AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #1 Skrevet 13. mars 2021 Hei. Jeg kjøpte overgangssko til sønnen min i dag og da jeg betalte spurte hun i kassen om jeg ville ha med skoesken. Jeg takket nei til det. da jeg kom hjem fant vi ut at skoene var for små (han var ikke med på butikken for å prøve.) jeg dro tilbake i butikken for å bytte de (under to timer etter handelen) men den retten mistet jeg visst da jeg takket nei til skoesken!!?? Jeg mener...what?? Burde hun ikke si fra om det da jeg handlet, eller er dette noe alle vet? Anonymkode: 3fe1a...62c 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #2 Skrevet 13. mars 2021 I utgangspunktet har du ikke rett til å bytte sko du har kjøpt i fysisk butikk uansett om du har esken eller ikke. Hvis butikken lar deg bytte med esken er det en ekstraservice som de ikke er pliktige til. Anonymkode: b189d...239 23
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #3 Skrevet 13. mars 2021 De fleste er vel klar over det, men her må jo butikken legge seg flat dersom den ansatte ikke opplyste om dette! Anonymkode: 043b1...2f7 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #4 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I utgangspunktet har du ikke rett til å bytte sko du har kjøpt i fysisk butikk uansett om du har esken eller ikke. Hvis butikken lar deg bytte med esken er det en ekstraservice som de ikke er pliktige til. Anonymkode: b189d...239 Men her vil de jo ikke at mer enn en fra hver familie drar og handler (pga coronna). Siden han ikke kan handle selv dro jeg med mål av foten hans for å handle. Anonymkode: 3fe1a...62c 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #5 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men her vil de jo ikke at mer enn en fra hver familie drar og handler (pga coronna). Siden han ikke kan handle selv dro jeg med mål av foten hans for å handle. Anonymkode: 3fe1a...62c Men da er det jo naturlig å spørre om man får byttet dem hvis de ikke passer siden det ikke er en rett man har etter loven. Anonymkode: b189d...239 21
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #6 Skrevet 13. mars 2021 Du har dessverre null rett siden de er kjøpt over disk. Uansett om de ikke passer, uansett om den ansatte ikke opplyste om dette med esken. Anonymkode: 28012...d4d 7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #7 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men da er det jo naturlig å spørre om man får byttet dem hvis de ikke passer siden det ikke er en rett man har etter loven. Anonymkode: b189d...239 Nei, du har faktisk ikke bytterett hvis det er kjøpt over disk. Anonymkode: fa929...8d5 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #8 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har dessverre null rett siden de er kjøpt over disk. Uansett om de ikke passer, uansett om den ansatte ikke opplyste om dette med esken. Anonymkode: 28012...d4d Vel, da velger jeg å droppe denne butikken senere, da jeg anser det som dårlig kundebehandling å ikke si noe. De fleste butikker er jo mer fleksible enn det der vil jeg tro. (Og ja jeg ser den som blir delt etter hver jul om at kunder ikke har rett til å bytte gaver osv) Jeg sa: håper de passer siden han ikke kan være med å prøve selv. Hun sa: de skal nok passe siden du målte foten ( jeg hadde sånn såle man kan måle foten med, men de ble for små over rista.) Anonymkode: 3fe1a...62c 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #9 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, du har faktisk ikke bytterett hvis det er kjøpt over disk. Anonymkode: fa929...8d5 Det er jo det den du siterer sier. Anonymkode: 1dc39...0ab 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #10 Skrevet 13. mars 2021 Står det noe om rett til å bytte på kvitteringen? Anonymkode: 46087...5dd 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #11 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, du har faktisk ikke bytterett hvis det er kjøpt over disk. Anonymkode: fa929...8d5 Tror du må pusse brillene din og lese en gang til. Anonymkode: b189d...239 7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #12 Skrevet 13. mars 2021 De har alt på sitt rene etter forbrukerkjøpsloven. Derfor jeg virkelig liker lovverket rundt netthandel - tre ukers angrefrist. Har ikke handlet noe i fysisk butikk på årevis. Og likevel klager man over butikkdøden i sentrum.... Anonymkode: 092a9...7c4 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #14 Skrevet 13. mars 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, da velger jeg å droppe denne butikken senere, da jeg anser det som dårlig kundebehandling å ikke si noe. De fleste butikker er jo mer fleksible enn det der vil jeg tro. (Og ja jeg ser den som blir delt etter hver jul om at kunder ikke har rett til å bytte gaver osv) Jeg sa: håper de passer siden han ikke kan være med å prøve selv. Hun sa: de skal nok passe siden du målte foten ( jeg hadde sånn såle man kan måle foten med, men de ble for små over rista.) Anonymkode: 3fe1a...62c Du som forbruker må faktisk sette deg inn i lover og regler selv. En mindre dyr lærepenge for deg, kunne vært verre kjøp. Anonymkode: 28012...d4d 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #15 Skrevet 13. mars 2021 Lovverket sier vel at man ikke har krav på å bytte i fysisk butikk. Men det er egne regler for hver butikkjede. Burde stå i kvitteringa om du har åpent kjøp. De fleste steder har vel bytterett i 30 dager slik jeg har lagt merke til. Du får enten pengene tilbake eller et gavekort hvis det er. Uansett: Skal du kjøpe sko anbefaler jeg å ta med guttungen uansett selv om det er koronaregler. Bare sørg for å handle når det er færre folk og å holde avstand... Så er det ikke noe problem vel. Anonymkode: 82222...e2f 3
bundaberg Skrevet 13. mars 2021 #16 Skrevet 13. mars 2021 Fint om du informerer navnet på butikken. 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #17 Skrevet 13. mars 2021 Alle de vanlige skokjedene tillater bytte av sko! Jeg har byttet sko med og uten eske. Når kunden kommer tilbake rett etter, og ikke får byttet til annen sko eller størrelse fordi "hun takket nei til esken", da gjør butikken seg unødvendig vanskelig! Her hadde jeg aldri kjøpt sko igjen! Anonymkode: 03713...5e9 11
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #18 Skrevet 13. mars 2021 Dårlig service! Jeg har aldri vært utfor at man ikke får byttet 🤷🏻♀️ Anonymkode: 9bacb...be3 7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #19 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du som forbruker må faktisk sette deg inn i lover og regler selv. En mindre dyr lærepenge for deg, kunne vært verre kjøp. Anonymkode: 28012...d4d Ingen lov som soer at man kan bytte, men kun hvis skoesken er med?? Ikke alle butikkene som praktiserer krav om skoeske, og det er en filleting hvis det er det som skaper byttenekt! Eksen har de nok rett bak disken. Butikken taper nada på å bytte til en annen størrelse/sko! Anonymkode: 03713...5e9 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #20 Skrevet 13. mars 2021 Tror skoeska egentlig er en unnskyldning for å ikke la deg bytte. 🙄 Er dette en lokalkjede? Disse har tendenser til å ikke la seg tape penger på Anonymkode: 82222...e2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå