Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer rett og slett på om vi som familie har god eller dårlig råd? Hva mener du?

Jeg tjener 550.000, mannen tjener 620.000.

Vi har boliglån på 4.2 millioner, boligens verdi er 6 millioner.

Vi har hvert vårt studielån på ca 240.000 hver.

Vi har ikke billån eller andre lån.

Vi har to barn.

Anonymkode: eb936...64f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tenkte dere har normalt råd. Litt over middels inntekt, men høy belåningsgrad som gjør at dere me dagens rente har det greit, men med renteøkning vil måtte prioritere noe hardere. 

Anonymkode: d295f...9d8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dere har god råd tenker jeg.  Blir trist og tankefull når jeg ser slike tråder. Tenk etter hvorfor det er viktig å høre hva andre mener om økonomien deres. Er ikke god helse, lykkefølelse og takknemlighet over det du har viktigst? Jeg ble mer avslappet når jeg sluttet å sammenligne meg med venner som har bedre økonomi. Flere jeg kjenner med deres inntekt virker ikke å sette pris på ting, det er en evig jakt etter materielle goder og å holde tritt med andres forbruk. Om ønsker de ny sofa kan de kjøpe den samme uke. Vi snakket om dette en jentekveld. Ei sa hun det å glede seg til å kjøpe noe nytt gjør hun aldri, hun kan jo kjøpe det med en gang fordi hun har god inntekt. 

Jeg er mye lykkeligere nå som jeg har 22 000 utbetalt enn da jeg tjente over 32 000 netto. Det er et gjennomtenkt valg jeg gjorde for min livskvalitet. I forrige jobb hadde jeg aldri overskudd i hverdagen. Slet med stresshodepine og hadde lite fritid. Var ikke verdt å jobbe så mye for å kunne ha bil til 300 000 og nye klær hver mnd. Jeg har senket forbruket og lever godt. Har en indre ro jeg ikke hadde før. Andres forventninger/meninger eller tanker betyr ingenting, det er mitt liv jeg skal leve. Jeg ber deg om å tenke over hva som gjør det lykkelig og hva du vil ha ut av livet ditt:hjerte:

Anonymkode: a2225...9c6

• Liker 18
Skrevet

Tja, dere er vel begge over norges gjennomssnittslønn iflgh. SSB. Om dere har god råd eller ei, kommer vel litt an på forbruksvanene deres, samt antall barn. Føler du og din partner at dere må snu på kronene, eller sitter dere igjen med penger når de faste regningene er betalt. Alt er relativt. Jeg opplever det iallefall slikt at desto mer man tjener, jo mer bruker man (med mindre man er flink til å sette av penger).

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Dere har god råd/inntekt. 

Jeg blir satt ut over hva folk tror er vanlig. Ei venninne drev og snakke om områdeløftet og jeg beskrev hvordan de fattige som pleide å bo i strøket nå ble presset ut, så sier hun "men prisen på boligen deres vil jo også øke"... hun tenkte ikke over at disse fattige selvsagt leier. 

Eier man hus/leilighet til flere millioner så sitter man godt i det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil tenkte dere har normalt råd. Litt over middels inntekt, men høy belåningsgrad som gjør at dere me dagens rente har det greit, men med renteøkning vil måtte prioritere noe hardere. 

Anonymkode: d295f...9d8

Signerer denne

Anonymkode: 6ede7...dbe

AnonymBruker
Skrevet

God råd uten tvil

Anonymkode: d7c7d...0d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingenting i sammenligning med deg .....

Anonymkode: 47817...d0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere har svært god inntekt, men et lån på over 4 mill koster jo litt..

Anonymkode: 187b8...399

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an mye an på forbrukervaner? Hva tenker dere selv? 

Ligger bedre an enn oss lønnsmessig, og vi føler vi har god råd. Vi har dog lavere boliglån, og studielånet er tilbakebetalt. 

Anonymkode: 09dfd...adf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dere har svært god inntekt, men et lån på over 4 mill koster jo litt..

Anonymkode: 187b8...399

Anonymkode: bef9f...0aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

God råd. Jeg og mannen har rundt 350 000 hver i året og boliglån på 2.7 mill og studielån på ca 500 000 hver. Vi sliter aldri med økonomen. Så vil tro dere har mye å gå på. 

Anonymkode: 78574...099

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg så mye for økonomien, men heller fokusert på ditt behov for å få bekreftelse fra andre... Det høres veldig usunt ut. 

• Liker 5
Gjest Tassel
Skrevet

Ikke fokuser på dette, dette er som det er, uansett hva vi sier.

Skrevet

Alle som har en bolig til 6 millioner, og har råd til å beholde den har god råd. Ikke nødvendigvis all verdens likviditet, men det er jo til en viss grad selvvalgt. Dere ligger inntektsmessig rundt og like over medianen og betaler følgelig ikke all verden i skatt heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dere har god råd tenker jeg.  Blir trist og tankefull når jeg ser slike tråder. Tenk etter hvorfor det er viktig å høre hva andre mener om økonomien deres. Er ikke god helse, lykkefølelse og takknemlighet over det du har viktigst? Jeg ble mer avslappet når jeg sluttet å sammenligne meg med venner som har bedre økonomi. Flere jeg kjenner med deres inntekt virker ikke å sette pris på ting, det er en evig jakt etter materielle goder og å holde tritt med andres forbruk. Om ønsker de ny sofa kan de kjøpe den samme uke. Vi snakket om dette en jentekveld. Ei sa hun det å glede seg til å kjøpe noe nytt gjør hun aldri, hun kan jo kjøpe det med en gang fordi hun har god inntekt. 

Jeg er mye lykkeligere nå som jeg har 22 000 utbetalt enn da jeg tjente over 32 000 netto. Det er et gjennomtenkt valg jeg gjorde for min livskvalitet. I forrige jobb hadde jeg aldri overskudd i hverdagen. Slet med stresshodepine og hadde lite fritid. Var ikke verdt å jobbe så mye for å kunne ha bil til 300 000 og nye klær hver mnd. Jeg har senket forbruket og lever godt. Har en indre ro jeg ikke hadde før. Andres forventninger/meninger eller tanker betyr ingenting, det er mitt liv jeg skal leve. Jeg ber deg om å tenke over hva som gjør det lykkelig og hva du vil ha ut av livet ditt:hjerte:

Anonymkode: a2225...9c6

Fint innlegg, tenk om alle kunne tenke sånn. Det hadde gjort både mennesker og jorden vår godt ❤

Anonymkode: d356e...155

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Dere har veldig  god råd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

God råd. Jeg og mannen har rundt 350 000 hver i året og boliglån på 2.7 mill og studielån på ca 500 000 hver. Vi sliter aldri med økonomen. Så vil tro dere har mye å gå på. 

Anonymkode: 78574...099

Hvordan i all verden har dere klart å opparbeide dere 500 000 kr samlet i studielån, men kun sitte med en inntekt på 350 000 kr hver?? Ufaglærte har jo ofte høyere årslønn enn det?

Anonymkode: bb6a6...129

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det vet du vel best selv, kommer helt an på hva dere bruker penger på det. 

Anonymkode: 1819a...00a

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere har dårlig råd mtp at vi har ca en årslønn mer enn dere og ca likt boliglån og null lån i tillegg. 

Poenget mitt er: det et alltid noen som tjener mer og har mindre lån. Om dere har god råd eller ikke kommer jo helt an på hva dere bruker penger på ellers og hva dere ønsker å bruke penger på. 

Anonymkode: 537f0...55f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...