AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #1 Skrevet 13. mars 2021 Jeg kjøpte en leilighet i fjor. Handelen var bare rot. Under overtakelsen var leiligheten ikke vasket og alt av eiendeler som dokost, tøfler etc. var levnet igjen. Overtakelsen ble derfor utsatt. Da jeg stilte spørsmål angående leiligheten under overtakelsen, kunne ikke selger svare på noe. Selger kan ikke norsk, men megler forklarte at selger har leid ut leiligheten til søsteren sin og at det er søstera som har bodd i leiligheten. Dette bekreftet selger også på engelsk. Jeg har nå bodd her en liten stund og vært i kontakt med boligkjøperforsikring pga. reklamasjon. Da jeg var i kontakt med en fra forsikringsselskapet på telefon så nevnte jeg tilfeldigvis dette med at selger ikke visste noe om leiligheten og at hun har leid den ut til søsteren sin. Da ble hun på telefon veldig overrasket og spurte hvem som har opplyst dette? Jeg sa at det var både megler og selger. Da ble hun enda mer overrasket og sa til meg at det er veldig merkelig, siden selger har krysset av for å ha bodd i leiligheten i 12 måneder. Etter dette leste jeg meg litt opp og fant ut at man slipper å skatte av eventuell gevinst ved boligsalg om man har bodd i leiligheten minst 12 av de siste 24 måneder før salg. Leiligheten er veldig ny og var under to år gammel da den ble solgt. Selger har mann som eier hus og hun var høygravid under overtakelse, så hun bodde med mannen sin og har nok bodd med ham en god stund. Det faktum at hun ikke visste noe om leiligheten, blant annet visste hun ikke hvor boden som tilhørte leiligheten var og måtte ringe søsteren for å finne ut av det, gjør at jeg tviler på at hun har bodd i leiligheten selv. Det virker som leiligheten har blitt leid ut til søsteren hele tiden. Er ikke dette en form for skatteunndragelse? Hun har sluppet å skatte av gevinst av salget når hun mest sannsynlig ikke har oppfylt kravet om å ha bodd i leiligheten i 12 måneder? Anonymkode: d4402...781 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #2 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kjøpte en leilighet i fjor. Handelen var bare rot. Under overtakelsen var leiligheten ikke vasket og alt av eiendeler som dokost, tøfler etc. var levnet igjen. Overtakelsen ble derfor utsatt. Da jeg stilte spørsmål angående leiligheten under overtakelsen, kunne ikke selger svare på noe. Selger kan ikke norsk, men megler forklarte at selger har leid ut leiligheten til søsteren sin og at det er søstera som har bodd i leiligheten. Dette bekreftet selger også på engelsk. Jeg har nå bodd her en liten stund og vært i kontakt med boligkjøperforsikring pga. reklamasjon. Da jeg var i kontakt med en fra forsikringsselskapet på telefon så nevnte jeg tilfeldigvis dette med at selger ikke visste noe om leiligheten og at hun har leid den ut til søsteren sin. Da ble hun på telefon veldig overrasket og spurte hvem som har opplyst dette? Jeg sa at det var både megler og selger. Da ble hun enda mer overrasket og sa til meg at det er veldig merkelig, siden selger har krysset av for å ha bodd i leiligheten i 12 måneder. Etter dette leste jeg meg litt opp og fant ut at man slipper å skatte av eventuell gevinst ved boligsalg om man har bodd i leiligheten minst 12 av de siste 24 måneder før salg. Leiligheten er veldig ny og var under to år gammel da den ble solgt. Selger har mann som eier hus og hun var høygravid under overtakelse, så hun bodde med mannen sin og har nok bodd med ham en god stund. Det faktum at hun ikke visste noe om leiligheten, blant annet visste hun ikke hvor boden som tilhørte leiligheten var og måtte ringe søsteren for å finne ut av det, gjør at jeg tviler på at hun har bodd i leiligheten selv. Det virker som leiligheten har blitt leid ut til søsteren hele tiden. Er ikke dette