AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #1 Skrevet 13. mars 2021 I min ungdom var jeg aldri direkte skoleflink, men i ettertid innser jeg at det handlet mye om at jeg ikke jobbet med eller var interessert i skole. Ikke at jeg nødvendigvis manglet ferdigheter. Allikevel gjorde nok dette at jeg mistet litt troen på meg selv som en som kunne lykkes akademisk. Jeg endte opp med å gå yrkesfag. Rett nok ikke fordi jeg ikke trodde jeg kunne mestre allmenn, men fordi det var et spesifikt praktisk yrke jeg hadde lyst å prøve meg på. I mellomtiden utdannet mine venner seg til høyt utdannede jobber og jeg kunne ofte oppleve kommentarer som hintet i en retning av at høyere utdanning var noe svært vanskelig og at det ikke var bare-bare å få gode karakterer om jeg trodde det. Her måtte det jobbes! En annen venn sa også at jeg var så smart at jeg ikke realiserte potensialet mitt i det yrkesvalget jeg hadde tatt. Lang historie kort endte jeg til slutt med å ta en krevende mastergrad (bachelor + 2 år master). Til min store overraskelse endte det første året med A i snitt og jeg opprettholdt dette hele veien gjennom hard og systematisk jobbing. På mange måter synes jeg ikke fagene var spesielt mye mer krevende enn enkelte fag på VGS. Dette var i sterk kontrast til kommentarer fra venner som hadde tatt høyere studier. Så man kan si at det hele ble litt avmystifisert for min del. Ikke bare det, men jeg oppdaget også at de fleste av mine medstudenter var relativt vanlige og gjennomsnittlige mennesker. Noen brukte mer enn normert tid, men de fleste kom seg gjennom det. Tross alt handler dessverre høyere utdanning mye om å pugge fremgangsmåter og lære seg systemer - ikke nødvendigvis om å være intelligent eller tenke spesielt mye. Selvsagt er det en fordel å være en god problemløser og over snittet intelligent. Da er jo alt enklere. Men det kreves ikke veldig mye av deg å gjennomføre en mastergrad. Med noen unntak. Alle mastergrader er jo ikke like og noen krever jo gjerne et spesielt talent innen for eksempel matematikk. Misforstå meg rett. Dette er ikke et angrep på høyere utdanning eller mennesker som har tatt det. Jeg har stor respekt for alle som står på og har tatt en utdanning. Jeg ønsker bare å gi et lite klapp på skulderen til de av dere som skulle tro at dere kanskje ikke har det som skal til og at høyt utdannede mennesker er smartere eller bedre enn dere. Jeg var en av disse selv. Kanskje kan det også være en motivasjon om det er noen her som vurderer høyere utdanning, men tror dere ikke kan få det til. Og om du trives godt i et yrke som ikke krever høyere utdanning, så ikke skam deg for det. Alle kan ikke ta en høyere utdanning. Vi trenger folk i alle slags jobber. Om noe er det jo et problem at vi har dårlig rekruttering til enkelte yrkesfag. Anonymkode: 561af...c02 7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #2 Skrevet 13. mars 2021 Enig med deg. Høyere utdanning brukes av mennesker for å heve seg over andre, for å skape seg et klasseskille og for å vise at dem er noe. Det handler om at begge kjønn måler "kukstørrelse" med hverandre. Det er om å gjøre å ha mest lengde for å bli ansett som "best". Håpløst, egentlig. Vi trenger både utdannede og ikke utdannede. Noen må gjøre jobben som ikke en med bachelor-, master eller doktorgrad ønsker å gjøre. I koronatiden nå så har man fått sett på hvilken betydning disse ikke-utdannede egentlig har for samfunnet. Butikkmedarbeidere burde være samfunnskritiske yrker. Men denne opphausingen av utdannelse er også bunnet i forskjellene i lønn. Hadde en butikkmedarbeider fått betalt det dem egentlig burde ha hatt, så ville flere valgt å jobbe på Kiwi foran å ta en "overdrevent" mastergrad som "kun" gir dem en litt annen jobb med dobbel lønn. Så skal man luke bort denne problemstillingen du egentlig nevner, så kan man starte med å tilby bedre lønn til uutdannede og fagutdannede! Man må gjøre lavtløntyrker og yrker på gulvet attraktive igjen. For det er vel egentlig her den store samfunnsutviklingen ligger, og verdiene ligger? Ikke i administrasjon. Anonymkode: d5f8a...7f6 3
Brunello Skrevet 13. mars 2021 #3 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig med deg. Høyere utdanning brukes av mennesker for å heve seg over andre, for å skape seg et klasseskille og for å vise at dem er noe. Det handler om at begge kjønn måler "kukstørrelse" med hverandre. Det er om å gjøre å ha mest lengde for å bli ansett som "best". Håpløst, egentlig. Vi trenger både utdannede og ikke utdannede. Noen må gjøre jobben som ikke en med bachelor-, master eller doktorgrad ønsker å gjøre. I koronatiden nå så har man fått sett på hvilken betydning disse ikke-utdannede egentlig har for samfunnet. Butikkmedarbeidere burde være samfunnskritiske yrker. Men denne opphausingen av utdannelse er også bunnet i forskjellene i lønn. Hadde en butikkmedarbeider fått betalt det dem egentlig burde ha hatt, så ville flere valgt å jobbe på Kiwi foran å ta en "overdrevent" mastergrad som "kun" gir dem en litt annen jobb med dobbel lønn. Så skal man luke bort denne problemstillingen du egentlig nevner, så kan man starte med å tilby bedre lønn til uutdannede og fagutdannede! Man må gjøre lavtløntyrker og yrker på gulvet attraktive igjen. For det er vel egentlig her den store samfunnsutviklingen ligger, og verdiene ligger? Ikke i administrasjon. Anonymkode: d5f8a...7f6 I Norge er de dom jobber på Kiwi og andre butikker høyt lønner i forhold til de med utdannelse sammenlignet med andre land. 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #4 Skrevet 13. mars 2021 Brunello skrev (Akkurat nå): I Norge er de dom jobber på Kiwi og andre butikker høyt lønner i forhold til de med utdannelse sammenlignet med andre land. Dem er ikke høyt lønnet i forhold til norsk målestokk og medianlønn. Dem har heller ikke fått den lønnsøkningen med årene dem burde ha hatt i forhold til andre norske arbeidere, spesielt i statlig sektor. Lønnen har stagnert veldig, herav pga at dem har blitt nedprioritert i lønnsoppgjørene. Anonymkode: d5f8a...7f6 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #5 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men denne opphausingen av utdannelse er også bunnet i forskjellene i lønn. Hadde en butikkmedarbeider fått betalt det dem egentlig burde ha hatt, så ville flere valgt å jobbe på Kiwi foran å ta en "overdrevent" mastergrad som "kun" gir dem en litt annen jobb med dobbel lønn. Så skal man luke bort denne problemstillingen du egentlig nevner, så kan man starte med å tilby bedre lønn til uutdannede og fagutdannede! Man må gjøre lavtløntyrker og yrker på gulvet attraktive igjen. For det er vel egentlig her den store samfunnsutviklingen ligger, og verdiene ligger? Ikke i administrasjon. Anonymkode: d5f8a...7f6 Om vi snur på denne så hadde nok ingen tatt en høyere utdanning om man kunne tjene like mye på Kiwi som man gjorde etter 5 år på NTNU, så jeg har ingen problemer med at jobber som krever høy utdanning har høyere lønn. Det tenker jeg er helt logisk og var ikke helt mitt poeng med dette innlegget. Som høyere utdannet har man også studielån som skal betjenes. Samtidig er det jo jobber man kan ta uten høyere utdannelse (typisk innen salg) hvor man kan tjene mye. Skal man tjene mye må man jo jobbe i en bransje hvor profittmarginene er gode. I Norge tjener vel stort sett de fleste ganske greit. Vi har et samfunn uten de enorme forskjellene. Dette i kontrast til for eksempel USA hvor en leder gjerne kan tjene 60 ganger mer enn en arbeider på golvet. Slike forskjeller har vi ikke i Norge. Anonymkode: 561af...c02 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #6 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om vi snur på denne så hadde nok ingen tatt en høyere utdanning om man kunne tjene like mye på Kiwi som man gjorde etter 5 år på NTNU, så jeg har ingen problemer med at jobber som krever høy utdanning har høyere lønn. Det tenker jeg er helt logisk og var ikke helt mitt poeng med dette innlegget. Som høyere utdannet har man også studielån som skal betjenes. Samtidig er det jo jobber man kan ta uten høyere utdannelse (typisk innen salg) hvor man kan tjene mye. Skal man tjene mye må man jo jobbe i en bransje hvor profittmarginene er gode. I Norge tjener vel stort sett de fleste ganske greit. Vi har et samfunn uten de enorme forskjellene. Dette i kontrast til for eksempel USA hvor en leder gjerne kan tjene 60 ganger mer enn en arbeider på golvet. Slike forskjeller har vi ikke i Norge. Anonymkode: 561af...c02 Har aldri sagt at man kan tjene like mye. Høy utdanning vil alltid ha høyere lønn. Men forskjellene i dag er altfor store. Vi har blitt et samfunn med økende forskjeller under blåblå regjering, som igjen har økt klasseskillet og betydningen av folk med og uten utdannelse. Anonymkode: d5f8a...7f6 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #7 Skrevet 13. mars 2021 Jeg har ikke høyere utdanning , er helsefagarbeider. Jeg elsker jobben min, og jeg føler at jeg har mye ansvar og føler meg absolutt ikke «lavere på rangstigen» enn andre med høyere utdanning. Jeg går hjem hver dag fra jobb og føler at jeg har gjort livet litt bedre til en gammal ensom sjel, med gode samtaler og et stryk på kinnet. Det gir meg så utrolig mye og være til nytte for andre, samfunnet og meg selv. 🥰 Anonymkode: afec1...a28 9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #8 Skrevet 13. mars 2021 Jeg vet det. Utdanning gjør deg ikke bedre enn andre, og det trenger ikke å bety at du er smartere enn en gitt person uten høyere utdanning. Det finnes dessuten flere måter å være smart på. Jeg har alltid vært typisk skoleflink, fått gode karakterer og tatt høyere utdanning. Men jeg er sikker på at mannen min, som bestod videregående med et nødskrik, er smartere enn meg. Han har lett for å forstå avanserte, praktiske oppgaver, god hukommelse og gjør det samme på jobb som ingeniørene innen hans fagfelt. Jeg vet ikke om han kunne klart å ta noe mer utdanning i dag og gjort det bra. Jeg har relativt lett for å lære teori, men sliter mer når det skal omgjøres til praksis, eller med å skjønne noe uten å ha brukt god tid på å lese meg opp. Han må begynne med praksis, og lærer teorien ut i fra det. Anonymkode: d80ae...fa6 7
Brunello Skrevet 13. mars 2021 #9 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dem er ikke høyt lønnet i forhold til norsk målestokk og medianlønn. Dem har heller ikke fått den lønnsøkningen med årene dem burde ha hatt i forhold til andre norske arbeidere, spesielt i statlig sektor. Lønnen har stagnert veldig, herav pga at dem har blitt nedprioritert i lønnsoppgjørene. Anonymkode: d5f8a...7f6 Alle kan ikke tjene medianlønn. Noen jobber må nødvendig vis være dårligere betalt enn andre. Og det blir de jobbene man ikke trenger noen kvalifikasjoner for å utføre. En butikkmedarbeider tjener 380 000 i snitt. Det er ikke langt fra det en kommunal ansatt med tre års utdannelse får i ordinære stillinger. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #10 Skrevet 13. mars 2021 Høyere utdanning har ikke noe å si, det er yrket du velger som faktisk sier noe om hvor mye du tjener. Spiller ingen rolle om du har en mastergrad dersom det er en master i et eller annet ubrukelig. Kjenner mange som har høy utdannelse som allikevel jobber i lavlønte jobber, som i butikk, barnehage osv. Jobber selv som utvikler og tjener rundt 1 mill i året, har kun fullført videregående. Begynte å lære meg programmering da jeg var 16. Har mange kollegaer som tjener mye som ikke har noe utdannelse heller, kun selvlært eller kurs. Kjenner også flere folk som jobber som selgere, designere, kokker osv som tjener bra. Det er faktisk flere muligheter for å ha grei lønn uten utdannelse, det gjelder bare å jobbe hardt og gjøre gode valg. Anonymkode: 14faa...236
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #11 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Enig med deg. Høyere utdanning brukes av mennesker for å heve seg over andre, for å skape seg et klasseskille og for å vise at dem er noe. Det handler om at begge kjønn måler "kukstørrelse" med hverandre. Det er om å gjøre å ha mest lengde for å bli ansett som "best". Håpløst, egentlig. Vi trenger både utdannede og ikke utdannede. Noen må gjøre jobben som ikke en med bachelor-, master eller doktorgrad ønsker å gjøre. I koronatiden nå så har man fått sett på hvilken betydning disse ikke-utdannede egentlig har for samfunnet. Butikkmedarbeidere burde være samfunnskritiske yrker. Men denne opphausingen av utdannelse er også bunnet i forskjellene i lønn. Hadde en butikkmedarbeider fått betalt det dem egentlig burde ha hatt, så ville flere valgt å jobbe på Kiwi foran å ta en "overdrevent" mastergrad som "kun" gir dem en litt annen jobb med dobbel lønn. Så skal man luke bort denne problemstillingen du egentlig nevner, så kan man starte med å tilby bedre lønn til uutdannede og fagutdannede! Man må gjøre lavtløntyrker og yrker på gulvet attraktive igjen. For det er vel egentlig her den store samfunnsutviklingen ligger, og verdiene ligger? Ikke i administrasjon. Anonymkode: d5f8a...7f6 Jeg er ekstremt enig! Jeg er 29 og har i alle år etter videregående følt meg dårligere enn andre. Jeg fikk diagnose ADD for 1 år siden. Men jeg sliter fremdeles bare jeg ser ei bok desverre. Jeg blir forbanna når noen skriver at det er latskapen som gjør at vi ikke tar mer utdannelse. Jeg brukte opp de kreftene når jeg gikk på grunnskole og videregående. Det kjentes som de gjorde alt for å frarøve oss friheten. Det var skole, hjem og spise og så var det rett og de forbanna leksene før man kunne leke. Når jeg gikk videregående satt jeg oppe om nettene for å gode karakterer. Det var skole, dra hjem og spise og så rett på leksene der og. Som om det ikke var nok, jeg kom opp i matteeksamen. Strøk, så jeg måtte bruke sommerferien på å jobbe og så var det rett hjem og bruke 80% av tiden på matteøving og jeg stod med en ussel 2er. Lite tilbake for hardt arbeid altså. Så ble jeg i en jobb jeg mistrivdes i for å tjene. Deretter så flyttet jeg og fikk samme type jobb. Mistrivdes. Så flyttet jeg til Oslo som har vært drømmen. Så fikk jeg jobb, noe som var flaks. Så tok jeg et lite lønnsomt valg, jeg trodde det var lønnsomt men nei. Np er jeg på aap, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg kjenner meg klaustrofobisk. Føler livet liksom bare går i reprise og eneste muligheten å komme seg opp og frem er å sitte klistra på rumpa og lese Anonymkode: cbe86...805 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #12 Skrevet 13. mars 2021 Dessuten føler jeg utdannelse kun er i ferd med å bli utnyttelse. Folk som må ha noe å gjøre. Hadde ingen søkt på høyere utdannelse så hadde mange senket prisene også. Anonymkode: cbe86...805
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #13 Skrevet 13. mars 2021 100% enig med deg jeg har vekslet mellom 2’er og 6 og A og D hele livet alt etter humør. Har selv tatt høyere utdanning pga. press rett etter vgs. Men dessverre er det mange som faller av fordi de mangler interesse. Fleste mennesker er gjennomsnittlige på lik nivå. Anser meg selv hverken dårligere eller bedre enn andre. håper bare at alle finner sin interesse og område. Anonymkode: e3b06...ef8
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #14 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ekstremt enig! Jeg er 29 og har i alle år etter videregående følt meg dårligere enn andre. Jeg fikk diagnose ADD for 1 år siden. Men jeg sliter fremdeles bare jeg ser ei bok desverre. Jeg blir forbanna når noen skriver at det er latskapen som gjør at vi ikke tar mer utdannelse. Jeg brukte opp de kreftene når jeg gikk på grunnskole og videregående. Det kjentes som de gjorde alt for å frarøve oss friheten. Det var skole, hjem og spise og så var det rett og de forbanna leksene før man kunne leke. Når jeg gikk videregående satt jeg oppe om nettene for å gode karakterer. Det var skole, dra hjem og spise og så rett på leksene der og. Som om det ikke var nok, jeg kom opp i matteeksamen. Strøk, så jeg måtte bruke sommerferien på å jobbe og så var det rett hjem og bruke 80% av tiden på matteøving og jeg stod med en ussel 2er. Lite tilbake for hardt arbeid altså. Så ble jeg i en jobb jeg mistrivdes i for å tjene. Deretter så flyttet jeg og fikk samme type jobb. Mistrivdes. Så flyttet jeg til Oslo som har vært drømmen. Så fikk jeg jobb, noe som var flaks. Så tok jeg et lite lønnsomt valg, jeg trodde det var lønnsomt men nei. Np er jeg på aap, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg kjenner meg klaustrofobisk. Føler livet liksom bare går i reprise og eneste muligheten å komme seg opp og frem er å sitte klistra på rumpa og lese Anonymkode: cbe86...805 Jhar selv ADD. Du tar medisinen din håper jeg? Misliker også bøker selv men alt går bedre når jeg hører på legen og tar medisinen min. Sliter litt på jobb nå siden jeg ikke vil ta medisinen lenger og prøver å få barn. Men for deg tror jeg du bør finne ut av hva interessene din er og stå på til du fullfører under oppfølging av en lege. Du må heller ikke lese deg til jobb, hva med noe praktisk som frisør, hudpleier etc?? Anonymkode: e3b06...ef8
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #15 Skrevet 13. mars 2021 Selvfølgelig er de som har høyere utdanning bedre enn de som ikke har det. Anonymkode: 25414...2fa 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #16 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har aldri sagt at man kan tjene like mye. Høy utdanning vil alltid ha høyere lønn. Men forskjellene i dag er altfor store. Vi har blitt et samfunn med økende forskjeller under blåblå regjering, som igjen har økt klasseskillet og betydningen av folk med og uten utdannelse. Anonymkode: d5f8a...7f6 Dette stemmer jo ikke... Mannsdominerte fagutdannelser kan tjene mer enn en med doktorgrad og mastergrad. Lastebilsjåfører tjener vel også ganske mye. Det er også merkelig at lønn og penger alltid dras opp i slike sammenhenger. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Høyere utdanning har ikke noe å si, det er yrket du velger som faktisk sier noe om hvor mye du tjener. Spiller ingen rolle om du har en mastergrad dersom det er en master i et eller annet ubrukelig. Kjenner mange som har høy utdannelse som allikevel jobber i lavlønte jobber, som i butikk, barnehage osv. Jobber selv som utvikler og tjener rundt 1 mill i året, har kun fullført videregående. Begynte å lære meg programmering da jeg var 16. Har mange kollegaer som tjener mye som ikke har noe utdannelse heller, kun selvlært eller kurs. Kjenner også flere folk som jobber som selgere, designere, kokker osv som tjener bra. Det er faktisk flere muligheter for å ha grei lønn uten utdannelse, det gjelder bare å jobbe hardt og gjøre gode valg. Anonymkode: 14faa...236 Når man tar høyere utdanning er det ikke dollartegn som er motivasjonen, det er interesse for faget. Jeg ville heller hatt mastergrad innenfor det feltet jeg men tjene mindre enn deg 236. Høyere utdanning er ikke for alle men det kan være faktorer som gjør at man ikke mestrer videregående i ung alder. Det betyr ikke at man er dum, som ts sier. Jeg selv fikk mye bedre karakterer på universitetet enn videregående fordi jeg var interessert i det jeg studerte. Anonymkode: 64183...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #17 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jhar selv ADD. Du tar medisinen din håper jeg? Misliker også bøker selv men alt går bedre når jeg hører på legen og tar medisinen min. Sliter litt på jobb nå siden jeg ikke vil ta medisinen lenger og prøver å få barn. Men for deg tror jeg du bør finne ut av hva interessene din er og stå på til du fullfører under oppfølging av en lege. Du må heller ikke lese deg til jobb, hva med noe praktisk som frisør, hudpleier etc?? Anonymkode: e3b06...ef8 Frisør, nei, var drømmen når jeg var 15. Var utplassert der og nei jeg vil ikke. Hudpelei? Nei, liker ikke å ta på folk. Har også Asperger. Vil tilbake til service yrke, men føler meg litt dum hvis jeg bare velger det. Tenåringer er det også liksom. Dårlig betalt. Man skal også beholde kunnskap. Jeg merker/føler jeg har blitt dummere med årene nå som jeg ikke har studert. Mistet litt skriveevner, ser ikke så lett sammenhengen i ting osv. Flyvertinne da men det er vel uaktuelt nå. Apotektekniker? Studere sosiologi årsstudie? Huff jeg vet ikke 😕 døler også det begynner å bli teit å løpe etter alle jobbene, pga vi er så mange at om jeg ikke jobber gjør noen andre det 😛 Anonymkode: cbe86...805
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #18 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jhar selv ADD. Du tar medisinen din håper jeg? Misliker også bøker selv men alt går bedre når jeg hører på legen og tar medisinen min. Sliter litt på jobb nå siden jeg ikke vil ta medisinen lenger og prøver å få barn. Men for deg tror jeg du bør finne ut av hva interessene din er og stå på til du fullfører under oppfølging av en lege. Du må heller ikke lese deg til jobb, hva med noe praktisk som frisør, hudpleier etc?? Anonymkode: e3b06...ef8 Medisinen har jeg måttet pause, den gir mer irritasjon enn ro når jeg bruker den over lengre tid. Men når jeg tar pause får jeg plutselig kontakten med meg selv igjen. Så når jeg tar den igjen så er det som om hodet klårner på nytt Anonymkode: cbe86...805
Gjest Kayo Skrevet 13. mars 2021 #19 Skrevet 13. mars 2021 (endret) Utdanning er sjelden en indikator på hvor ressurssterk en person. Snakker man med nok mennesker med eller uten utdannelse vil det heller ikke være vanskelig å se at man finner mennesker med de samme karakteristikkene finnes i begge gruppene. De store taperne vil alltid være de som bruker tiden sin på noe som ikke gir dem noe annet enn penger tilbake i hverdagen. Det er den store faren med holdningene og presset rundt utdannelse i dag. Det er ikke altfor mange 19-åringer som ikke sitter på nok livs og arbeidserfaring til å forstå hva som bringer glede inn i hverdagen vår. Likevel føler mange seg tvunget til å måtte lure seg selv til å rasjonalisere falske interesser i forhold til studie slik at de ikke henger etter. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Når man tar høyere utdanning er det ikke dollartegn som er motivasjonen, det er interesse for faget. Dette stemmer dessverre ikke for alle. Endret 13. mars 2021 av Kayo
Anonymburker Skrevet 13. mars 2021 #20 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Selvfølgelig er de som har høyere utdanning bedre enn de som ikke har det. Anonymkode: 25414...2fa Nei, syns derimot høy lønningspose ofte resulterer i dårligere holdninger og verdier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå