ErGlad Skrevet 13. mars 2021 #21 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Anekdotiske beviser beviser bare det anekdotiske. Anonymkode: 1d739...886 Jeg vil tro TS vil få fram at det er flere som har normale inntekter etter de ble uføre. Felles for de er at de hadde uføreforsikring, noe som banken ofte anbefaler når man tar opp boliglån. Jeg vil ikke tro dette er engangstilfelle. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #22 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det stemmer. Jeg kommer aldri til å få den samme gode inntekten igjen, men jeg er heller ikke fattig nå. Vil heller si at jeg har normal inntekt. Anonymkode: c9a79...f3a Du har helt rett, du har normal inntekt. Jeg er ufør, minstesats og må snu hver krone. Anonymkode: 8f498...a4f 8
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #23 Skrevet 13. mars 2021 FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå): Merkelig. Er ikke bare for å være hyggelig de vil betale da? Man pleier jo å bytte på det, du tar kaffen i dag så tar jeg den i morgen opplegg. For å sette i kontekst. Før jeg ble ufør, så var jeg som spanderte for alle andre venninner. Nå er tonen annen i gjengen vår: "Du har blitt ufør og fått dårligere råd. Derfor betaler jeg nå siden du spanderte for oss tidligere " Det er selvsagt hyggelig at de spanderer for meg og tar meg inn i varmen. Det er ikke positivt for meg at de forbinder uføre med å være fattig. Den tankegangen bør fjerne som først som sist. Anonymkode: c9a79...f3a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #24 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har helt rett, du har normal inntekt. Jeg er ufør, minstesats og må snu hver krone. Anonymkode: 8f498...a4f Jeg er helt enig. Jeg har sympati med de som har minstesats, men det finnes også de som har normal inntekt som uføre også. Det er viktig å huske! Anonymkode: c9a79...f3a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #25 Skrevet 13. mars 2021 Syntes det blir feil å ta med uføreforsikringer i regnskapet ditt. Det er en inntekt som kommer utenom den offentlige uføreordningen og her er det store forskjeller på hva folk velger eller har for jobb som har disse ordningene. Anonymkode: 3cd60...a7c 4
ErGlad Skrevet 13. mars 2021 #26 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Anekdotiske beviser beviser bare det anekdotiske. Anonymkode: 1d739...886 Jeg fant denne på KG, når jeg søkte:
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #27 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Syntes det blir feil å ta med uføreforsikringer i regnskapet ditt. Jepp, det er faktisk helt feil. Det blir som om at noen som får pasientskadeerstatning går rundt og forteller om at hen tjente 1.500.000,- kr i fjor. Vel, det gjorde vedkommende ikke. Det var en erstatningssum. Eller noen som får igjen 150.000,- i andre forsikringer. Det er jo ikke en inntekt. Det er en forsikringssum. TS tjener egentlig 400.000,- i året. Resten er en forsikringssum. Anonymkode: e83a6...03b 3
GammelKaktus Skrevet 13. mars 2021 #28 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For å sette i kontekst. Før jeg ble ufør, så var jeg som spanderte for alle andre venninner. Nå er tonen annen i gjengen vår: "Du har blitt ufør og fått dårligere råd. Derfor betaler jeg nå siden du spanderte for oss tidligere " Det er selvsagt hyggelig at de spanderer for meg og tar meg inn i varmen. Det er ikke positivt for meg at de forbinder uføre med å være fattig. Den tankegangen bør fjerne som først som sist. Anonymkode: c9a79...f3a Jeg skjønner det. Har en venninne som har det motsatte problemet, hennes vennegjeng klarer ikke å forstå at hun nå må prioritere annerledes enn før. Jenterturer i hytt og pine går ikke lenger når hun er på et helt annet budsjett en hva hun hadde mens hun ennå kunne jobbe. Nå må hun prioritere pengene slik at hun faktisk får reist å truffet barna som er studenter i annen by, hun kan ikke bare reise å bo på hotell når de finner ut at de vil det. I tillegg ble hun skilt så da ble økonomien skikkelig stram Koronaåret har til dels vært en pause for henne da. 😛 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #29 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, alle uføre får ikke like mye utbetalt. Det er flere som kun får den laveste uføretrygden, men felles for de er at de har ikke vært i arbeidslivet så lenge. Poenget mitt er at det er flere som har grei inntekt som uføre. Det er det mange som ikke er klar over. Jeg er drittlei av at uføre = fattig. Anonymkode: c9a79...f3a Laveste sats fordi de ikke har vært i arbeidslivet så lenge ? Kom igjen da ! Hva med de som har jobbet i 30 - 35 år i et lavtlønnsyrke og har minstesats ? Anonymkode: a92de...0a4 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #30 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Laveste sats fordi de ikke har vært i arbeidslivet så lenge ? Kom igjen da ! Hva med de som har jobbet i 30 - 35 år i et lavtlønnsyrke og har minstesats ? Anonymkode: a92de...0a4 Laveste sats for de ikke har vært i arbeidslivet lenge eller har lavinntektsyrke. Anonymkode: c9a79...f3a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #31 Skrevet 13. mars 2021 FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner det. Har en venninne som har det motsatte problemet, hennes vennegjeng klarer ikke å forstå at hun nå må prioritere annerledes enn før. Jenterturer i hytt og pine går ikke lenger når hun er på et helt annet budsjett en hva hun hadde mens hun ennå kunne jobbe. Nå må hun prioritere pengene slik at hun faktisk får reist å truffet barna som er studenter i annen by, hun kan ikke bare reise å bo på hotell når de finner ut at de vil det. I tillegg ble hun skilt så da ble økonomien skikkelig stram Koronaåret har til dels vært en pause for henne da. 😛 Det er akkurat det som er problemet i Norge generelt. Vi skal alltid synes synd på hverandre. Jeg synes det er helt forferdelig at folk skal synes synd på meg. Takler bare det ikke. Har du noen forslag til hvordan jeg kan ta opp dette opp i gjengen vår uten å være direkte? Anonymkode: c9a79...f3a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #32 Skrevet 13. mars 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Det er egentlig ingen i Norge som er fattige. Anonymkode: f32da...de9 Jo, det er da noen, og etter årtusenskiftet har andelen fattige økt. https://forskning.no/penger-ulikhet-okonomi/litt-flere-fattige-i-norge/1585230 Anonymkode: ee773...6dd 5
Gjest Smeltemann Skrevet 13. mars 2021 #33 Skrevet 13. mars 2021 FrøkenMånestråle skrev (29 minutter siden): Stor forskjell på deg og en på minstesats og det er som regel minstesatsen som ligger til grunn for disse meningsløse diskusjonene. Det et jo for at de ikke har jobbet før de blir uføre,det synes jeg er helt korrekt.
ErGlad Skrevet 13. mars 2021 #34 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, det er da noen, og etter årtusenskiftet har andelen fattige økt. https://forskning.no/penger-ulikhet-okonomi/litt-flere-fattige-i-norge/1585230 Anonymkode: ee773...6dd De er IKKE fattig, men de har vedvarende lav inntekt. Det er stor forskjell på det. Ordet vedvarende lav inntekt er definert som 60 % av medianinntekten i landet. Det vil alltid være "fattige" i Norge med andre ord. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #35 Skrevet 13. mars 2021 Ok. Da er du heldig. Anonymkode: 65add...972 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #36 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg er drittlei av alle som tror at vi uføre er fattige. Vi er IKKE fattige, da det finnes flere av oss som hadde høyt inntekt før vi uheldigvis ble uføre. Dere slipper å synes synd på oss! Jeg jobbet som IT-leder (leder for systemutviklere) i privat sektor, og hadde en inntekt for 880.000 kroner før jeg ble uføretrygd. Bedriften hadde en god uføreforsikring som kom meg til gode. Forsikring gir utbetaling for 1G i året (101 351 kroner). Jeg har jobbet 12 år i arbeidslivet før jeg ble uføre. Jeg får uføretrygd inntil 6G (6 * 101351 = 608 106) og 66 % av dette er 401 349 kroner. I tillegg får jeg 1G gjennom forsikringen fra bedriften. Det tilsvarer 401349 + 101351 = 502 700 kroner. Inntekten min er redusert med nesten 380.000 kroner, noe som førte til at måtte selge en del ting for å redusere forbruket. Jeg mener overhode ikke at jeg er fattig. Slutt å kall oss uføre for fattige! Anonymkode: c9a79...f3a Bra for deg at du får så mye penger da. Og det etter bare 12 år som arbeider. Hvor rettferdig er det? Min jobb var garantert mye hardere enn din, selv om den var lavt lønnet. Anonymkode: 83337...4a1 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #37 Skrevet 13. mars 2021 Smeltemann skrev (6 minutter siden): Det et jo for at de ikke har jobbet før de blir uføre,det synes jeg er helt korrekt. Mange har jobbet men hatt lav lønn og ender derfor på minstesats. Anonymkode: 576c9...cbc 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #38 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg er drittlei av alle som tror at vi uføre er fattige. Vi er IKKE fattige, da det finnes flere av oss som hadde høyt inntekt før vi uheldigvis ble uføre. Dere slipper å synes synd på oss! Jeg jobbet som IT-leder (leder for systemutviklere) i privat sektor, og hadde en inntekt for 880.000 kroner før jeg ble uføretrygd. Bedriften hadde en god uføreforsikring som kom meg til gode. Forsikring gir utbetaling for 1G i året (101 351 kroner). Jeg har jobbet 12 år i arbeidslivet før jeg ble uføre. Jeg får uføretrygd inntil 6G (6 * 101351 = 608 106) og 66 % av dette er 401 349 kroner. I tillegg får jeg 1G gjennom forsikringen fra bedriften. Det tilsvarer 401349 + 101351 = 502 700 kroner. Inntekten min er redusert med nesten 380.000 kroner, noe som førte til at måtte selge en del ting for å redusere forbruket. Jeg mener overhode ikke at jeg er fattig. Slutt å kall oss uføre for fattige! Anonymkode: c9a79...f3a Alle uføre er ikke deg da.. Kanskje du kan ha vært heldig, mens andre er fattig? ! Anonymkode: ef646...feb 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #39 Skrevet 13. mars 2021 8 minutter siden, Visum said: De er IKKE fattig, men de har vedvarende lav inntekt. Det er stor forskjell på det. Ordet vedvarende lav inntekt er definert som 60 % av medianinntekten i landet. Det vil alltid være "fattige" i Norge med andre ord. Den 60% er kun en av måtene å beregne lavinntekt på. En annen måte er 50% av medianinntekt, nok en annen måte er hva man faktisk har råd til. Rundt om i landet kan det være store forskjeller i hva folk får utbetalt i f.eks. sosialhjelp, og store forskjeller i prisnivå på mat og andre nødvendigheter. Anonymkode: ee773...6dd
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #40 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mange har jobbet men hatt lav lønn og ender derfor på minstesats. Anonymkode: 576c9...cbc Det er jo ikke særlig smart. Lav lønn er et valg. Helt enig med ts. Jeg er ung ufør, aldri jobbet en dag i mitt liv, men er full i penger. Greit å komme fra en til familie 🙂 Anonymkode: ebfff...b24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå