AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #1 Skrevet 13. mars 2021 Alle søsken krangler når de er små, men hos noen fortsetter det til man er voksen. Har inntrykk av at enten så er voksne søsken snille med hverandre, eller så er det hakking og kritikk. Er det søstre som er verst? Storesøstre som dominerer lillesøstre? Anonymkode: dd819...bbf
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #2 Skrevet 13. mars 2021 Det er sant. Har ei søster som er veldig sjalu på broren min og dama hans. Eller, ikke sjalu, men kritiserer alt de gjør med hus og barn... jeg er den «mellommannen» som får høre alt om alle. Tror det skyldes usikkerhet.. rett og slett. Eller kamp om oppmerksomheten! Anonymkode: 3cc8e...460 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #3 Skrevet 13. mars 2021 Alle dysfunksjonelle familier har en gullunge . Prisen for å være i den rollen ville jeg ikke eid. Anonymkode: e10c2...0cd 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #4 Skrevet 13. mars 2021 Du burde se the crown på net Netflix. Det tar søskenkrangel til et helt nytt nivå 😅 vil tro det er misunnelse og det å ikke følge det som er forventet av deg, å skille seg ut som ikke er akseptabelt som er utslagsgivende, både i the crown og blandt oss vanlige folk Anonymkode: ab6ae...67b 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #5 Skrevet 14. mars 2021 Jeg er storesøster. I mitt tilfelle er det yngste som dominerer. Hun tåler åpenbart ikke at jeg fikk kontakt med mellomste osv. Hun reagerer da med å invitere henne hele tiden. Og setter meg opp mot foreldrene og mellomste og setter meg i dårlig lys. 🙂 Til slutt så ble mellonste snudd. Nå er det noe galt med meg og hun tar nesten ikke kontakt. 🙄 Det er veldig trist for meg, fordi jeg ønsker egentlig et godt forhold til begge , men hun sluker all oppmerksomheten fra foreldre og nå også den andre søsteren min. Det har hun gjort ved å miste jobber, få barn i ung alder osv osv. Alt har alltid dreid seg om henne, fra vi var små barn. Så jeg er den "sjalu" storesøsteren, sett fra utsiden, ja. Jeg har i voksen alder trukket meg helt ut av familien følelsesmessig , og gjennom hele oppveksten støttet meg på venner naboer og kjærester. Fordi det var ingenting å hente hjemme. Alt gikk til 17åringen med baby. Og den babyen måtte også gi etter for mors behov. Anonymkode: 21444...f25
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #6 Skrevet 14. mars 2021 Min venninne har 2 søstre og 1 bror. Har kun kontakt med broren. Søstrene har hun ikke snakket med på 10 år. Anonymkode: 40cfa...63b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Skrevet 14. mars 2021 Jeg krangler med broren min innimellom fordi han er en idiot som ikke er grei med de rundt seg. Hadde han ikke vært broren min hadde jeg ikke orket å være rundt han. Anonymkode: 5fcb9...a72
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #8 Skrevet 14. mars 2021 Du velger ikke hvem du er i familie med. Man risikerer da å bli tvunget til å være sammen med mennesker de ellers ville tatt avstand fra. Dette kan fort føre til krangler. Erfaringsmessig så går man også fort inn i gamle roller når man møtes. Og det er ofte mye sjalusi mellom søsken. Anonymkode: d20f4...b87 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #9 Skrevet 14. mars 2021 Jeg har ikke kontakt med min søster. Vi har ikke, og har heller aldri hatt, noen form for kjemi og jeg savner henne ikke. Tenker aldri på henne. Anonymkode: ba696...3ac
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #10 Skrevet 14. mars 2021 Selv om man er skapt av de samme menneskene, så betyr det ikke at man blir like individer eller liker hverandre. Venner velger man. Familie er ikke alltid venner, som man merkelig nok skal tvinges til å like/omgås. Anonymkode: c4a89...b54
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #11 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Alle dysfunksjonelle familier har en gullunge . Prisen for å være i den rollen ville jeg ikke eid. Anonymkode: e10c2...0cd Gullungen i vår familie er yngstemann og den som alltid har dominert. Jeg er dritten i midten som alltid har vært familiens hakkekylling. Eldstemann er den fornuftige og diplomatiske som har ting på stell. Yngstemann har opp gjennom årene kuttet meg ut flere ganger uten annen grunn enn at hen blir motsagt, og det er alltid jeg som har tatt skrittet for kontakt igjen. Men ikke denne gangen, for nå gidder jeg ikke mer. Nå er yngste som død å regne for meg. Jeg har sagt at hvis jeg noen gang skal snakke med hen igjen, så skal det komme både en forklaring og unnskyldning. Personen har aldri sagt unnskyld før, hverken til meg, barna sine eller noen andre, så jeg tror ikke det blir noe nå heller. Anonymkode: 21cd0...002 2
OlsenHansen Skrevet 14. mars 2021 #12 Skrevet 14. mars 2021 Søsken er konkurrenter om foreldres gunst. Konkurranse kan utvikle seg til hat. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #13 Skrevet 14. mars 2021 Jeg har flere jeg aldri treffer, og det er fordi de er superegoister og alltid har vært det. Å betrakte dem fra du er bitteliten og etterhvert skjønne hva de gjør og hvorfor de gjør det, fører til at man mister lysten på å omgås. Syns begge kjønn er like ille. Man er ikke pliktig til å holde kontakt og omgås selv om man deler blodsbåns akkurat. Det tok meg lang tid å innse, men det har vært en befrielse å leve etter som voksen. Og etterhvert ser man jo at personlighetene og hva man prioriterer som menneske er så ulikt deg selv at det automatisk blir en avstand da de andre ikke ser på integritet som en like viktig ting som jeg gjør. I naturen er det ikke et slikt enormt fokus og skam/press på at barn skal holde sammen som voksne. Ville dyr lever et mye friere og fritt liv i naturen, mens vi mennesker spiller på hva man burde gjort og levd etter. I mange andre samfunn forventes det at hvertfall sønner reiser ut i verden og opplever den før de kommer tilbake som godt voksne. Anonymkode: a5e75...510
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 Er venn med mine søsken, vi backer hverandre og heier på hverandre. Når det er uenighet jobber vi hardt for at det ikke skal ødelegge noe mellom oss. Kjenner andre søsken som konstant hakker på hverandre, krangler og kverulerer. Anonymkode: acb11...645
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #15 Skrevet 14. mars 2021 OlsenHansen skrev (12 minutter siden): Søsken er konkurrenter om foreldres gunst. Konkurranse kan utvikle seg til hat. Og i de tilfellene hvor man drar med seg denne konkurransen inn i voksen alder tror jeg det i mange tilfeller skyldes at foreldrene ikke har håndtert konkurransen godt nok og lært barna å være gode søsken. En forelder som er selvopptatt vil for eksempel ikke ha noen interesse av å dempe konflikten men nyter i stedet å være den det kjempes om. Anonymkode: 2ba2e...c3d 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 Familie er veldig viktig for meg og min store søster, så vi prøver så godt vi kan begge to. Men da vi voks opp var vi langt i fra venner. Hun var veldig flau over meg tror jeg, og ungikk meg så mye som mulig. Hun var alltid sjefete og vi krenglet hele tiden i skjul. Vi ville ikke at foreldre og andre skulle vite at vi var uvenner. Etter vi begge flyttet ut i slutten av tenårene, for 10 år siden, har vi ikke hatt så mye kontakt. Vi besøker hverandre skjeldent, bare når det er noe spesielt som skjer, og med annen familie til stede, og vi snakker ikke sammen i hverdagen, og er nesten aldri alene. Men når vi møtes hos foreldre så er vi alltid hyggelige og snille mot hverandre, og kan se ut som vi er bestevenner. Vi vil det beste for hverandre, og stiller alltid opp hvis det trengs. Vi kjøper ting til hverandre, og snaper nesten daglig. Men merker veldig fort at når vi er for mye sammen at vi begynner å gå hverandre på nervene. 😅 Spesielt når vi reiser på ferie sammen og slik må vi begge to sloss for ikke å havne i strupen på hverandre🤭 Anonymkode: 33079...9c6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #17 Skrevet 14. mars 2021 Jeg har alltid vært fast bestemt på at jeg skal bare ha 1 barn.... for søsken er tortur og på grensen til barnemishandling. Det sier vell sitt 😂 Har 3 søsken med latterlig aldersforskjell. Søstrene mine er 12 år og 9 år eldre enn meg. Min bror er 11 mnd yngre enn meg. Hva foreldrene mine tenkte med forstår jeg ikke, for min bror var ingen uhell i tillegg. Utestengt og forlatt av mine søstre, psykopat til en bror som i tillegg var mamma og pappa's gullunge. Fantastisk oppvekst må jeg si. Min bror er som en fremmed i dag og har aldri hatt en normal samtale med han. Vi er verken venner eller uvenner i dag, men var aldri venner i oppveksten og han har prøvd å ta livet mitt så mange ganger at det var like normalt som å skifte sokker. Mine søstre er ikke ikke venner de heller og jeg er kun nære hun nest eldste, men vi ble ikke venner før etter jeg fylte 20 og da er det liksom litt for seint føler jeg. Har til gode å møte på et søskenpar som har hatt en flott oppvekst sammen. Søsken burde bli ulovlig. Kommer ikke noe godt med seg 🤣 Anonymkode: 5aab3...516
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #18 Skrevet 15. mars 2021 Godt forhold til ett søsken, men det er mest konas fortjeneste som er veldig grei og inkluderende. Slitsomt forhold til andre søsken som vil bruke meg som hakkekylling, og jeg vil ikke være hakkekylling. Anonymkode: 97104...128 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå