AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #1 Del Skrevet 13. mars 2021 Har egentlig holdt på siden nyttår. De første ukene var moderat, de fleste grønnsaker osv. Så var det mer strengt, og de siste to uker strikt. Har faktisk ikke gått ned et eneste kilo siden januar. Trodde faktisk det å gå fra å spise sjokolade og snop nesten hver dag, til å omtrent ikke spise noe (har sprukket og tatt noen sjokoladebiter av og til, dette gjaldt spesielt en uke i februar). Spist mye egg, avokado, salat osv, samt fastet 16:8. Det har jeg kuttet ut nå da det tydeligvis ikke hjelper meg. Trives veldig godt med denne måten å spise på. Er egentlig ikke noe jeg savner å spise. Blir så oppgitt over at vekta ikke rikker seg, når det tydeligvis funker gull for alle andre. Noen tips? Føler jeg har satt meg godt inn i dette. Har bmi på 31. Anonymkode: 06c91...e20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #2 Del Skrevet 13. mars 2021 Hvordan spiser du typisk iløpet av en dag da? Anonymkode: cc5aa...f70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiaHI Skrevet 13. mars 2021 #3 Del Skrevet 13. mars 2021 Hvis du leser deg opp på forskning knyttet til lavkarbo er det mye som konkluderer med at lavkarbo ikke fungerer ved at man automatisk går ned i vekt bare man er i ketose. Mange går ned i vekt fordi de får et stabilt lavt blodsukker som fører til at man er mye mindre sulten - altså man spiser mindre og får i seg mindre kalorier. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #4 Del Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har egentlig holdt på siden nyttår. De første ukene var moderat, de fleste grønnsaker osv. Så var det mer strengt, og de siste to uker strikt. Har faktisk ikke gått ned et eneste kilo siden januar. Trodde faktisk det å gå fra å spise sjokolade og snop nesten hver dag, til å omtrent ikke spise noe (har sprukket og tatt noen sjokoladebiter av og til, dette gjaldt spesielt en uke i februar). Spist mye egg, avokado, salat osv, samt fastet 16:8. Det har jeg kuttet ut nå da det tydeligvis ikke hjelper meg. Trives veldig godt med denne måten å spise på. Er egentlig ikke noe jeg savner å spise. Blir så oppgitt over at vekta ikke rikker seg, når det tydeligvis funker gull for alle andre. Noen tips? Føler jeg har satt meg godt inn i dette. Har bmi på 31. Anonymkode: 06c91...e20 Hvordan ser en typisk dag ut for deg? Er en del som TROE de spiser lavkarbo, men som får i seg alt for mye karbohydrater. Andre får blodsukkerstigning av feks melkeprodukter eller enkelte typer kunstig søtning og må kutte dette. Anonymkode: 459e0...519 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #5 Del Skrevet 13. mars 2021 Sprekker man på en lavkarbokur, så blir det en fettkur. Da legger du på deg. Man må være strikt og ikke unne seg noe utenom. Det er en livsstil og man må finne nye godsaker å unne seg med god samvittighet. Selv kunne jeg aldri gått lavkarbo, jeg har ikke viljestyrke til å nekte meg mat. Jeg spiser heller akkurat det jeg vil, men i lave mengder så jeg går i kaloriunderskudd. Du må nesten finne ut av hvordan du vil leve. Også er det viktig å nevne at dersom man er veldig overvektig, over lengre tid, og går ned i vekt på kaloriunderskudd.. Så passer ikke malen om energibehov ift aktivitet/basalbehov basert på ny bmi. Skal man opprettholde ny vekt så er man nødt til å ligge flere hundre kalorier under normalt behov resten av livet. Kroppen vil alltid hige etter å ligge på den høyeste vekten man har hatt, og gå i sparebluss når man øker inntak til normalt igjen. Anonymkode: 29963...072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #6 Del Skrevet 13. mars 2021 Takk for svar. Jeg har stort sett spist lunsj+middag. Og ost/mandler eller cottage cheese til kvelds hvis jeg skulle være sulten. Lunsj de første ukene var 3 stk brisk knekkebrød med skinkeost/hvitost/salami eller skinke. Litt paprika. Og mye lavkarbo rundstykker. Middag har stort sett vært kjøtt/fisk/fugl med grønnsaker og en fettkilde. Stort sett avokado eller fløtegratinerte grønnsaker. Jeg kan tenke meg at feilen min har vært brisk, mye bakst, og for mye meieriprodukter. Jeg har derfor de siste ukene kuttet kraftig ned på dette, da jeg tydeligvis ikke tåler det. Jeg syns imidlertid det er vanskelig, da jeg elsker ost spesielt, og jeg ser at mange andre lever fint på det. Har de to siste ukene vært veldig strikt, med salat til lunsj med 100 gram kylling, 1/2 avokado, lovlige grønnsaker, dressing og fetaost. Middag har også vært veldig rein mat og nesten uten meieriprodukter. Veldig mye omelett av 3 egg, og avokado, paprika og agurk ved siden. Av og til feta. Stekt i smør. Kanskje dette ikke er noe for meg, men jeg trives så godt med å spise færre måltider, og at jeg får mindre søtsug. hi Anonymkode: 06c91...e20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #7 Del Skrevet 13. mars 2021 Har du hatt kontroll på hvor mange kalorier du får i deg? Anonymkode: 22a3f...70a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #8 Del Skrevet 13. mars 2021 Du spiser for mye. kutt ned på meieriprodukter. drikk masse vann. det er en myte at man ikke må telle kalorier på lavkarbo. Til syvende og sist så er det kcal inn kcal ut som har betydning. Lavkarbo er ikke noe hokuspokus. Men det bidrar til lavere og stabilt blodsukker, samt at fett og proteiner metter mer enn karbohydrater som gjør det lettere å spise mindre. Anonymkode: 66aec...c07 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #9 Del Skrevet 13. mars 2021 Takk for svar. Når jeg spiste kun lunsj og middag kom jeg frem til 13-1400 kcal per dag. Er det altså for mye? hi Anonymkode: 06c91...e20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #10 Del Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Når jeg spiste kun lunsj og middag kom jeg frem til 13-1400 kcal per dag. Er det altså for mye? hi Anonymkode: 06c91...e20 Kommer an på hvor høy du er, hvor mye du veier og hvor mye du forbrenner. 1400kalorier er det jeg ligger på når jeg ikke vil gå ned i vekt. Anonymkode: 22a3f...70a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #11 Del Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kommer an på hvor høy du er, hvor mye du veier og hvor mye du forbrenner. 1400kalorier er det jeg ligger på når jeg ikke vil gå ned i vekt. Anonymkode: 22a3f...70a Er 174 cm og veier 94,5 kg Anonymkode: 06c91...e20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #12 Del Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Takk for svar. Når jeg spiste kun lunsj og middag kom jeg frem til 13-1400 kcal per dag. Er det altså for mye? hi Anonymkode: 06c91...e20 Du kommer frem til 13-1400 kalorier, altså antar du dette eller veier du alt? Jeg bare spør, for det er en stor forskjell her. F.eks mandler er kaloririkt, spiser du mer enn du antar så går det fort 200 kalorier mer enn du trodde. Jeg mener ikke å være kritisk, jeg spør bare hvordan du regner ut. Prøv å veie alt du spiser i en ukes tid, ned til hva du steker maten i. Se om du faktisk ender på 13-1400 kalorier da. Gjør du det så er det bare å fortsette, og du vil gå ned. Anonymkode: 18a05...7f9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #13 Del Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er 174 cm og veier 94,5 kg Anonymkode: 06c91...e20 Da skal du gå ned i vekt med det kaloriinntaket du selv nevner med frokost og lunsj. Men å måke på med "mye" bakst, selv om de er aldri så mye lavkarbo, gir uansett et høyt energiinntak. Og fløtegratinerte grønnsaker vil selvsagt også gi MYE energi. Mengden mandler du spiser vil også ha mye å si. Det at mandler er sunt betyr ikke at man skal spise store mengder av det, selv ikke på lavkarbo. Jeg vil anbefale deg å telle kalorier slavisk en periode slik at du får en oversikt over hvor mye de ulike typiske måltidene for deg inneholder. Anonymkode: f92ac...ef6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sidsel Skrevet 13. mars 2021 #14 Del Skrevet 13. mars 2021 Min erfaring er at det er en haug med småting som man ikke tenker på. Avocado for eksempel er jo veldig høyt i kalorier, ikke noe særlig om du prøver å gå ned i vekt. Det samme med majones, oljer man steker maten i, smøret man har på brødet, fruktjuice, melka i kaffen... Jeg anbefaler å teste appen Lifesum, registrer alt du spiser, så ser du fort hvilke ting det er som ødelegger for deg som du kan kutte ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #15 Del Skrevet 13. mars 2021 Sidsel skrev (3 timer siden): Min erfaring er at det er en haug med småting som man ikke tenker på. Avocado for eksempel er jo veldig høyt i kalorier, ikke noe særlig om du prøver å gå ned i vekt. Det samme med majones, oljer man steker maten i, smøret man har på brødet, fruktjuice, melka i kaffen... Jeg anbefaler å teste appen Lifesum, registrer alt du spiser, så ser du fort hvilke ting det er som ødelegger for deg som du kan kutte ut. Takk for svar, men et par av de tingene du nevner er ganske essensielle på lavkarbo Anonymkode: 06c91...e20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #16 Del Skrevet 13. mars 2021 Hvordan teller du kalori? Mistenker at du for i deg mer kalori enn du trur Anonymkode: a74c9...7a2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sidsel Skrevet 13. mars 2021 #17 Del Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Takk for svar, men et par av de tingene du nevner er ganske essensielle på lavkarbo Anonymkode: 06c91...e20 Lavkarbo funker bare fordi proteiner gir mer metthetsfølelse enn karbohydrater. Dermed er det lettere å gå ned i vekt med mer protein og mindre karbohydrater, fett har fortsatt et lass med kalorier og bør begrenses. Uansett hva slags diett du går på må du få i deg mindre kalorier enn du bruker for å gå ned i vekt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #18 Del Skrevet 13. mars 2021 Du bør laste ned f.eks Lifesum og logge alt du spiser, da skal du se det kommer noen overraskelser. Jeg tenker umiddelbart at du enten får i deg feil kaloriinnhold, spiser for mye erstatningsbakst (mange bremser eller stopper vektnedgangen på det), ikke spiser nok fett eller får i deg mer karbohydrater enn du tror. Jeg har gått ned mye på lavkarbo, og går ned så lenge jeg er nøye med å logge og ikke jukser. Men med en gang det blir en vaffel til fredagslunsjen eller tre twist en tirsdag så bremses det. Anonymkode: 45bef...af1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #19 Del Skrevet 14. mars 2021 Ligger du ikke i kaloriunderskudd så vil du ikke gå ned i vekt. Det har ingenting å si hvilken diett du går på, du må spise mindre enn du forbrenner. Man gjør ikke det på magisk vis bare fordi man spiser lavkarbo. Om målet ditt ene og alene er vektnedgang så bør du lese deg opp på CICO/kaloriunderskudd. Anonymkode: d7d86...aa2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #20 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 13.3.2021 den 13.55): Takk for svar. Når jeg spiste kun lunsj og middag kom jeg frem til 13-1400 kcal per dag. Er det altså for mye? hi Anonymkode: 06c91...e20 Husk at alt skal inkluderes, for eksempel olje/smør som brukes til steking. Du må veie maten, ikke se på den og tro at du vet vekta. Sett det på vekta og vei det. Mat skal veies før tilberedning, det vil si at om du skal spise pasta må du veie den før den er kokt, samme med ris, og samme med kjøtt, fisk og alt annet som skal kokes/stekes/varmes. Smør på brødskiva må tas med, drikke må tas med: hver eneste kalori. Om du bruker appen Lifesum er det svært viktig at du dobbeltsjekker (det gjelder egentlig alle apper), for noen ganger kan næringsinnholdet som står i appen, være feil. Det har skjedd noen ganger med meg. Dette er enkelt, du bare ser at det er samme næringsinnhold per 100 g i appen som det er på matvaren du skal spise/drikke. Du skal kunne gå ned på 1400 kalorier med mindre du er tynn i utgangspunktet og sengeliggende. Du kan regne ut hvor mye kalorier du trenger her. Mange legger seg på 1500 kalorier for å gå ned 1 kg i uka om de er normalt/litt aktive (en jobb der de står og går mer enn de sitter og trening noen ganger i uka). Jeg personlig ligger på 1700 kalorier for å gå ned 1 kg i uka. Jeg er lite til moderat aktiv, alt etter mengden jobb. I de færreste tilfellene foreligger det en medisinsk årsak og da burde du ta en tur til legen, men hos de fleste er det ikke det som er problemet. Det er uærlighet ovenfor seg selv når de teller kalorier, og at de overdriver aktivitetsnivå og underdriver hva de spiser. Anonymkode: d7d86...aa2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå