AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #21 Del Skrevet 14. mars 2021 Sidsel skrev (På 13.3.2021 den 14.31): Min erfaring er at det er en haug med småting som man ikke tenker på. Avocado for eksempel er jo veldig høyt i kalorier, ikke noe særlig om du prøver å gå ned i vekt. Det samme med majones, oljer man steker maten i, smøret man har på brødet, fruktjuice, melka i kaffen... Jeg anbefaler å teste appen Lifesum, registrer alt du spiser, så ser du fort hvilke ting det er som ødelegger for deg som du kan kutte ut. Jeg spiser avokado daglig og går ned i vekt. Det handler om mengden man spiser, ikke nødvendigvis hvor mye kalorier maten inneholder. Anonymkode: d7d86...aa2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
little fairy Skrevet 14. mars 2021 #22 Del Skrevet 14. mars 2021 Det er mye kalorier i ost, fløte, nøtter, avokado osv. Du bør heller gå over til å telle kalorier. En gang skal man jo prøve å leve som normalt, da er det bedre å få et sunt og variert kosthold. Så du bør ligge i kaloriunderskudd! Jeg har gått ned flere kilo ved å telle kalorier. I begynnelsen var jeg mer sulten, men så ble kroppen vant til det. Når jeg ble sulten prøvde jeg å flytte fokuset. Feks ta et glass vann eller en kopp te, gå en tur, rydde/vaske, lese osv. Hvis man kjeder seg så tenker man ofte på mat. Jeg har kuttet ned på brød. Til frokost spiser jeg gjerne yoghurt uten sukker og en banan eller to rugsprø med magert pålegg. Til lunsj blir det ofte skyr og en frukt eller hjemmelaget suppe med egg til eller omelett stekt i ovn (trenger ikke olje). Til middag varier det, men jeg er ikke så glad i varm mat så hei klarer fint å spise 2/3 av en vanlig porsjon. Til kvelds blir det kanskje smoothie eller jeg setter frem oppkjært frukt, druer eller grønnsaker med dipp. Jeg liker best å steke mat i ovn eller dampe. Man sparer kalorier med å unngå olje og smør. Bruker gjerne saus uten fløte, feks sjysaus. Bruker mer grønnsaker og bare litt potet/ris. Er jeg i besøk og det er kake eller jeg plutselig bare "må" ha noe digg hjemme så erstatter feks et kakestykke kveldsen. Blir jet sulten mellom måltidene så begrenser jeg meg. Ofte er man jo bare fysen. Kan feks ta noen druer, et eple, småtomater, noen skinkebiter. Bruk gjerne app du kan legge inn måltid i. Nå vet jeg sånn ca hvor mye ulike produkter inneholder, så jeg fører ikke hele tiden. Feks fikk jeg en aha-opplevelse da jeg skulle veie opp 30g frokostblanding. Før pleide jeg fylle halve skålen, men det var jo det tredoblete av en porsjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #23 Del Skrevet 14. mars 2021 Det er også viktig å påpeke at det er en smule vrient og vanskelig å telle kalorier i begynnelsen, og det kan føles som et stort tiltak. Men i mange tilfeller kan det være nødvendig for å bli kjent med hvor mye kalorier mat faktisk inneholder. Med forbehold om feilmargin i kaloritellingappene går det også med tid på å dobbeltsjekke at det som står er riktig. Jeg målte Norvegia skivet ost i går, og informasjonen i Lifesum-appen var helt feil. Jeg rapporterte det så klart, men det sto at tre skiver med ost var 30 og noe kalorier. Det er fullstendig feil, det er nesten over 100 kcal i to skriver ost(!). Noen er også kjappe med å skrike "SPISEFORSTYRRELSE!!!" når man nevner kaloritelling. Det er ikke slik at man blir spiseforstyrret av å kontrollere hva man spiser. Kaloritelling er ikke ment for å være noe du driver med livet ut, men som et verktøy for å være sikker på at du går ned i vekt. Det er en veldig god garanti på at kiloene vil gå av, men det forutsetter at du er 100% ærlig mot deg selv og gjør ting etter boka. Du må investere tid og energi i å faktisk telle kalorier ordentlig. Vektnedgang er vanskelig. Det er knotete, og vil ta tid. Du kan droppe å telle kalorier også, men da går det med mye prøving og feiling som du kanskje ikke har tålmodighet til å holde ut. Anonymkode: d7d86...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #24 Del Skrevet 15. mars 2021 Tusen takk for svar og tips alle sammen. Jeg setter veldig stor pris på at dere tar dere tid til å svare så utfyllende. Dere har nok rett i at jeg spiser mer enn jeg tror, noen dager. Men jeg tror også at jeg har spist for lite fett. Noen mener jeg har spist for mye, og bør ligge på 14-1500 kcal daglig. Nå har jeg lagt inn opplysninger på Grete Roede, der det står at jeg bør følge meny 3 for å gå ned 25 kg. Da snakker vi 1900 kcal daglig. Blir så forvirret, da dette er mye mat. hi Anonymkode: 06c91...e20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #25 Del Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tusen takk for svar og tips alle sammen. Jeg setter veldig stor pris på at dere tar dere tid til å svare så utfyllende. Dere har nok rett i at jeg spiser mer enn jeg tror, noen dager. Men jeg tror også at jeg har spist for lite fett. Noen mener jeg har spist for mye, og bør ligge på 14-1500 kcal daglig. Nå har jeg lagt inn opplysninger på Grete Roede, der det står at jeg bør følge meny 3 for å gå ned 25 kg. Da snakker vi 1900 kcal daglig. Blir så forvirret, da dette er mye mat. hi Anonymkode: 06c91...e20 1900 kalorier er absolutt ikke mye mat. Jeg trener 3 ganger i uken og er på fritiden lite aktiv, har en jobb hvor jeg er middels aktiv men jobber ikke 100%, og jeg må ligge på 2500 kalorier for å vedlikeholde min kroppsmasse. For å gå opp i vekt må jeg spise mer enn 2500 kalorier. Da kan du tenke deg hvor mye man må spise når man er mye fysisk aktiv og har en tung jobb, for å vedlikeholde vekten. Det er dessuten anbefalt å ikke gå altfor raskt ned i vekt. Om du går ned 0,5 kg i uka på 1900 kalorier så er det veldig ideelt. Det er også et stort nok kaloribudsjett til at du får i deg nok næringsstoffer. Når man ligger på 1500 kalorier eller færre så kan det være vanskelig å få i seg nok fett, karbohydrater og proteiner, med mindre man legger en stor innsats i å bygge opp måltidene ordentlig. Du skal ikke sulte deg for å gå ned i vekt. Det er ikke slik det fungerer. Kroppen trenger mat selv om du skal slanke deg. Anonymkode: d7d86...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå