Gå til innhold

Hva spiser dere til frokost og lunsj? Og hva er det sunneste brødet man kan kjøpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trenger frokost- og lunsjtips.. Det blir ofte så mye rart her. Og det er vel ikke rart når jeg ikke har kjøpt inn det jeg trenger.. For jeg vet ikke hva jeg trenger. Er sliten og har dårlig matlyst. Spiser ikke kjøtt. 

Jeg liker hvitost, brunost, smøreost, egg, majones, agurk, eple, tomat, pære, gulerøtter. Noe brød.. Ikke så glad i knekkebrød, men det hadde kanskje vært lurt? Yoghurt og noe müsli går vel å bra.. Smoothie liker jeg, men sliter med å finne en enkel, næringsrik og sunn oppskrift.. Og som jeg kan lage dagen før.. Og den riktige blenderen.. Og ja nei.. Alt er bare tull.. 

Anonymkode: 7bb84...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Pleier som regel å bare spise to skiver med brød og pålegg. Baker brød selv, skjærer opp og fryser ned. Det er faktisk veldig enkelt om man bruker bakemiks. 

Ellers lager jeg innimellom chiagrøt, enten med vanilje eller sjokoladesmak. Da lager jeg den om kvelden og rører i den et par ganger før jeg legger meg, så er den klar om morgenen. I oppskriften med vanilje står det vaniljeekstrakt, men jeg bruker ekte vaniljesukker. https://beritnordstrand.no/sjokoladechiapudding/

https://beritnordstrand.no/vanilje-chiapudding-pa-1-2-3/

Anonymkode: 0495e...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pleier som regel å bare spise to skiver med brød og pålegg. Baker brød selv, skjærer opp og fryser ned. Det er faktisk veldig enkelt om man bruker bakemiks. 

Ellers lager jeg innimellom chiagrøt, enten med vanilje eller sjokoladesmak. Da lager jeg den om kvelden og rører i den et par ganger før jeg legger meg, så er den klar om morgenen. I oppskriften med vanilje står det vaniljeekstrakt, men jeg bruker ekte vaniljesukker. https://beritnordstrand.no/sjokoladechiapudding/

https://beritnordstrand.no/vanilje-chiapudding-pa-1-2-3/

Anonymkode: 0495e...f69

Tusen takk. 😊 Har bakt en del brød både med og uten bakemiks, men orker ikke nå. 😴 Chiapudding/grøt laga jeg også en gang.. Men må vel gjøre det flere ganger for å få inn en vane da.. Takk for tips i alle fall. 

Anonymkode: 7bb84...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig.

Til frokost/lunsj (hender jeg dropper frokost pga periodisk fasting) varierer jeg mellom;

* Knekkebrød med makrell i tomat eller leverpostei

* Solsikkebrød eller birkebeinerbrød med enten rørt jordbær, morrpølse eller leverpostei.

* Tebriks/ostebriks/nystekte rundstykker med enten rørt jordbær, mortpølse, leverpostei eller servelat.

* Grøt - havre/bygg etc

* Frokostblandinger

* Middagsrester

* Egg i ulike varianter

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lunsj er stort sett alltid havregrøt. Frokost varierer veldig, men jeg spiser ofte egg i en eller annen form med hermetisk fisk (kippers er favoritten) på en skive helgrovt brød eller to knekkebrød. Tomat, agurk og paprika i store mengder inngår også ofte i frokosten.

Anonymkode: 6d0d9...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frokost er stort sett 2-3 knekkebrød (husmann eller havre) med smør, gulost og agurk, eller vegetarpostei, philadelphia, peanøttsmør.

Til lunsj liker jeg å variere litt, men nå har jeg to favoritter. 1 - yoghurt med musli og litt nøtter. 2. Cottage cheese med et oppkuttet eple, kanel, og musli.

Anonymkode: 0ded9...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Frokost: Eggmuffins (egg, havregryn, grønnsaker). Smoothie (blåbær, spinat, havremelk, egg, havregryn, linfrø).  Knekkebrød med avokado eller hummus. Gresk yoghurt med granola. Chiapudding med bær. 

Lunsj: Omelett (med grønnsaker, eventuelt litt bacon/skinke). Wok (kylling, grønnsaker). Rugbrød med tunfisksalat. Falafler med salat. Kokt egg og avokadotoast. Søtpotet, brokkoli og kylling. Og veldig ofte restemat fra middag. 

Anonymkode: f06fd...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til frokost spiser jeg yoghurt med hjemmelaget frokostblanding og blåbær.

Til lunsj spiser jeg 2 skiver grovbrød med kjøttpålegg, agurk og paprika med snackstomater ved siden av når jeg er på kontoret.

På hjemmekontoret blir det som regel omelett med cottage cheese. Agurk og tomater ved siden. Eller proteinpannekaker med banan.

Anonymkode: 1ea4e...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frokost er to rugsprø eller Wasa fiber balance med smøreost av et eller annet slag (Kavli mager Jalapeno er favoritten), samt et glass oppvarmet fettfri melk med kakao tilsatt en klunk veldig sterk kaffe.

Lunsj er vanligvis en Skyr, eller et par knekkebrød med sjokopålegg (som f.eks Philadelphia med melkesjokolade) og en kopp kaffe.

Anonymkode: 3d0e1...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frokost:

* Kjøleskapsgrøt toppet med eple eller blåbær. Blander Biola naturell, havregryn, chiafrø, linfrø, litt kardemomme, kanel og vaniljepulver kvelden før og lar stå i kjøleskapet. Topper med mandler og frukt/bær på morgenen.

* Melfrie proteinrundstykker med ost og skinke, agurk, paprika

Lunsj: Hummus med grønnsaker og salat, middagsrester, fiskekaker, egg i forskjellig form: kokt, speilegg, omelett ++

Anonymkode: 334ae...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til frokost spiser jeg 2-3 egg (oftest kokt, men i helgene lager jeg gjerne eggerøre eller posjerer eggene) + en frukt. 

Lunsj varierer litt, men f.eks. salat, en boks makrell i tomat, yoghurt med nøtter og frukt, eller middagsrester. 

Anonymkode: ed8a5...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøver jeg å unngå brød men jeg liker det jo i tillegg har jeg en brødglad gutt, så her blir det litt brød. 

Vi er veldig glad i grovbrødet fra mesterbakeren, Grovt&Godt. Havrebrødet, Grovt&Godt er og bra. Ellers så liker vi brødet til Funkygine som de har på Kiwi, jeg liker og de fiberrundstykkene de kom ut med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som regel to knekkebrød, vanlig type Wasa. Pålegg varierer. Skal jeg være veldig aktiv så blir det ofte eggerøre som pålegg. Alltid med tomat/paprika/agurk ved siden av. Ellers bruker jeg gjerne smøreost med tilbehør/grønnsaker. Lunsj blir gjerne 3 knekkebrød, evt to grove rundstk med tilvarende pålegg alt etter aktivitetsnivå som regulerer hvor sulten jeg er.

Anonymkode: ddeea...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spiser knekkebrød eller brødskiver med sunt pålegg. Spiser jeg knekkebrød tar jeg en Yoplait yoghurt i tillegg. Pleier å ha det fast fordi jeg orker ikke å variere frokost/ lunsj (spiser ikke både frokost og lunsj). 

Anonymkode: fb5f5...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PunkCouture

Har du blender? Jeg har ofte havre/proteinpannekaker til frokost og/eller lunsj. Synes de er skikkelig gode, og så er de sunne i tillegg. Magen min tåler de godt, de metter, og gir meg god energi i flere timer. Anbefales 🙂

Jeg lager de på gefuhlen, så ingrediensene kan tilpasses litt etter det man har i skapene. Lager de ca. sånn her:

1.5 cup havregryn kjøres til mel i blenderen. Tilsett 2-3 egg, ca. 0,5-1 ss olje (jeg bruker kokos, solsikke eller raps), en halv ts bakepulver, 0.5-1 scoop proteinpulver (kan sløyfes), litt kanel, litt kardemomme, og til slutt valgfri melk til ønsket konsistens (jeg bruker havremelk). Røren skal være litt tykkere enn vanlig pannekakerøre, og pannekakene er i american pancake style. Stekes i stekepanne i litt olje eller smør. Du bestemmer selv hvor store du vil ha de. Jeg pleier å ha på pålegg som gul/brunost, brie, sukkerfritt syltetøy, cottage cheese, lett-prim eller nøttesmør. 

Jeg pleier å oppbevare røra i blender-beholderen i opptil et døgn, og steker pannekakene rett før jeg skal spise de fordi de er best varme. Selv steker jeg ofte tre-fire pannekaker til frokost, og sparer resten av røra til lunsj 😉Du kan selvsagt steke opp all røren med en gang, og heller oppbevare pannekakene kaldt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker du grove Polarbrød? Pleier å ha sånne i fryseren, og bare putte i brødrister hvis jeg har dårlig matlyst. Spiser alltid havregrynsgrøt med en banan til frokost. Noen ganger med en klatt smør på 🙂. Har aldri vært noe frokostmenneske, men grøt går bra. 

Anonymkode: 9a354...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...