AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #1 Del Skrevet 13. mars 2021 Jeg har i det siste slitt veldig med overspising, så ille at jeg får magesmerter. Jeg har er brennende ønske om å gå ned i vekt, er ca 10-12 kg overvektig. Men- er sliten. Sliten av alle kostholdsråd, gjør ditt, gjør datt og vet snart ikke hva jeg skal tro på. Ukedagene går vanligvis greit, men i helgene seiler det mildt sagt. De to siste ukene har det også sklidd ut i ukedagene. Jobb, barn, kronisk migrene og korona gjør at energien er helt borte. Jeg orker ikke å lage middager som har lang tid eller å finne opp noen. Samme med lunsj, ett år på hjemmekontor og jeg er lei knekkebrød, brød og rundstykker. Hvordan kommer jeg ut av overspisingen og skjerper meg? Dette må stoppe nå. Anonymkode: a0b2f...278 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #2 Del Skrevet 14. mars 2021 Tror det lønner seg å gjøre matstellet enkelt. Brød til alle måltider med variert pålegg og litt frukt/grønt! Anonymkode: 7d6b2...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #3 Del Skrevet 14. mars 2021 Fyll opp magen ned grønnsaker. Ikke spis brød, det er kaloritett. Å slanke seg er hardt arbeide, så forvent oppoverbakke! Anonymkode: fd707...4f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #4 Del Skrevet 14. mars 2021 Jeg sliter med det samme; jobb, småbarn, kroniske smerter, samt står midt oppi et samlivsbrudd. Er så utslitt, og jeg klarer ikke ha overskudd til å engang tenke på sunn mat. Og da spiser jeg dritt, noe som gjør meg enda mindre opplagt. Ond sirkel. Føler at jeg bestemmer meg hver dag for å skjerpe meg, men det skjer liksom aldri. Var lite hjelp fra meg, ville bare si at du ikke er alene. Anonymkode: 5f56d...b59 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #5 Del Skrevet 14. mars 2021 Begynn med havgrøt til frokost. Anonymkode: 320e4...539 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #6 Del Skrevet 14. mars 2021 Sliten av alle kostholdsråd? Slutt og les hva "gud og hver mann" mener/ tror, og hold deg til et alminnelig sunt kosthold. Grovt brød/ knekkebrød, litt kjøtt, litt mer fisk, og mye mer grønnsaker. Spis nok til måltidene slik at du ikke blir gående og småspise hele dagen, eller går på en smell på kvelden.... Anonymkode: b9a0e...1b3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Del Skrevet 14. mars 2021 Jeg begynte med herbalife shake til frokosten lunch, og tar noen tabletter jeg kjøpte på nett mot cravings. Det funket veldig bra. Da spiser jeg normal middag og kvelds, og energien er til stede hele dagen. Anonymkode: 97aaa...669 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #8 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter med det samme; jobb, småbarn, kroniske smerter, samt står midt oppi et samlivsbrudd. Er så utslitt, og jeg klarer ikke ha overskudd til å engang tenke på sunn mat. Og da spiser jeg dritt, noe som gjør meg enda mindre opplagt. Ond sirkel. Føler at jeg bestemmer meg hver dag for å skjerpe meg, men det skjer liksom aldri. Var lite hjelp fra meg, ville bare si at du ikke er alene. Anonymkode: 5f56d...b59 Det hjelper veldig å lese at man ikke er alene. Jeg håper snart det snur for deg og at du finner overskudd. Klem til deg! ts. Anonymkode: a0b2f...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillian Astra Skrevet 14. mars 2021 #9 Del Skrevet 14. mars 2021 Jeg begynte med Bright Line Eating/Spis deg fri i januar som adresserer mye av dette. Lydbok på norsk finnes gratis på Spotify (Første sesong i denne serien) Den gir mange tips og metoder til hvordan systematisere spisingen og hvordan håndtere tanker som dukker opp. Til og begynne med syntes jeg det så veldig strengt ut, men har virkelig hjulpet på overspising og tankekjør hos meg. Som bonus har vekten rast og energien steget. Mye gjøres med å planlegge måltider på forhånd og automatisere å ta gode valg, være trygg på at en har spist det kroppen trenger. Jeg spiser bare til måltider og trenger da ikke tenke på hva, hvor mye, skal jeg spise den sjokoladen - det er bare ikke en opsjon. Selv om en ikke velger å følge alle rådene, gir boka litt innsikt i hvordan hjernen fungerer og hvorfor en overspiser og hvorfor det ikke alltid er så lett «å bare ta seg sammen» for alle (og hvorfor det er lett for noen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #10 Del Skrevet 14. mars 2021 Skjønner godt det er vanskelig å komme seg ut av en dårlig sirkel. Jeg har ingen fasit, men dette funker for meg. Jeg spiser det samme hver dag til alle måltider bortsett fra middag. 1 skive med leverpostei til frokost + 1 glass surmelk 2 knekkebrød med makrell og egg til lunsj + 1 glass ferskpresset appelsinjuice Middag varierer, men er helt vanlig hverdagsmat, jeg spiser 1 stykke fisk/kjøtt + tilbehør 1 knekkebrød til kvelds med gulost Legger til de grønnsakene jeg ønsker til hvert måltid Innimellom får jeg lyst på noe annet pålegg, og da går det i det en stund. Jeg spiser helfete meieriprodukter og ekte smør, det hjelper meg å holde meg mett og tilfreds. Jeg har ingen matvarer jeg ikke spiser, det er viktig for meg å ikke ha så mange regler rundt mat. Jeg har ingen fristelser i huset, skal familien ha godis i helgen så kjøpes det inn på fredag. Greia med å spise det samme hver dag gjør at jeg slipper å gå å snoke i skapene og fundere på hva jeg skal spise, som lett fører til dårlige valg. Det er lett å ha oversikt over kaloriene jeg inntar, og selv om jeg har dårlige dager, er sliten eller umotivert så går vanene av seg selv. Det er gull verdt. Det beste du kan gjøre for deg selv er å filtrere ut hva som skal være bra for ditt og datt, og heller kjenn etter hva du liker å spise av hverdagsmat og stol på din oppfatning av hva som er bra for din kropp. Anonymkode: aedf1...7e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #11 Del Skrevet 14. mars 2021 https://www.adlibris.com/no/bok/fa-bukt-med-overspising-9788205467934?gclid=CjwKCAiAhbeCBhBcEiwAkv2cY5kgIVgqKwyo7b8ZcStnnn7Zx-qNp0yGgI5D2cUzvK_HtpBVlxU3shoCmoEQAvD_BwE Ble anbefalt denne av min daværende psykolog. Har ikke overspist på flere år. Anbefales. Det er et program du skal følge over en lengre periode. Kunnskapsrik og fantastisk bok, og det HJELPER. Anonymkode: 000e0...8eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #12 Del Skrevet 14. mars 2021 Det er viktig å ta tak i de psykiske aspektene. Det har ingenting å si om du spiser sunt eller usunt i løpet av en dag, eller hvilken mat du velger når du skal spise. Når du overspiser er det mange faktorer som spiller inn, og alt skjer i hodet ditt. Det er tanker og følelser du må ta kontroll over, og lære deg å forstå. Det vil du lære gjennom den boka jeg la ved lenke til over her. Overspising er noe mange sliter med og det er dessverre tabu å snakke om. Samme gjelder trøstespising. Overspising er det samme som "binge eating disorder", som er en diagnose i USA, altså en spiseforstyrrelse på lik linje med anoreksi og bulimi. Kan ødelegge liv og helse i verste fall, og det er vanskelig å få kontroll. Det er stor forskjell på å mangle selvdisiplin og det å lide av en spiseforstyrrelse. Om du mistenker at du kan være spiseforstyrret bør du ta kontakt med lege og få henvisning til psykolog. Anonymkode: 000e0...8eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 14. mars 2021 #13 Del Skrevet 14. mars 2021 Kjære trådstarter! Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Med vennlig hilsen Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg