AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #81 Skrevet 13. mars 2021 Veldig fint for deg og jeg er glad på dine vegne, men selv ble jeg syk et år før jeg var ferdig utdannet. Jeg rakk ikke å ha en godt betalt jobb, og jeg var 27 når jeg ble syk, så jeg får ikke ung ufør. Hvis jeg ikke blir frisk av min kroniske sykdom (ja, jeg har håp... men de er ikke realistiske) så havner jeg på minimum ufør. Så enkelt er det. Jeg syns det er kjipt for jeg har så mye å gi, men kroppen min sviktet meg. Hadde det gått 5 år til før jeg ble syk hadde jeg også hatt bedre utsikter. Anonymkode: bb31e...369 3
flusa Skrevet 13. mars 2021 #82 Skrevet 13. mars 2021 Jeg er glad på dine vegne, du er jævla heldig. Du har det godt. Jeg har jobbet store deler av livet mitt,men har fortsatt minstesats som ufør. Heia, for sånne som deg !! 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #83 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er drittlei av alle som tror at vi uføre er fattige. Vi er IKKE fattige, da det finnes flere av oss som hadde høyt inntekt før vi uheldigvis ble uføre. Dere slipper å synes synd på oss! Jeg jobbet som IT-leder (leder for systemutviklere) i privat sektor, og hadde en inntekt for 880.000 kroner før jeg ble uføretrygd. Bedriften hadde en god uføreforsikring som kom meg til gode. Forsikring gir utbetaling for 1G i året (101 351 kroner). Jeg har jobbet 12 år i arbeidslivet før jeg ble uføre. Jeg får uføretrygd inntil 6G (6 * 101351 = 608 106) og 66 % av dette er 401 349 kroner. I tillegg får jeg 1G gjennom forsikringen fra bedriften. Det tilsvarer 401349 + 101351 = 502 700 kroner. Inntekten min er redusert med nesten 380.000 kroner, noe som førte til at måtte selge en del ting for å redusere forbruket. Jeg mener overhode ikke at jeg er fattig. Slutt å kall oss uføre for fattige! Anonymkode: c9a79...f3a Hvem er "vi" og "oss" ? Du kan ikke snakke på vegne av alle uføre. Selv om du ikke sliter økonomisk så kan andre gjøre. Alle liv er forskjellige og kan ikke sammenlignes. Anonymkode: 87a56...056 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #84 Skrevet 13. mars 2021 Blueberrymuffin skrev (2 timer siden): Skal sies at de fleste uføre ikke hadde en lønn på opp mot en million før de ble uføre. Dette er et glansbilde og absolutt ikke forenelig med å være uføretrydet. De fleste uføre har ofte en gjennomsnittslønn (dersom de var i fast lønn) på 450 000 som vil si 297 000 som uføre før skatt. Da sitter de igjen med ca 220 000 eller ca 18 000 i mnd, og det er kun de som har vært i full jobb. De som lever på aap får enda mindre. Så nei, det er ikke vanlig at uføre tjener en halv million, slik du gjør. Jeg tjener jo ikke like mye som deg, selv når jeg er i full jobb, og da er eksempelet ditt helt uforenelig med folk flest som er uføre. Hadde jeg blitt ufør ville jeg blitt fattig, med en mnd inntekt på 21 000, og det er langt mindre enn 41 000 som du får i mnd. Du får like mye i året etter skatt, som jeg får før skatt. Tygg litt på den, dette er ikke normalt for uføre. Jepp. Uføretrygdede er som regel noen fattige stusslige tapere alle sammen Anonymkode: c76f4...9ad 1
Gjest Smeltemann Skrevet 13. mars 2021 #85 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS har en god trygd, hun er ikke på minstesats. Jeg tror pipa hadde hatt en annen lyd hadde hun vært på laveste trygd, da ER man fattig. Men poenget her er at TS har en god trygd, men at mange tror man som trygdet automatisk er fattig. Ikke alle uføre er det. Anonymkode: efb4f...5f2 Det er vel de som synes de har lite som liger mest også da.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #86 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Bra du ikke har en arvelig sykdom som videreføres da! Anonymkode: ea3a5...bc9 Så lenge barna er friske ved fødsel og er det ett år eller 6 måneder etter, så spiller det ingen rolle... For de spør ikke etter min sykdom.. Anonymkode: 87e05...cb7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #87 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er jo ikke flesteparten i din situasjon så heldig som deg da, er vel en grunn til at de fleste tenker fattig med en gang. Dessuten så er det jo trist når folk blir syke, mister flere hundre tusen i inntekt, og aldri kan øke inntekten sin, eller være litt ekstra syke og få overtidsbetalt. Anonymkode: 41aab...c52 Det stemmer at flesteparten ikke er i min situasjon, men det er mange som er i min situasjon. Det er faktisk helt vanlig med uføreforsikring gjennom jobben hvis man har en "kontorjobb" som krever akademisk bakgrunn. Det er dog stor variasjon mellom hvor mye man får utbetalt gjennom forsikringen. Målet med denne tråden er å synliggjøre at det finnes flere uføre med god inntekt. Anonymkode: c9a79...f3a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #88 Skrevet 13. mars 2021 Smeltemann skrev (2 timer siden): Hatt for dårlig jobb da. Det koster så lite å tegne en uføreforsikring. Det fleste får dekket uføretrygd forsikringen gjennom jobben. Anonymkode: c9a79...f3a
Gjest Smeltemann Skrevet 13. mars 2021 #89 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det fleste får dekket uføretrygd forsikringen gjennom jobben. Anonymkode: c9a79...f3a Det stemmer. Det har jeg. Om jeg har vært så uheldig og blitt syk eller skadet meg så har jeg hatt veldig bra uføretrygd m/forsikringer.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #90 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts, dette er et flaut og tankeløst innlegg. Tror du virkelig at alle uføre er i samme situasjon som deg? Tror du alle uføre har 500 000 i året? Her burde du ha undersøkt litt før du skrev dette tullete og meningsløse styret. Anonymkode: 17fd5...190 Ja, flere uføre er i samme båt som meg. Vi er lei av å blitt kalt fattige når vi ikke er det. Du bør sette seg inn i at det er flere uføre som har normal inntekt, og ikke bør stemplet som "fattig". Anonymkode: c9a79...f3a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #91 Skrevet 13. mars 2021 Råååsa skrev (1 time siden): Jeg skjønner deg ikke TS? Hva har det å si for deg at vennene dine trur du har fattig. Jeg vil tro det tar deg 3-5 sekunder å si: neida, jeg hadde grei forsikring. Hjelper ikke det får du legge det ut på facebook. Hensikten med tråden er å fortelle det finnes flere uføre som har normal inntekt, og ikke bør anses som fattige. Det hjelper lite at jeg legger ut på facebook, når den generelle holdningen i samfunnet er at uføre er fattige. Det er derfor jeg har laget en tråd på KG for å belyse problemet. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde dødd om jeg måtte overleve på 500k i året. Anonymkode: 17776...6c4 Det var hardt å overleve på 500k, når man hadde 880k til vanlig. Det forstår jeg godt. Jeg måtte gjennom omstillingsprosess, der jeg måtte kutte forbruket hardt. Det var mulig å gjennomføre det, og jeg lever normalt idag. AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Bra for deg TS. Jeg er uføretrygdet og. Men sliter hver måned å få endene til å møtes. Anonymkode: bf639...ed5 Jeg har tidligere skrevet jeg har full sympati for uføre med minste sats, men må fremdeles belyse at det ikke gjelder flere. Selvom det er stor andel som sliter med å få endene til å møtes. Derfor er det enda viktigere folk tegner uføreforsikringer enten gjennom jobben eller privat. Jeg var heldig som hadde dette gjennom jobben, hvis ikke ville inntekten min bli mer enn halvert. Anonymkode: c9a79...f3a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #92 Skrevet 13. mars 2021 Smeltemann skrev (9 minutter siden): Det stemmer. Det har jeg. Om jeg har vært så uheldig og blitt syk eller skadet meg så har jeg hatt veldig bra uføretrygd m/forsikringer. Har du privat uføreforsikring i tillegg? Det er ikke sikkert forsikringen gjennom jobben er tilstrekkelig. Anonymkode: c9a79...f3a
Gjest Smeltemann Skrevet 13. mars 2021 #93 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du privat uføreforsikring i tillegg? Det er ikke sikkert forsikringen gjennom jobben er tilstrekkelig. Anonymkode: c9a79...f3a Den er tilstrekkelig. Det har jeg sjekket. Jeg har levd fint på uføretrygd uten forsikring å jeg.
PetterKanin Skrevet 13. mars 2021 #94 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men om dette var sant, ville du visst at maks uføretrygd ikke passerer 400000 pga at det regnes ut fra gjennomsnittlig grunnbeløp. Maks uføretrygd vil ikke passere 400000 før i 2021. Her har du utregningen som gjelder inntil nytt grunnbeløp er på plass fra mai 2021: https://www.smartepenger.no/trygd/1203-uforetrygd Anonymkode: c2fe1...cd8 Vi vet per i dag at maks uføretrygd for 2021 vil bli minst 401350 kr. Grunnbeløpet blirikke redusert.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #95 Skrevet 13. mars 2021 Tror du har misforstått. Det er uføre som klager på ar de er fattige, ikke vi som jobber. Vi syns dere får for mye fra staten. Anonymkode: 94926...739
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #96 Skrevet 13. mars 2021 Visum skrev (3 timer siden): Jeg vil ikke tro dette er engangstilfelle. Nei, langt i fra. Jeg har også over 500k. Privat forsikring i tillegg til den fra jobben + at jeg har god tid å sysler litt med aksjer og div. investeringer. Når man har så mye tid til overs, må man bruke den til noe fornuftig, de fleste har en pc. Utnytt den situasjonen man er i til noe positivt, i stedet for å sutre. Jobber litt frivillig innimellom også, så jeg "gir litt tilbake til samfunnet" og. Så jeg har litt varierende kapitalinntekt i tillegg. Gjeldfri er jeg så og si også. Anonymkode: 1f723...154 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #97 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det provoserer meg at folk synes synd på meg fordi jeg er uføre. Om synes synd på meg fordi jeg ikke kan jobbe igjen, da forstår jeg det. Det er derfor de synes synd på meg, men det er fordi jeg er "fattig". Spesielt irriterende er det når tidligere venninner sier at de skal betale for meg, og jeg forteller dem at jeg kan betale for meg selv. Det er har skjedd flere ganger i min omgangskrets. Anonymkode: c9a79...f3a Jeg har flere uføre i familie og et par venner. Ingen er i nærheten av din nåværende inntekt. Bortsett fra en som pga alvorlig ulykke fikk erstatning. Så at folk tror du er fattig, snakk om luksusproblem. Nesten så jeg tror du prøver å provosere ts. Å virkelig være fattig og slite økonomisk som ufør er ti ganger verre enn at folk tror du er det! Du er mer sytete enn de jeg kjenner som virkelig er fattige. Det sier mye. Anonymkode: 063d0...4fc 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #98 Skrevet 13. mars 2021 Smeltemann skrev (1 time siden): Det er vel de som synes de har lite som liger mest også da. Hva? Anonymkode: efb4f...5f2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #99 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tror du har misforstått. Det er uføre som klager på ar de er fattige, ikke vi som jobber. Vi syns dere får for mye fra staten. Anonymkode: 94926...739 For mye? Er 16.300 for mye å leve for mener du? Hvor mye burde trygden senkes? Anonymkode: efb4f...5f2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #100 Skrevet 13. mars 2021 Smeltemann skrev (52 minutter siden): Det stemmer. Det har jeg. Om jeg har vært så uheldig og blitt syk eller skadet meg så har jeg hatt veldig bra uføretrygd m/forsikringer. Du vet at ikke alle har forsikringer? Jeg har vært syk fra jeg var barn, men mine foreldre forsikret meg ikke. Selv har jeg ikke kunnet tegne forsikring da jeg ble gammel nok, for sykdommen min var jo allerede der. Anonymkode: efb4f...5f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå