Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg jobber 50 % og studerer i tillegg deltid 50 % privat. Jeg har regnet litt på om det kanskje for meg er bedre å ta engangsstønad og fortsette studere 50% i babytiden. Hvis jeg tar engangsstønad er det noe regler for når jeg må tilbake i jobb da eller hvordan er det? Far er i fulltidsjobb. Vil dette få noe konsekvenser for han og eventuell foreldrepermisjon for han? 

Anonymkode: 8713b...0b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du tar engangsstønad og blir hjemme, får ikke far noe permisjon. 

Anonymkode: dab81...b03

AnonymBruker
Skrevet

Om du tar engangsstønad så vil far miste retten til permisjon. Du kan sikkert være hjemme så lenge du ønsker, men hvordan tenker du da å få det til økonomisk?

Nå skriver du ingenting om du har fast jobb eller om det er vikar.

Men la oss si at du har fast jobb, hvis du velger å ta ut engangsstønad istedetfor permisjon, da har du mest sannsynligvis ikke jobb å gå tilbake til da arbeidsgivere kun godtar foreldrepermisjon som fravær. 

Anonymkode: 69cb7...3d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fast 50 % stilling, men tenker uansett ikke gå tilbake til den jobben, da den er i en helt annen retning enn det jeg studerer til å bli. Jeg er ferdig utdannet helsefagarbeider til sommeren og kan fint gå ut i jobb når barnet er rundt 1 år, selv om jeg er i tenkeboksen til å videreutdanne meg til helsesekretær grunnet gunstige arbeidstider i forhold til ett lite barn. Økonomi sånn sett er ikke ett problem. I og med at jeg kun jobber 50% er ikke foreldrepengene så veldig mye å juble for og lurer derfor på om det var bedre i min situasjon å ta engangsstønad.. Får høre med barnefar hva han tenker selvsagt også 😄

AnonymBruker
Skrevet

6 uker. Du har kun permisjon i 6 uker om du velger engangsstønad. 

Anonymkode: 2ce0f...108

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så etter 6 uker blir jeg tvingt ut i arbeid eller 100% studier? 😢 Nei da får jeg heller bare ta foreldrepermisjon og studere 50 % i tillegg.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har fast 50 % stilling, men tenker uansett ikke gå tilbake til den jobben, da den er i en helt annen retning enn det jeg studerer til å bli. Jeg er ferdig utdannet helsefagarbeider til sommeren og kan fint gå ut i jobb når barnet er rundt 1 år, selv om jeg er i tenkeboksen til å videreutdanne meg til helsesekretær grunnet gunstige arbeidstider i forhold til ett lite barn. Økonomi sånn sett er ikke ett problem. I og med at jeg kun jobber 50% er ikke foreldrepengene så veldig mye å juble for og lurer derfor på om det var bedre i min situasjon å ta engangsstønad.. Får høre med barnefar hva han tenker selvsagt også 😄

Helsesekretær er det utrolig vanskelig å få jobb som. Selv sykepleiere sliter med å få tak i sånne jobber, som er ettertraktet pga arbeidstidene.

Ville ikke valgt helsesekretær fordi du sannsynligvis aldri får jobb som det.

Anonymkode: 8d49e...456

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så etter 6 uker blir jeg tvingt ut i arbeid eller 100% studier? 😢 Nei da får jeg heller bare ta foreldrepermisjon og studere 50 % i tillegg.. 

Nei, det er ingen som kan eller vil tvinge deg til noe som helst. Men du har ikke rett på mer økonomisk støtte etterpå fra nav hvis du velger engangsstønad. Da regner de med at du har en plan for hvordan du skal klare det.
Dere bør gjøre to ting:

1) regne på hva dere kommer best ut av økonomisk: enten kun engangsstønad eller foreldrepenger for deg og deretter foreldrepenger for samboeren din sin periode. 

2) tenke igjennom hvordan dere ønsker at permisjonen skal være. Når ønsker du å gjenoppta skolen? Og eventuelt jobb? 

Og så se på hvordan disse to henger sammen. Nr 2 er jo gjerne litt påvirket av nr 1. Det er litt komplisert, men dette finner dere ut av :) Les mer om foreldrepenger på nav sine sider. 

Endret av Mazarini
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for ett veldig godt og utfyllende svar.😄 Jeg var nok litt rask i tankene angående engangsstønad.. Konklusjonen blir at jeg tar foreldrepermisjon, jeg blir ferdig med helsefagarbeider studiene til sommeren, termin er i slutten av september, i permisjon får jeg vurdere om jeg tar videre studier eller går rett ut i jobb som helsefagarbeider når far overtar permisjon. Far tjener godt så det skal alltids løse seg ❤️ Tusen takk for hjelp! 

AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å kontakte NAV og/eller prøve de ulike veiviserne de har. Om du ikke har rett på foreldrepenger og derfor velger engangsstønad, har far rett til å ta ut foreldrepenger fra og med 7 uker etter fødselen. Men om han skal ta ut dette, er det krav om at du er i aktivitet (fulltidsarbeid, studier, eller en kombinasjon av dette). Om du faktisk har rett på foreldrepenger, så er det vanligvis en gunstigere løsning, og det burde gå an å gradere/dele på permisjonen så du kan fortsette å studere også om du ønsker. Men NAV kan svare best. Lykke til!

Anonymkode: f2855...21b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rett på foreldrepenger, men jobber i butikk som har blitt hardt rammet av corona og har derfor vært permittert litt av og på og kun jobbet 50% siden jeg også studerer.. Foreldrepengene jeg får blir rundt 10-12.000 og lurte derfor om det var smartere ta engangsstønad i og med at de er skattefritt og.. Men jeg tenkte litt kort i ett øyeblikk og tenkte ikke på at far da ikke har rett på foreldrepermisjon med mindre jeg selv begynner jobbe etter 6 uker eller 100% studier og det har jeg virkelig ikke lyst til.. Og ikke heller at han mister rettigheter på permisjon ❤️

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting er at helsesekretær er en egen linje på videregående, du kan muligens få skrevet av hele eller deler av første året pga helsefagarbeider, men om du ønsker helsesekretær skjønner jeg ikke helt hvorfor du går helsefagarbeider.. 

Jeg er selv hjelpepleier og har jobbet som det i 13 år, og vurderte helsesekretær pga min helse, men Jeg vil gå mye ned i lønn og må gå 2+ år på skole hvor jeg er usikker på om jeg får jobb, og vil da evt få en jobb jeg vil gå ned i lønn på.. Dette er pga min autorisasjon som hj.pleier, du vil nok ikke gå ned i lønn. 

Anonymkode: a9dd9...d89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei. Du søker ulønnet foreldrepermisjon i et år fra jobben. Det har du krav på.

Du kan da være hjemme i et år eller mer (hvis du søker om forlenget permisjon fra jobben)😊

Anonymkode: cfaff...d1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En annen ting er at helsesekretær er en egen linje på videregående, du kan muligens få skrevet av hele eller deler av første året pga helsefagarbeider, men om du ønsker helsesekretær skjønner jeg ikke helt hvorfor du går helsefagarbeider.. 

Jeg er selv hjelpepleier og har jobbet som det i 13 år, og vurderte helsesekretær pga min helse, men Jeg vil gå mye ned i lønn og må gå 2+ år på skole hvor jeg er usikker på om jeg får jobb, og vil da evt få en jobb jeg vil gå ned i lønn på.. Dette er pga min autorisasjon som hj.pleier, du vil nok ikke gå ned i lønn. 

Jeg fant ut senere i min utdanning som helsefagarbeider at jeg ville titte nærmere på helsesekretær og muligens gå videre på det, mest i forhold til gunstigere arbeidstider med småbarn. Da jeg allerede var halvveis i helsefagarbeiderutdanning velger jeg heller fullføre den, enn å hoppe av halvveis for å bytte. Da har jeg hvertfall en utdanning falle tilbake på :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg fant ut senere i min utdanning som helsefagarbeider at jeg ville titte nærmere på helsesekretær og muligens gå videre på det, mest i forhold til gunstigere arbeidstider med småbarn. Da jeg allerede var halvveis i helsefagarbeiderutdanning velger jeg heller fullføre den, enn å hoppe av halvveis for å bytte. Da har jeg hvertfall en utdanning falle tilbake på :) 

Lurt ☺️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...