Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

jeg har et enk og er dessverre syk. har aap i dag som snart går ut. min veileder på nav sier det er inntektsevne som bestemmer uføregrad. som delvis sengeliggende og syk har enket de to siste årene gått med underskudd. jeg har altså egen bedrift, men hverken restarbeidsevne eller inntektsevne. skal legge ned enket da det stjeler mer enn det gir.

Anonymkode: 3c3f4...33f

Det er sykdom og restarbeidsevne som bestemmer uføregrad. Man blir ikke ufør som frisk fordi man ikke har inntekt, da må man skaffe seg jobb eller gå på sosialen. Har du ikke restarbeidsevne, kan du søke uføretrygd. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (1 time siden):

Det er sykdom og restarbeidsevne som bestemmer uføregrad. Man blir ikke ufør som frisk fordi man ikke har inntekt, da må man skaffe seg jobb eller gå på sosialen. Har du ikke restarbeidsevne, kan du søke uføretrygd. 

jeg bare gjengir hva veileder sa, fordi jeg selv mener det må gå på restarbeidsevne og funksjonsnivå. skal søke ufør nå.

Anonymkode: 3c3f4...33f

AnonymBruker
Skrevet

Klart inntektsevne har noe si. Noen klarer å finne kilder til passiv inntekt og kan derfor forsørge seg selv til tross for sykdom. Hadde jeg feks hatt endel penger så skulle jeg ha kjøpt noen utleieleiligheter og fått inntekt av det. Eller leid ut båter eller hytter om sommeren. Betalt noen for å bygge hus jeg kunne solgt med fortjeneste. Man kan være syk med inntektsevne. Og man kan være mye friskere men være helt uten inntektsevne. Å gjøre 20 mill til 40 mill er lett. Å gjøre 100000 til 200000 er veldig vanskelig. Å gjøre 10000 til 20000 er nesten umulig. 

Jeg kjenner en som har div helseproblemer men aldri har gått på nav, kun levd av passiv inntekt og arvet formue. 

Anonymkode: 836cb...da7

AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (4 timer siden):

Ufør handler ikke om inntektsevne, men om restarbeidsevne. Hvis man har restarbeidsevne til å drive egen bedrift, virker det som om det er liten grunn til å være ufør. 

Det stemmer nok. Om en kommer dit at man er kapabel til å jobbe nok til å leve av bedriften.

Anonymkode: d182c...8db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...