2 tvillinger og de krever nok og ønsker å ha ekstra overskudd til barna (siden vi har mulighet til det) det er selfølgelig ikke fastsatt at vi må jobbe sånn resten av livet men akkurat nå og de siste 2 årene har det passet oss veldig bra og kunne være privilegerte med denne muligheten. 

Hva tenker du??  Er vi snyltere som vi har blitt kalt og isåfall lurer jeg på hvorfor mener du det? 

Nei, dere er ikke snyltere! Dere har prioritert å betale ned lån før dere fikk barn, og hadde flaks med å få en stor arv, slik at dere er gjeldfrie. Dere er heldige som har oppnådd det som sikkert mange andre også hadde ønsket (en stor arv, lottopremie - slik at man ble gjeldfrie. 

Og som du sier dere har mulighet til å prioritere barn nå, og når de blir større jobbe mer. Jeg synes dere gjør et klokt valg, når dere har muligheter til dette.

Skrevet

Det er jo ikke ulovlig så da er dere ikke snyltere. Syns loven må bestemme hva som er snylting eller ikke. Hvis ikke kan man jo definere ut i fra enkeltindividet sin mening om snylting. Vi har felles lover og regler slik at folk ikke kan bare finne på bestemme at en person er en snylter. Synes også det er rart at folk i gjengen går rundt å leter i skattelister for å spre rykter. Det er ikke akkurat gode venner.

• Liker 5
Gjest Wanda1984
Skrevet

Nei, dere er ikke trygdesnyltere, men det kan hende at dere gjør dere selv en bjørnetjeneste iforhold til alderdommen...

Selv jobber jeg "ufrivillig" deltid, 40% tilrettelagt arbeid og 60% trygd...kunne aldri klart meg på bare 40%, er snart gjeldfri, men er alene med et barn...har leilighet og bil:) 

Jeg jobbet fullt i 10år (en del sykemeldinger da) så opparbeidet meg bra trygd og lønn da. Setter stor pris for å ha overskudd til barnet mitt og hobbyer. Mange lurer nok på hvorfor jeg ikke kan jobbe mer, men jeg bryr meg ikke om dette...Jeg har null flokkmentalitet da, og lært meg de siste åra og drite i hva folk mener og tenker. Vet og erfart at mine diagnoser og utfordringer ikke er lett å forholde seg til for andre, så best at det er sånn som det ble...😉

Skrevet

Dere gjør alt riktig ut fra mulighet og lovverk.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...