en form for skatteunndragelse? Hun har sluppet å skatte av gevinst av salget når hun mest sannsynlig ikke har oppfylt kravet om å ha bodd i leiligheten i 12 måneder? Anonymkode: d4402...781 dette er skattesvindel!!! du må melde så fort du kan!! Anonymkode: 52163...782 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #3 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke dette en form for skatteunndragelse? Jo. Hun skal skatte av overskuddet (eller ha igjen skatt ved underskudd) når det selges dersom hun ikke har bodd der i den tiden som kreves. Meld til skatteetaten da, så får de undersøke. Anonymkode: cbf99...c6e 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #4 Skrevet 13. mars 2021 Det er vanskelig for ektepar å få registrert forskjellig folkeregistrert adresse, men hvis du mistenker skatteunndragelse kan du tipse skatteetaten. https://www.skatteetaten.no/tipsoss/ Anonymkode: 8e9f0...fbb 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #5 Skrevet 13. mars 2021 Dette er uten tvil skatteunndragelse!!! Anonymkode: 91dc9...603 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #6 Skrevet 13. mars 2021 Tips dem her. Det samme skjedde med en venn av meg. Han tipset skatteetaten og ingen fikk vite hvem som hadde tipset dem. Dette er helt trygt! https://www.skatteetaten.no/tipsoss/ Anonymkode: 91dc9...603 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #7 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): dette er skattesvindel!!! du må melde så fort du kan!! Anonymkode: 52163...782 Takk alle! Jeg tipset Skatteetaten i sted, men ble etterpå usikker om det er jeg som overreagerer... Jeg er forresten usikker på om de er gift, men de ventet i hvert fall barn sammen og bodde sammen i hans hus. Hun har ikke hans etternavn, så kanskje er de ikke gift likevel. Jeg tenker at Skatteetaten kan innhente kontoutskrifter og dersom søsteren har betalt husleie, så vil man se dette av kontoutskriftene. I tillegg har de jo naboer. Jeg vet naboene irriterte seg over at søsteren røyket mye på verandaen. TS Anonymkode: d4402...781
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #8 Skrevet 13. mars 2021 Det er ikke skatteunndragelse før hun unnlater å oppgi evt. gevinst og/eller leieinntekt på skattemeldingen sin. Skatteetaten får ikke opplysninger fra megler eller forsikringsselskap om hun har bodd der. Skatteetaten forholder seg i utg.pkt. til folkeregistrerte adresseendringer. Siden dette er en ny bolig så har den kanskje heller ikke steget mye i verdi fra hun kjøpte den til hun solgte den til deg, og når kostnader til megler o.l. er trukket fra så er det vel heller tvilsomt at hun sitter igjen med en skattepliktig gevinst av betydning. Kanskje mer sannsynlig at hun har et fradragsberettiget tap. Hvis hun har leid ut en bolig hun ikke bor i så skal hun skatte av overskuddet av utleie dersom leieinntekten er over 20000kr. Det kan kanskje tyde på forsikringssvindel dersom hun oppgir til forsikringsselskapet at hun har bodd der. Anonymkode: bc482...ce6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #9 Skrevet 13. mars 2021 Skatteetaten spør ikke naboer om hvem som har bodd i leiligheten. Anonymkode: bc482...ce6
ErGlad Skrevet 13. mars 2021 #10 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skatteetaten spør ikke naboer om hvem som har bodd i leiligheten. Anonymkode: bc482...ce6 Hva gjør de da? Sjekke folkeregistret?
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #11 Skrevet 13. mars 2021 Visum skrev (30 minutter siden): Hva gjør de da? Sjekke folkeregistret? Ja, selvfølgelig. Dersom de av en eller annen grunn tror at det er jukset med bosted og flyttedatoer så kan de undersøke nærmere, men de spør uansett ikke naboene. Anonymkode: bc482...ce6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå