Gå til innhold

Professor maner til opprør mot koronatiltak: – Har blitt en nasjonal lydighetskonkurranse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kommer til og bli flere og flere kritiske røster blant fagfolk etter som tiden går. 

• Liker 12
Skrevet

På den annen side, de landene med verdens mest lydige slik som de i Øst Asia klarte mer eller mindre å eliminere viruset helt. Synes heller vi har tatt litt for mye hensyn til de "ulydige" her i landet. En studie hevdet jo faktisk at antallet koronadøde var høyere dess mer ulydige befolkningen var. 

• Liker 13
Skrevet

Det blir jo sånn når det kommer tiltak som ikke gir mening , da blir folk lei. Tiltak som :

- partner til den fødende kan ikke bli med inn på fødsel før man er så og så mange cm. Da er plutselig smittefaren over. 

- lærere må bruke munnbind til/fra undervisning og på lærerværelset. Men , det er ikke nok munnbind til dette på skolen, siden det blir mange bytter.  Derfor får man  beskjed om at vi må bruke det samme munnbindet hele dagen, eller bruke egne penger på å kjøpe munnbind  (som vi ikke får dekket) - sånn er det der jeg jobber.

- hytteforbudet,  der mange faktisk er mer isolert enn de ville vært hjemme. 

osv. 

• Liker 9
Skrevet

Akkurat nå, når vaksineringen går senere enn planlagt, synes jeg heller vi skal gjøre vårt ytterste til å få ned smitten. 

Vi ønsket alle å gå tilbake til en relativt normal så snart som mulig. Om det betyr vi må være lydige sauer, så får det heller være. Denne diskusjonen kan vi ta når støvet har lagt seg.

• Liker 3
Skrevet

Å stille kritiske spørsmål er en ting, å gjøre opprør er noe helt annet. Det er allerede mange nok som ikke bryr seg om tiltak mot smitte og her sitter vi.... 

• Liker 4
Skrevet

Ja, la oss gjøre opprør mot tiltakene og åpne landet, før man etter en stund finner ut at det har dukket opp nye mutasjoner og at sitasjonen er så kritisk at man må stenge ned igjen, så åpner man igjen, deretter stenger man igjen, så åpner man igjen, så stenger man igjen og så videre  - slik at hvis vi er riktig heldige, blir vi kanskje, kanskje kvitt viruset før år 2055.

:ironi:

• Liker 4
Skrevet
Prelunia skrev (1 time siden):

Det blir jo sånn når det kommer tiltak som ikke gir mening , da blir folk lei. Tiltak som :

- partner til den fødende kan ikke bli med inn på fødsel før man er så og så mange cm. Da er plutselig smittefaren over. 

- lærere må bruke munnbind til/fra undervisning og på lærerværelset. Men , det er ikke nok munnbind til dette på skolen, siden det blir mange bytter.  Derfor får man  beskjed om at vi må bruke det samme munnbindet hele dagen, eller bruke egne penger på å kjøpe munnbind  (som vi ikke får dekket) - sånn er det der jeg jobber.

osv. 

I perioder: det er forbud mot å treffes flere enn 5 personer, enkelte steder også bot for å ha besøk i det hele tatt, men det er lov at folk drar på ferie til utlandet, og så tar kollektiv til hvor enn de skal sitte i karantene som ingen sjekker om blir gjennomført, og som uansett betyr at man har lov å dra på butikken etc så lenge man selv ander det som nødvendig. 

• Liker 4
Skrevet
velociraptor skrev (16 minutter siden):

I perioder: det er forbud mot å treffes flere enn 5 personer, enkelte steder også bot for å ha besøk i det hele tatt, men det er lov at folk drar på ferie til utlandet, og så tar kollektiv til hvor enn de skal sitte i karantene som ingen sjekker om blir gjennomført, og som uansett betyr at man har lov å dra på butikken etc så lenge man selv ander det som nødvendig. 

Enig. Jeg er helt for å ha retningslinjer,  men problemet er at de blir helt ulogiske for de fleste når det blir slik.. Da er det mange som gir helt f. Hvorfor skal man kun treffes 5 når det f.eks er lov å reise utenlands? 

• Liker 1
Skrevet
Prelunia skrev (1 time siden):

osv. 

Hørtes kjent ut. Vi har også fått samme beskjed om munnbind. Være gode rollemodeller for elevene - og bruke munnbind feil i deres åsyn. 

• Liker 1
Gjest Tutte
Skrevet
Bente1234 skrev (2 timer siden):

Jeg tror det kommer til og bli flere og flere kritiske røster blant fagfolk etter som tiden går. 

Mye tyder på det og bra er det. Når noen først har uttalt seg, så er det også lettere for flere å stå fram. Er nok mange som har holdt kjeft tidligere i redsel for å bli sett ned på.

Skrevet
Tutte skrev (1 minutt siden):

Mye tyder på det og bra er det. Når noen først har uttalt seg, så er det også lettere for flere å stå fram. Er nok mange som har holdt kjeft tidligere i redsel for å bli sett ned på.

Eller rett og slett miste jobben. 

• Liker 4
Skrevet
Example skrev (Akkurat nå):

Hørtes kjent ut. Vi har også fått samme beskjed om munnbind. Være gode rollemodeller for elevene - og bruke munnbind feil i deres åsyn. 

Ja, helt idiotisk. Da er det bedre å ikke bruke munnbind   , tenker jeg,  når man må bruke det feil- eller bruke egne penger på munnbind man er pålagt å bruke på jobb. 

På min jobb har vi i tillegg fått påbud om hjemmekontor etter undervisning, og de regner med at alle bruker 30 min på hjemturen. Hjemturen blir ikke regnet som arbeidstid,  men fritid. Derfor får vi 30 min mer i bunden tid, som betyr at vi slutter halv 5 på jobb istedenfor 4. Noe som igjen betyr at jeg ikke rekker å hente i bhg.

Da kjenner jeg ekstra på å gidde og strekke meg ekstra for jobben. Jeg sier at jeg jobber alene i klasserommet mitt , og slutter vanlig. Jeg får lov til å være der hele dagen med 24 elever, men så fort de drar hjem,  er det smittefarlig og sitte der alene jeg må hjem. 

• Liker 3
Skrevet
- Brian skrev (1 time siden):

Ja, la oss gjøre opprør mot tiltakene og åpne landet, før man etter en stund finner ut at det har dukket opp nye mutasjoner og at sitasjonen er så kritisk at man må stenge ned igjen, så åpner man igjen, deretter stenger man igjen, så åpner man igjen, så stenger man igjen og så videre  - slik at hvis vi er riktig heldige, blir vi kanskje, kanskje kvitt viruset før år 2055.

:ironi:

Dit er vi på god vei allerede med med åpning og stenging. Intet nytt under solen der. 

• Liker 3
Skrevet
Prelunia skrev (37 minutter siden):

Ja, helt idiotisk. Da er det bedre å ikke bruke munnbind   , tenker jeg,  når man må bruke det feil- eller bruke egne penger på munnbind man er pålagt å bruke på jobb. 

På min jobb har vi i tillegg fått påbud om hjemmekontor etter undervisning, og de regner med at alle bruker 30 min på hjemturen. Hjemturen blir ikke regnet som arbeidstid,  men fritid. Derfor får vi 30 min mer i bunden tid, som betyr at vi slutter halv 5 på jobb istedenfor 4. Noe som igjen betyr at jeg ikke rekker å hente i bhg.

Da kjenner jeg ekstra på å gidde og strekke meg ekstra for jobben. Jeg sier at jeg jobber alene i klasserommet mitt , og slutter vanlig. Jeg får lov til å være der hele dagen med 24 elever, men så fort de drar hjem,  er det smittefarlig og sitte der alene jeg må hjem. 

Da blir jeg litt tverr, og bruker munnbind som anbefalt av helsemyndighetene. Innfører de påbud, så må de ta regningen for det også. Så het har jeg hatt et forbruk på opp til 10 munnbind på en dag på enkelte dager. 

Det er ikke så populært, men jeg er ikke alene om det. 

• Liker 2
Skrevet

Opprør er ingen god ide. Lydighet er bedre enn egenrådighet. Selvom jeg synes flere av tiltakene er dustete. Kommer til å følge de uansett. 

• Liker 2
Skrevet

Så konspirasjonsteoretikerne var ikke så galne allikevel  :klo:

Morsomt det der, har sagt fra første dag at de som ropte "konspirasjonsteoretikere" er det største konspirasjonsteoretikerne. 

Nå ser vi det jo

• Liker 5
Skrevet
16 hours ago, Kågebruker said:

Opprør er ingen god ide. Lydighet er bedre enn egenrådighet. Selvom jeg synes flere av tiltakene er dustete. Kommer til å følge de uansett. 

Jeg følger tiltakene og loven, og jeg er for gode rutiner for hygiene og avstand. Men jeg har også sett hele tiden hvor idiotisk lite begrunnet tiltakene er, og hvordan de prøver å få oss til å være forsøkskaniner på en ukjent mRNA vaksine.

• Liker 5
  • Opprett ny...