Gå til innhold

Hvorfor har denne personen ledsager bevis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Kjenner en person som har ledsager bevis, og som har fått det nå til taxi også. Denne personen går også på AAP og får flere tusen i måneden, og lever det gode liv. Problemet er at denne personen er helt frisk?  ( er en venn av meg).  Trodde det var bare de som trengte følge og hadde en funksjonsnedsettelse som fikk det? Personen har bare en psykisk lidelse, bipolar. Og denne personen går skole, og har jo aldri med seg følge til vanlig. Hva er dette egentlig? Er det lov?

Anonymkode: b3470...9f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk kan ha problemer som ikke du vet, også dine nermeste 

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Bry deg heller om dine egne ting.

Hva tjener du på å være så smålig? Føler du deg stor og sterk?

Anonymkode: 5c70f...fa0

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva.. Psykisk lidelse kan faktisk være funksjonsnedsettelse. Jeg vil tro at din venn i perioder faktisk har behov for ledsager, altså noen som hjelper personen med det den selv ikke mestrer. Det å si at noen bare er bipolar å ikke syk, det er høl i hue. Psykisk sykdom er også sykdom! 

Anonymkode: f5ca2...099

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bry deg heller om dine egne ting.

Hva tjener du på å være så smålig? Føler du deg stor og sterk?

Anonymkode: 5c70f...fa0

Jeg ser at dette er jo grov snylting av samfunnet. Jeg er med denne personen nesten hele tiden, vi er nærme hverandre. Og personen trenger da ingen form for følge. Drar på fester og alt kjempe sent og kommer seg hjem. Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ledsagerbevis blir jo ikke bare levert ut til hvem som helst. Selv om dere er venner, vet du tydeligvis ikke alt om personen.

Anonymkode: 91af8...82e

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva.. Psykisk lidelse kan faktisk være funksjonsnedsettelse. Jeg vil tro at din venn i perioder faktisk har behov for ledsager, altså noen som hjelper personen med det den selv ikke mestrer. Det å si at noen bare er bipolar å ikke syk, det er høl i hue. Psykisk sykdom er også sykdom! 

Personen er syk, det vet da jeg å. Jeg sliter psykisk selv! Men dette handler om å trenge følge og funksjonsnedsettelse. Ts

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hvorfor mener du at du har noe med dette? Pass dine egne saker.

AnonymBruker
Skrevet
Catalina Culès skrev (Akkurat nå):

Hvorfor mener du at du har noe med dette? Pass dine egne saker.

Fordi jeg sliter psykisk selv, men får ingen ledsager bevis nei. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Personen er syk, det vet da jeg å. Jeg sliter psykisk selv! Men dette handler om å trenge følge og funksjonsnedsettelse. Ts

Hvis du vet det, så lurer jeg på hvorfor du påstår personen er helt frisk... Selv om du sliter psykisk selv så trenger inn det være ensbetydende med at du vet hva din venn trenger. Man får jo ikke ledsager bevis for morroskyld... 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg sliter psykisk selv, men får ingen ledsager bevis nei. Ts

Om du sliter psykisk selv så vet du vel at det finnes ganske mange forskjellige grader av psykisk sykdom? Jeg og en venninne er begge psykisk syke, men har to forskjellige psykiske lidelser med tilleggsplager som gjør at jeg klarer meg sånn noenlunde i hverdagen med terapi 1 gang i uka mens hun har bodd på psykiatrisk fast de siste 5 årene og ser ikke ut til å kunne komme ut i nærmeste fremtid.

Anonymkode: c2481...b82

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vet det, så lurer jeg på hvorfor du påstår personen er helt frisk... Selv om du sliter psykisk selv så trenger inn det være ensbetydende med at du vet hva din venn trenger. Man får jo ikke ledsager bevis for morroskyld... 

Fordi personen er syk i form av at hen hører stemmer/ vrangforestillinger noen ganger, veldig sjeldent pga går på medisin. Og det vet jeg fordi personen forteller meg hele tiden når hen opplever det og når ting blir vanskelig, og det er nesten aldri. Da kan noen forklare hvorfor en person som i flere måneder/ år virker nesten helt normal og klarer seg helt selv, får noe så alvorlig som ledsager bevis? Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du sliter psykisk selv så vet du vel at det finnes ganske mange forskjellige grader av psykisk sykdom? Jeg og en venninne er begge psykisk syke, men har to forskjellige psykiske lidelser med tilleggsplager som gjør at jeg klarer meg sånn noenlunde i hverdagen med terapi 1 gang i uka mens hun har bodd på psykiatrisk fast de siste 5 årene og ser ikke ut til å kunne komme ut i nærmeste fremtid.

Ja, det er akkurat det jeg vet. Jeg omgås med denne personen flere ganger i uka. Og ser at personen ikke trenger noe som heter ledsager bevis. Medisin kan jeg skjønne, men ledsager bevis, nei. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei. Kjenner en person som har ledsager bevis, og som har fått det nå til taxi også. Denne personen går også på AAP og får flere tusen i måneden, og lever det gode liv. Problemet er at denne personen er helt frisk?  ( er en venn av meg).  Trodde det var bare de som trengte følge og hadde en funksjonsnedsettelse som fikk det? Personen har bare en psykisk lidelse, bipolar. Og denne personen går skole, og har jo aldri med seg følge til vanlig. Hva er dette egentlig? Er det lov?

Sjekk siden til "Sløseriombudsmannen" på fb. Her postes det mange innlegg i uka der jeg og mange andre synes er viktigere i kampen om sårt tiltrengte penger og bruken av unødvendige ressurser. Bedre du bruker tiden din der. Lettere er det også da han har gjort grovjobben for deg. ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden):

Sjekk siden til "Sløseriombudsmannen" på fb. Her postes det mange innlegg i uka der jeg og mange andre synes er viktigere i kampen om sårt tiltrengte penger og bruken av unødvendige ressurser. Bedre du bruker tiden din der. Lettere er det også da han har gjort grovjobben for deg. ;)

Takk for svar! Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er akkurat det jeg vet. Jeg omgås med denne personen flere ganger i uka. Og ser at personen ikke trenger noe som heter ledsager bevis. Medisin kan jeg skjønne, men ledsager bevis, nei. Ts

Kan du ikke bare spørre henne hva hun bruker det ledsagerbeviset til da?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare spørre henne hva hun bruker det ledsagerbeviset til da?

Er jo det jeg har spurt om, det rare er at hun selv ikke vet hvorfor hun har fått det😅 ts

AnonymBruker
Skrevet

Er jo det jeg har spurt om, det rare er at hun selv ikke vet hvorfor hun har fått det😅 ts

I call bullshit! Man får jo ikke ledsagerbevis ut av det blå, hun vet det nok, men er ikke sikkert hun vil dele det med deg. .. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Da lyver hun for du må selv søke om å få ledsagebevis og der oppgi grunn.

• Liker 3
Skrevet

Hun vet det nok, hun har bare ikke lyst til å fortelle deg det.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...