Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mange har jobbet men hatt lav lønn og ender derfor på minstesats.

Anonymkode: 576c9...cbc

Hatt for dårlig jobb da. Det koster så lite å tegne en uføreforsikring.

Skrevet
Smeltemann skrev (14 minutter siden):

Det et jo for at de ikke har jobbet før de blir uføre,det synes jeg er helt korrekt.

Det er helt greit, men når man diskuterer her inne så er det som regel de som har minstesats man diskuterer. Ikke de som har hatt jobb med høy inntekt, private forsikringer osv.

Jeg vil nå si at har man uføretrygd og minstesats så er man fattig her i Norge.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Fullt mulig. Uavhengig så er det altså uføre i Norge som har lav inntekt. Det bekrefter du selv. De kan ha hatt en "dårlig" jobb, de kan ha vært uten privat uføreforsikring. 

Anonymkode: 1d739...886

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå):

Det er helt greit, men når man diskuterer her inne så er det som regel de som har minstesats man diskuterer. Ikke de som har hatt jobb med høy inntekt, private forsikringer osv.

Jeg vil nå si at har man uføretrygd og minstesats så er man fattig her i Norge.

Det er utregnet at man skal overleve på trygd, det skal ikke være lukrativt å være trygdet.

AnonymBruker
Skrevet

Også avhengig av hvor mange man har å forsørge!

Anonymkode: ea3a5...bc9

Skrevet
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Det er utregnet at man skal overleve på trygd, det skal ikke være lukrativt å være trygdet.

Det er greit men forskjellen som er på ung ufør og vanlig minstesats er ikke greit. Hadde de på vanlig uføretrygd hatt like mye som de som har ung ufør tillegget så hadde jeg ikke sagt noe. Men det er en annen diskusjon, nå har jeg avsporet ts sin tråd nok her. 😇

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fullt mulig. Uavhengig så er det altså uføre i Norge som har lav inntekt. Det bekrefter du selv. De kan ha hatt en "dårlig" jobb, de kan ha vært uten privat uføreforsikring. 

Ja selvfølgelig har de lav trygd,det hadde vært unormalt om det skulle vært høy uføretrygd. Alle i jobb har råd til en uføreforsikring. Det er snakk om prioritering.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, alle uføre får ikke like mye utbetalt. Det er flere som kun får den laveste uføretrygden, men felles for de er at de har ikke vært i arbeidslivet så lenge.

Poenget mitt er at det er flere som har grei inntekt som uføre. Det er det mange som ikke er klar over. 

Jeg er drittlei av at uføre = fattig

Anonymkode: c9a79...f3a

Jeg var i arbeidslivet i 23 år, og har minstesats. Og jeg er ikke alene. Og uføre forsikring fikk jeg ikke, da mine sykdommer kom da jeg var barn. Jeg har sakte men sikkert blitt sykere, og jeg prøvde å omskolere meg for egen regning, i håp om å holde ut lenger i arbeidslivet. Ble dessverre alt for syk da jeg var ferdig med utdannelsen, og derfor endte jeg med minstesats. Belønningen for å prøve å klare seg lengst mulig. 

Men jeg vet ikke om jeg anser meg for fattig, eier egen bolig og klarer meg fint. Men må jo tenke på hva jeg bruker penger på, og ikke rom for de store utskeielsene. 

Anonymkode: a38e9...7d1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig har de lav trygd,det hadde vært unormalt om det skulle vært høy uføretrygd. Alle i jobb har råd til en uføreforsikring. Det er snakk om prioritering.

Jeg var 20 år da jeg prøvde å få uføreforsikring, men fikk det ingen steder. Da mine sykdommer kom allerede som barn. Men da jeg var 20 år, så jobbet jeg fulltid uten noe problem.

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå):

Det er greit men forskjellen som er på ung ufør og vanlig minstesats er ikke greit. Hadde de på vanlig uføretrygd hatt like mye som de som har ung ufør tillegget så hadde jeg ikke sagt noe. Men det er en annen diskusjon, nå har jeg avsporet ts sin tråd nok her. 😇

De med ung uføre har ikke hatt sjangs til å tjene noe særlig med penger,kort fartstid. Hvor grensen på ung uføre skulle gått er en annen sak.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (4 minutter siden):

Du vet at man ikke får dekket noe om man blir ufør på grunn av problemer man allerede har når forsikringen blir tegnet? Et helseproblem blir somregel ikke stort over natten, men stadig større over tid? Som 8 åring tenkte jeg ikke på å tegne uføreforsikring. Dumt av meg så klart. 

