Uni Skrevet 13. mars 2021 #1 Skrevet 13. mars 2021 (endret) Jeg lurer på om noen her med lappen har fått høre at de måtte pugge en kjørerute rundt i og utenfor Oslo før de fikk ta oppkjøring? Kjørelæreren min, som ikke er helt stabil i norsk (men ganske god) har sagt at vi for trinn 4.1.2 må kunne kjøre fra Økern til Jernbanestasjonen, til Bjerke travbane, til Gardermoen utenom E6 og tilbake til Økern. Han har sagt at frem til jeg er klar til å gjøre dette helt på egenhånd mens han bare observerer, så skal jeg kun øvelseskjøre med min far. Jeg og far gjorde et forsøk, men måtte ha GPS for å finne frem. Siden jeg ikke kan sitte med GPS eller kart på mobilen mens jeg kjører, måtte far gjøre det og si hvor jeg skulle kjøre. Jeg spurte kjørelærer etterpå om man virkelig skal klare å kjøre den ruten helt uten hjelp og uten GPS. Han svarer at det er krav at eleven skal finne frem selvstendig og finne rute selv siden eleven vilje til å ta ansvar for unngå ulykke. Liten tips: Erfaring gjør mester. Jeg og far skjønner ingenting. Min svigerinne tok oppkjøring i Oslo 2 ganger for kanskje 3 år siden, og fikk aldri noe slikt krav om å pugge veier. Dette må da være noe misforståelser av noe slag. Vi skjønner heller ingenting av hva denne puggingen har å gjøre med å unngå ulykker. Jeg tenker å finne en norsk kjørelærer ved samme skole og spørre om dette. I mellomtia: Er det noen her som har tatt lappen i Oslo og skjønner hva greia er her? Det kan da ikke være krav at man skal kjenne bilveiene i og utenfor Oslo før man har fått lappen................. Endret 13. mars 2021 av Uni
knulleGuden666 Skrevet 13. mars 2021 #2 Skrevet 13. mars 2021 Mye berdre å ligge langt unna Oslo på alle områder, også oppkjøring. Mye enklere i bygda enn i byen
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #3 Skrevet 13. mars 2021 Høres ut som om han prøver å hi deg et hint om Hvilken rute du får på oppkjøringen din. Anonymkode: edf81...045
Minime94 Skrevet 13. mars 2021 #4 Skrevet 13. mars 2021 Fikk på et vis en slik oppgave når jeg skulle på langkjøring i 2012 (dog ikke i Oslo). Da satt vi først på et rom med et kart og panla ruta og den som ikke kjørte skulle fortelle den som kjørte hvor vi skulle. Måtte da følge med på skilt på vegen osv 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #5 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som om han prøver å hi deg et hint om Hvilken rute du får på oppkjøringen din. Anonymkode: edf81...045 Den trekkes ikke før man sitter i bilen klar til å kjøre opp. Ts, det betyr at du selvstendig og trygt skal skulle kunne planlegge og gjennomføre en kjøretur ved å følge skilt til stedet du skal. Sett opp kjøreplan og planlegg hjemme, og så gjennomfør den på veien. Anonymkode: 8d93b...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #6 Skrevet 13. mars 2021 la være å ta lappen du. Anonymkode: 46072...5c6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #7 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): la være å ta lappen du. Anonymkode: 46072...5c6 Fordi hun ikke skjønner en skoleoppgave? Anonymkode: 8d93b...d1e 4
Gjest Kaiminator Skrevet 13. mars 2021 #8 Skrevet 13. mars 2021 (endret) Ganske sikker på at den ruta kan man følge skilt på veien til, hva med å prøve det med far uten for gps? Ellers kan det være som forrige sa at kjørelærer her forsøker hjelpe deg så du blir flinkere å kjøre oppkjøringsruten. Uansett så istedenfor å synes det er vanskelig, hvorfor ikke prøve en tur, se på skiltene, og følge de? Endret 13. mars 2021 av Kaiminator Edit
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #9 Skrevet 13. mars 2021 På oppkjøring får du ikke beskjed om å kjøre til f.eks Gardermoen uten om e6. Du får derimot beskjed om å kjøre til :stedsnavn og videre derifra til stedsnavn. Osv. Du følger skilt. Anonymkode: f8dc4...8d5 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #10 Skrevet 13. mars 2021 Nå er det lenge siden jeg tok lappen, og kan ikke huske at jeg hadde noe sånt. Men skjønte heller ikke helt hva du slet med? Fra Bjerke til Gardermoen, og ikke kjøre E6? Anonymkode: b1bfe...1fb
Brimi Skrevet 13. mars 2021 #11 Skrevet 13. mars 2021 Jo, det er riktig at du skal kjøre uten GPS. Du må kunne finne fram til steder uten å ha GPS. Å unngå ulykker handler f.eks om at du sjekker veitrafikkmeldinger og kartet på statens vegvesen for å se f.eks hvor det er såpass glatt at du bør kjøre en annen vei. Jeg fikk vite dagen før hvilke steder jeg skulle innom. Jeg gikk på Google maps og kartla ruten og deretter skrev jeg ned noen korte stikkord hvor jeg skulle. F.eks følge vei 36 fram til vei 26, deretter ta av 3 avkjørsel. Dessverre glemte jeg å sjekke på statens vegvesen. Fikk et tips av hun som kjørte før meg om at e18 den veien jeg skulle ta var stengt og det ville bli laang omvei. Derfor måtte jeg kjøre andre veien og jeg var så utrolig stressa pga det🙈 Men det gikk bra det! 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #12 Skrevet 13. mars 2021 Det er jo kartkjøringen! Du kan skrive hvor du skal kjøre og ha med lapp slik at du kan stoppe og se hvor du skal kjøre om du er usikker! Du kan også ha med bilder fra Google maps f.eks! Så og si hjelpemidler med unntak av gps og mobil er jo lov! Anonymkode: a8efc...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #13 Skrevet 13. mars 2021 Postet litt for fort, så her kommer resten. Du har jo fått ruten så det jo bare å øve med din far frem til du kan ruten! Og det er jo lov å kjøre feil, du kan ikke stryke selv om du kjører feil og må snu! jeg var igjennom dette i juni, fikk ruten noen dager i forveien, kvelden før satt jeg på som passasjer mens en venninne kjørte (hun har manuellgir, noe jeg ikke kan kjøre) slik at jeg var kjent med veien. Rett før turen var jeg og noen andre kjøreelever i klasserommet på skolen og snakket om ruten og sjekket den på Google maps. Siden jeg hadde kjørt ruten kunne jeg blant annet fortelle om et trangt stykke pga veiarbeid slik at de andre også var klar over dette. Vi diskuterte også to mulige veier til første punktet, de skulle kjøre vei a mens jeg skulle kjøre vei b, dette fordi jeg kjente vei b bedre enn vei a og det var samme for lærerne hvor vi kjørte bare vi kom til første punktet før vi kjørte videre. Anonymkode: a8efc...ec4 1
Uni Skrevet 13. mars 2021 Forfatter #14 Skrevet 13. mars 2021 Takk for svar! Virker som mye av poenget da er skiltlesingen. Jeg er dårlig på å huske ting som "følg vei 36 frem til vei 26", men hvis det er lov med hjelpemidler i form av notater så hjelper det. Jeg trodde også at vi må kjøre nøyaktig etter planen for å få godkjent, så det hjelper at det holder å klare å komme frem. Ikke minst nyttig å vite at jeg får lignende oppgaver på oppkjøring. Nå blir det mye lettere å skjønne hvordan jeg skal trene med far, takk for hjelp!
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #15 Skrevet 13. mars 2021 Uni skrev (1 time siden): Takk for svar! Virker som mye av poenget da er skiltlesingen. Jeg er dårlig på å huske ting som "følg vei 36 frem til vei 26", men hvis det er lov med hjelpemidler i form av notater så hjelper det. Jeg trodde også at vi må kjøre nøyaktig etter planen for å få godkjent, så det hjelper at det holder å klare å komme frem. Ikke minst nyttig å vite at jeg får lignende oppgaver på oppkjøring. Nå blir det mye lettere å skjønne hvordan jeg skal trene med far, takk for hjelp! Jeg fikk beskjed om at det ikke gikk an å stryke på kartkjøringen ved å kjøre feil som i å glemme å svinge av eller at du tar andre vei til høyre i rundkjøringen når du egentlig skulle ha tatt tredje vei til høyre! Du er jo kommet såpass langt at du kan kjøre bil, og på trinn fire har du med deg læreren mer som en passasjer som følger ekstra godt med men du er såpass trygg at du klarer å håndtere kjøringen på egen hånd! Just in case bør du sjekke med skolen, det er litt forskjellige regler ute å gå, så ta en telefon til kontoret og spør hva som er lov å ha med av hjelpemidler😊 Husk at du må stoppe på en trygg plass dersom du må sjekke notater underveis! På oppkjøringen får du type - ta første vei til høyre, kjør inn i rundkjøringen og ta tredje avkjøring, ta til venstre og finn en plass å snu osv.» Her kan du heller ikke stryke ved å kjøre feil, eller, kjører du mot kjøreretning stryker du jo, men om du glemmer å ta av til høyre og må snu og kjøre litt tilbake for å så svinge inn på veien du skulle ha kjørt inn på så er ikke det i seg selv ensbetydende med stryk! Det er også lov å spørre om sensoren kan gjenta det hen sa om du blir usikker på hva neste mål er! Du kan også be skolen om å få en oversikt over mulige kjøreruter på oppkjøringen sånn at du og din far kan kjøre disse rutene før oppkjøringen! Du har også sannsynligvis en kjøretime før oppkjøringen og da kjører dere på steder som du kan få på oppkjøringen. En annen ting som er lurt å gjøre er å be om kontrollspørsmålene på hva du skal kunne angående bilen slik at du kan gjennomgå de også med din far! Dette skal dere gjøre på skolen da, men jo mer du kan jo tryggere er du når du får spørsmålene av sensoren! Anonymkode: a8efc...ec4 1
Sofusad Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 Uni skrev (8 timer siden): Jeg lurer på om noen her med lappen har fått høre at de måtte pugge en kjørerute rundt i og utenfor Oslo før de fikk ta oppkjøring? Kjørelæreren min, som ikke er helt stabil i norsk (men ganske god) har sagt at vi for trinn 4.1.2 må kunne kjøre fra Økern til Jernbanestasjonen, til Bjerke travbane, til Gardermoen utenom E6 og tilbake til Økern. Han har sagt at frem til jeg er klar til å gjøre dette helt på egenhånd mens han bare observerer, så skal jeg kun øvelseskjøre med min far. Jeg og far gjorde et forsøk, men måtte ha GPS for å finne frem. Siden jeg ikke kan sitte med GPS eller kart på mobilen mens jeg kjører, måtte far gjøre det og si hvor jeg skulle kjøre. Jeg spurte kjørelærer etterpå om man virkelig skal klare å kjøre den ruten helt uten hjelp og uten GPS. Han svarer at det er krav at eleven skal finne frem selvstendig og finne rute selv siden eleven vilje til å ta ansvar for unngå ulykke. Liten tips: Erfaring gjør mester. Jeg og far skjønner ingenting. Min svigerinne tok oppkjøring i Oslo 2 ganger for kanskje 3 år siden, og fikk aldri noe slikt krav om å pugge veier. Dette må da være noe misforståelser av noe slag. Vi skjønner heller ingenting av hva denne puggingen har å gjøre med å unngå ulykker. Jeg tenker å finne en norsk kjørelærer ved samme skole og spørre om dette. I mellomtia: Er det noen her som har tatt lappen i Oslo og skjønner hva greia er her? Det kan da ikke være krav at man skal kjenne bilveiene i og utenfor Oslo før man har fått lappen................. Eco trafikkskole? Måtte også gjøre akkurat det samme. Fra Økern til Oslo S også tilbake til Bjerke travbane var null stress, det klarer du. Men jeg husker jeg grua meg litt til den turen fra Bjerke travbane til Gardemoen uten E6. Spesielt fordi jeg hadde ingen andre å kjøre med hjemme (noe du heldigvis har). Så det jeg gjorde var å ta opp google maps hjemme og søke på fra Bjerke travbane til Gardemoen og ta på en funksjon som tar bort E6 veien. Der øvde jeg på ruten i ca 1 time på mobilen. Øvde på hver eneste sving og skilt. Jeg klarte hele veien uten E6 også sa han til meg at jeg kunne kjøre E6 tilbake til skolen. Var ikke så stress på vei tilbake, han hjelper deg om du ikke klarer veien tilbake til skolen 1
Vigilante8 Skrevet 15. mars 2021 #17 Skrevet 15. mars 2021 knulleGuden666 skrev (På 13.3.2021 den 16.55): Mye berdre å ligge langt unna Oslo på alle områder, også oppkjøring. Mye enklere i bygda enn i byen Kan dere ikke da også holde dere unna Oslo og omegn etter dere har fått førerkortet? Det påvirker nemlig trafikken noe jævlig når dere forviller dere inn i sivilisasjonen.
knulleGuden666 Skrevet 15. mars 2021 #18 Skrevet 15. mars 2021 Vigilante8 skrev (1 minutt siden): Kan dere ikke da også holde dere unna Oslo og omegn etter dere har fått førerkortet? Det påvirker nemlig trafikken noe jævlig når dere forviller dere inn i sivilisasjonen. Kjører jeg ofte i Oslo???
Uni Skrevet 15. mars 2021 Forfatter #19 Skrevet 15. mars 2021 On 3/14/2021 at 1:21 AM, Sofusad said: Eco trafikkskole? Måtte også gjøre akkurat det samme. Fra Økern til Oslo S også tilbake til Bjerke travbane var null stress, det klarer du. Men jeg husker jeg grua meg litt til den turen fra Bjerke travbane til Gardemoen uten E6. Spesielt fordi jeg hadde ingen andre å kjøre med hjemme (noe du heldigvis har). Så det jeg gjorde var å ta opp google maps hjemme og søke på fra Bjerke travbane til Gardemoen og ta på en funksjon som tar bort E6 veien. Der øvde jeg på ruten i ca 1 time på mobilen. Øvde på hver eneste sving og skilt. Jeg klarte hele veien uten E6 også sa han til meg at jeg kunne kjøre E6 tilbake til skolen. Var ikke så stress på vei tilbake, han hjelper deg om du ikke klarer veien tilbake til skolen Stemmer, Eco. Jeg tror jeg må kjøre en del ganger med faren min for å finne veien uten å stoppe og sjekke kart/GPS, for jeg har ikke god detaljhukommelse. Men det høres ut som det er mindre strengt enn jeg fikk inntrykk av fra lærern (Amer).
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #20 Skrevet 15. mars 2021 Jeg har aldri vært borte i dette. Er det noe nytt? Jeg tok lappen i 2014. Anonymkode: e926b...865
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå