Gå til innhold

Må han etterbetale barnebidrag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann har et barn med et ONS, og forholdet til barnemor er veldig konfliktfylt.

Det har vært mange møter på familievernkontoret og det dreier seg stort sett om penger - barnemor bruke større summer på barnet uten å snakke med han først (han betaler likevel) og han reiser og besøker barnet uten at barnemor deler på reiseutgifter.

Barnet sender også en del pågående sms i løpet av måneden også, der hen kan skrive: kan jeg få xxx. Vær så snill x 10. Altså, hen stopper ikke å melde før hen får pengene vippset. 

Nå går snart min mann opp 100 000 i lønn og BB burde vært regnet ut på nytt. Han sier han orker ikke, at dette får barnemor finne ut av selv. Jeg skjønner han til dels. 

Jeg mener vi skal gjøre det som er "riktig" slik at vi ikke blir tatt på det i allefall. 

Om han ikke melder ny inntekt til NAV, vil han da få krav om etterbetaling? 

Dette er et sårt tema for mange, det vet jeg. Men denne kvinnen er ei slik som ønsket seg veldig barn, og sa hun brukte prevensjon. Ja han kunne brukt gummi, det har han fått høre utallige ganger.

Jeg får ikke møte barnet, men likevel skal hen få arve meg. Jeg er barnløs, så det er jo helt ok for meg. Vi (også jeg) sparer til konfirmasjon, førerkort og litt EK til hen. Jeg tenker at det er riktig. 

Jeg tror min mann tar litt kontroll over en maktesløs situasjon for oss alle ved å ikke melde inn lønn, men vil det straffe seg? 

Anonymkode: d7f63...bac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, bidraget settes ikke kun ut ifra inntekt men ut ifra samvær, hennes inntekt, alder på barnet etc. Hun kan søke om å få det regnet om men han må ikke etterbetale noe for at han har hatt høyere inntekt f.eks det siste året. 

Anonymkode: 458d3...8cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, må ikke etterbetale. Det blir et nytt vedtak fra den dagen den nye søknaden er godkjent av Nav.

Anonymkode: ba836...6e6

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke møte deg? Har ikke barnet samvær med far?

Anonymkode: ee561...252

AnonymBruker
Skrevet

Bidragsgjeld burde være er veldig godt prevensjonsmiddel!

Anonymkode: 2559b...fd8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Får ikke møte deg? Har ikke barnet samvær med far?

Anonymkode: ee561...252

Ja, de har samvær, men barnemor vil ikke at barnet skal ha noe med meg å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, de har samvær, men barnemor vil ikke at barnet skal ha noe med meg å gjøre. 

Det kan hun faktisk ikke bestemme. Far bestemmer når han har samvær, og du er hans kjæreste,dermed kan du ha noe med barnet å gjøre. Mor virker helt gal, huff. Hun kommer ingen vei med det. Sett ned foten nå, ellers vil det bare mer og mer urimelige krav og kaos til slutt.

Og til spørsmålet, nei det må ikke etterbetales. 

Anonymkode: e3ddb...c38

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kan hun faktisk ikke bestemme. Far bestemmer når han har samvær, og du er hans kjæreste,dermed kan du ha noe med barnet å gjøre. Mor virker helt gal, huff. Hun kommer ingen vei med det. Sett ned foten nå, ellers vil det bare mer og mer urimelige krav og kaos til slutt.

Og til spørsmålet, nei det må ikke etterbetales. 

Anonymkode: e3ddb...c38

Vi er mer enn det, vi er gift. 

Ja, jeg vet det. Men far biter tennene sammen og gjør som hun sier for å unngå at han ikke får treffe sitt barn. Vi venter på at hen blir 12 år snart, og kan bestemme mer selv. Jeg gleder meg til det. 

Det er vanskelig for meg å sette foten ned, som "stemor". Men far er ofte på familievernkontoret, så sammen med sin rådgiver har han vel kommet frem til at han skal puste med magen til barnet blir eldre. 

Det er godt å høre at det ikke kommer krav om etterbetaling. Nå har jeg fått spare beløpet vi egentlig skulle betalt ekstra på egen konto, slik at barnet kan få dette beløpet til konfirmasjon, førerkort og EK. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...