Anonymkode: 83337...4a1

• Liker 4
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var 20 år da jeg prøvde å få uføreforsikring, men fikk det ingen steder. Da mine sykdommer kom allerede som barn. Men da jeg var 20 år, så jobbet jeg fulltid uten noe problem.

Har du prøvd å tegne forsikring senere da?

Gjest Smeltemann
Skrevet

Du vet at man ikke får dekket noe om man blir ufør på grunn av problemer man allerede har når forsikringen blir tegnet? Et helseproblem blir somregel ikke stort over natten, men stadig større over tid? Som 8 åring tenkte jeg ikke på å tegne uføreforsikring. Dumt av meg så klart. 

Du hadde vel foreldre du også? En forsikrer barna ikke sant?

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å tegne forsikring senere da?

Ikke meg du siterer men var i tyveårene når forsikring ble tegnet. Ufør som 38. Man kan tegne så mange forsikringer man vil, men de reserverer seg fra problemer man allerede har som sagt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Du hadde vel foreldre du også? En forsikrer barna ikke sant?

Så man blir skyldig sine foreldres feilgrep? Det er jo rettferdig..  og nei, ikke alle har barneforsikring. 

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet

Så man blir skyldig sine foreldres feilgrep? Det er jo rettferdig..  og nei, ikke alle har barneforsikring. 

Ja en blir det.  Alle kan tegne barneforskning. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (9 minutter siden):

Men ikke alle forsikringsselskap er villige til å forsikre alle som ønsker å bli uføreforsikret. Det er snakk om risiko og det å tjene penger på å uføreforsikre folk som aldri vil bli ufør.

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ikke alle forsikringsselskap er villige til å forsikre alle som ønsker å bli uføreforsikret. Det er snakk om risiko og det å tjene penger på å uføreforsikre folk som aldri vil bli ufør.

Det handler vel ikke om det. Da må en finne et selskap som selger barneforsikringer.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, dette er et flaut og tankeløst innlegg. Tror du virkelig at alle uføre er i samme situasjon som deg? Tror du alle uføre har 500 000 i året? 
Her burde du ha undersøkt litt før du skrev dette tullete og meningsløse styret. 

Anonymkode: 17fd5...190

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er drittlei av alle som tror at vi uføre er fattige. Vi er IKKE fattige, da det finnes flere av oss som hadde høyt inntekt før vi uheldigvis ble uføre. Dere slipper å synes synd på oss!

Jeg jobbet som IT-leder (leder for systemutviklere) i privat sektor, og hadde en inntekt for 880.000 kroner før jeg ble uføretrygd. Bedriften hadde en god uføreforsikring som kom meg til gode. Forsikring gir utbetaling for 1G i året (101 351 kroner). Jeg har jobbet 12 år i arbeidslivet før jeg ble uføre.

Jeg får uføretrygd inntil 6G (6 * 101351 = 608 106) og 66 % av dette er 401 349 kroner. I tillegg får jeg 1G gjennom forsikringen fra bedriften. Det tilsvarer 401349 + 101351 =  502 700 kroner.

Inntekten min er redusert med nesten 380.000 kroner, noe som førte til at måtte selge en del ting for å redusere forbruket. Jeg mener overhode ikke at jeg er fattig. Slutt å kall oss uføre for fattige!

Anonymkode: c9a79...f3a

Men om dette var sant, ville du visst at maks uføretrygd ikke passerer 400000 pga at det regnes ut fra gjennomsnittlig grunnbeløp. Maks uføretrygd vil ikke passere 400000 før i 2021.

Her har du utregningen som gjelder inntil nytt grunnbeløp er på plass fra mai 2021:

https://www.smartepenger.no/trygd/1203-uforetrygd

Anonymkode: c2fe1...cd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...