Gjest Bekymra Skrevet 28. september 2002 #1 Del Skrevet 28. september 2002 Hmm...Jeg har rota det litt til for meg selv...i og med at jeg har hatt en one night stand uten kondom...og det siste jeg kan takle er å bli gravid, :cry: så nå har jeg tatt angrepille og lurer bare på hvor stor sjanse det er for å bli gravid etter angrepille ? er det fifty fifty, eller opp mot hundre prosent ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 28. september 2002 #2 Del Skrevet 28. september 2002 Det er vel oppimot hundre prosent hvis du tar den innen tolv timer... ellers er det 95% hvis jeg husker riktig. Du kan ta pilla innen syttito timer. Jeg har samme problem som deg, og er litt på tuppa... slutter på jobb klokken to, og da stenger apoteket. Ringer rundt til venner og bekjente nå. Noen må stikke en tur på apoteket for meg. Nuvel.... Etter den søte kløe osv... ganske selvforskyldt er det jo. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosejente Skrevet 28. september 2002 #3 Del Skrevet 28. september 2002 Ja, i høyeste grad selvforskyldt!! Det burde ikke finnes noe så "lettvint" som angrepille!! Hva med å ta ansvar og stå for d man har gjort og ta konsekvensene som evt. måtte komme??? Ikke d at d er noe galt i ONS i seg selv, alle har vel behov for sex selv i single perioder , men hvorfor ikke ta forhåndsregler og bruke pillen for eksempel? Har lite/ingen resekt for ting som angrepille og abort! Vil påstå at de aller fleste er i stand til å ta seg av barn alene i dag, alt er tilrettelagt for d. Vet godt at d ikke er dette du trengte akkurat nå, men kunne ikke dy meg. Og bare for å ha sagt d: jeg kunne selv kommet oppi dette her opptil flere ganger selv i min fortid, men vet jeg hadde tatt konsekvensene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 28. september 2002 #4 Del Skrevet 28. september 2002 Jada, kosejente. Det er sant, det. Jeg har vært dum, selvfølgelig vet jeg det. Jeg vet også at det er lettvint å ta angrepille eller abort. Men jeg hadde ikke klart å ta vare på en unge. Jeg er bare et barn selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosejente Skrevet 28. september 2002 #5 Del Skrevet 28. september 2002 Kanskje enda mer grunn da for å ta de nødvendige forhåndsregler, da!? Hvis du er så ung så får du jo til og med p-piller gratis, uten foreldres samtykke... Foreslår at du gjør det jeg. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 28. september 2002 #6 Del Skrevet 28. september 2002 Ja, jeg skal starte på pillen. Det har vært på tide lenge, og nå må jeg ta meg sammen og komme meg til legen... Kid-a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2002 #7 Del Skrevet 28. september 2002 Oisann da, kid-a. Og så han som hater kvinner og ikke vil ha barn da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke innlogget kid-a Skrevet 28. september 2002 #8 Del Skrevet 28. september 2002 .... ssshhhh..... være stille med deg! Hvem er du, forresten?? *nysgjerrig* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bekymra Skrevet 28. september 2002 #9 Del Skrevet 28. september 2002 hmm...jeg er ikke helt enig i at alle kan ta vare på et barn nå om dagen...jeg har mest lyst til å få meg utdanning, jobb og litt annet i livet mitt før jeg kommer så langt...og hvorfor er angrepilla så ille ? er det fortsatt galt å ta den eller ta abort om man blir voldtatt for eksempel...? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ravna Skrevet 28. september 2002 #10 Del Skrevet 28. september 2002 vel. den som føler at de kan og vil ta den såkalte steken, får gjerne gjøre det for min del, men det er verd å merke seg at ingen prevensjon (utenom avholdenhet) er 100% sikker, så ingen er vel egentlig trygge uansett. hvis spermen klarer å trenge gjennom det ekstra tykke slimlaget som dannes av hormonene en p-pille inneholder, så forhindrer faktisk de samme hormonene at det befruktede egget får feste seg i livmorveggen. i praksis er vel dette også abort? hva med spiral? fungerer på samme måte den også. kondomer sprekker stadig vekk de også. de fleste som tar angrepillen er antagelig ikke gravide engang. dette er noe alle kan oppleve, og det er kanskje en bedre løsning enn å ha mengder med unge foreldre som ikke hadde lyst på barn i utgangspunktet. og joda, det kunne skjedd meg også, men gjorde ikke det. deri ligger en stor forskjell. tilbudet er der, og ettersom jeg ikke har den store troen på en allmengyldig moral, så synes jeg folk må få bestemme dette for seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2002 #11 Del Skrevet 28. september 2002 Hei Til dere som mener at en bør ta ansvar å ikke bruke ting som angre pille og ta abort, så vil jeg bare si en ting. Dere vet rett og slett ikke hva dere snakker om. Et barn bør være ønsket når det kommer, av alle parter. Og ikke si at ting er så tilrette lagt for enslige forsørgere. Jeg er en alene mor, vi har ingen kontakt med far. Og mitt barn sliter psykisk pga en far som driter i han. For å få endene til å møtes må jeg være i jobb, da ingen leger mener at mitt barns psykiske problemer er grunn god nok for sykemelding for meg. Og dette kan du mene med dine fulle fem at er bedre for et barn enn at en kan faktisk ha en mulighet til å kunne unngaå slike situasjoner. Klart det at har man et ons så må man ta ansvar. Men en ting er sikkert... At en jente som faktisk ser sine begrensninger som mor og heller tar en pille for å unngå det, er etter min mening mye mer ansvarlig enn en som lar det være. Jeg elsker mitt barn over alt på denne jord, og ville aldri vært uten han. Men har ingen problem med å se at det at jeg faktisk ikke tok mer ansvar den gangen gjør at han lider i dag. Og du bør vite hva du snakker om før du sier ting som at enslige forsørgere har det så bra i dag, og får så mye hjelp. Hvis det liksom er tilfellet så må du være så snill å dokumentere det for meg. Og fortelle meg hvor jeg kan få all denne hjelpen fra. Jeg er alene i ordets rette betydning. Jeg har ingen andre. Så ikke prøv å innbill noen jenter at livet som enslig forsørger er en dans på roser. Det er lørdags kveld og her sitter jeg... Ikke kan jeg gå ut å flørte, ikke kan jeg feste for det har jeg overhodet ikke råd til. Kjøpte meg en flaske vin for noen uker siden... men den sparer jeg til en spesiell anledning. I morgen skulle jeg ønske at jeg kunne gå å bade med barnet mitt, men det har jeg heller ikke råd til. Så tenk deg om lenge før du uttaler deg om ting du tydelig ikke vet noe om. Og til dere andre jenter... stå på. Ta ansvar og ikke få barn før dere er klare for det... Hilsen en som vet hva det er å være alene...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosejente Skrevet 28. september 2002 #12 Del Skrevet 28. september 2002 Skjønte at kritikken din (gjest) var mynta på meg.. Jeg mener overhodet ikke at tilværelsen som alenemor er noen "dans på roser"....livet er ingen "dans på roser"... men en del er jo tilrettelagt av det offentlige. Din vanskelige situasjon bunner kanskje mer i at du ikke har familie/venner som stiller opp... De fleste i dagens samfunn må faktisk også jobbe for å få endene til å møtes! alenemødre eller ikke... Jeg har selv 2 barn...og vet at dette er den "tøffeste jobben" noen kan ha, og oppdra barn...jeg er jo så heldig at jeg har en mann da....og det stikker meg i hjertet å høre om din gutt som ikke har en far som bryr seg :cry: !! I tøffe og vanskelige situasjoner ønsker man av og til at man hadde valgt anderledes.....men du kan vel ikke uansett med hånden på hjertet mene at det hadde vært bedre for sønnen din at han ikke var blitt født.... Da jeg ble gravid med min første sønn var det overhodet ikke planlagt, var absolutt ikke klar, var student med ingen inntekt og kjæresten var lærling med nesten ingen inntekt han heller. D var heller ikke enkelt å være student med et spedbarn med kolikk......var så utslitt til tider at jeg av og til bare satt og grein og var ganske på sammenbruddets rand av og til... Akkurat på den tiden var ikke min samboer så forståelsesfull heller da.... Mener ikke at dette kan sammenlignes med din situasjon...men bare en illustrasjon på at d er ikke bare alenemødre som har vanskelige perioder... Husk at når livet virker som svartest er d bare en vei og d er oppover!! D jeg mener med angrepille/abort som jeg uansett (selvsagt unntak ved alvorlige situasjoner som voldtekt, alvorlig sykdom hos mor etc) ikke respekterer......er at det virker som om mange unge i dag ser for lett på dette og tenker at "jeg kan jo bare ta en pille el. ta abort" - det brukes mer el. mindre som prevensjon... For meg (er ikke religiøs) er et påbegynt liv "hellig" uansett hvilke problemer som evt. vil komme senere... Og bare for å ha sagt d: Jeg er absolutt ikke naiv!! Jobber innen et yrke der jeg har vært borti utrolig mange familieskjebner...og jobber med barn/voksne med alvorlige funksjonshemninger...som faktisk mange mener ikke burde vært født... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 28. september 2002 #13 Del Skrevet 28. september 2002 JEG VIL BARE PÅMINNE OM AT ANGREPILLEN IKKE ER ABORT!!!! DERE KAN SELV SE FELLESKATALOGEN.NO : Sitat fra felleskatalogen : * Graviditet/Amming: Se Kontraindikasjoner. KAN IKKE AVBRYTE PÅBEGYNT GRAVIDITET. Bør ikke anvendes under amming. * Egenskaper: Klassifisering: Gestagen. Hormonpreparat til postkoital antikonsepsjon. Virkningsmekanisme: ANTAS Å HEMME OVULASJON (eggløsning) OG FORHINDRE BEFRUKTNING. KAN OGSÅ MOTVIRKE IMPLANTASJON. SITERING SLUTT Med andre ord, det er ikke noe foster ennå, når man tar denne angrepillen. Man hindrer rett og slett egget i å bli befruktet og feste seg..... Kattepus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2002 #14 Del Skrevet 29. september 2002 Kjære deg...kosejente. Ja det var nok rettet mot deg, og ikke stygt ment. Men helt ærlig så er det mange barn som har det så vondt at man kan lure..... Det er nok en del enslige forørgere som vet å utnytte systemet til sin fordel. Men jeg har fra den dag min sønn ble født klart meg på egenhånd. Jo jeg har ved sykdomstillfeller fått hjelp, men da har jeg måtte skrike fra sykehus sengen om det. Systemet er ikke tilrettelagt for eneforsørgere. Jeg vet det for jeg snakker av erfaring. Og jeg vet at de fleste foreldre jobber i dag. Men da er de to om å ta seg av barna etter endt lang jobbe dag. Og kan dele på ansvaret. Hadde jeg kunnet kortet ned min arbeids dag bare litt så hadde jeg også kanskje ikke vært så utslitt at jeg ikke klarte å følge han i alt. Og ja jeg har ingen venner eller familie som jeg kan lene meg på. Da jeg fikk vite jeg skulle bli mor så var det jo meg som måtte ta det ansvaret. Jeg kan ikke legge det over på de rundt meg. De har mer enn nok med sine egne liv... Klart jeg drømmer om å møte en mann som jeg kan dele livet med f.eks, men når skulle jeg kunne gjøre det. Hvis jeg en gang har fri fra min sønn, så er jeg så sliten at da enten sover jeg, eller har jeg ikke økonomi til å gå ut eller på cafe eller noe.... Jeg vet at livet er hardt for de fleste, men så lenge man har valgfriheten så mener jeg at da må man kunne bruke den også... Det jeg mener er at ikke alle er like sterke. Og ikke alle klarer å ta seg like godt av barn.... Og jeg synes det er bedre at man tar konsekvensen av det før det er skjedd noe... Og som siste nevnte, angre pillen er ikke en abort pille, det er som en p pille med dobbel dose. Så en kan ikke abortere med den, men forhindre uønsket svangerskap. Jeg mener ikke at unge skal bruke abort som prevensjon, men skulle ulykken først inntreffe og man vet at dette er man ikke klar for så er det bedre å gjøre det enn å få et barn til verden som ikke er ønsket. Klem fra meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosejente Skrevet 29. september 2002 #15 Del Skrevet 29. september 2002 Mente heller ikke å sidestille angrepillen med abort. Poenget mitt er: Hvorfor ikke være ansvarlig å gjøre noe i forkant, så dillemmaet/"problemet" ikke oppstår...?? Det viser mye mer integritet å være i "forkant" enn i "etterkant". Vet man dagen etter at man ikke er "i stand til" å ta eventuelle konsekvenser...så visste man d også dagen før...! Og ja...jeg vet at det kan gå hull på "ting"...man har en ørliten sjanse for å bli gravid med pillen...etc.....men dette er jo selvsagt ikke argumenter gode nok for ikke å være "føre var". Og til deg...gjest-alenemor...takker for tilbakemelding og uansett:Honnør til deg for å (ifølge min mening) ha tatt d rette valget!! Får håpe at det blir bedre for deg og gutten din etterhvert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bekymra Skrevet 29. september 2002 #16 Del Skrevet 29. september 2002 En ting som irriterer meg med de som kritiserer abort og angrepillen...tenker de ikke på hvor urettferdig det er når vi jenter må slite og streve, mens guttene bare kan kjøre på og gjøre alt uten å slippe å bekymre seg etterpå...Hvorfor kan ikke vi bruke enkle løsninger ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosejente Skrevet 30. september 2002 #17 Del Skrevet 30. september 2002 Selvsagt "bekymra" er dette meget urettferdig... at gutter/menn kan gjøre som de vil og "kjøre på" uten å tenke og evt. være med i å ta del i konsekvensene. Men en "skikkelig" mann ville selvsagt påtatt seg ansvar! Nå er d nå engang slik at det er vi kvinner som føder barn og dette kommer selvsagt aldri til å forandre seg (tror d er en av de få tingene forskning/vitenskap aldri får endret). Og hadde d vært menn som hadde født barn så ville alle hatt et (evt. ingen) barn!!! Vi er sterkere enn menn!!......en avsporing... Og for å si d sånn...disse "lettvinte" løsningene er noe man kan komme til å angre resten av livet (sikter nå mest til abort) og få langsiktige psykiske ettervirkninger av... Jeg virker sikkert som meget streng og intolerant...men dette er en sak som er meget viktig for meg. Jeg har faktisk "svelgt mange kameler" i mitt liv!!....og anser meg selv som tolerant... Og jeg er ikke abortmotstander (mener vi skal ha fri abort, men kriteriene burde kanskje vært litt strengere) eller noe sånt og har ingen respekt for disse ekstreme personlighetene (prestene) etc. som går i protesttog med makabre plakater osv... Jeg mener faktisk at alle og enhver må bestemme hva de vil gjøre selv og har rett til d. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ravna Skrevet 1. oktober 2002 #18 Del Skrevet 1. oktober 2002 hvordan skal man egentlig stramme inn kriteriene for abort? skal det være medisinsk fundert, eller skal man bruke en slags moral-norm? skal man operere med begrensninger på antall ganger? skal man tvinge personer som ikke vil ha barn til å føde hvis de ikke oppfyller visse kriterier? abortnemda (som eksisterte før abort ble helt fritt) er vel ingen god ide? hva skal være kriterier for å nekte noen, og la andre få? og kan man pålegge fagfolk et slikt ansvar? synes systemet vi har er helt greit som det er. dette må være opp til den enkelte, og fritt å bestemme selv. akkurat som at dette er noe man må avklare med seg selv om er riktig for en selv. andre kan jo fremdeles mene sine ting, uten at det får noen konsekvens for gjeldende praksis. mange er jo i mot abort, uten å ha noe avklart forhold til f.eks visse typer prevensjon..å være ihuga abortmotstander, mens man godtar spiral blir lett uforståelig for f.eks meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. oktober 2002 #19 Del Skrevet 1. oktober 2002 Vel, angrepillen er kjekk i andre sammenhenger enn one nights opplegg da. Går på p-pillen og det er ikke alltid jeg husker å ta den når jeg skal. Somregel går det da greit å bruke kondom, men ting skjer ikke alltid i rett rettefølge. OG så dårlig som jeg ble av den pilla så følte jeg deffinitivt det som den straffen enkelte her virker som man trenger for å ikke ønske barn. Synest da man tar ansvar ved å forhindre å sette til verden barn man ikke tror vil få det noe bra fordi en selv ikke er klar for det jeg. Dessuten, en angrepille er ikke å sammenligne med abort. Ved abort fjerner man faktisk et forster (noe jeg ikke har imot - det er helt opp til den enkelte), jeg vil ikke si man gjør det etter 12 timer. Vi snakker fremdeles sperm da spør du meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå