Gjest Rocka69 Skrevet 14. mars 2021 #21 Skrevet 14. mars 2021 Jdz skrev (25 minutter siden): Det var ikke akkurat bred enighet om at Storbritannia skulle forlate EU og når man ser på mye av argumentasjon til Brexit-siden kan det virke som om mange ikke ante hva de stemte på og konsekvensen av det. Og konsekvensene ser ut til å kunne bli ganske katastrofale. Storbritannias eksport til EU har falt med 40%. Eksporten til resten av verden gikk riktignok opp 1,7%, men totalt sett er eksporten likevel ned 20%. Januar var det største månedsfallet i britisk økonomi på 24 år. Dette vil helt sikkert jevne seg ut etter hvert, men jeg tviler på at britene kommer godt ut av Brexit-avtalen i det lange løp. Jeg tror en union med Storbritannia vil være lite fordelaktig for Norge, da er jeg mindre skeptisk til en europeisk union, men jeg tror ikke det er et tema. Vel, jeg tror at disse tallene har EN veldig stor usikkerhetsfaktor, også eksporten fra Tyskland, Italia, Frankrike, Spania, Kina, Norge og USA falt mye som følge av samme store usikkerhetsfaktor. Usikkerhetsfaktoren er Covid-19. Men at Brexit har hatt påvirkning på UK er nok riktig, men det kan ikke forklare hele fallet i eksporten fra UK. Men nå takler faktisk UK Covid-19 bedre enn EU, så dermed kan det snu tidligere for UK enn f.eks EU, Norge og Kina. Så når UK er ferdigvaksinert, så vil det være enklere for de å handle med resten av verden, men også EU. Og når USA når vaksinasjonsmålene til sommeren, så vil de også være en enklere situasjon enn EU. Sett i lys, av at flere land nå, der fabrikkene til vaksiner befinner seg, innfører forbud mot eksport av vaksiner til bl.a. EU (her iblant EØS-land som Norge). Og med en liten kapasitet til vaksineproduksjon i EU til å dekke en vaksinasjon av hele befolkningen. Og andre krav fra de samme landene som har innført eksportforbud, om at farmasiselskapene ikke få lov til å bygge opp produksjonskapasitet i EU før de respektive lands befolkning er vaksinert. Dette gjelder både amerikanske Pfizer, Moderna og Svensk-Britiske AstraZenaca - der meste av produksjonen foregår utenfor EU. Produksjonen i EU ligger på en million vaksiner om dagen, dvs at det vil gå et år før EU (og EØS) sin befolkning er vaksinert. En altomfattende handelskrig mot EU fra resten av verden er en stygg mulighet(dette er uttalelser fra EU-kommisjonen selv). Og en slik handelskrig vil ramme Norge også. Håpet er at vaksinene Sputnik V, CuraVax og Novavax blir godkjent av EMA, og at disse blir produsert i EU. Men vi kan ikke regne med at denne produksjonen vil gå for fullt før ut på høsten. I mellomtiden er store deler av verden vaksinert, og har fordelt markedet mellom seg. Eksporten fra UK til EU har gått ned, men også importen fra EU til UK har gått ned. I tillegg så har UK en mindre andel av sin produksjon som eksporteres til EU enn det Norge har. Så trolig må vi se på tallene over flere år, kanskje så lenge som ti år - før vi kan komme med en konklusjon der usikkerhetsnivået er lavt både for EU og UK
Aragorn ll Elessar Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #22 Skrevet 14. mars 2021 - Brian skrev (3 timer siden): Norge: Samtale i regjeringen i år 2521: Nå har nordmenn sagt nei til EU i 27 folkeavstemninger de siste fem hundre årene, så det er jammen på tide med en ny EU-debatt - kanskje vi omsider klarer å få dem til å ombestemme seg denne gangen ... EU vil nok ikke eksisterte i år 2521 1
ErGlad Skrevet 14. mars 2021 #23 Skrevet 14. mars 2021 (endret) Vi bør heller ta opp kampen mot å forlate EØS og Schengen. Om vi ikke forlater EØS, så må vi forlate Schengen! Endret 14. mars 2021 av Visum 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå