Gjest Ragnar Danneskjöld Skrevet 13. mars 2021 #1 Skrevet 13. mars 2021 Det er mye jeg mener er kritikkverdig med myndighetenes håndtering av pandemien og selve tiltakene, men når jeg ser kritikere ramse opp lave dødstall og smittetall, så slår det meg at det ikke virker som de skjønner eller tar høyde for at disse hadde vært langt høyere uten tiltak? Hos vår nærmeste nabo Sverige har det jo ikke gått like bra. Så kan man jo diskutere prisen av tiltakene vi har hatt hvor jeg mener vi burde åpne opp mer enn vi gjør i dag, men det kan være en annen tråd. Mitt poeng er at vi har de tallene vi har som følge av tiltak og det virker det som det er flere som ikke har forstått. https://www.vg.no/spesial/corona/norden/
Blålin Skrevet 13. mars 2021 #2 Skrevet 13. mars 2021 Jo, mange av oss forstår. Jeg ser det som en helhet. Personlig har jeg ikke endret livet stort pga tiltak. Eneste forskjellen er at jeg ikke får oppholdt meg i utlandet (noe som betyr nesten alt for meg). Jobb har gått som normalt, med tidvise permitteringer for enkelte. Men jeg ser også at Norge er unikt. Norge har lav og spredt befolkning, der uvanlig mange bor i enebolig og rekkehus. Også er vi et privat folkeslag, vi henger sjelden "i gjeng", som nedover på kontinentet. Vi ville klart oss ganske bra uansett, er min tro. Selv i Sverige bor langt fler i byer. De har ikke våre distrikter (eller distriktspolitikk). Mange innvandrere har heller ikke endret livet mye, derav mye smitte i Oslo øst. Alt i alt ser jeg ikke at det ville blitt de helt store forskjellene uten tiltak. 1
Ukjent. Skrevet 13. mars 2021 #3 Skrevet 13. mars 2021 Fhi har vel beregnet at ca 6000 mennesker ville dødd i løpet av pandemiperioden dersom de eneste tiltakene hadde vært oppfordringer om hygiene. Vi vet at de aller fleste som dør er svært gamle og/eller svært syke mennesker. Basert på dette tallet synes jeg ikke tiltakene er verdt det. Det å dø av virus er en naturlig død. Å bli sperret inne, fratatt jobb og skolegang er ikke naturlig. Det er et overgrep. Hvor mange liv som direkte og indirekte vil gå tapt eller være ødelagt som følge av tiltakene har vi ikke tall på enda. Men yngre liv går tapt, og det er langt mer alvorlig enn at de som likevel har kort tid igjen går bort. 2
Anbefalte innlegg